Gå til innhold

Hvor mye veide deres babyer ved 3 ukers kontroll?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min jente veier 4700 , hun får kun morsmelk, helsesøster sa det var veldig bra men ser på babyverdens gjennomsnittsvekt på jenter og generelt at hun veier (for?) mye.. alt man bekymrer seg for:/ men nå ble jeg litt redd for at hun blir en «kjempe» videre i livet.. 

er dette en veldig unormal vekt? Og er det slik at hun vil forbli veldig stor resten av livet?

Anonymkode: c5fb5...293

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke si noe som helst om vekten hennes uten å vite fødselsvekt og evt andre veiinger. Èn vekt er fullstendig urelevant, da det er grafen ift sin egen kurve man ser på. 

Anonymkode: a2bec...e63

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan ikke si noe som helst om vekten hennes uten å vite fødselsvekt og evt andre veiinger. Èn vekt er fullstendig urelevant, da det er grafen ift sin egen kurve man ser på. 

Anonymkode: a2bec...e63

Hun veide ca 4.2 Ved fødsel. Gikk ned til 3.9 på barsel, gikk raskt opp til 4.1 da hun ble veid for ca 12 dager siden

AnonymBruker
Skrevet

Hva andre babyer veide her inne, vil ikke gi deg et representativt svar på hva jentebabyer skal veie ved 3 uker. Det viktige er at barnet følger sin kurve, og ikke hva som er den gjennomsnittlige vekten. 

Her kan du se WHO sine standarder, og den sier at for jenter er det normalt å være innenfor 2,5 og 5,7 kg. 

https://www.who.int/toolkits/child-growth-standards/standards

Anonymkode: dc623...953

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva andre babyer veide her inne, vil ikke gi deg et representativt svar på hva jentebabyer skal veie ved 3 uker. Det viktige er at barnet følger sin kurve, og ikke hva som er den gjennomsnittlige vekten. 

Her kan du se WHO sine standarder, og den sier at for jenter er det normalt å være innenfor 2,5 og 5,7 kg. 

https://www.who.int/toolkits/child-growth-standards/standards

Skulle selvsagt stå ved 3 uker. 

Skrevet

Så lenge hun følger sin egen kurve så er det bra.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (1 time siden):

Så lenge hun følger sin egen kurve så er det bra.

Hun følger nok kurven, som sagt var de fornøyd på helsestasjonen.. 

Men tenker bare på om dette er veldig stort, om hun kommer til å bli unormalt stor, eller det går seg til? Hennes storesøster var på langt nær så stor, så bare litt uvant.. 

Var mer derfor jeg var ute etter andres erfaringer mtp vekt rundt den alderen

AnonymBruker
Skrevet

Bare for å sette ting litt i perspektiv... Jeg fullammet sønnen min, som ved fødsel var nesten 5kg. På 6 mnd kontroll veide han 12kg!!!

Han er en helt fin og normal gutt, men lå i mange år langt over normalen. 

Anonymkode: da880...6a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bare for å sette ting litt i perspektiv... Jeg fullammet sønnen min, som ved fødsel var nesten 5kg. På 6 mnd kontroll veide han 12kg!!!

Han er en helt fin og normal gutt, men lå i mange år langt over normalen. 

Anonymkode: da880...6a9

Så bra 🙂 er sånne «perspektiv - historier» jeg var ute etter egentlig:):)

AnonymBruker
Skrevet

Minste hadde gått opp en halvkilo fra fødselsvekt etter 10 dager, så synes ikke det var så mye på tre uker jeg :fnise: 

Eldste var en skikkelig plugg. Lå helt øverst på kurven både i vekt og lengde. Han er fortsatt lang, men tynn som en strek nå som han er syv. 

Anonymkode: 61169...b02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min hadde gått opp 800gr fra fødselsvekt etter 3 uker. 

Anonymkode: 36a1a...5f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun følger nok kurven, som sagt var de fornøyd på helsestasjonen.. 

Men tenker bare på om dette er veldig stort, om hun kommer til å bli unormalt stor, eller det går seg til? Hennes storesøster var på langt nær så stor, så bare litt uvant.. 

Var mer derfor jeg var ute etter andres erfaringer mtp vekt rundt den alderen

Mine barn var MEGA svær ved fødsel (over 5 kg), la på seg hinsides og veide nesten 8 kg ved 3 mnd kontroll. 

Når de begynte med fast føde og bevege seg mer jevner det seg ut.

De begge var tynne, spreke barn ved 3 års alder. 

Anonymkode: c3e7d...f7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var eldste ei lita flis på under 3kg ved fødsel. Måtte kjempe i henne mat, og hun gikk sent opp i vekt. Er helt normal nå (13år)

Andremann var litt over 3kg ved fødsel. Han gikk opp i vekt veldig fort og var vel 4,7kg etter 4 uker. Det stabiliserte seg etterhvert, og han gikk ikke like fort opp i vekt. Har vært en tynn flis det meste av livet. Helt normal nå (11år)

Anonymkode: 0cc0a...7b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 10 mnd nå, og kjenner en del som fikk baby rundt samme tid. Min var tynn når hen ble født, 3 kg. Hen raste opp i vekt etter fødsel (500 gr i uka), og sprengte alle kurver (tyngere enn maks i gjennomsnittet i sin alder), men hen fulgte sin egen kurve. Andre fikk babyer som var 4-5 kg ved fødsel, og veide mindre enn min etter hvert, men de følger også sin kurve. 

Sist på kontroll kunne vi se at min beveger seg inn på gjennomsnittet nå som hen er veldig aktiv, og det er helt normalt 🙂

Anonymkode: e89e0...c15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min var stor. 13kg.

Anonymkode: bdca0...b26

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min var stor. 13kg.

Anonymkode: bdca0...b26

Ved 3 uker?! Det var veldig høy vekt

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har en på 10 mnd nå, og kjenner en del som fikk baby rundt samme tid. Min var tynn når hen ble født, 3 kg. Hen raste opp i vekt etter fødsel (500 gr i uka), og sprengte alle kurver (tyngere enn maks i gjennomsnittet i sin alder), men hen fulgte sin egen kurve. Andre fikk babyer som var 4-5 kg ved fødsel, og veide mindre enn min etter hvert, men de følger også sin kurve. 

Sist på kontroll kunne vi se at min beveger seg inn på gjennomsnittet nå som hen er veldig aktiv, og det er helt normalt 🙂

Anonymkode: e89e0...c15

Veldig betryggende ord:-) takk for innspill om din erfaring

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Her var eldste ei lita flis på under 3kg ved fødsel. Måtte kjempe i henne mat, og hun gikk sent opp i vekt. Er helt normal nå (13år)

Andremann var litt over 3kg ved fødsel. Han gikk opp i vekt veldig fort og var vel 4,7kg etter 4 uker. Det stabiliserte seg etterhvert, og han gikk ikke like fort opp i vekt. Har vært en tynn flis det meste av livet. Helt normal nå (11år)

Anonymkode: 0cc0a...7b7

Litt det samme her det:-)

Lillesøster var gjennomsnittlig ved fødsel og gikk ganske sent opp i vekt. 

veldig annerledes denne gangen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Min jente veier 4700 , hun får kun morsmelk, helsesøster sa det var veldig bra men ser på babyverdens gjennomsnittsvekt på jenter og generelt at hun veier (for?) mye.. alt man bekymrer seg for:/ men nå ble jeg litt redd for at hun blir en «kjempe» videre i livet.. 

er dette en veldig unormal vekt? Og er det slik at hun vil forbli veldig stor resten av livet?

Slapp av! Den tyngste av mine veide over 8 kilo på 3mnd kontrollen, tror hun var 5200 på 3 uker. Da hun var 3 år var hun tynn som ei flis, fordi hun løp rundt og omfavnet verden. Det fettet som lagres av morsmelk - er brunt sunt fest, som er rein energiomsetning! Kos deg med amming og en sunn baby, vent med å innføre annen mat til vekta flater ut. Denne av mine var fullammet til hun var godt over 6 mnd. 

Anonymkode: c2fa3...82b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

5,4kg. Var 4,6kg ved fødsel. Alltid vært stor og ligger fortsatt langt over det hun skal på vekt, dessverre.

Anonymkode: 9267d...2a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...