AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #1 Del Skrevet 12. juli 2021 Noen som har tatt en slik operasjon pga endometriose? Hvordan gikk det og hvordan gikk det etter? Bivirkninger? Behandling? Anonymkode: 88263...29c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 12. juli 2021 #2 Del Skrevet 12. juli 2021 (endret) Jeg visste ikke at det var mulig? Jeg måtte fjerne livmor pga endometriose for noen år siden, og da gjorde de det vaginalt, med spinalbedøvelse. Utrolig flinke gynekologer. for noen flere år siden ble jeg sterilisert. Da brukte de kikkhulloperasjon, og det var da de fant endometriosen. Endret 12. juli 2021 av Hvemsomhelst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #3 Del Skrevet 12. juli 2021 Ja jeg har gjort dette to ganger. Det gikk veldig fint, ikke noe å gru seg for. Nå har jeg i tillegg hormonspiral og smertene er minimale i forhold til før. Anonymkode: e643f...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #4 Del Skrevet 12. juli 2021 Det er en veldig grei operasjon. Du får ganske mye smertestillende og narkose, og for meg var det umiddelbar signifikant lettelse i smertenivå. Men jeg måtte bli et døgn ekstra fordi jeg fjernet mye veldig betent vev i tillegg til cyste. Men etter 2 år merker jeg igjen litt murring innimellom, men ikke mer foreløpig. Fikk ikke behandling da det var ifbm IVF. Anonymkode: 6210c...714 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #5 Del Skrevet 12. juli 2021 Jeg gjorde det på Ullevål for noen få år siden, de er veldig flinke der. Anbefales å dra dit (selv om jeg er fra en annen del av landet). Var i narkose i rett under en time, og de bekreftet endometriosen, fjernet en cyste på eggstokken min, og fjernet også mye gammelt endometrie-vev rundt forbi. Dagkirurgi, så jeg fikk hotell på kvelden og overnattet til dagen etter. Vær forberedt på at du kan være veldig kvalm etter narkosen, bare be om kvalmestillende så fort du eventuelt merker noe. Jeg var sår i et par uker og veldig, veldig trøtt etter operasjonen de to ukene (hadde to ukers sykemelding tror jeg, eller var det en?). Du må passe godt på sårene, jeg hadde fire små - ett i navlen, ett på hvert hoftebein, og ett i bikinilinjen. De er såvidt synlige nå, bare om jeg kikker nøye. Husk sunblock i minst ett år etter operasjon så de ikke blir røde. Kunne gå tilbake til jobb etter to uker, og følte meg normal igjen etter 4 uker, begynte å trene igjen etter 5. Behandlingen for meg, for endometriose, er å kontinuerlig gå på p-piller. Har bare pillefri uke et par ganger i året. Det har stoppet vevet fra å gro igjen for meg. Anonymkode: a2fab...154 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #6 Del Skrevet 12. juli 2021 Hvemsomhelst skrev (51 minutter siden): Jeg visste ikke at det var mulig? Jeg måtte fjerne livmor pga endometriose for noen år siden, og da gjorde de det vaginalt, med spinalbedøvelse. Utrolig flinke gynekologer. for noen flere år siden ble jeg sterilisert. Da brukte de kikkhulloperasjon, og det var da de fant endometriosen. Det er stor forskjell på å skulle bekrefte endometriose (som man må bruke kikkhull for), og å fjerne livmor Trist at du måtte fjerne livmoren, da må endometriosen ha vært ille! Jeg ville bare påpeke det, så ikke TS blir redd. Det er ikke vanlig at det blir et så alvorlig utfall, men jeg gikk selv i narkose med beskjeden at det kunne hende de måtte fjerne en eggstokk. De reddet min, takknemlig for det. Mine leger foreslo å fjerne livmoren en gang i fremtiden for å bli kvitt roten til problemet, men siden jeg ikke vet om jeg vil ha barn enda så venter jeg. Anonymkode: a2fab...154 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #7 Del Skrevet 12. juli 2021 Dere er gode. Takker for svar Jenta har store menssmerter som er utholdelige og umenneskelige. De ville gå inn med en ultralyd gjennom vaginaen men hun turte ikke uten narkose. Noen som har tatt den? Så måtte hun foreslå kikkhull. Men ble redd for varig arr og varige men. Gynekologen hun var hos var ikke flink og kjørte over meg. Skriver for en venninne. TS Anonymkode: 88263...29c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #8 Del Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dere er gode. Takker for svar Jenta har store menssmerter som er utholdelige og umenneskelige. De ville gå inn med en ultralyd gjennom vaginaen men hun turte ikke uten narkose. Noen som har tatt den? Så måtte hun foreslå kikkhull. Men ble redd for varig arr og varige men. Gynekologen hun var hos var ikke flink og kjørte over meg. Skriver for en venninne. TS Anonymkode: 88263...29c Mener du innvendig ultralyd? Det er som å få en dildo inn, for å være ærlig. Men gjør ikke vondt. Med innvendig ultralyd kan gyn se etter cyster. Varige men har jeg ikke hørt om etter en slik operasjon, det må hun snakke med kirurgen om. Normalt sett får man mindre smerter etterpå, og forbedring. Jeg har fire små arr, de er ikke 1 cm lange engang og er usynlige med mindre man virkelig ser etter. Ett i navlen, ett på hver hoftekam, og en i bikinilinningen. Personlig syns jeg det er verre å ha cyster som sprekker og aktivt endometrievev enn å ha fire små arr... de smertene er mye verre enn post-op er, og hun får sannsynligvis mindre smerter fremover. Jeg hadde glatt gjort det igjen, og det må jeg nok på sikt. Anonymkode: a2fab...154 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 12. juli 2021 #9 Del Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er stor forskjell på å skulle bekrefte endometriose (som man må bruke kikkhull for), og å fjerne livmor Trist at du måtte fjerne livmoren, da må endometriosen ha vært ille! Jeg ville bare påpeke det, så ikke TS blir redd. Det er ikke vanlig at det blir et så alvorlig utfall, men jeg gikk selv i narkose med beskjeden at det kunne hende de måtte fjerne en eggstokk. De reddet min, takknemlig for det. Mine leger foreslo å fjerne livmoren en gang i fremtiden for å bli kvitt roten til problemet, men siden jeg ikke vet om jeg vil ha barn enda så venter jeg. Anonymkode: a2fab...154 Ja, veldig enig i det du sier. Det er viktig å beholde livmoren om man kan få bruk for den. Jeg var over 40 og hadde voksne barn, så det var helt greit for meg. Endometriosen var grusom, den toppet seg i slutten av 30-årene, og det var som å få et nytt liv da jeg ble kvitt skrammelet. Jeg måtte gå til ultralydundersøkelse hos gynekolog noen år etterpå for å følge med på et par cyster som ble igjen, men de forsvant etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #10 Del Skrevet 15. juli 2021 Men er det en måte å finne ut på om en har endometriose uten å ta operasjonen? "Dildo" røntgen? Anonymkode: 88263...29c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #11 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (På 12.7.2021 den 13.46): Jeg gjorde det på Ullevål for noen få år siden, de er veldig flinke der. Anbefales å dra dit (selv om jeg er fra en annen del av landet). Var i narkose i rett under en time, og de bekreftet endometriosen, fjernet en cyste på eggstokken min, og fjernet også mye gammelt endometrie-vev rundt forbi. Dagkirurgi, så jeg fikk hotell på kvelden og overnattet til dagen etter. Vær forberedt på at du kan være veldig kvalm etter narkosen, bare be om kvalmestillende så fort du eventuelt merker noe. Jeg var sår i et par uker og veldig, veldig trøtt etter operasjonen de to ukene (hadde to ukers sykemelding tror jeg, eller var det en?). Du må passe godt på sårene, jeg hadde fire små - ett i navlen, ett på hvert hoftebein, og ett i bikinilinjen. De er såvidt synlige nå, bare om jeg kikker nøye. Husk sunblock i minst ett år etter operasjon så de ikke blir røde. Kunne gå tilbake til jobb etter to uker, og følte meg normal igjen etter 4 uker, begynte å trene igjen etter 5. Behandlingen for meg, for endometriose, er å kontinuerlig gå på p-piller. Har bare pillefri uke et par ganger i året. Det har stoppet vevet fra å gro igjen for meg. Anonymkode: a2fab...154 Hei. Hvilken p- pille bruker du? Ble personligheten forandret etter p piller? Er det vanlig å ha vondt i blæra samme dag etter kikkhulls operasjon? Er det vanlig at sårene blør litt samme dag? Sånn dråper men hele tiden? Kan man bevege på seg normalt de første dagene eller helt unngå bruk av magemuskler? Anonymkode: f4c52...7af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå