Gjest Ironiskbanan Skrevet 11. juli 2021 #1 Skrevet 11. juli 2021 Hei! Jeg har ME og dusjing er noe som tar utrolig mye energi, og ender ofte med å måtte sitte på gulvet. Er det mulig for meg å søke til hjelpemiddelsentralen om dusjkrakk, eller må en fint regne med å betale hele summen selv? Hvordan går man i såfall frem for å søke, hva trengs o.l.? Beklager hvis dette er under feil kategori forresten!
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #2 Skrevet 11. juli 2021 Jeg tror du kan få hjelp av fastlegen med å søke. Anonymkode: 3fa5e...75b 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #3 Skrevet 11. juli 2021 Du kontakter ergoterapeut i din kommune. De hjelper deg. Anonymkode: 749cf...ade 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #4 Skrevet 11. juli 2021 Hjelpemidler er helt gratis. Lykke til 😃 Anonymkode: 749cf...ade 1
calavi Skrevet 11. juli 2021 #5 Skrevet 11. juli 2021 Jeg fikk hjelp av fysioterapeut til å søke. Og som de andre sier så betaler du ingenting.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #6 Skrevet 11. juli 2021 Ring kommunen din og be om å få snakke med ergoterapitjenesten slik at du kan bli satt på venteliste. Du vil bli tildelt en ergo- eller fysioterapeut når det blir din tur, og sammen kan dere kartlegge hva du trenger, kanskje det er noe mer som ville ha vært greit for deg å ha😊 Anonymkode: b380e...ca1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #7 Skrevet 11. juli 2021 Dusjkrakk kan du låne fra korttidslageret i kommunen din. Eller du kan søke ved hjelp av ergoterapeut om å få fra hjelpemiddelsentralen. Førstnevnte går betydelig raskere. Begge deler er gratis, og det er som regel samme type krakk man får fra begge steder. Så med mindre du har en veldig smal eller på annet vis spesiell dusj, kan du fint låne fra korttidslageret i kommunen. Vanligvis kan man troppe opp og hente det man trenger, men mange steder ber de nå om at man ringer i forveien pga. korona, sjekk din kommunes nettsider så finner du riktig info. Anonymkode: 147be...a3f 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #8 Skrevet 11. juli 2021 Her ser du bilde av de dusjkrakkene man kan få. De fleste yngre foretrekker den runde krakken ettersom den ser minst "hjelpemiddel-aktig" ut og tar minst plass. Den trekantede krakken er også grei, den kan plasseres i et hjørne slik at du kan lene deg mot veggen. Tenk gjerne litt over om du foretrekker å sitte midt i dusjen eller i et hjørne, vannstrålen treffer litt forskjellig og for de med ME er det vel ofte et problem at man får vondt av dusjstrålen, så det kan være lurt å ha testet ulike plasseringer på forhånd. Hvis du har hjemmesykepleie eller BPA som hjelper deg kan det være noe mer tungvindt for dem om du sitter i et hjørne, men det går greit. De to andre krakkene på bildet tar mye plass (litt mer enn en vanlig kjøkkenstol), men man kan montere ryggstø på dem. Anonymkode: 147be...a3f 8
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #9 Skrevet 12. juli 2021 Min mor trengte en slik etter et sykehusopphold, men behandlingstiden for å få tildelt fra hjelpemiddelsentralen var urimelig lang. Hun kunne ikke sitte udusjet i månedsvis, så jeg kjøpte en formstøpt hagestol i plast til henne. Den kostet en bagatell og fungerte helt utmerket, ikke minst var det godt med armlener hun kunne støtte seg på når hun skulle reise seg. Anonymkode: 7cbf7...9a9 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #10 Skrevet 12. juli 2021 2 hours ago, Ironiskbanan said: Hei! Jeg har ME og dusjing er noe som tar utrolig mye energi, og ender ofte med å måtte sitte på gulvet. Er det mulig for meg å søke til hjelpemiddelsentralen om dusjkrakk, eller må en fint regne med å betale hele summen selv? Hvordan går man i såfall frem for å søke, hva trengs o.l.? Beklager hvis dette er under feil kategori forresten! Tror det er enklere å finne noe billig greier på Ikea eller på finn. Anonymkode: be099...345
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #11 Skrevet 12. juli 2021 I min kommune kan man bare dra på hjelpemiddellageret og hente dusjkrakk/rullator/dostol osv.. hvis behovet er langvarig søkes det om eget hjelpemiddel til deg. Det gjør ergoterapeuten som jobber på hjelpemiddellageret. Du kan sikkert ringe ditt nærmeste lager å høre : ) Anonymkode: c0003...a08 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #12 Skrevet 12. juli 2021 Megaflis har flere ulike dusjkrakker.Eller du kan kjøpe en krakk på IKEA til 59 kr. Selv ville jeg valgt å sitte på gulvet. Det gjør jeg ofte selv når jeg er sliten og skal dusje. Anonymkode: 15cb0...6d4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #13 Skrevet 12. juli 2021 ME s3lv Jeg ringte ergoterapeut, de kom hjem, fikk da dusjktakk og stol til kjøkken. Anonymkode: 29a71...26c 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #14 Skrevet 12. juli 2021 Jeg har ME og fikk min dusjkrakk forrige uke! I det er guds gave.. Ta kontakt med kommunen så får du hjelp 😊 Anonymkode: 233a5...ba9
Gjest Ironiskbanan Skrevet 12. juli 2021 #15 Skrevet 12. juli 2021 Tusen takk for mange gode svar! Har vurdert å bare kjøpe en vanlig krakk for de av dere som har nevnt det, men vi har dusjkabinett med litt ekkelt gulv, så ønsker en som er ordentlig stødig og ikke gjør noe skade på dusjen. Men da skal jeg sjekke opp dette med korttidslager og ergoterapeut, tusen takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå