Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 13 uker gamle baby er inne i en sutreperiode og jeg er helt fortvilet. Helgen gikk med til å bære han på skift non stop og to helt fullstendig utmattede foreldre. Vil ingenting, utenom å sitte i vippestol og se på babyprogram på YouTube. Da sitter han der og smiler og ler, koser seg skikkelig. Alt annet irriterer han akkurat nå. 

Leser dessverre at vippestol er frarådet. Men alternativet er å pådra seg ryggprolaps fra bæring i flere timer. Baby blir stort sett irritert av i ligge i babygym, kjeder seg der. Bæresele kommer ikke på tale. Kun aktiv bæring med konstant forflyttelse er alternativet til vippestolen.Er det noen vippestoler dere vet om som ikke er skadelige, 100% garanti? Og hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Baby har ikke sittet i vippestol før nå. Og når er det greit? Hadde satt utrolig pris på noen innspill, tipper mange har vært i samme knipe.

Anonymkode: 7df2d...28c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vippestol er helt innafor innimellom, syns det er mye verre at en baby på 13 uker ser på youtube 🤯 Vet at det er slitsomt, men dere kan ikke sette en baby foran en skjerm fordi han sutrer. Ikke rart at han kjeder seg i babygym når han pleier å se på youtube! Les om barn og skjermbruk, WHO fraråder faktisk skjerm for barn under 2 år. 

Har dere noen som kan passe lille i et par timer, trille en tur e.l sånn at dere får puste ut litt? Trøst deg med at dette er for en liten periode! This to shall pass. 

Endret av Musicweare
Skrivefeil
  • Liker 40
AnonymBruker
Skrevet

Vippestol er ok men dropp for all del YouTube! Dere skaper et behov ungen ikke har, og gjør på sikt at han kjeder seg når han skal leke for han er vant til å få det servert i form av skjerm

Anonymkode: db57e...aa5

• Liker 17
Skrevet

YouTube er mye mer skadelig enn en vippestol, for å si det sånn 

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
Musicweare skrev (1 minutt siden):

Vippestol er helt innafor innimellom, syns det er mye verre at en baby på 13 uker ser på youtube 🤯 Vet at det er slitsomt, men dere kan ikke sette en baby foran en skjerm fordi han sutrer. Les om barn og skjermbruk, WHO fraråder faktisk skjerm for barn under 2 år. 

Har dere noen som kan passe lille i et par timer, trille en tur e.l sånn at dere får puste ut litt? Trøst deg med at dette er for en liten periode! This to shall pass. 

Det var ment som en 

Maskopi skrev (13 minutter siden):

YouTube er mye mer skadelig enn en vippestol, for å si det sånn 

Ja det har vi kun brukt YouTube 1 dag, da vi oppdaget at dette roet baby, og jeg har tenkt tanken at det er sikkert ikke beste stimuli. Dere har helt rett. Men vippestolen er et sted baby trives, hvis man sitter foran og prater og viser ting og leker også. Så det er vippestol jeg trenger og om noen vet om noen som er laget så de ikke belaster ryggen til baby? At de trygt kan brukes... For jeg er selv nær ryggprolaps etter timesvis med bæring.

Helt enig med YouTube, skal droppe det. Jeg er litt desperat så var bare så glad for å finne noe som stoppa sutringen. Men innser det er ingen løsning. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Musicweare skrev (26 minutter siden):

Vippestol er helt innafor innimellom, syns det er mye verre at en baby på 13 uker ser på youtube 🤯 Vet at det er slitsomt, men dere kan ikke sette en baby foran en skjerm fordi han sutrer. Les om barn og skjermbruk, WHO fraråder faktisk skjerm for barn under 2 år. 

Vi står i det og jeg minner samboer på at det er midlertidig. Men det er helt vanvittig krevende. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint bruke vippestol mens du tar en dusj eller lager mat, ihvertfall fra 3 mnds alder. Ikke foran skjerm, men du finner sikkert en leke som kan fascinere. Ellers er jo babygym og ligge på gulv det beste

Babybjørn sin vippestol er vel den som er mest anbefalt, bruk den da så flatt som mulig. 

Anonymkode: 18fa5...2a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du kan fint bruke vippestol mens du tar en dusj eller lager mat, ihvertfall fra 3 mnds alder. Ikke foran skjerm, men du finner sikkert en leke som kan fascinere. Ellers er jo babygym og ligge på gulv det beste

Babybjørn sin vippestol er vel den som er mest anbefalt, bruk den da så flatt som mulig. 

Anonymkode: 18fa5...2a8

Takk ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Enig med de andre, dropp youtube/ skjerm! Hva med er babyspeil han kan se i? Vippestol går bra i korte perioder☺️

Anonymkode: 85dbd...322

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiller musikk iblant, tenker at det er bedre enn skjerm. Liker babyen musikk?

Anonymkode: e74fb...e16

Skrevet

Har du prøvd å spille av white noise for babyen din? Uten å vise frem skjermen, så kan du prøve å søke på white noise for babies på YouTube for eksempel. Min gutt roet seg veldig med det :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg spiller musikk iblant, tenker at det er bedre enn skjerm. Liker babyen musikk?

Anonymkode: e74fb...e16

Ja, det er bare fint, og det kan Ts gjøre også. Bytt ut YouTube med musikk uten skjerm. 

Anonymkode: f33f6...0f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med bæresjal?? 

Kanskje han sutrer fordi han blir overstimulert av YouTube??

Anonymkode: dc739...7d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva med bæresjal?? 

Kanskje han sutrer fordi han blir overstimulert av YouTube??

Anonymkode: dc739...7d4

Jeg har bært på babyen non stop siden vi fikk han hjem. Han har ikke vært spesielt sutrete, men liker masse nærkontakt. Det har jeg elsket og vi har ikke sett på skjermer, han har ikke vært interessert.

Så tok han noen vaksiner sist uke, og hadde noen dager etter hvor han sutret. Uke 12 er også en uke av babyens liv hvor man når et nytt utviklingstrinn og noen blir litt ekstra grinete.

Helgen var beintøff for oss. Han sutret non stop og vi måtte ta skift. Så oppdaget min samboer at baby syntes noen fargerike baby program på YouTube var såpass underholdende at han glemte å sutre. Vi satte han vel da der noen få korte perioder for å få laget noe mat, fikset oss litt osv.

alt med måte. Hadde aldri satt fra meg baby i timesvis alene med YouTube. Jeg tenker disse tingene kun som avlastning. Vippestol for å kunne sette han ned noen minutter og hvile rygg litt. Jeg har rast ned i vekt, bærer på en 7 kg tung sprellende baby omtrent 12 timer hver dag. Sitte litt i vippestol foran TVen fremfor styrtgråte. Mens jeg spiser litt. Kanskje tar en dusj.

LIksom bare overleve dagene. Og vippestol bruker jeg ikke mer enn 10 min av gangen, under en time hver dag. Skal ikke bruke den nyeye jeg kjøper mer , vil bare ha en bedre stol. Jeg vet at 95% av dagen bør brukes til å stimulere baby. Og det gjør jeg. Det gjør jeg virkelig. Mitt eget er ikke eksisterende om dagen. Alt er baby. 

AnonymBruker
Skrevet

Altså i krisesituasjoner og om man må være «politisk ukorrekt» for å komme igjennom en periode så kjør på! Herrefred! 

YouTube og vippestol! Hvis det gir dere litt overskudd til p være gode foreldre så ja!! Kom ikke å si at ett barn blir helt ødelagt av å se litt YouTube en periode, alle «skader» barna sine på sin egen måte ila barndommen uansett og ingen klarer å følge alle «reglene»

Anonymkode: 58b64...d46

• Liker 10
Skrevet

Kan det vær at det klør/gjør vondt i munnen? :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså i krisesituasjoner og om man må være «politisk ukorrekt» for å komme igjennom en periode så kjør på! Herrefred! 

YouTube og vippestol! Hvis det gir dere litt overskudd til p være gode foreldre så ja!! Kom ikke å si at ett barn blir helt ødelagt av å se litt YouTube en periode, alle «skader» barna sine på sin egen måte ila barndommen uansett og ingen klarer å følge alle «reglene»

Anonymkode: 58b64...d46

Enig!

Anonymkode: e9409...040

• Liker 3
Skrevet

Har bare så lyst å si en ting, selv om det ikke er det du spør om. Og godt mulig du vet allerede, isåfall så bare overse meg! 😄

Mange babyer går fra å sove mye og uten rutine, til å ha våkentid på typisk 1-1,5 time på den alderen. Mange behøver også å legge seg tidligere på kvelden. Får babyen nok søvn tror du? Kan det være derfor han sutrer? 🙂

• Liker 4
Skrevet
spegel skrev (1 time siden):

Har bare så lyst å si en ting, selv om det ikke er det du spør om. Og godt mulig du vet allerede, isåfall så bare overse meg! 😄

Mange babyer går fra å sove mye og uten rutine, til å ha våkentid på typisk 1-1,5 time på den alderen. Mange behøver også å legge seg tidligere på kvelden. Får babyen nok søvn tror du? Kan det være derfor han sutrer? 🙂

Skriver under på denne! Var en stor åpenbaring for oss da vi skjønte at vår lille ikke klarte å være våken i mer enn 1,5 time i strekk før hun ble overstimulert og sutrete. Viktig å legge til rette for soving hyppig nok gjennom dagen. Rart at de ikke snakker mer om dette på helsestasjonen syns jeg, tror ikke vi fikk noe info om dette. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, YouTube til en 13 uker gammel baby? Er du helt gal? Er du klar over hva som skjer i hjernen til disse små? 

Anonymkode: ce972...64b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...