Gå til innhold

Kvinne som utnytter menn for å ha arbeidskraft på gården sin... Blir så oppgitt...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

En god venninne av meg har et lite gårdsbruk med noen dyr, hovedsakelig hester. Ektemannen som hun kjøpte gården med ble kastet ut for 2 år siden. Uten ham så hadde hun neppe klart å finansiere gårdsbruket. Men ettersom de da har 2 barn, så fikk hun overtatt gården pga at barna ikke skulle få så store forandringer, og fullfinansieringen fikk hun reddet ved å gråte krokodilletårer i banken. Jeg vet at denne gården står og forfaller, hester rømmer, hus forfaller, gjerder er hull i, naboer skygger unna og er forbanna på tingenes tilstand. Hun har ikke nok overskudd å bruke på å holde gården i gang, og på 1 lønn så skal det vel mye til å klare dette. Gården i seg selv skaper heller ingen inntekter, kun utgifter til hold av hester. Da er det kun 1 ting som kan redde situasjonen. Få ta i en mann som hun da kan bruke som slave på gården, betaling i natura... Da kommer en ny mann inn i bildet. Han tror vel på gull og grønne skoger, og om å leve en rolig tilværelse på gården. Som er nyforelsket og ser kun det positive, og har arbeidslyst. Som er på besøk hos henne og jobber hele tiden. Som ikke ser det hele bildet om at dette er ren utnytting. Blir så satt ut av at det går an å gjøre sånn! Hun har lært seg at hun kommer unna med et smil og komplimenter, men er så kriminelt kynisk at hun gjør alt i sin makt for å holde fasaden. Som en god venninne så har jeg jo lyst til at hun skal klare å holde denne hobby-gården sin i gang, men samvittigheten til de folka som hun utnytter, og da særlig denne mannen som er inne i bildet nå, det gjør at jeg går med en vond følelse, rett og slett dårlig samvittighet. Hva ville dere andre gjort i en slik situasjon? Se bort ifra at denne mannen med ganske stor sannsynlighet får sine drømmer knust når han er ferdig med å få gården i stand og hun ber ham om å holde seg vekk derifra, eller gi ham et hint slik at han får tatt riktig avgjørelse? Det er jo selvfølgelig viktig å være lojale mot venninnene, men ikke alltid til enhver pris, eller hva?...

Anonymkode: 0ce78...101

Delryddet.
Chantielle mod.

Endret av Chantielle
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå benytter denne mannen kun sin arbeidskraft, det er en fornybar ressurs så han lider vel neppe et stort tap etterpå. 

Vanskjødsel av dyr kan du melde dyrebeskyttelsen. 

Anonymkode: 142a9...583

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Det er helt feil premisser å få arbeidskraft på! Utnytting kalles dette. Lider neppe stort tap? Da må han gå som en slave, og sannsynligvis få "avskjed på grått papir" etterpå! Hadde han enda fått betalt slik ordinære arbeidsfolk gjør, da hadde det vært en annen sak! Men når han skal renovere et helt gårdsbruk på tomme løfter, da er det direkte stygt!

Vanskjødsel av dyr er det vel ikke snakk om

Delryddet.
Chantielle mod.

Endret av Chantielle
Gjest Chroma
Skrevet

Hvordan vet du med sikkerhet at hun utbytter han og at forelskelsen ikke er gjensidig? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det ikke helt sikkert denne gangen da hun har sagt lite om akkurat det, og det er akkurat det som har gjort at jeg synes det virker mistenkelig. Og jeg vet at det er andre som har vært der når han ikke har vært hos henne. Jeg bor i nærheten av henne, et lite stykke unna, men passerer innkjørselen ca hver dag, så jeg følger med. Har vært andre biler på gården som ikke er hans også. Men når han har vært på besøk, da har hun ikke hatt så mye tid til prat da de har jobbet. Og det er litt mistenkelig når venninna for det meste prioriterer jobbing når typen er på besøk. 

Men er det gjensidig, så er det jo veldig bra. Jeg er bare redd for at folk blir såret. Ikke bra hverken for ham eller henne...

AnonymBruker
Skrevet

Dette må de/han finne ut av selv. Det er ikke din jobb å avverge mulig hjertesorg.  Du vet ikke at han bare blir utnyttet. Det beste du kan gjøre er å holde deg selv utenfor og slutte å følge sånn med på innkjørselen hennes, biler og besøk hun har. 

Anonymkode: c3962...8ad

• Liker 10
Skrevet (endret)

Høres ut som om du har en fortid/greie for denne  mannen. Du høres hvertfall ikke ut som om du er såveldig god venninne for henne. Da ville du vel ikke brydd deg så mye om annet enn at hun fikk ordnet ting og hadde det bra.

Delryddet for 'sitering' av slettet innhold.
Chantielle

Endret av Chantielle
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Det jeg vet er at hun lager sine egne regler som hun mener alle skal følge, de som ikke er 100% på hennes side, de fryser hun ut. Hun har likevel vært en jeg har vokst opp sammen med, barndomsvenninne, og jeg har sett endel vurderinger som ikke har vært helt gjennomtenkt.   Hun snakker seg fint ut av alt av problemer, og bygger opp en stor demning som vil revne før eller siden. Klart jeg er glad for at hun får ordnet ting, men hva hjelper det i det lange løp? Er virkelig moral blitt så utdatert at en ikke tenker på sin neste lenger? Det handler bare om selvrealisering? Mulig at jeg er en gammeldags dame, men jeg mener i det lange løp så slår den type egoisme hardt tilbake på deg selv. 

Delryddet.
Chantielle mod.

Endret av Chantielle
Skrevet

Det å holde en gård i stand er et evighetsprosjekt, så det er lite sannsynlig at han blir ferdig med jobben og dumpet av den grunn. Når det er sagt, blir det jo deres sak hva slags forhold de har, og til å være venninne virker det som at du vet lite, men baserer innlegget på synsing og det du ser når du kjører forbi.

Du argumenterer med at det står andre biler der når du kjører forbi, men folk må jo få lov til å ha besøk, og hva slags ordning de to har seg i mellom må jo bli deres sak. Du gir ikke akkurat inntrykk av å være en god og lojal venninne ...

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (9 minutter siden):

Det å holde en gård i stand er et evighetsprosjekt, så det er lite sannsynlig at han blir ferdig med jobben og dumpet av den grunn. Når det er sagt, blir det jo deres sak hva slags forhold de har, og til å være venninne virker det som at du vet lite, men baserer innlegget på synsing og det du ser når du kjører forbi.

Du argumenterer med at det står andre biler der når du kjører forbi, men folk må jo få lov til å ha besøk, og hva slags ordning de to har seg i mellom må jo bli deres sak. Du gir ikke akkurat inntrykk av å være en god og lojal venninne ...

Finnes flere detaljer jeg av forskjellige grunner har utelatt. Dessverre kan jeg ikke gi mer innsyn enn det jeg har sagt, og det blir kanskje for lite grunnlag til å gjøre seg opp mening for andre her. Men jeg har sett før at folk har blitt utnyttet der, men denne gangen er det i litt større omfang. 

Det som er mest sjokkerende, er faktisk at det er så stor aksept for at slikt er greitt...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå benytter denne mannen kun sin arbeidskraft, det er en fornybar ressurs så han lider vel neppe et stort tap etterpå. 

Vanskjødsel av dyr kan du melde dyrebeskyttelsen. 

Anonymkode: 142a9...583

Meldes til Mattilsynet. Dyrebeskyttelsen har ikke noe myndighet - dessverre.

Anonymkode: 77e18...b83

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 12.7.2021 den 6.13):

Meldes til Mattilsynet. Dyrebeskyttelsen har ikke noe myndighet - dessverre.

Anonymkode: 77e18...b83

Heldigvis, har vi fortsatt et snev av rettsikkerhet her i landet. Mange  som liker å ha noe fysisk å gjøre, så det er ikke automatikk i at denne mannen blir utnyttet.  

Delryddet for gjengivelse av slettet innhold

Chantielle mod.

Endret av Chantielle
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg vet det ikke helt sikkert denne gangen da hun har sagt lite om akkurat det, og det er akkurat det som har gjort at jeg synes det virker mistenkelig. Og jeg vet at det er andre som har vært der når han ikke har vært hos henne. Jeg bor i nærheten av henne, et lite stykke unna, men passerer innkjørselen ca hver dag, så jeg følger med. Har vært andre biler på gården som ikke er hans også. Men når han har vært på besøk, da har hun ikke hatt så mye tid til prat da de har jobbet. Og det er litt mistenkelig når venninna for det meste prioriterer jobbing når typen er på besøk. 

Men er det gjensidig, så er det jo veldig bra. Jeg er bare redd for at folk blir såret. Ikke bra hverken for ham eller henne...

Det er klart hun sier så lite som mulig til deg, for jeg regner med at det ikke bare er på Kvinneguiden du sitter og baksnakker "venninnen" din. Hun vet nok nøyaktig hvordan du er og holder av erfaring munnen lukket og sier så lite som mulig til deg. Og det tror jeg er veldig klokt. Og hvis du er redd for at folk skal bli såret, så bør du ihvertfall ikke opprette tråder om de på Kvinneguiden, med mange detaljer som lett kan identifisere de det gjelder.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Finnes flere detaljer jeg av forskjellige grunner har utelatt. Dessverre kan jeg ikke gi mer innsyn enn det jeg har sagt, og det blir kanskje for lite grunnlag til å gjøre seg opp mening for andre her. Men jeg har sett før at folk har blitt utnyttet der, men denne gangen er det i litt større omfang. 

Det som er mest sjokkerende, er faktisk at det er så stor aksept for at slikt er greitt...

Feil! Det som er mest sjokkerende er at du regner deg som en venninne, men likevel har opprettet denne tråden. Pass dine egne saker heretter!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor du egentlig er venn med henne? Du kaller henne en «kriminelt kynisk» slavedriver som utnytter folk rundt seg. Ikke klarer hun holde gården i orden, og dyreholdet er også så som så (falleferdig gård med hester som rømmer er kanskje ikke dyremishandling, men det er jo ikke bra heller). Det er krokodilletårer, manipulering, egoisme, tomme løfter, hun fryser ut folk, alle skal danse etter hennes pipe - og hun kommer så på kant med både naboer og skole at ungene må bytte skole. Du antyder også at hun er utro? 

Har hun ingen fine egenskaper? Jeg tenker at man selv kan kutte ut folk som man synes har en uakseptabel oppførsel. Man kan ikke forvente at ANDRE skal kutte ut folk fordi man selv mener de har en uakseptabel oppførsel. Det blir jo veldig dobbeltmoralsk at du vil gi ham et «hint» om hvordan hun er, samtidig som du later som du er en god venninne av henne og skal fortsette å være det. Det er IKKE oppførselen til en god venninne. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke det er stor aksept for den typen oppførsel du beskriver fra din venninne, men jeg synes du trekker konklusjoner som det er umulig for oss å stille seg bak. Du kan jo ikke vite hva hun føler for ham, eller hva han føler for henne. At et forhold kan ende i hjertesorg det vet jo alle som går inn i et forhold. Det eneste du kan gjøre er å kutte ut denne såkalte venninna di som er så fæl. Også må du stole på at andre selv ser hvordan hun er, og selv kan ta avgjørelser for sitt eget liv basert på det.  

Anonymkode: b5882...6d5

• Liker 4
Skrevet

Bygdedyret i aksjon, ser jeg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

ETABLERINGSFASEN

det va andredagsfesten, søte Jorunn forstod
du kan tenkji deg resten, e flutte heim te ho
me drog ut frå sentrum som nyforelska par
e satsa alt på Jorunn og hennas forfalne gard

mamma va skeptisk, det her har e sett før
du tek stor risk, du gløyme deg sjøl
du øydelegg ryggen, den er endå ikkje fin
etter tre år i skuggen hjå Berit i Øydelien

det her er karriera mi
det er det einaste e kan
og vera fyrsteelskar ei tid
og seta gamle hus i stand

no har e flutt lenger inn, der ligg det endå ein gard
med stolte Kristin og ein pleietrengande far
Kristin si ho elska meg, e er slik ho har drøymt
e bytta tak so e dett ned, ryggdiagnosa er gløymt

og du då? går du alltid med trygge steg?
du då? flyg alder hjarta ditt i veg?

no er det e og Anna, det va ho som fann meg
ho er fiks ferdig utdanna, vil etablere seg

etableringsfasen kan vera lang

(Stein Torleif Bjella)

Anonymkode: 1fb5d...221

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 12.7.2021 den 0.40):

En god venninne av meg har et lite gårdsbruk med noen dyr, hovedsakelig hester. Ektemannen som hun kjøpte gården med ble kastet ut for 2 år siden. Uten ham så hadde hun neppe klart å finansiere gårdsbruket. Men ettersom de da har 2 barn, så fikk hun overtatt gården pga at barna ikke skulle få så store forandringer, og fullfinansieringen fikk hun reddet ved å gråte krokodilletårer i banken. Jeg vet at denne gården står og forfaller, hester rømmer, hus forfaller, gjerder er hull i, naboer skygger unna og er forbanna på tingenes tilstand. Hun har ikke nok overskudd å bruke på å holde gården i gang, og på 1 lønn så skal det vel mye til å klare dette. Gården i seg selv skaper heller ingen inntekter, kun utgifter til hold av hester. Da er det kun 1 ting som kan redde situasjonen. Få ta i en mann som hun da kan bruke som slave på gården, betaling i natura... Da kommer en ny mann inn i bildet. Han tror vel på gull og grønne skoger, og om å leve en rolig tilværelse på gården. Som er nyforelsket og ser kun det positive, og har arbeidslyst. Som er på besøk hos henne og jobber hele tiden. Som ikke ser det hele bildet om at dette er ren utnytting. Blir så satt ut av at det går an å gjøre sånn! Hun har lært seg at hun kommer unna med et smil og komplimenter, men er så kriminelt kynisk at hun gjør alt i sin makt for å holde fasaden. Som en god venninne så har jeg jo lyst til at hun skal klare å holde denne hobby-gården sin i gang, men samvittigheten til de folka som hun utnytter, og da særlig denne mannen som er inne i bildet nå, det gjør at jeg går med en vond følelse, rett og slett dårlig samvittighet. Hva ville dere andre gjort i en slik situasjon? Se bort ifra at denne mannen med ganske stor sannsynlighet får sine drømmer knust når han er ferdig med å få gården i stand og hun ber ham om å holde seg vekk derifra, eller gi ham et hint slik at han får tatt riktig avgjørelse? Det er jo selvfølgelig viktig å være lojale mot venninnene, men ikke alltid til enhver pris, eller hva?...

Du har en veldig negativ vinkling mot venninnen din. Du får det til å høres ut som hun planla å få to barn og gifte seg med en mann for så å dumpe ham. Det betviler jeg sterkt. Ofte er det også et ønske fra den forelder som har barna mest å beholde hjemstedet for at det skal bli minst mulig endringer for dem. De fleste ganger er samværsforelderen enig i det og lar seg kjøpe ut. Og om hestene er hennes hobby men ikke hans, hvorfor skal han da gidde å sitte med det? 

Og om en fyr velger å hjelpe henne med praktisk arbeid mot sex, hva er i veien med det? Menn gjør hva som helst for sex og han velger selv å være der. Tvilsomt han ser på det som slaveri. Kanskje han tilogmed har glede av å hjelpe henne og trives med dyrene. 

Om hun lyver og gir han bilde av en fremtid sammen om hun egentlig har tenkt til å kaste han ut så er det skikkelig ufint. Men vet du at det er planen? Eller er det bare vill gjetning? 

Å klare en hestegård på med lite penger går ikke bra, for som du sier er denne hobbyen et pengesluk. Ting man ikke kan holde i orden og dyr som man ikke kan ta vare på er ikke greit å beholde. 

Delryddet for 'sitering' av slettet innhold
Chantielle mod.

Endret av Chantielle
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis dette du skriver ikke er oppspinn så synes jeg du skal få tråden slettet. Først en dramatisk overskrift, og så kommer du med setninger som dette. Som viser at du ikke vet helt sikkert. 

En venninne som henger ut sin venninne på den måten her er ikke en venninne. Du er ikke bekymret for henne, men for de hun MULIGENS utnytter. Har du tenkt over at det kanskje er en grunn til at hun ikke sier ting til deg og holder kortene tett til brystet? Kanskje anser hun deg ikke lenger som noe venninne - med dette innlegget beviser du  jo hvertfall det. 

Å si ting som at hun brukte krokodilletårer for å få fullfinanisering i banken f.eks er ganske drøyt. Hvordan vet du at det var krokodilletårer? Du får henne jo til å høres ut som en banditt. Og for alt du vet er hun stormende forelsket i denne mannen. Bare fordi du "følger med" som du sier, fordi du kjører forbi ofte og observerer, betyr ikke at denne mannen blir utnyttet. Kanskje er hun faktisk glad i dama og vil hun skal lykkes, og at det er han selv som ønsker å arbeide og hjelpe henne såpass mye som han gjør. 

Grunnen til at jeg foreslår at du får dette slettet er fordi du skriver detaljert om barna og deres skolegang. Det er stygt, og helt unødvendig av deg å ta med her. 

At du er bekymret for at folk blir utnyttet her tror jeg ikke så mye på, virker mer som at du er sjalu og skal ta henne på ett eller annet. 

Anonymkode: 58150...9c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er jammen frekk som omtaler deg som hennes venninne.

Med sånne venninner som deg trenger man ikke fiender.

Anonymkode: 5540d...f0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...