AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #1 Skrevet 11. juli 2021 Kaster ut en brannfakkel her. Jeg føler desverre at "alle" synes at en gylden brunfarge : jo mørkere jo bedre er det som er best og mest attraktivt. Er man hvit f.eks med fregner er dette skikkelig stygt. Eksempel: love Island på TV2....Alle MÅ være "tan". Å de snakker ofte om at dette er det de foretrekker. En har også nevnt i denne sesongen at det verste hun kan forestille seg er en mann som ikke kan bli brun. Jeg føler at å være brun og å bli fort brun er mye mer sosialt akseptert og at man blir sett ned på om man er bleik. Jeg er svært lys i huden. Har ikke rødt hår, men er veldig hvit og kan ikke bli brun. Jeg har følt på dette lenge, at jeg må gå med spray tan for å være fin. At hudfargen min rett og slett ikke aksepteres... Er jeg alene om dette? Kvinne 37 Anonymkode: 4259f...7f3 2
miss summers Skrevet 11. juli 2021 #2 Skrevet 11. juli 2021 Blir vel ikke diskriminert, men har hele livet opplevd kommentarer på at jeg er bleik og «hvorfor har du ikke farge» og latterliggjøring og blir ofte gjort narr av. 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #3 Skrevet 12. juli 2021 Vi blir dessverre aldri ferdig med det der. Jeg er brun og utenlandsk og det er visstnok ikke pent å være brun-brun. Er man hvit og bleik så er ikke det godt nok heller. Mennesker er dumme. Det er nok svaret. Anonymkode: 0ee69...828 14
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #4 Skrevet 12. juli 2021 Jeg tror det handler om at det gir status å ha et utseende som viser man har jobbet for det. Enten det er vekt, trening eller solbrunfarge. Selv er jeg blek og har sluttet å bry meg for lengst. Har forsonet meg med hudfargen min. Det er leit å fæle seg diskriminert pga noe så overfladisk. Men innerst inne…hvor viktig er dette for deg? Hvorfor skal din naturlige hudfarge måle din verdi? Trøst deg med at sola ikke er bra for huden likevel og at du gjør den og helsa di generelt en stor tjeneste ved å ikke kaste vekk timevis av livet ditt på å ligge å sole på deg en brunfarge som varer ett par uker.. Anonymkode: 16ae7...31e 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #5 Skrevet 12. juli 2021 miss summers skrev (2 timer siden): Blir vel ikke diskriminert, men har hele livet opplevd kommentarer på at jeg er bleik og «hvorfor har du ikke farge» og latterliggjøring og blir ofte gjort narr av. Dette gjør de for å hevde seg selv. De har sikkert massevis av komplekser selv for andre ting, og så poengterer de hudfargen din for å dekke over sine egne komplekser. Anonymkode: 16ae7...31e
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #6 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi blir dessverre aldri ferdig med det der. Jeg er brun og utenlandsk og det er visstnok ikke pent å være brun-brun. Er man hvit og bleik så er ikke det godt nok heller. Mennesker er dumme. Det er nok svaret. Anonymkode: 0ee69...828 Å før skulle alle være hvitest mulig...å i asia og andre land er det fortsatt slik. Men de fleste burde kunne bli solbrun. Det må man liksom....Why...? Anonymkode: 4259f...7f3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #7 Skrevet 12. juli 2021 Jeg tror ikke du skal bruke Love Island som utgangspunkt for hva alle mener. Slutt å se på slikt, så får du nok også bedre selvbilde Anonymkode: 8276d...9c4 6
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #8 Skrevet 12. juli 2021 Har alltid merket at solbrun er idealet, ja, men har aldri følt meg eller opplevd å bli diskriminert for det. Jeg tror ikke Love Island er et program du bør la deg påvirke for mye av. Anonymkode: 10405...f54 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #9 Skrevet 12. juli 2021 Jeg er rødhåret og kritthvit. Min mann er blond, men like hvit og så er alle tre barna. Senest i forgårs hørte jeg venninna til datteren min si "stakkars deg som ikke blir brun, det er mye finere". De er 9 år 😞 Anonymkode: b4626...304 1
Gjest theTitanic Skrevet 12. juli 2021 #10 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kaster ut en brannfakkel her. Jeg føler desverre at "alle" synes at en gylden brunfarge : jo mørkere jo bedre er det som er best og mest attraktivt. Er man hvit f.eks med fregner er dette skikkelig stygt. Eksempel: love Island på TV2....Alle MÅ være "tan". Å de snakker ofte om at dette er det de foretrekker. En har også nevnt i denne sesongen at det verste hun kan forestille seg er en mann som ikke kan bli brun. Jeg føler at å være brun og å bli fort brun er mye mer sosialt akseptert og at man blir sett ned på om man er bleik. Jeg er svært lys i huden. Har ikke rødt hår, men er veldig hvit og kan ikke bli brun. Jeg har følt på dette lenge, at jeg må gå med spray tan for å være fin. At hudfargen min rett og slett ikke aksepteres... Er jeg alene om dette? Kvinne 37 Anonymkode: 4259f...7f3 Blås i hva andre syntes. Det finnes mange som setter pris på ekte mennesker fremfor barbier. Men de ser du ikke på realityprogrammer. Selv blir jeg litt brun pga at jeg er mye ute, men hadde ikke giddet å gjøre noe for det. Å sole seg er dørgende kjedelig og bortkastet tid. Magen er forholdsvis hvit, med mange enda hvitere strekkmerker.
Maskopi Skrevet 12. juli 2021 #11 Skrevet 12. juli 2021 Å kalle det diskriminering er ikke helt korrekt syns jeg. Men jeg har rødt hår og fregner og blir ikke brun. Jeg har fått høre det mange ganger at jeg ikke er brun, og om jeg ikke er ute i solen 😅 jeg blir så lett brent så jeg er veldig forsiktig både med å søke skygge og å bruke høy faktor. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #12 Skrevet 12. juli 2021 Diskriminert er vel å ta i, det er vel ingen som blir nedprioritert hverken for jobber eller leiligheter bare fordi de er litt bleike. Jeg fikk noen kommentarer som barn på 80/90-tallet, da idealene var litt annerledes, men etter det har alle skjønt at hudkreft ikke er kult, og vi er for voksne til å mobbe hverandre. Og som 40+ med plettfri hud føler jeg jo at det er jeg som vinner til slutt. Anonymkode: 2eefe...7e3 3
Rødtoppen86 Skrevet 12. juli 2021 #13 Skrevet 12. juli 2021 Nå har jeg blitt såpass gammel at jeg ikke bryr meg om at jeg aldri blir brun, men jeg er ganske lei av fokuset på at solbrun = frisk og sunn. Hvert år er det oppslag om hvordan man oppnår en naturlig og fin brunfarge når sommeren nærmer seg for man kan jo for all del ikke gå sommeren i møte med kritthvit hud.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #14 Skrevet 12. juli 2021 Jeg blir ikke brun, og har alltid fått kommentarer som: "jasså, så du fant ikke vindusplass i baren" etter å ha vært på ferie, eller "jeg blir snøblind av å se på deg". Det er ikke noe stort problem for meg, men det er tydeligvis et stort problem for andre. Anonymkode: 8e01b...82b
sicario Skrevet 12. juli 2021 #15 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg tror ikke du skal bruke Love Island som utgangspunkt for hva alle mener. Slutt å se på slikt, så får du nok også bedre selvbilde Anonymkode: 8276d...9c4 Love island, Paradise Hotel og Ex on the Beach er dårlige referanser for hvordan «folk flest» er. I tillegg er det ungdommer, «spesielle» ungdommer og ikke normale voksne som er med i disse programmene. De er castet fordi de ufrivillig lager god tv-underholdning for resten av oss, nettop fordi de ikke er som resten av oss. 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #16 Skrevet 12. juli 2021 Grilla hvit hud ser ikke bra ut. Jeg synes hvite ser best ut uten for mye farge, mens eksempelvis asiatere ser bedre ut med litt mer farge. Folk prøver alltid å nærme seg det de ikke er, men jeg synes folk ser best ut når de er nærmere sin naturlige farge. Anonymkode: b8684...400
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #17 Skrevet 12. juli 2021 Er du av typen som aldri blir brun og som heller aldri prøver noe særlig på å bli det. Er du ansett som en kjedelig kujon, fordi du stort sett ikke gidder å bade. Har du problemer med å omgås overdrevent positive folk, du er ikke alene. Vi er mange som har det sånn. Anonymkode: ce6ce...3dd 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #18 Skrevet 12. juli 2021 Tror det kommer an på miljø og hvilket tankesett man har. Husk at alle har ulike preferanser. Noen liker mørkere farge, mens andre lysere. Jeg personlig har selv veldig lys hud, men har aldri hørt at noen har sagt at det er dumt. Husk også at å sole seg så mye, kan gi huden mye solskader, pigmenter og tidlig rynker /aldring. Og det er det mange som opplever! Jeg vil heller ta vare på den huden jeg har og eksponere den med lite sol og høy faktor alltid. Da tar man best vare på huden sin. Husk at sol er den aller største grunnen til aldring av huden. Så ville tenkt på det i stedet 🙂 Og ville fokusert på å ha så fin hud som mulig med gode produkter osv, så huden han skinne og holde seg fin uansett hva slags farge den har. Anonymkode: 1144f...644
Humle Brumle Skrevet 12. juli 2021 #19 Skrevet 12. juli 2021 (endret) Når vi har sett hva som skjer med 19 åringen på det engelske fotballaget på grunn av hudfargen så tror jeg ikke du skal føle deg ikke akseptert fordi du kanskje er litt bleik. Vi har alle ting vi er misfornøyd med men det du opplever er ikke diskriminering og jeg syns du overdriver når du mener at din hudfarge ikke er akseptert. Og fregner har jo blitt en trend nå. Folk tegner flekker for å få fregner. Hvis du syns det er fint med spraytan så gjør det. Men i den ekte verden og ikke paradise osv. så vil de fleste aldri bry seg om du er tan eller ikke. Endret 12. juli 2021 av Humle Brumle
Sleeping_beauty Skrevet 12. juli 2021 #20 Skrevet 12. juli 2021 Har ikke opplevd diskriminering akkurat nei, men fikk en kommentar når jeg var i tidlig tenårene som jeg ble litt lei meg av. Jeg er utenlandsk, og en på skolen lurte derfor på hvorfor jeg er så hvit og om det ikke var meningen at jeg skulle vært mørkere i huden. Idag må jeg nesten le litt av det og henne faktisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå