AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #1 Del Skrevet 12. juli 2021 Jeg har flyttet inn i en bygård med 90 leiligheter. I cirka en tredjedel av disse leilighetene bor det barnefamilier fra Tyrkia, Irak, Iran og Somalia. Det er mye barnebråk fra disse leilighetene, og noen dager ljomer skrikene og ropene ut i bakgården og ut på gata. Hvis jeg sitter ute i bakgården 20 meter fra husveggen, så skjærer disse barneropene meg inn i ørene, og jeg tenker på hvordan foreldrene klarer å være inne sammen med ungene sine som bråker sånn. Jeg hører babyer som skriker, småbarn som har slått seg vrang, 7-8 åringer som leker og tenåringer som spiller PlayStation og skriker og gauler. Noen synspunkter? Anonymkode: 265de...569 32 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albert LeMaitre Skrevet 12. juli 2021 #2 Del Skrevet 12. juli 2021 Mitt synspunkt er at en bygård ikke er rette sted å bo for deg. Kanskje du burde finne deg en liten hytte på landet? 46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 Populært innlegg #3 Del Skrevet 12. juli 2021 Albert LeMaitre skrev (Akkurat nå): Mitt synspunkt er at en bygård ikke er rette sted å bo for deg. Kanskje du burde finne deg en liten hytte på landet? Hvorfor jeg bor i en bygård, er ikke tema her. Du svarte ikke på det jeg spurte om i overskriften. Ts Anonymkode: 265de...569 55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #4 Del Skrevet 12. juli 2021 De driter i det, hvorfor skulle de bry seg om at deres støy er til plage for andre? Anonymkode: a3313...24b 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sleeping_beauty Skrevet 12. juli 2021 #5 Del Skrevet 12. juli 2021 Ørepropper... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #6 Del Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De driter i det, hvorfor skulle de bry seg om at deres støy er til plage for andre? Anonymkode: a3313...24b Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om hvordan foreldrene klarer å være inne i en leilighet med alt dette bråket? Stenger de det ute, eller er det så vanlig i deres kultur med barnebrák at de ikke legger merke til det og ikke blir sliten i hodet? Ts Anonymkode: 265de...569 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 Populært innlegg #7 Del Skrevet 12. juli 2021 De har ikke kultur for barneoppdragelse eller noen form for oppfølging av barn. Føler med deg! Anonymkode: b1045...fc0 82 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albert LeMaitre Skrevet 12. juli 2021 #8 Del Skrevet 12. juli 2021 Du skriver det bor innvandrere i en tredjedel av leilighetene. Når du sitter ute og hører barnegråt/støy har du en eller annen slags superevne som gjør at du vet bråket kommer fra disse leilighetene. Merkelig, og det at du lager det innlegg om dette sier meg at du har en oppfatning av dine naboer som gjør at du kanskje ikke bor på rett sted. Derav svaret mitt. 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #9 Del Skrevet 12. juli 2021 Noen er høysensitive, andre ikke. Anonymkode: 37b34...463 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #10 Del Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om hvordan foreldrene klarer å være inne i en leilighet med alt dette bråket? Stenger de det ute, eller er det så vanlig i deres kultur med barnebrák at de ikke legger merke til det og ikke blir sliten i hodet? Ts Anonymkode: 265de...569 Som sagt; de driter i det, slik holder de ut. Anonymkode: a3313...24b 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #11 Del Skrevet 12. juli 2021 Albert LeMaitre skrev (1 minutt siden): Du skriver det bor innvandrere i en tredjedel av leilighetene. Når du sitter ute og hører barnegråt/støy har du en eller annen slags superevne som gjør at du vet bråket kommer fra disse leilighetene. Merkelig, og det at du lager det innlegg om dette sier meg at du har en oppfatning av dine naboer som gjør at du kanskje ikke bor på rett sted. Derav svaret mitt. Det var bare en observasjon om hvem som bor der med barnefamilier. Hun sa støyet kom fra barn. Du derimot klarer ikke å svare på det TS spør om. Anonymkode: 85eb2...88b 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #12 Del Skrevet 12. juli 2021 Albert LeMaitre skrev (Akkurat nå): Du skriver det bor innvandrere i en tredjedel av leilighetene. Når du sitter ute og hører barnegråt/støy har du en eller annen slags superevne som gjør at du vet bråket kommer fra disse leilighetene. Merkelig, og det at du lager det innlegg om dette sier meg at du har en oppfatning av dine naboer som gjør at du kanskje ikke bor på rett sted. Derav svaret mitt. Nei jeg vet hvilke leiligheter det bor innvandrerfamilier med barn. Jeg hører ropene komme ut på fremmede språk fra disse leilighetene, og jeg ser på gardinene at her bor det folk fra Midtøsten og Afrika. Har bodd i flere bydeler der da vært med innvandrere, så jeg er vant til dette barnet bråket og jeg ser på vinduene hvem som bor der. Ts Anonymkode: 265de...569 31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #13 Del Skrevet 12. juli 2021 Albert LeMaitre skrev (8 minutter siden): Mitt synspunkt er at en bygård ikke er rette sted å bo for deg. Kanskje du burde finne deg en liten hytte på landet? Nei. Det er heller det motsatte. At mange av de som bor i blokk/bygård ikke tar hensyn til sine naboer og burde heller finne seg en avsides bolig. Barn som mangler innestemme og bruker kun utestemme overalt mangler noe vesentlig i oppdragelsen. Egentlig mangler de oppdragelse. Men det er ikke barnas feil, det er foreldrenes feil. TS, de holder heller ikke ut, tro meg. Eventuelt at det brukes mye fysisk straff for å få kontroll på de utagerende barna. Det er ikke uvanlig å bruke fysisk straff i oppdragelsen i disse landene og kulturene der. Jeg anbefaler deg å flytte ut til et roligere strøk. Anonymkode: 1ca5c...fae 34 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #14 Del Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De har ikke kultur for barneoppdragelse eller noen form for oppfølging av barn. Føler med deg! Anonymkode: b1045...fc0 Herregud! Det har de vel! Men kulturen og barneoppdragelsen er annerledes enn vår! Barn får kanskje mer lov til å være barn? Støye og herje? Dessuten blir det jo mer bråk med 4-5 unger enn 1-2 som er vanlig blant etnisk norske, det sier seg selv. Tviler på at mor i huset syntes det er deilig å høre på bråk, men kanskje ikke hun har lyst til å hysje. Kanskje ikke hun klarer, kanskje hun er redd for å kjefte? Hvem vet. Mange foreldre i det somaliske miljøet forteller at det er vanskelig å grensesette unge barn/ ungdommene sine fordi barna selv truer med å melde til BV hvis ikke de får det som de vil. «Gi meg ny mobil ellers ringer jeg BV», kan enkelte true med. Mange somaliere er redd for BV/staten av ulike grunner. Det kan være lite forståelse for systemet, skrekkhistorier og dårlig språkforståelse som bidrar til dette. Ja, jeg jobber med disse familiene. Anonymkode: 6897c...68c 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #15 Del Skrevet 12. juli 2021 Huff føler med deg...Der det bor innvandrere særlig fra Afrika og Somalia så er det mye støy, skittent og søppel flyter utenfor leilighetene.. Anonymkode: 7b179...07e 19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #16 Del Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Det er heller det motsatte. At mange av de som bor i blokk/bygård ikke tar hensyn til sine naboer og burde heller finne seg en avsides bolig. Barn som mangler innestemme og bruker kun utestemme overalt mangler noe vesentlig i oppdragelsen. Egentlig mangler de oppdragelse. Men det er ikke barnas feil, det er foreldrenes feil. TS, de holder heller ikke ut, tro meg. Eventuelt at det brukes mye fysisk straff for å få kontroll på de utagerende barna. Det er ikke uvanlig å bruke fysisk straff i oppdragelsen i disse landene og kulturene der. Jeg anbefaler deg å flytte ut til et roligere strøk. Anonymkode: 1ca5c...fae Jeg har ikke noe problemer med å bo i denne bygården, for disse barneskrikene kommer ikke inn i min leilighet siden det er ganske tykke vegger, og de bråker heller ikke om natten, men på dagtid er det et spetakkel fra morgen til kveld som høres ut på gaten og ut i bakgården. Jeg synes oppriktig synd på disse foreldrene som må leve i dette bråket 24/7 Ts Anonymkode: 265de...569 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 12. juli 2021 #17 Del Skrevet 12. juli 2021 Det er kulturen deres du hører. Det samme går igjen når de snakker sammen, om det er på telefon eller rett i nærheten av hverandre. For de er det en vanesak. Blir vel litt som mange andre lyder man omgir seg med. Jeg, som ikke har TV, blir veldig distrahert av lyden av TV'en om jeg kommer hjem til noen som har den på fra morgen til kveld. De som bor der, hører den knapt. De kan til og med glemme at den er på og gå ut, uten å slå av. Jeg skal innrømme at jeg ville ikke trives i din bygård. Men det er jo ikke tema for tråden din. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #18 Del Skrevet 12. juli 2021 Alle barn bråker. Bor på bygda. Hver gang naboene har barn på besøk er det skriking og bråk hele dagen. Jeg er glad de for det meste ikke har egne barn Anonymkode: 14b87...54e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #19 Del Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Herregud! Det har de vel! Men kulturen og barneoppdragelsen er annerledes enn vår! Barn får kanskje mer lov til å være barn? Støye og herje? Dessuten blir det jo mer bråk med 4-5 unger enn 1-2 som er vanlig blant etnisk norske, det sier seg selv. Tviler på at mor i huset syntes det er deilig å høre på bråk, men kanskje ikke hun har lyst til å hysje. Kanskje ikke hun klarer, kanskje hun er redd for å kjefte? Hvem vet. Mange foreldre i det somaliske miljøet forteller at det er vanskelig å grensesette unge barn/ ungdommene sine fordi barna selv truer med å melde til BV hvis ikke de får det som de vil. «Gi meg ny mobil ellers ringer jeg BV», kan enkelte true med. Mange somaliere er redd for BV/staten av ulike grunner. Det kan være lite forståelse for systemet, skrekkhistorier og dårlig språkforståelse som bidrar til dette. Ja, jeg jobber med disse familiene. Anonymkode: 6897c...68c Bra svart Anonymkode: 14191...823 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #20 Del Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alle barn bråker. Bor på bygda. Hver gang naboene har barn på besøk er det skriking og bråk hele dagen. Jeg er glad de for det meste ikke har egne barn Anonymkode: 14b87...54e Jo men på bygda har man gjerne stor plass, stort hus og ungene kan være ute og herje. I en bygård er de stuck i en leilighet. Ts Anonymkode: 265de...569 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå