Gå til innhold

Er EKSTREMT husredd, hvordan løse??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har alltid vært en reddhare. Følger alltid godt med på alle lyder, og da spesielt når jeg er alene hjemme. Er ikke det så veldig ofte men når jeg først er det får jeg helt angstanfall. Er redd for å ikke «få med meg» om noen kommer inn mens jeg sover osv. 

men nå i det siste har denne angsten eksalert noe i de grader. Får angstanfall FØR jeg er alene, bare jeg vet at det er en dato jeg må sove alene. Hjelper ikke å sove med lyset på, hjelper ikke å vite at jeg har 5 naboer i samme hus og at jeg bor i et trygt nabolag. Blir seriøst helt psyko redd. Prøver å tenke på andre ting og få inn i hodet at jeg er trygg men det går altså ikke

hva kan jeg gjøre? Dette går jo bare utover meg selv og vil så gjerne skjerpe meg men aner ikke hvordan. Noen som opplever det samme? Dette er altså bare på kvelden og ikke på dagtid fordi tenker at de færreste kommer for å gjøre noe kriminelt når det er lyst og alle kan se dem

Anonymkode: cbf48...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Få deg hund, funket for meg! 

Anonymkode: 3d825...1ba

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Få deg hund, funket for meg! 

Anonymkode: 3d825...1ba

Kan ikke det for jeg har ikke tid eller plass til å ha hund desverre:( har tenkt på det men må sørge for at den hunden har det bra også så det går nok ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er redd for å være alene om hunden ikke er hjemme. Med hunden hjemme sover jeg med vinduet åpent og kan til og med ta meg en tur på hytta alene.

Anonymkode: 6b9cd...532

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er redd for å være alene om hunden ikke er hjemme. Med hunden hjemme sover jeg med vinduet åpent og kan til og med ta meg en tur på hytta alene.

Anonymkode: 6b9cd...532

Ahh det høres deilig ut. Er så jævlig slitsomt å hele tiden være redd😰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alarm? Med sensor i døren som uler når den åpnes om natta. I tillegg ringeklokke med kamera som du har app til på mobilen. Ha et balltre eller en kniv gjemt på rommet (bare for trygghet).

Så privat psykolog :) 

Anonymkode: 5ac52...9ce

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

søk litt på eksponering, og strategi for angst. 

Anonymkode: 34a06...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Be om hjelp! Ta kontakt med for eksempel rask psykisk helsehjelp i kommunen. Det er ikke godt å ha det sånn, og selv om du sier det bare går ut over deg selv, så stemmer ikke det. De rundt deg bli jo påvirket og velger etterhvert kanskje å la være å dra på ting fordi du er redd for å være alene. Det blir en dårlig sirkel og vondt for alle. 

Så be om hjelp, det er du verdt og det funker!❤

Anonymkode: 979a8...875

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I flere kommuner er det en avdeling for psykisk helse. kanskje det er noen der som kan gi deg noen teknikker? 

dersom det er betydelig og går mye utover livskvalitet bør du drøfte det med din fastlege, og dere kan diskutere hvordan du kan få hjelp. 

Anonymkode: 34a06...afa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La lys stå på i stua. Ingen bryter seg inn der de vet det er folk hjemme.

Anonymkode: 18bef...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Psykolog. 

Ikke at jeg vil kalle det for et tips, du må uansett via psykolog, men angsten jeg hadde ble mye bedre etter 6 mnd på antidepressiva. Jeg var ganske nummen for frykt på de og klarte aldri å finne helt tilbake til de sterke fryktfølelsene igjen. 

Anonymkode: 03fd4...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, her trenger du definitivt psykolog. Når det har blitt såpass ekstremt, så er det ingenting noen her på KG kan skrive som kan hjelpe deg.

Anonymkode: 7f0d6...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her!! Takk for alle tips! Skal definitivt ta kontakt med helsetjenesten. Men herregud synes det er så sykt flaut å bli livredd når jeg egt vet at jeg er trygg. 
synes det er så synd å ikke kunne nyte alenetid (som jeg trenger) fordi jeg friker helt ut

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er altså bare på kvelden og ikke på dagtid fordi tenker at de færreste kommer for å gjøre noe kriminelt når det er lyst og alle kan se dem

Har du noengang forsøkt å tenke på hvorfor du er redd for at kriminelle skal komme inn i huset? Hva kan skje? Hvordan tror du de reagerer når de oppdager at du er hjemme? Hvor god tid har de egentlig på seg på å raske med seg verdigjenstander før de blir oppdaget eller før alarmselskap, nabo e.l. kommer?
Har du prøvd å tenke gjennom hva som kan skje, og prøve å se det for deg steg for steg, spille av en film inni hodet? Hvis du prøver dette, ikke gjør det om kvelden eller når du er alene, men gjør det på dagtid når du er sammen med noen du stoler på. Det kan hende at ihvertfall noe av frykten din kan roe seg litt. 

Anonymkode: a5fd5...2a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også ekstremt husredd. Klarer ikke sitte igjen i stua dersom mannen min har lagt seg. Prøver å dra på overnatting hos venner de gangene han er vekkreist, og om ikke så pleier jeg å hive i meg dobbel dose sovetabletter før det blir mørkt og låser meg inn på soverommet sammen med kniv under puta. Hvilket er merkelig, for jeg er like redd gjenferd som mordere når det er mørkt. 

Jeg kan fint gå ute alene sent på kveld/hjem fra byen (gatelangs, ikke i skog) uten at pulsen øker, men i det jeg nærmer meg døra og låser meg inn så bykser jeg opp trappa og inn på soverommet med alt unntatt skoa på🙄

Ingen råd, ville bare du skulle vite at det er flere i samme båt😬

Anonymkode: d4ea9...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var ekstremt husredd før. Panikk for å være alene og overnattet hos venner når min daværende samboer var borte. Så ble jeg singel og var plutselig nødt til å være alene. Etter to grusomme uker nesten uten søvn, ble det lettere😊 du må rett og slett bare øve deg på å være alene. Det er ikke lett, men du klarer det du må.

Anonymkode: 787a0...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Låser du døra og lukker vinduer på natta?

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La lyset stå på i stua, men lukk for gardinene, og ha tven på med lav eller ingen lyd. Da skal det ekstremt mye til for at noen bryter seg inn. Tven og lysene synes fortsatt utenfor, men de kan ikke se at det ikke sitter noen i sofaen. 

Men psykolog/helsetjenesten i kommunen er nok lurt. 

Anonymkode: 21990...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La lyset stå på i stua, men lukk for gardinene, og ha tven på med lav eller ingen lyd. Da skal det ekstremt mye til for at noen bryter seg inn. Tven og lysene synes fortsatt utenfor, men de kan ikke se at det ikke sitter noen i sofaen. 

Men psykolog/helsetjenesten i kommunen er nok lurt. 

Anonymkode: 21990...ff8

Dette. Ingen bryter seg inn hvor noen tilsynelatende sitter foran Tv'n en sen kveld.

Anonymkode: 9d57f...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...