Gå til innhold

Får virkelig ikke inn tampong:(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg er en ung jente (14) som sliter VELDIG med å få inn en tampong

jeg tror det er noe med at jeg kanskje dytter den inn feil retning eller at jeg ikke dytter den inn ordentlig i hullet… men noe er det… nå er jeg veldig oppgitt og på gråten… Jeg prøver å se i et speil og skyver leppene fra hverandre, men jeg ser ikke egentlig et ordentlig hull på speilet. Jeg prøver å skyve den litt i alle retninger for å se om den passer men det bare svir litt. Jeg skal på (bade) ferie neste måned (hadde gledet meg skikkelig) og må virkelig lære meg det innen det, men jeg har null håp og gruer meg!  Jeg har sittet på badet i over en time og prøvd. Kan ikke spørre om hjelp fra andre familiemedlemmer.
Hva skal jeg gjøre?? Noen råd?  Alle svar settes pris på!

hilsen en oppgitt 14 år gammel jente

Anonymkode: ea52f...176

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1495117-f%C3%A5r-virkelig-ikke-inn-tampong/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Uff det er ikke så greit å skulle lære seg slik for alle. Får du inn en finger? For å få en tampong i riktig vinkel så skal tampongen opp og bakover hos de fleste, ikke rett opp. Sett gjerne en fot på toalettlokket, det gjør det lettere for mange. 

Anonymkode: 1c1ca...152

AnonymBruker

Prøv med finger først ja, sånn at du ser hvor det skal inn, også finnes det tamponger med hylster, type tampax, som glir lettere inn, da det er plast utenpå, det var dette jeg begynte med når jeg var yngre, da ser du hvor langt opp den skal sitte også:)

Anonymkode: 1ca47...f60

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker

Støtter den med å få inn en finger først så du finner hvor hullet er og hvilken retning du skal dytte tampongen. Jeg er ikke kjent med tampax som andre skriver om men selv brukte jeg gul OB. Det er den minste. Og hvis det er litt tørt der, at du ikke blør så mye så kan den være vanskelig å få inn

Anonymkode: e3780...643

AnonymBruker

det er ganske tørt om du tar inn tampong uten å ha mensen. 

jeg må ta tampongen rett innenfor hullet, også skyve den mot "magen". hvis ikke går den liksom inn i kanten og inn i musklene istedenfor. prøv med fingeren og kjenn hvordan du er, og hvilken retning. 

Anonymkode: 4f013...b7d

AnonymBruker

Jeg slet også de første årene jeg hadde mensen. Synes fortsatt ikke det er behagelig å sette inn, men nå får jeg det til. Løsnet for min del når jeg var rundt 16 år. 

Men husk at det er viktig å slappe av når du prøver å få den inn. Spenner du musklene i underlivet blir det utrolig mye vanskeligere.

Anonymkode: bee40...ecd

AnonymBruker

Jeg er 48 og klarer fortsatt ikke ob, mye lettere med tampax. Ble tunget til å bruke det i syden og livet har vært lettere siden.  Tampax har glatt innføringshylse i plast. Når den er inne, skyves ob på plass. Genialt.   Men enig med en over her, ta litt spytt på en finger og prøv å finn skjeden. 

Anonymkode: e7a0f...633

AnonymBruker

Hvis du ikke har mensen, er det ikke rart at du ikke får den inn :) Prøv først med minste strl tampong når du har mensen. Før den tid kan du stikke en finger inn i skjeden for at du skal vite hvor skjeden din er, og dermed blir det lettere for deg å finne skjeden senere.

Anonymkode: 1dc76...c6f

Annonse

AnonymBruker

Ts 

Tusen takk for så mange gode svar. Og til de som sier at jeg er "tørr". Jeg har mensen nå og er på dag 2, så er nok ikke tørr!

Har ob i den minste størrelsen (gul), men er tampax  mindre/ mye større?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts 

Tusen takk for så mange gode svar. Og til de som sier at jeg er "tørr". Jeg har mensen nå og er på dag 2, så er nok ikke tørr!

Har ob i den minste størrelsen (gul), men er tampax  mindre/ mye større?

Du kan være for tørr selv om du har mensen. Hvis jeg har blødd lite en dag kan det være vanskelig/umulig å få inn tampongen. Da må jeg vente en halvtime til det blør litt igjen/blir litt mer fuktig der nede, så kan jeg sette inn tampong.

Anonymkode: 5afef...e1d

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan være for tørr selv om du har mensen. Hvis jeg har blødd lite en dag kan det være vanskelig/umulig å få inn tampongen. Da må jeg vente en halvtime til det blør litt igjen/blir litt mer fuktig der nede, så kan jeg sette inn tampong.

Anonymkode: 5afef...e1d

Ts 

takk for råd! Tror ikke det er det som gjelder meg, men kan være verdt å prøve når jeg sitter på badet i over en time, ja😕

Annonse
AnonymBruker

Første gang jeg fikk til å bruke tampong, var jeg i Spania. Kjøpte Tampax med hylse, og det gikk ganske greit (var 18). Jeg står med bena spredt og en fot oppå toalettsetet slik at det blir bedre åpning og litt lettere å føre inn riktig posisjon. 

Anonymkode: 64fdf...b87

AnonymBruker

Da jeg var på samme alder fikk vi råd fra helsesøster om å prøve med en finger og kjenne hvordan det kjennes ut inni. 

Ha rene hender og korte negler, og bruk litt spytt om det er for tørt. Sitt eller ligg komfortabelt, og kjenn etter hvor en tampong skal inn.  Med fingeren kan du kjenne etter hvor det er tørt og hvor det er trangt, og du kan også trene på å slappe av musklene.

Når du vet at du får inn en finger vet du også at du får inn en tampong. Da er det lettere å slappe av.

Om du sliter med at du er for tørr hadde en venninne et knep. Hun brukte Tampax med hylse, og smurte på glidemiddel. De har glidemiddel på apotek, om du synes det blir for flaut kan du prøve å få en eldre eller modigere venninne til å kjøpe for deg.

Anonymkode: 10298...79d

Viktigste du må gjøre er å slappe av! Slappe heeeelt av i underlivet. Med en gang du anstrenger deg eller spenner så blir "hullet" veldig lite og stramt. Da blir det veldig vanskelig å sette inn tampongen. Hvordan stillingen din er når du prøver har også noe å si, retningen på skjeden blir litt rar hvis du sitter på rompa med beinet spredt og et speil i midten. Jeg syns det letteste er å sitte på toalettet, slappe helt av og dytte tampongen forsiktig inn. Prøvd som andre sier her å kjenne med en finger først så du blir trygg på hvor tampongen skal føres hen. Får du inn en finger så er det plass til tampongen også men ikke glem å slappe av! Tampongen skal dyttes så langt inn som overhode mulig. Alt skal "dekkes" og du skal ikke kunne kjenne at den sitter i.

samme gjelder når den skal ut. Hvis du strammer/spenner eller er anspent så er det ubehagelig og "vanskelig" å få den ut. Skjeden er jo bare masse muskler!

lykke til ☺️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...