Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søker rundt på nett og finner mye fag en kan ta over nett (høyere utdanning). Men alle fag koster jo en del. 

Finnes det fag en kan søke på uten at det koster skjorta. Da tenker jeg på at en kun betaler semesteravgift, men leser opp til eksamen på egenhånd uten å følge med på forelesning. 

På forhånd takk for tips 🙏

Anonymkode: 3d72b...f60

AnonymBruker
Skrevet

HK har gratisemner for blant annet arbeidsledige; første mann til mølla☺️

Anonymkode: 21edd...86a

AnonymBruker
Skrevet

UiT har.

Anonymkode: 72297...31b

Skrevet (endret)

Det finnes massevis av gratis nettstudier. 

I Norge har jeg tatt nettstudier via Høgskulen i Volda, UiT og Høgskolen i Østfold.

Her har du linker til en del universitet og høgskoler som har dette gratis (eller hvor man kun betaler semesteravgift):

UiT

Høgskolen i Innlandet

Høgskolen i Østfold

OsloMet

Høgskulen i Volda

UiA

Nord universitet

Universitet i Stavanger

Høgskolen i Molde

Du finner også en oversikt over nettbaserte studier hos Samordna opptak her: https://sok.samordnaopptak.no/#/admission/8/studies

De fleste offentlige høgskoler og universitet har noe form for nettstudier, men det varierer veldig hvor mye de tilbyr. Vær også obs på at ikke alt går via Samordna opptak, f.eks kan man søke en del årsstudium osv direkte til skolene, enkelte har løpende opptak, slik som Høgskulen i Volda. 

Ellers er min anbefaling å se til Sverige. De gruser Norge når det gjelder gratis nettstudier. De aller fleste högskolar og universitet der borte har nettstudier (distansstudier), her kan man ta alt fra enkeltemner til større program, som bachelor- magister- og mastergrader. Her har du f.eks oversikt:

Distansstudier uten oppmøte høsten 2021. Som du ser hadde de 2426 studier uten oppmøte i Sverige høsten 2021. Nå er fristen over, men de har såkalt "sen anmälan", og du finner de som kan meldes opp her. Fremdeles kan man melde seg til 867 ulike emner/program.

Distansstudier uten oppmøte våren 2022 (ikke åpnet ennå, pleier å komme flere studier, åpner for søknad 15. september).

Å studere i Sverige er for øvrig gratis for nordmenn. De betaler heller ingen semesteravgift.

Endret av SPOCA
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (2 timer siden):

Det finnes massevis av gratis nettstudier. 

I Norge har jeg tatt nettstudier via Høgskulen i Volda, UiT og Høgskolen i Østfold.

Her har du linker til en del universitet og høgskoler som har dette gratis (eller hvor man kun betaler semesteravgift):

UiT

Høgskolen i Innlandet

Høgskolen i Østfold

OsloMet

Høgskulen i Volda

UiA

Nord universitet

Universitet i Stavanger

Høgskolen i Molde

Du finner også en oversikt over nettbaserte studier hos Samordna opptak her: https://sok.samordnaopptak.no/#/admission/8/studies

De fleste offentlige høgskoler og universitet har noe form for nettstudier, men det varierer veldig hvor mye de tilbyr. Vær også obs på at ikke alt går via Samordna opptak, f.eks kan man søke en del årsstudium osv direkte til skolene, enkelte har løpende opptak, slik som Høgskulen i Volda. 

Ellers er min anbefaling å se til Sverige. De gruser Norge når det gjelder gratis nettstudier. De aller fleste högskolar og universitet der borte har nettstudier (distansstudier), her kan man ta alt fra enkeltemner til større program, som bachelor- magister- og mastergrader. Her har du f.eks oversikt:

Distansstudier uten oppmøte høsten 2021. Som du ser hadde de 2426 studier uten oppmøte i Sverige høsten 2021. Nå er fristen over, men de har såkalt "sen anmälan", og du finner de som kan meldes opp her. Fremdeles kan man melde seg til 867 ulike emner/program.

Distansstudier uten oppmøte våren 2022 (ikke åpnet ennå, pleier å komme flere studier, åpner for søknad 15. september).

Å studere i Sverige er for øvrig gratis for nordmenn. De betaler heller ingen semesteravgift.

Enig i dette! De svindyre nettstudiene du ser endel universiteter tilbyr er beregnet på bedriftsmarkedet, som betaler for kompetanseheving for sine ansatte (evt folk som er i arbeid og har mye penger). Det finnes imidlertid mange andre tilbud som kun koster deg semesteravgift + bøker. Jeg har selv studert et årsstudium på Høgskolen i Innlandet, og nå i høst skal jeg ta et emne på Høgskulen på Vestlandet.
Jeg skal også ta et emne i høst på NMBU som koster 20k, men det betaler arbeidsgiver. 😉 

Anonymkode: c302c...019

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...