AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #1 Skrevet 12. juli 2021 Nylig flyttet fra samboer og lurer på hva jeg vil få i bidrag. Vi har 4 barn sammen. Han har pdd inntekt på 700 000 i året ish. Jeg tjener 460000. Jeg har alt samvær. Lurer også på om jeg har uriktig skatteprosent.. Har utbetalt 23 000 i mnd. Anonymkode: 0323c...533
Rosi Skrevet 12. juli 2021 #2 Skrevet 12. juli 2021 https://www.nav.no/barnebidrag Nede på siden her kan du beregne barnebidrag ut i fra deres situasjon. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/bestille-endre/ Her kan du legge inn korrekt informasjon om din nåværende situasjon for å justere skatten. 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #3 Skrevet 12. juli 2021 Rosi skrev (5 minutter siden): https://www.nav.no/barnebidrag Nede på siden her kan du beregne barnebidrag ut i fra deres situasjon. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/bestille-endre/ Her kan du legge inn korrekt informasjon om din nåværende situasjon for å justere skatten. Den bidragskalkulatoren gjelder kun for ett barn, så hvis man har fire så vil den gi et misvisende resultat. Dessverre! Anonymkode: 61402...05d
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #4 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Den bidragskalkulatoren gjelder kun for ett barn, så hvis man har fire så vil den gi et misvisende resultat. Dessverre! Anonymkode: 61402...05d Okey. Kan legge inn alle barna i denne. Men er ikke det det gjeldene beløpet som da kommer opp? Anonymkode: 0323c...533
Rosi Skrevet 12. juli 2021 #5 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Den bidragskalkulatoren gjelder kun for ett barn, så hvis man har fire så vil den gi et misvisende resultat. Dessverre! Anonymkode: 61402...05d Man kan legge inn antall barn og alder på alle. 3
Rosi Skrevet 12. juli 2021 #6 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Okey. Kan legge inn alle barna i denne. Men er ikke det det gjeldene beløpet som da kommer opp? Anonymkode: 0323c...533 Om du har lagt inn alt korrekt skal det beløpet som kommer opp være riktig.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #7 Skrevet 12. juli 2021 Blir dyrt for han hvis han har fire barn og null samvær 😳 Anonymkode: e299e...3c8 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #8 Skrevet 13. juli 2021 Jeg anbefaler deg å søke bidrag via Nav, ikke privat avtale. Eller, privat avtale kan fungere hvis dere er gode venner og har et godt samarbeid. Med en privat avtale så stiller du svakt hvis eksen din plutselig ikke gidder å betale, eller betaler mindre enn avtalt beløp. Det koster deg og eksen ca 700kr å få nav til å ordne med bidraget, men det er vel anvendte penger Ved å få nav til å regne ut og kreve inn bidraget så blir det rettferdig, og du vil ha en dato og et beløp å forholde deg til. Det blir økonomisk forutsigbart. I tillegg så deles bidraget inn i årsklasser, det blir høyere jo eldre barna blir. Denne økningen tar også nav seg av. Avhengig av din inntekt så kan du søke bidragsforskudd, dvs at nav utbetaler et forskudd hvis far ikke betaler. Hvis far ikke betaler så opparbeider han seg bidragsgjeld Ved å ta bidraget via nav så fjerner du også en krangle-årsak, da blir bidraget og hva han skal betale en mindre ting å være uenige om Du kan bruke kalkulatoren til nav for å regne ut hva du kan forvente deg. Det skal gå an å legge inn flere barn, ikke bare ett. Gjør det så fort som mulig, det er opp til 4mnd behandlingstid på bidrag nå (datteren min søkte faren sin om bidrag etter at hun ble 18 år, søkte i mai og det er enda ikke ferdig behandlet, fikk opplyst om at det tar opp til 4mnd) Husk å skrive fra hvilken dato du søker fra. Bidraget blir etterbetalt fra den datoen. Anonymkode: e35ef...f84 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #9 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Blir dyrt for han hvis han har fire barn og null samvær 😳 Anonymkode: e299e...3c8 Og hva så? Skal han ikke betale sin del av det barna koster? Anonymkode: 62ff8...52b 4
mordi Skrevet 13. juli 2021 #10 Skrevet 13. juli 2021 Er du ikke en selvstendig og uavhengig kvinne? 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #11 Skrevet 13. juli 2021 mordi skrev (10 minutter siden): Er du ikke en selvstendig og uavhengig kvinne? Så fedre skal få slippe å forsørge de barna de har vært med på å sette til verden, hvis ikke er man ikke ei selvstendig kvinne? Dummeste jeg har lest på lenge. Du vet at barn lovmessig har rett til å bli forsørget av begge foreldrene sine ja? Ts; bare drit i sånne kommentarer som du fikk her. Både du og far til barna har forsørgeransvar for barna. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å søke bidrag. Får man barn så skal man forsørge de. Det er ikke bare å stikke og overlate alt til den andre parten. Anonymkode: e35ef...f84 13
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #12 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg anbefaler deg å søke bidrag via Nav, ikke privat avtale. Eller, privat avtale kan fungere hvis dere er gode venner og har et godt samarbeid. Med en privat avtale så stiller du svakt hvis eksen din plutselig ikke gidder å betale, eller betaler mindre enn avtalt beløp. Det koster deg og eksen ca 700kr å få nav til å ordne med bidraget, men det er vel anvendte penger Ved å få nav til å regne ut og kreve inn bidraget så blir det rettferdig, og du vil ha en dato og et beløp å forholde deg til. Det blir økonomisk forutsigbart. I tillegg så deles bidraget inn i årsklasser, det blir høyere jo eldre barna blir. Denne økningen tar også nav seg av. Avhengig av din inntekt så kan du søke bidragsforskudd, dvs at nav utbetaler et forskudd hvis far ikke betaler. Hvis far ikke betaler så opparbeider han seg bidragsgjeld Ved å ta bidraget via nav så fjerner du også en krangle-årsak, da blir bidraget og hva han skal betale en mindre ting å være uenige om Du kan bruke kalkulatoren til nav for å regne ut hva du kan forvente deg. Det skal gå an å legge inn flere barn, ikke bare ett. Gjør det så fort som mulig, det er opp til 4mnd behandlingstid på bidrag nå (datteren min søkte faren sin om bidrag etter at hun ble 18 år, søkte i mai og det er enda ikke ferdig behandlet, fikk opplyst om at det tar opp til 4mnd) Husk å skrive fra hvilken dato du søker fra. Bidraget blir etterbetalt fra den datoen. Anonymkode: e35ef...f84 Hun bør vel gi han en sjanse til å betale, før hun tar det gjennom innkrevingssentralen. Enklere for henne også, om det fungerer. Jeg skrev privat avtale, og gikk lavere enn kalkulatoren. Den mente at eksen skulle betale 5000 i mnd. Jeg bruker ikke 12000 kr på barnet i mnd, og gikk derfor inn privat avtale på 2000 kr. Jeg fikk ingen andre støtteordninger. Men dobbel barnetrygd utgjør jo 2000 i mnd. Og for meg er det helt logisk at både jeg og far skal bidra økonomisk til barnet. Anonymkode: 6e655...8a1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #13 Skrevet 13. juli 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Så fedre skal få slippe å forsørge de barna de har vært med på å sette til verden, hvis ikke er man ikke ei selvstendig kvinne? Dummeste jeg har lest på lenge. Du vet at barn lovmessig har rett til å bli forsørget av begge foreldrene sine ja? Ts; bare drit i sånne kommentarer som du fikk her. Både du og far til barna har forsørgeransvar for barna. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å søke bidrag. Får man barn så skal man forsørge de. Det er ikke bare å stikke og overlate alt til den andre parten. Anonymkode: e35ef...f84 Eh, nei? Barna OG fedre har rett til å ha samvær som ikke er diktert fra pengekåte kvinner 👍👍 Anonymkode: c3e0e...41f 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #14 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hun bør vel gi han en sjanse til å betale, før hun tar det gjennom innkrevingssentralen. Enklere for henne også, om det fungerer. Jeg skrev privat avtale, og gikk lavere enn kalkulatoren. Den mente at eksen skulle betale 5000 i mnd. Jeg bruker ikke 12000 kr på barnet i mnd, og gikk derfor inn privat avtale på 2000 kr. Jeg fikk ingen andre støtteordninger. Men dobbel barnetrygd utgjør jo 2000 i mnd. Og for meg er det helt logisk at både jeg og far skal bidra økonomisk til barnet. Anonymkode: 6e655...8a1 Man får ikke dobbelt barnetrygd, det er misvisende å skrive det. Man får ei ekstra barnetrygd, på litt over 1000kr i måneden. Ts har fire barn, så hun får barnetrygd for fem barn. Ikke åtte barn. Anonymkode: e35ef...f84 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #15 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Eh, nei? Barna OG fedre har rett til å ha samvær som ikke er diktert fra pengekåte kvinner 👍👍 Anonymkode: c3e0e...41f Ts har ikke skrevet hvorfor eksen ikke har samvær, for alt du vet så er det eksen som ikke ønsker samvær. Tviler sterkt på at det var ønskedrømmen til ts å bli alene med hele fire barn. Finnes nok av fedre som bare stikker og begynner et nytt liv uten barn. Det er forresten barna som har rett til samvær med begge foreldre, men dessverre så kan man ikke påtvinge noen samvær. Nekter man å ha barna så slipper man. Heldigvis så slipper man ikke unna økonomisk, skulle bare mangle om man ikke forsørger barna sine, For å snu det rundt så kan man kalle menn som ikke ønsker å forsørge barna sine griske og pengekåte, de vil ha pengene sine for seg selv, de barna man har satt til verden betyr ikke noe. Sånne menn vil ha i pose og sekk; ikke vil de ha samvær, og ikke vil de betale. De må jo være regelrett dumme i hodet som ikke manner seg opp og tar sin del av ansvaret ved å ha barna 50%. Hadde de det så hadde de sluppet å betalt bidrag. Så enkelt er det faktisk. Men det blir vel litt styr med å ha fire barn annenhver uke. Sikkert ikke lett å finne ny dame med fire unger på slep heller… Anonymkode: e35ef...f84 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #16 Skrevet 13. juli 2021 Ts. Jeg går fra far fordi han har et alvorlig rusproblem, og store psykiske problemer. Jeg har snudd hver mulighet, og gjort hva jeg har kunnet i over et tiår. Jeg har bært mannen for å si det sånn. Ting blir verre og jeg må sette grensa, som skulke vørt satt for mange år siden. Jeg hat gjort alt med barna. Alltid. Er en selvstensig og ressurssterk kvinne. Har høy utdanning og full jobb. Men fire barn (og en del dritt gjeld jeg sitter igjen med fordi jeg har berget han) gjør at jeg er avhengig av bidrag. Skulle gjerne sluppet, for ønsker at han skal ha en reell mulighet for å komme seg på bena. Men må tenke på barna først og fremst. Faktisk er det en del mer utgifter som kommer når man har så mange barn. Man tåler utgiften av en fritidsaktivitet til ett barn, men når fire barn skal, koster dette. Man trenger et større hus. Bruker mer strøm, mer tlf osv osv. Dette er rimelig logisk. Anonymkode: 0323c...533 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #17 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun bør vel gi han en sjanse til å betale, før hun tar det gjennom innkrevingssentralen. Enklere for henne også, om det fungerer. Jeg skrev privat avtale, og gikk lavere enn kalkulatoren. Den mente at eksen skulle betale 5000 i mnd. Jeg bruker ikke 12000 kr på barnet i mnd, og gikk derfor inn privat avtale på 2000 kr. Jeg fikk ingen andre støtteordninger. Men dobbel barnetrygd utgjør jo 2000 i mnd. Og for meg er det helt logisk at både jeg og far skal bidra økonomisk til barnet. Anonymkode: 6e655...8a1 Helt ærlig, jeg skjønner ikke logikken din. Bruker du bare 4000 kr på ungen din i måneden? Klær, mobil, mat, boutgifter, strøm, forsikringer, buss, fritidsaktiviteter, utstyr (pc, iPad, ski, sykkel), sanitetsprodukter? Det enkleste er definitivt å bruke nav. AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dette er rimelig logisk. Anonymkode: 0323c...533 Ja, det er det faktisk. Anonymkode: f3c8d...995 4
MapleSirup Skrevet 13. juli 2021 #18 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt ærlig, jeg skjønner ikke logikken din. Bruker du bare 4000 kr på ungen din i måneden? Klær, mobil, mat, boutgifter, strøm, forsikringer, buss, fritidsaktiviteter, utstyr (pc, iPad, ski, sykkel), sanitetsprodukter? Det enkleste er definitivt å bruke nav. Ja, det er det faktisk. Anonymkode: f3c8d...995 Hun er ikke økonom, for å si det slik… Det regnestykket stemmer ikke, nei. Det handler også om å legge opp til konfirmasjon, nye mobiler, folkehøyskole, sertifikat, regulering eller annet. Ungdommer koster det hvite ut av øyet. 3
Nuith Skrevet 13. juli 2021 #19 Skrevet 13. juli 2021 3 hours ago, mordi said: Er du ikke en selvstendig og uavhengig kvinne? Det er hun nok, men så er det snakk om BARNEbidrag da, ikke forsmådt-kvinne-bidrag. Det er penger som skal til BARNET. Så du bør spørre "er ikke barnet et selvstendig og uavhengig barn?" Og da tipper jeg at svaret gir seg selv. 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #20 Skrevet 13. juli 2021 Nuith skrev (1 time siden): Så du bør spørre "er ikke barnet et selvstendig og uavhengig barn?" Og da tipper jeg at svaret gir seg selv. 😅Likte svaret! Anonymkode: f3c8d...995 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå