Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

En kamerat av meg har krangla med dama. Foreldrene hans er fra Vietnam, men han har vokst opp i Norge (usikker på hvor gammel han var da han kom hit...) Han sier at det er viktig for han å opprettholde litt av kulturen sin selv om han nå bor i norge. Kjæresten hans mener at så lenge han bor i norge må han følge norsk kultur og normer 100% og glemme kulturen sin.

:overrasket:

Er ikke det litt slemt av dama hans? Synes det var kjempedrøyt jeg... Så lenge han tilpasser seg den norske kulturen også så er en del av han vietnemesisk, og kjæresten hans i 4 år kan da ikke be han undertrykke dette. Han er kjempelei seg, hun kritiserer måten han hilser på andre på (han er mer høflig og viser respekt for eldre osv) og til og med pest han for måten han snakker på. Hun dro inn muslimer og moskeer i diskusjonen også (han her er katolikk). Er hans egen dame rasist her eller? hva synes dere?

Endret av Lilleulv
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rasist vil jeg ikke si at hun er, men hun viser helt klart mangel på forståelse og respekt!

Skrevet

Jeg synes det her hørtes helt fjernt ut. Han forteller videre at hun stemmer FRP og at hun er helt sikker på at utlendingene vil ta over norge om kort tid. jeg forstår ikke at hun er sammen med en fra vietnam med de holdningene? Og så plutselig kommer de frem etter 4 år... han hadde tenkt til å fri til henne i november. tror det ryker for å si det sånn.

Skrevet

Hun høres relativit skrudd ut, utifra det du beskriver her. Er dette synspunkter hun har luftet tidligere, eller er det noe hun har begynt med i det siste?

Skrevet
Hun høres relativit skrudd ut, utifra det du beskriver her. Er dette synspunkter hun har luftet tidligere, eller er det noe hun har begynt med i det siste?

Begynt med i det siste ettersom jeg har forstått... Men tidligere vist litt sånn misnøye med muslimer og sånn da. Han spør meg om råd, og jeg vil prøve å være objektiv og svare riktig. Min første tanke var nemlig kom deg ut av dette!

Skrevet

Ja, hun har noen merkelige meninger må jeg si. Spesielt sett i forhold til at hun faktisk har en kjæreste av utenlandsk opprinnelse. Jeg personlig kunne ikke vært sammen med en person som har det menneskesynet hun gir uttrykk for.

Skrevet

Rasisme er jo en ting og kulturkonflikter noe helt annet (det har man jo også mellom folk av "samme rase")

Dette har definitivt ikke noe med rasisme å gjøre..

Men kan jo være problemtatisk og teit nok likevel.. Forstår dem begge to, jeg.. (bare kanskje ikke helt hvorfor de er sammen, da.. )

Skrevet

Jeg synes det er merkelig at de er sammen hvis hun har slike holdninger. Så lenge hun kritiserer helt usaklige ting (som hvordan han hilser - så lenge han faktisk er hyggelig og høflig!?) også? En ting er at jeg har en veldig hyggelig, høflig og grei bekjent fra et afrikansk land; han mener fortsatt at kvinner bør være hjemmeværende, og om det er "slike ting" kameraten din ønsker å ta vare på fra sin egen kultur er det jo naturlig med krangling. Men det virker jo ikke som om det er dette som er problemet. Hvis ikke kjæresten hans skjønner at det er en menneskerett og en viktig del av identiteten å få ta vare på kulturen sin (religion, smak, forhold til familie, feks - selv om alt sånt også KAN bidra til konflikt mellom partene i forholdet, men gjør de det her?) er de vel ikke ment for hverandre.

Skrevet
Rasisme er jo en ting og kulturkonflikter noe helt annet (det har man jo også mellom folk av "samme rase")

Dette har definitivt ikke noe med rasisme å gjøre..

Men kan jo være problemtatisk og teit nok likevel.. Forstår dem begge to, jeg.. (bare kanskje ikke helt hvorfor de er sammen, da.. )

Jeg forstår ikke henne. Hun blir sammen med en katolikk fra Vietnam for så 4 år seinere å kritisere han fordi han er katolikk fra Vietnam. :forvirret:

Skrevet

Jeg er selv vietnammeser og hadde dumpa henne kjapt hvis jeg er i samme situasjon :forvirret:

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Jeg forstår ikke henne. Hun blir sammen med en katolikk fra Vietnam for så 4 år seinere å kritisere han fordi han er katolikk fra Vietnam.  :forvirret:

Hun hadde kanskje håpet på å forandre han, innen såpass lang tid. Typisk jenter, desverre. Tror han skal være glad for at hun viste denne siden av seg selv nå, før de rakk å formalisere forholdet.

Skrevet

Vel, skal man bo i Norge synes jeg man må forvente at man følger norske lover, regler, normer og skikker. Når jeg er i utlandet er jeg veldig obs på de lokale kutymene, og forventer ikke at de skal tilpasse seg meg for å si det slik.

Når det er sagt, kan man ikke kreve 100% omvendelse heller, så litt må man tåle når det gjelder fremmed kultur av mennesker som har kommet til norge.

Når det gjelder den konkrete problemstillingen, synes han burde snakke ordentlig ut med henne for å klargjøre både hans og hennes synspunkter før han eventuellt frir til henne. Et ekteskap er jo noe man inngår for at det skal vare resten av livet, og det er jo ikke noe man skal ta lett på.

Til slutt vil jeg minne om at 22% av norges befolkning stemmer frp, og at det å bruke frp som skremselspropaganda (som i 'hun stemmer frp') ikke bare begynner å bli rimelig tynnslitt, men også relativt patetisk.

Skrevet (endret)

Høres ut som en ganske intolerant dame, ja! Jeg hadde ikke orket å vært sammen med noen som ikke respekterte meg for den jeg var. Hun har blitt sammen med en Vietnameser, så da må hun tåle at han også ønsker å ta vare på noe av kulturen sin..

Aprops det med å integrere seg inn i det landet man har flyttet til: det er vel ingen som er så ur-norske som nordmenn bosatt i utlandet, vel? Har besøkt Norskekolonien i Spania på seminar, og det var litt av en gjeng....... Ikke mye integrasjon der i gården. De skrøt voldsomt av at man kunne kjøpe norske matvarer og aviser overalt, og butikkene reklamerte med "skandinaviske varer" over hele området (Costa Blanca). Jeg syntes det virket helt fjernt, men det er meg...

Endret av Caramba
Skrevet

På en måte skjønner jeg henne, for jeg er enig i at det er viktig at invandrere følger norsk kultur og regler. Men allikevel, det er mange som fint klarer å kombinere, og ta det beste fra to verdener, og det er jo det aller beste for de. Skal man da begynne å nekte de kristne sine ritualer/kultur, muslimene, hinduene osv??? Det blir litt i det drøyeste laget synes nå jeg da.

Skrevet
På en måte skjønner jeg henne, for jeg er enig i at det er viktig at invandrere følger norsk kultur og regler. Men allikevel, det er mange som fint klarer å kombinere, og ta det beste fra to verdener, og det er jo det aller beste for de. Skal man da begynne å nekte de kristne sine ritualer/kultur, muslimene, hinduene osv??? Det blir litt i det drøyeste laget synes nå jeg da.

Han her er jo norsk han da! Verdens snilleste gutt. Men han har tatt med seg litt av kulturen sin i forhold til familien osv, ikke noe som går utover noen andre. Om han skulle fjernet dette, så hadde han jo fjernet en del av seg selv. Tenk om du skulle flytte til Kina og måtte bli 100% kineser. Ikke bare tilpasse deg (som jeg er enig i), men du måtte fornekte at du var norsk og alt du sto for. du måtte hilse på en annen måte osv. det skulle ikke merkes at du var utlending liksom.

Skrevet

Slik jeg forstår det lever han som "norsk", men har innslag av sin vietnamesiske kultur. Det bør han ABSOLUTT fortsette med! Hva han gjør med ei jente som ikke aksepterer dette, vet ikke jeg! De passer tydeligvis ikke sammen.

Gjest vietnameseren
Skrevet
det skulle ikke merkes at du var utlending liksom.

Hvordan er det mulig når han vitterlig nok ser annerledes ut uansett hvordan han måtte te seg?! :forvirret:

Selv snakker jeg norsk og behersker den norske kulturen (musikk, mat, natur, politikk, humor, kutymer ol) vel så bra som den gjengse nordmann. Men anser meg som rik som har en vietnamesisk kulturarv også.

Nei, dette blir dummere enn som å bli sammen med en sunnmøre for så tvinger vedkommende til å snakke oslo-dialekt og oppføre seg deretter :ler:

Gir han etter for henne, så får han bære konsekvensene senere ;)

Skrevet

Får håpe kvinnfolket lærer og angrer på oppførselen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...