Gå til innhold

Hvor i ovnen skal banankake plasseres

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hbor i ovnen skal jeg steke banankake i springform?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
:forvirret: Hei! dette er urgent!! Røra er ferdig nå og klar til å settes i ovnen. Hjelp!
Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg ville tro nederst. Tunge kaker stekes vel gjerne nederst i ovnen...?

Skrevet

Hvis du har varmluftsovn spiller det ingen rolle...

Skrevet

Vel, jeg bruker aldri varmluftsovn når jeg baker kaker.

Skrevet

Jeg bruker heller ikke varmluft når jeg baker kaker. Burde jeg? Hva er fordelen med det? Satt inn kaken før jeg leste svaret ditt, Xavia. Satt den nest nederst. Ble ikke bra. Sprakk, og når jeg tok den ut klappet den sammen.

ÅÅÅH - er så lei av å prøve og prøve og ALDRI få det til!

Nå har jeg en eplekake i ovnen. Den fant jeg oppskrift på her inne og skulle etter sigende være enkel. Jeg vet ikke jeg. Mister selvtilliten av dette.

Skrevet

Xavia har helt rett i at det ikke er anbefalt å bruke varmluft ved baking, men det betyr ikke at det ikke går. :)

Fordelen med varmluft er blant annet at det ikke spiller noen rolle hvor i ovnen du setter kaka. Du kan også steke i flere etasjer, det er ikke mulig uten varmluft. Det du må huske på når du bruker varmluft er å skru ned termostaten ca 20 i forhold til det som er oppgitt i oppskriften.

At en kake sprekker på toppen, er vel ikke nødvendig vis noe problem, er det det da?

Og dersom kaken ramlet sammen kan det jo nesten høres ut som om den ikke er stekt lenge nok?

Skrevet

Skal jeg være helt ærlig så har jeg aldri lagd en kake som ikke har sprukket på toppen. Ser ikke noe problem med det jeg ;)

Skrevet

OK -det var jo oppløftende, Riakath. Det gjør altså ikke noe. Ok - da steker jeg den lengre neste gang.

Men er det noen tommelfingerregel på hvor i ovnen en skal steke hva?

Skrevet

Jeg steker som regel midt i. Legger eventuelt et bakepapir over hvis toppen begynner å bli for brun.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...