Samsung Skrevet 11. juli 2021 #1 Skrevet 11. juli 2021 Jeg leser innlegg på nette hvor kjente og ukjente folk hevder at Korona pandemien bare er et politisk spill, og at vaksinene er livsfarlige. Myndighetene er bare ute etter å kontrollere oss. Hva med oss som jobber i helsevesenet og ser virkeligheten fra innsiden? Jeg har selv vært bakvakt fordi sykehjem og sykehus har vært overarbeidet med Covid pasienter. Jeg har også jobbet tett på korona tjenesten i kommunen, og har god oversikt over rapporterte bivirkninger. Utenom sykdomsfølelse i en kort tid, og ømhet i armen er andre bivirkninger nesten ikke eksisterende. Jeg blir derfor provosert over at selv erklærte ekspert hevder at alt er oppspinn uten at de vet noe om virkeligheten. 10
Fjaselina Skrevet 11. juli 2021 #2 Skrevet 11. juli 2021 Det er ikkje vits i å argumentere med desse, dei er fulle av vrangforestillinger om alt mulig frå før. Du kan ikkje snakke fornuft med ein som har lagt all fornuft til side. 5G, vaksine, overvåking, stråling, barnevernet, korona.... alt blir blanda saman til ein graut. Og det er ikkje eit gram fornuftig tenking som ligg i botnen. 9
Den Sagnomsuste Skrevet 11. juli 2021 #3 Skrevet 11. juli 2021 Samsung skrev (6 minutter siden): Jeg leser innlegg på nette hvor kjente og ukjente folk hevder at Korona pandemien bare er et politisk spill, og at vaksinene er livsfarlige. Myndighetene er bare ute etter å kontrollere oss. Hva med oss som jobber i helsevesenet og ser virkeligheten fra innsiden? Jeg har selv vært bakvakt fordi sykehjem og sykehus har vært overarbeidet med Covid pasienter. Jeg har også jobbet tett på korona tjenesten i kommunen, og har god oversikt over rapporterte bivirkninger. Utenom sykdomsfølelse i en kort tid, og ømhet i armen er andre bivirkninger nesten ikke eksisterende. Jeg blir derfor provosert over at selv erklærte ekspert hevder at alt er oppspinn uten at de vet noe om virkeligheten. Du leser vel dette primært i amerikanske medier, ikkesant? 3
Samsung Skrevet 12. juli 2021 Forfatter #4 Skrevet 12. juli 2021 (endret) Den Sagnsomsuste skrev (7 timer siden): Du leser vel dette primært i amerikanske medier, ikkesant? Nei, er det som er så skremmende. Jeg ser det rundt om på nettet. Folk som kommenterer nyhetssaker, diskuterer i forum som dette. Det er også folk som jeg trodde var oppegående som legger ut sine meninger i sosiale medier. Endret 12. juli 2021 av Samsung 3
Honey Dew Skrevet 12. juli 2021 #5 Skrevet 12. juli 2021 Samsung skrev (7 timer siden): Nei, er det som er så skremmende. Jeg ser det rundt om på nettet. Folk som kommenterer nyhetssaker, diskuterer i forum som dette. Det er også folk som jeg trodde var oppegående som legger ut sine meninger i sosiale medier. I følge konspirasjonsteoristene, har Bill Gates skyld i det meste. Det er bare å riste oppgitt på hodet av disse menneskene med aluminiumshatter og le oppgitt av dem. 4
Justlooking Skrevet 12. juli 2021 #6 Skrevet 12. juli 2021 Samsung skrev (11 timer siden): Nei, er det som er så skremmende. Jeg ser det rundt om på nettet. Folk som kommenterer nyhetssaker, diskuterer i forum som dette. Det er også folk som jeg trodde var oppegående som legger ut sine meninger i sosiale medier. Det er vel ikke så mange som ikke tror det ikke finnes vel? Mitt inntrykk er at en del synes risikoen ved akkurat dette viruset er overdrevet da det finnes mange andre alvorlige virus der ute. 2
MorTil2 Skrevet 13. juli 2021 #7 Skrevet 13. juli 2021 Samsung skrev (På 12.7.2021 den 0.50): Jeg leser innlegg på nette hvor kjente og ukjente folk hevder at Korona pandemien bare er et politisk spill, og at vaksinene er livsfarlige. Myndighetene er bare ute etter å kontrollere oss. Hva med oss som jobber i helsevesenet og ser virkeligheten fra innsiden? Jeg har selv vært bakvakt fordi sykehjem og sykehus har vært overarbeidet med Covid pasienter. Jeg har også jobbet tett på korona tjenesten i kommunen, og har god oversikt over rapporterte bivirkninger. Utenom sykdomsfølelse i en kort tid, og ømhet i armen er andre bivirkninger nesten ikke eksisterende. Jeg blir derfor provosert over at selv erklærte ekspert hevder at alt er oppspinn uten at de vet noe om virkeligheten. Det virker som du henger deg opp i ytterpunktene i diskusjonene som foregår. Ja, her på KG er det noen kommentarer som kan fremstå som ytterliggående, i begge retninger. Men majoriteten er fullt i stand til å diskutere de ulike problemstillingene på en adekvat og konstruktiv måte. Dessuten, om alle mente det samme, hvordan skulle vi da lære eller i det hele tatt ha en diskusjon? Jeg for min del synes det er interessant å lese andres synspunkter og grunne litt over disse, uten at jeg dermed er enig. Men det gir perspektiv. Og det er ikke få ganger jeg på grunnlag av ulike kommentarer har søkt etter ytterligere info for å lære mer. Så se på diskusjonene som inngangsporten til lærdom, ikke frustrasjon. 5
Barbalala Skrevet 13. juli 2021 #8 Skrevet 13. juli 2021 (endret) Det er vel veldig få som mener at covid ikke eksisterer. Men det er mange som mener at covid ikke er farlig nok til å ha ha alle disse tiltakene og reglene som vi har hatt og fremdeles har. Endret 13. juli 2021 av Barbalala 5
Enterprises Skrevet 13. juli 2021 #9 Skrevet 13. juli 2021 On 7/12/2021 at 12:50 AM, Samsung said: Jeg leser innlegg på nette hvor kjente og ukjente folk hevder at Korona pandemien bare er et politisk spill, og at vaksinene er livsfarlige. Myndighetene er bare ute etter å kontrollere oss. Hva med oss som jobber i helsevesenet og ser virkeligheten fra innsiden? Jeg har selv vært bakvakt fordi sykehjem og sykehus har vært overarbeidet med Covid pasienter. Jeg har også jobbet tett på korona tjenesten i kommunen, og har god oversikt over rapporterte bivirkninger. Utenom sykdomsfølelse i en kort tid, og ømhet i armen er andre bivirkninger nesten ikke eksisterende. Jeg blir derfor provosert over at selv erklærte ekspert hevder at alt er oppspinn uten at de vet noe om virkeligheten. Ja visste du ikke det? Alt er et media spill og vaksinen er for å kunne kontrollere oss når 5G nette blir klart VET IKKE folk dette!!!? 😯
2ro Skrevet 13. juli 2021 #10 Skrevet 13. juli 2021 Mine venner som "tror ikke på korona og vaksine er farlig" er vanligvis de jeg har det mest artig sammen med. Ekstreme personligheter og er kunstnerisk, humoristisk og kreative. Frie tenkere som ikke har all verden med relevant kunnskap om dette temaet. Jeg tror mange av de ikke kommer til å snu om vaksine. Noen gjør det sikkert etterhvert for å få tilbake nomade-tilværelsen, mens andre trives så godt med konspirasjonsteorier at de nyter tilværelsen. Jeg er tydelig om at jeg ønsker vaksine og de synes jeg er helt sprø 😅. Disse personene er i mindretall med så stor margin at jeg er rimelig sikker på at etterhvert får vi høy nok vaksinedekning. Hadde det ikke vært slik hadde jeg vært mer frustrert. Mine jobber ikke med helse, men noen har jobb med mange nærkontakter så det hadde klart vært å foretrekke om vaksinen ble tatt. Håper reiselysten øker og frykten reduseres. 3
J.E Skrevet 13. juli 2021 #11 Skrevet 13. juli 2021 (endret) MorTil2 skrev (41 minutter siden): Det virker som du henger deg opp i ytterpunktene i diskusjonene som foregår. Ja, her på KG er det noen kommentarer som kan fremstå som ytterliggående, i begge retninger. Men majoriteten er fullt i stand til å diskutere de ulike problemstillingene på en adekvat og konstruktiv måte. Dessuten, om alle mente det samme, hvordan skulle vi da lære eller i det hele tatt ha en diskusjon? Jeg for min del synes det er interessant å lese andres synspunkter og grunne litt over disse, uten at jeg dermed er enig. Men det gir perspektiv. Og det er ikke få ganger jeg på grunnlag av ulike kommentarer har søkt etter ytterligere info for å lære mer. Så se på diskusjonene som inngangsporten til lærdom, ikke frustrasjon. Tror ikke du skal stusse på at en helsearbeider blir oppgitt over all konspirasjonen som er. Har du tenkt over hvor frustrende det må være når man selv kjenner en annen virkelighet. Hvis man har stått i det halvannet år er det kanskje lov og bli litt oppgitt, uten at man er vesentlig opptatt av ytterpunktene som du skriver her. Føler nesten som du antyder her at helsearbeideren her har noe nytt og lære på KG men tror vel kanskje det er litt motsatt da. Tror en helsearbeider har erfart nok til og være bestemt i sine meninger og ikke påvirkes vesentlig av meningene til en KG bruker. Forøvrig er jeg enig at nå er det ikke så mange ytterligheter her som før. Men jammen var dette forumet virkelig overstrømt en periode av konspi huer. Det vet alle som har vært veldig aktive her. Men tror disse har blitt utestengt. Endret 13. juli 2021 av J.E 2
Ukjent. Skrevet 13. juli 2021 #12 Skrevet 13. juli 2021 De ytterst få som mener viruset ikke eksisterer og har ville teorier om 5G osv ødelegger dessverre for en sunn debatt om tiltakene. Det er mange som mener tiltakene ikke står i forhold til risikoen. Men de blir bare avfeid som konspitullinger. 3
MorTil2 Skrevet 13. juli 2021 #13 Skrevet 13. juli 2021 J.E skrev (50 minutter siden): Tror ikke du skal stusse på at en helsearbeider blir oppgitt over all konspirasjonen som er. Jeg tror med dette, som med mye annet, så avhenger det av hvordan man velger å ta det. Jeg jobbet i mange år i psykiatri, og har hørt mye underlig i min tid, men valgte å ta det med nysgjerrighet. Jeg har lyttet til mange, for de fleste, merkelige forestillinger om verden, det som foregår utenfor og inni personens egen kropp, og det som foregår innenfor og utenfor veggene vi omgir oss med. Jeg tror at man særlig som helsearbeider må kunne se litt stort på det. Vår jobb er å møte den enkelte med respekt, lytte og lære. Å prøve å forstå, uten nødvendigvis å være enig, er en god inngangsport for en mer konstruktiv samtale. Noe av det verste man gjør, er å ha en nedlatende og bedrevitende holdning. Ingenting stenger mer av for kommunikasjon og videre samarbeid enn det. 2
Samsung Skrevet 13. juli 2021 Forfatter #14 Skrevet 13. juli 2021 MorTil2 skrev (7 minutter siden): Jeg tror med dette, som med mye annet, så avhenger det av hvordan man velger å ta det. Jeg jobbet i mange år i psykiatri, og har hørt mye underlig i min tid, men valgte å ta det med nysgjerrighet. Jeg har lyttet til mange, for de fleste, merkelige forestillinger om verden, det som foregår utenfor og inni personens egen kropp, og det som foregår innenfor og utenfor veggene vi omgir oss med. Jeg tror at man særlig som helsearbeider må kunne se litt stort på det. Vår jobb er å møte den enkelte med respekt, lytte og lære. Å prøve å forstå, uten nødvendigvis å være enig, er en god inngangsport for en mer konstruktiv samtale. Noe av det verste man gjør, er å ha en nedlatende og bedrevitende holdning. Ingenting stenger mer av for kommunikasjon og videre samarbeid enn det. Jeg er helt enig meg deg. Jeg lever og jobber etter de prinsippene selv. Det jeg blir frustrert av et folk som uttaler seg om ting som de ikke har peiling på. Jeg prater mest om folk som lager konspiratorisk innlegg på nett, har mange følgere i sosiale medier, tv personligheter osv. Når slike uttaler seg går budskapet hjem til flere som tror på det de sier. At folk på gaten, venner, pasienter, osv har andre meninger lar jeg meg ikke irritere over. Jeg ofrer ikke vennskap eller relasjoner til pasienter fordi de har en annen mening enn meg. Jeg kan si hva jeg mener hvis det passer seg, men ikke slik at det blir dårlig stemning. Da blir det mer slik som 2ro skriver lengre oppe. 2
J.E Skrevet 13. juli 2021 #15 Skrevet 13. juli 2021 (endret) MorTil2 skrev (42 minutter siden): Jeg tror med dette, som med mye annet, så avhenger det av hvordan man velger å ta det. Jeg jobbet i mange år i psykiatri, og har hørt mye underlig i min tid, men valgte å ta det med nysgjerrighet. Jeg har lyttet til mange, for de fleste, merkelige forestillinger om verden, det som foregår utenfor og inni personens egen kropp, og det som foregår innenfor og utenfor veggene vi omgir oss med. Jeg tror at man særlig som helsearbeider må kunne se litt stort på det. Vår jobb er å møte den enkelte med respekt, lytte og lære. Å prøve å forstå, uten nødvendigvis å være enig, er en god inngangsport for en mer konstruktiv samtale. Noe av det verste man gjør, er å ha en nedlatende og bedrevitende holdning. Ingenting stenger mer av for kommunikasjon og videre samarbeid enn det. Nå er jo forumet av null betydning for videre samarbeid. Men kun et forum... Men her finnes jo alle former for meninger og kommunikasjon. Men tilbake til saken når det gjelder konspirasjon. Synes det er veldig forståelig at helsearbeidere reagerer negativt på konspirasjon. Det er direkte farlig oppe i situasjonen vi står opp i , men den type tanker. Andre saker prøver jeg og se fra flere sider og skjønner hva du mener at du ønsker en dialog og meningsutveksling på dette forumet.😊 Men når det gjelder ren konspirasjon er jeg ikke særlig åpen dessverre. Det kan jeg innrømme. Min undring over det går vel over i heller over i vantro over at det er mulig med type foliehatt tenking fra enkelte. Men det er jo realiteten så jeg bør vel kanskje avfinne meg med at det skjer... Men det er trist likevel for jeg tror det i andre land kan skape store problemer videre i pandemien... Endret 13. juli 2021 av J.E
MorTil2 Skrevet 13. juli 2021 #16 Skrevet 13. juli 2021 J.E skrev (1 time siden): Nå er jo forumet av null betydning for videre samarbeid. Men kun et forum... Men her finnes jo alle former for meninger og kommunikasjon. Men tilbake til saken når det gjelder konspirasjon. Synes det er veldig forståelig at helsearbeidere reagerer negativt på konspirasjon. Det er direkte farlig oppe i situasjonen vi står opp i , men den type tanker. Andre saker prøver jeg og se fra flere sider og skjønner hva du mener at du ønsker en dialog og meningsutveksling på dette forumet.😊 Men når det gjelder ren konspirasjon er jeg ikke særlig åpen dessverre. Det kan jeg innrømme. Min undring over det går vel over i heller over i vantro over at det er mulig med type foliehatt tenking fra enkelte. Men det er jo realiteten så jeg bør vel kanskje avfinne meg med at det skjer... Men det er trist likevel for jeg tror det i andre land kan skape store problemer videre i pandemien... Min avsluttende kommentar om samarbeid, var ment med henblikk på relasjonen helsearbeider og pasient/bruker/hjelpesøkende. Av helsemssige årsaker er jeg selv fortsatt uvaksinert, men åpen for at endring i ytre forhold kan medføre at jeg tar vaksinen. I den forbindelse har jeg to ganger vært i kontakt med koronatlf her i kommunen. Den første jeg snakket med diskuterte min usikkerhet med meg på en åpen, forståelsesfull og informativ måte. Den neste jeg snakket med var tydelig irritert og virket rett og slett litt "oppbrukt". Jeg har full forståelse for at de som jobber på denne tjenesten kan føle oppgitthet når de samme spørsmålene kommer gang etter gang, og de helst bare vil at "hele haugen", som den siste uttrykte det, vaksinerer seg, men man bør også ha såpass selvinnsikt at man ber om pause fra en slik viktig oppgave, når man merker at tålmodigheten går på bekostning av evnen til å møte mennesker på en konstruktiv måte.
Anbefalte innlegg