Gå til innhold

Når realiteten kicker inn, samlivsbrudd og flytting.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen gikk fra hverandre for snart to år siden. Han fant seg raskt en ny dame, de har bodd sammen hos han men nå vil de altså flytte. 

Jeg og barnefar har hele tiden hatt en god tone og et fint samarbeid. Han har tatt noen avgjørelser tidligere som jeg har reagert på men ingenting for alvorlig. 

Vi flyttet til hans trakter når vi bosatte oss, han har familien sin her. Jeg har fått et godt nettverk i nabolaget og sa tidlig at jeg ville beholde leiligheten for å i det minste ha noen kjente i nærheten. 

Nå vil han og dama utvide familien og sier at de vil flytte nærmere hennes familie. Vi bor 10 min unna sentrum, der hun bor. Jeg kjenner at jeg blir trist av at han viser seg å være som «alle andre menn» som driter i barnet sitt så fort han har ny dame og skal ha ny familie. Jeg klarer ikke å skjule at jeg blir skuffet og at jeg reagerer på hans prioriteringer. 

Samtidig vet jeg jo at jeg ikke har noe jeg  skulle ha sagt og at det er opp til han. Men jeg er så redd for at de flytter, etter 5 år med kjøring og henting på skole blir han lei og sier fra seg deler av samværet. Jeg vet at det er dumt å uroe seg for ting som kanskje ikke skjer men jeg er så redd for at barnet vårt skal miste den gode kontakten hun har med far. Ville dere ha flyttet etter eks mannen og den nye dama for å holde familien mer samlet eller ville dere ha satset på at ting gikk bra? 

Kjenner plutselig på en stor sorg på vegne av min datter og synes det er vanskelig å tenke klart. 

Anonymkode: e2cab...de6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt unna skal de flytte, da? Hadde aldri flyttet etter eksen. Det får være måte på. 

Anonymkode: 6a52e...033

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ti minutter er ingenting.

Anonymkode: 87aaa...a70

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Spør hvordan han konkret tenker å tilpasse dette nye livet til datteren han allerede har. Hva tenker han om kjøring til skole og venner, fritidsaktiviteter osv? På barneskolen så er jentene ofte sammen etter skolen nesten hver dag. Ser han for seg henting og kjøring mange ganger i uken? Hvordan tenker han at hun skal kunne ha med venner hjem når hun er hos ham? Skal han hente og kjøre vennene eller forventer han at de andre foreldrene skal gjøre det? Tenker han at hun etterhvert skal ta buss? Når tenker han at hun vil være moden nok til det? Hvordan er bussforbindelsen? Må hun bytte buss eller går det direkte?

Hvor gammel er datteren din? Hva tenker hun om å flytte? 

Hva om hun ikke vil? Skal hun da få være mer hos mor? Er du redd hun vil føle seg fremmed i hans nye familie? Er hun selv positiv til småsøsken eller er det en konflikt i emming?

Anonymkode: b7660...f4c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor langt unna skal de flytte, da? Hadde aldri flyttet etter eksen. Det får være måte på. 

Anonymkode: 6a52e...033

Er snakk om 10 minutters kjøring, kanskje derfor jeg ikke begriper hvorfor han vil gjøre dette når det er snakk om så liten avstand. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ti minutter er lite. Men når de ti minuttene er pluss kø, og kommer midt i middagslaging og ikke passer med henting av småsøsken i barnehage osv så bli de uskyldige minuttene en ganske stor frustrasjon i hverdagen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, men det er ikke poenget. Det vil føre til at han må stå for kjøring til og fra skole. Jeg er redd for at han etter en stund, og spesielt når han får nytt barn, at dette skal påvirke kontakten deres

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han flytter ti minutter unna og du opplever det som et problem og mener han driter i barnet han har fra før av med deg? Er dette kødd?

Anonymkode: d61cb...8d9

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Spør hvordan han konkret tenker å tilpasse dette nye livet til datteren han allerede har. Hva tenker han om kjøring til skole og venner, fritidsaktiviteter osv? På barneskolen så er jentene ofte sammen etter skolen nesten hver dag. Ser han for seg henting og kjøring mange ganger i uken? Hvordan tenker han at hun skal kunne ha med venner hjem når hun er hos ham? Skal han hente og kjøre vennene eller forventer han at de andre foreldrene skal gjøre det? Tenker han at hun etterhvert skal ta buss? Når tenker han at hun vil være moden nok til det? Hvordan er bussforbindelsen? Må hun bytte buss eller går det direkte?

Hvor gammel er datteren din? Hva tenker hun om å flytte? 

Hva om hun ikke vil? Skal hun da få være mer hos mor? Er du redd hun vil føle seg fremmed i hans nye familie? Er hun selv positiv til småsøsken eller er det en konflikt i emming?

Alle disse spørsmålene er det jeg sitter med. Kanskje jeg skal spørre han. Opplever bare at han blir sur når jeg stiller spørsmål til avgjørelsene hans. Er så lei av at jeg spiller på samvittigheten fikk jeg til svar når jeg spurte hvordan han ivaretar barnets behov ved å gjøre dette. 

Hun er snart 5 år, så det beste hadde jo vært om vi finner en løsning før skolestart. Hun er veldig glad i den nye kjæresten til far og jeg tror hun vil glede seg over et søsken. I forhold til flytting tror jeg også hun fint kan tilpasse seg nytt sted, men det forutsetter jo at far gjør en innsats for at hun skal kunne ha denne kontakten med klassekameratene sine. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, men det er ikke poenget. Det vil føre til at han må stå for kjøring til og fra skole. Jeg er redd for at han etter en stund, og spesielt når han får nytt barn, at dette skal påvirke kontakten deres

Da får du stå på ditt og si at dette valgte han selv. Hsn må opprettholde kontakten og oppgavene som følger med deres felles barn. Du skal ikke måtte overta kjøring og henting.

Uansett så trur jeg du lager ett større problem enn det vil bli i virkeligheten. 10 min er da ingenting. Dattera deres blir eldre og kan sikkert etterhvert sykle mellom dere og skolen.

Jeg hadde aldri flyttet etter iallefall.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han flytter ti minutter unna og du opplever det som et problem og mener han driter i barnet han har fra før av med deg? Er dette kødd?

Nei jeg opplever det ikke som et problem, jeg skriver at jeg er redd for at flyttingen kan føre til at det på sikt går ut over kontakten til far. Å kjøre ti minutter (uten medregnet rushtid) hver morgen og ettermiddag, hvis de i tillegg har en unge som skal i bhg, er ikke noe som de fleste med normal arbeidstid har tid til på morgenen. Ser at du er en som leser ting i verste mening så du får unnskylde meg dersom jeg overser svarene dine i tråden. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at det er en forandring, men det er mange i verden som faktisk må kjøre til og fra skole lenger enn ti minutter og de klarer å få til både fritidsaktiviteter og venner allikevel. 

Jeg tenker det er to ting du kan gjøre:

Ha en samtale om hvordan han tenker det blir med levering på skole etc. Hør på hva han sier. Ikke problematiser unødvendig.

Det andre du kan gjøre er å la det gå. Dette er ikke egentlig en veldig dramatisk endring og hvis det skulle lede til problemer er det ikke noe du får gjort noe med før problemet er der. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Blomsterpotta skrev (1 minutt siden):

Da får du stå på ditt og si at dette valgte han selv. Hsn må opprettholde kontakten og oppgavene som følger med deres felles barn. Du skal ikke måtte overta kjøring og henting.

Uansett så trur jeg du lager ett større problem enn det vil bli i virkeligheten. 10 min er da ingenting. Dattera deres blir eldre og kan sikkert etterhvert sykle mellom dere og skolen.

Jeg hadde aldri flyttet etter iallefall.

Jeg kan stå på mitt men dersom han fraskriver seg samvær på grunn av dette vil det jo gå ut over datteren min. Det er 10 minutter fordi det er tunell, dersom det er buss tar det en halvtime med bussen. Sykling ville derfor ikke blitt aktuelt. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg opplever det ikke som et problem, jeg skriver at jeg er redd for at flyttingen kan føre til at det på sikt går ut over kontakten til far. Å kjøre ti minutter (uten medregnet rushtid) hver morgen og ettermiddag, hvis de i tillegg har en unge som skal i bhg, er ikke noe som de fleste med normal arbeidstid har tid til på morgenen. Ser at du er en som leser ting i verste mening så du får unnskylde meg dersom jeg overser svarene dine i tråden. 

Hvor bor dere egentlig? Som mener dette er avstander?

Vi bor sentrumsnært. Men er da likevel 15 minutter kjøring til min jobb, 10 til hans jobb, motsatt retning, 10 nye til kjøpesentre/matbutikker der det er hensitksmessig å handle, og 20 til bysentrum. Ukentlig må en av oss også tur-retur flyplassen. Bare for å nevne noen avstander vi forholder oss til daglig. 

Anonymkode: 425bd...92c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
tangent skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner at det er en forandring, men det er mange i verden som faktisk må kjøre til og fra skole lenger enn ti minutter og de klarer å få til både fritidsaktiviteter og venner allikevel. 

Jeg tenker det er to ting du kan gjøre:

Ha en samtale om hvordan han tenker det blir med levering på skole etc. Hør på hva han sier. Ikke problematiser unødvendig.

Det andre du kan gjøre er å la det gå. Dette er ikke egentlig en veldig dramatisk endring og hvis det skulle lede til problemer er det ikke noe du får gjort noe med før problemet er der. 

Kanskje du har rett. Jeg får ta samtalen, selv om det blir ubehagelig. Så får jeg jo bare håpe at det kommer til å ordne seg. 

Gjest Ringhalelemur
Skrevet

Jeg synes å flytte ti minutter er helt innafor. Man kan ikke forvente at folk skal bo i gangavstand eller i samme gate selv om man har et barn sammen. Hadde vært annerledes om han ville flytte 1-2-3-4 timer unna. Far har et ansvar for barnet han alt har, men må også få frihet til å bygge et liv med ny partner. 

Jeg forstår bekymringen for at barnet skal få dårligere kontakt med far når far får ny familie - men det der tror jeg handler mer om personlighet enn om man bor i samme gate eller ei. Er han en god pappa prioriterer han datteren sin, selv om han bor 10 minutter unna, og selv om han får flere barn. Men det blir jo flere å dele oppmerksomheten på da - og det er naturlig. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, jeg er ikke det, og du trenger ikke ta den tonen. Samtidig viser det kanskje litt hvordan du er som menneske, men jeg skal forsøke å svare deg seriøst likevel, og ikke synke til ditt nivå og gi deg karakteristikker basert på hva du skriver på nett, du er vel et mangefasettert menneske du også.

Altså, dersom problemet er at det _kan_ bli et problem, men bf sier at det ikke vil bli det, må dere bare lage avtaler, og du må nesten bare stole på det han sier. Hva er alternativet? Du har ingen garanti for at de ikke vil flytte igjen på et tidspunkt. Det virker jo som om det største problemet her er at du grubler på dette og gjør deg selv urolig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men i all verden. Her leter du jo etter problemer, TS. Du ser for deg noe som potensielt kan bli et problem om noen år. Ikke sikkert det blir et problem. Og hva så om antall dager reduseres litt etterhvert. De kan da ha god kontakt for det. Kontakten mellom far og barn er forøvrig FARs ansvar, ikke ditt. Skjønner godt han blir irritert.

Anonymkode: f27e4...939

• Liker 7
Gjest Ringhalelemur
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor bor dere egentlig? Som mener dette er avstander?

Vi bor sentrumsnært. Men er da likevel 15 minutter kjøring til min jobb, 10 til hans jobb, motsatt retning, 10 nye til kjøpesentre/matbutikker der det er hensitksmessig å handle, og 20 til bysentrum. Ukentlig må en av oss også tur-retur flyplassen. Bare for å nevne noen avstander vi forholder oss til daglig. 

Anonymkode: 425bd...92c

Enig her. Jeg synes ikke jeg bor spesielt usentralt, men må kjøre 10+ minutt for å komme både til matbutikk, skole, barnehage og mer. Med mindre jeg forventet at eksen praktisk talt skulle bo i mitt byggefelt (som jo er litt mye å kreve av noen), så ville det blitt minst 10 minutter å kjøre…

AnonymBruker
Skrevet
Ringhalelemur skrev (4 minutter siden):

Jeg synes å flytte ti minutter er helt innafor. Man kan ikke forvente at folk skal bo i gangavstand eller i samme gate selv om man har et barn sammen. Hadde vært annerledes om han ville flytte 1-2-3-4 timer unna. Far har et ansvar for barnet han alt har, men må også få frihet til å bygge et liv med ny partner. 

Jeg forstår bekymringen for at barnet skal få dårligere kontakt med far når far får ny familie - men det der tror jeg handler mer om personlighet enn om man bor i samme gate eller ei. Er han en god pappa prioriterer han datteren sin, selv om han bor 10 minutter unna, og selv om han får flere barn. Men det blir jo flere å dele oppmerksomheten på da - og det er naturlig. 

Nei, jeg er ikke det, og du trenger ikke ta den tonen. Samtidig viser det kanskje litt hvordan du er som menneske, men jeg skal forsøke å svare deg seriøst likevel, og ikke synke til ditt nivå og gi deg karakteristikker basert på hva du skriver på nett, du er vel et mangefasettert menneske du også.

Altså, dersom problemet er at det _kan_ bli et problem, men bf sier at det ikke vil bli det, må dere bare lage avtaler, og du må nesten bare stole på det han sier. Hva er alternativet? Du har ingen garanti for at de ikke vil flytte igjen på et tidspunkt. Det virker jo som om det største problemet her er at du grubler på dette og gjør deg selv urolig.

Men i all verden. Her leter du jo etter problemer, TS. Du ser for deg noe som potensielt kan bli et problem om noen år. Ikke sikkert det blir et problem. Og hva så om antall dager reduseres litt etterhvert. De kan da ha god kontakt for det. Kontakten mellom far og barn er forøvrig FARs ansvar, ikke ditt. Skjønner godt han blir irritert.

Anonymkode: f27e4...939

Ringhalelemur skrev (1 minutt siden):

Enig her. Jeg synes ikke jeg bor spesielt usentralt, men må kjøre 10+ minutt for å komme både til matbutikk, skole, barnehage og mer. Med mindre jeg forventet at eksen praktisk talt skulle bo i mitt byggefelt (som jo er litt mye å kreve av noen), så ville det blitt minst 10 minutter å kjøre…

Det er mulig at jeg overdramatiserer dette. Jeg får ta en prat med han, så håper jeg at jeg bekymrer meg unødig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...