AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #1 Skrevet 11. juli 2021 Har ikke bevis for grov omsorgssvikt, men er sikker på at det er snakk om foreldre som er helt uengasjerte og gir eff i pedagogisk barneoppdragelse. Barnet er en gutt på 10, som plutselig "out of nowhere" har begynt å ringe på hos oss, og nå oppfører seg som om han er et av barna våre. Inkludert forventinger om å delta på ALT vi gjør. Og direkte forespørsler om å flytte inn hos oss, om vi kan bli ekstra-foreldre, om å få penger, om vi kan være sammen hele tiden m.m. Jeg vet at når barn oppfører seg så "feil" så er det i beste fall uvitende foreldre som trenger veileding, eller uengasjerte foreldre som må snakkes litt vett til, eller at det dreier seg om ordentlig omsorgssvikt som vold og overgrep. Så jeg syns jo synd på barnet og dømmer ikke. Men, jeg har ikke kapasitet til å oppdra et dårlig oppdratt barn akkurat i den livsfasen jeg er nå. Har litt på følelsen av at dette krever litt mer oppfølging enn jeg som privatperson kunne gitt. Men ønsker heller ikke å skape vanskeligheter for ungen, dersom det bare dreier seg om litt sløve foreldre. Melde eller ikke melde til barnevernet? Anonymkode: e315b...0e6
Gjest WhisperingWind Skrevet 11. juli 2021 #2 Skrevet 11. juli 2021 Melde til barnevernet fordi ungen henger hos dere? Hva eksakt er bekymringen? Har du snakket med ungen? Har ungen sagt eller gjort noe som får deg til å tenke omsorgssvikt?
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #3 Skrevet 11. juli 2021 Du viser omsorg og snakker med gutten selv for å forsøke å forstå hvorfor han handler som han gjør. Anonymkode: d04f2...16d 16
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #4 Skrevet 11. juli 2021 Pedagogisk oppdragelse? Er det noe alle må for at det skal bli folk av ungene? Eller er det du som overreagerer for at ikke alle er som deg? Anonymkode: e544e...35e 24
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #5 Skrevet 11. juli 2021 Høres ut som det kam være lurt å ta en prat med bv, ikke hør på alle som mener barn skal få gjøre hva de vil folkene i tråden Anonymkode: 4a737...ebe 15
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #6 Skrevet 11. juli 2021 1 hour ago, WhisperingWind said: Melde til barnevernet fordi ungen henger hos dere? Hva eksakt er bekymringen? Har du snakket med ungen? Har ungen sagt eller gjort noe som får deg til å tenke omsorgssvikt? Henger hos oss og aldri vil hjem. Kommer grytidlig og må nesten sparkes ut om kvelden for å dra hjem. Kunne nevnt flere eksempler, skriver litt i hastverk her. Anonymkode: e315b...0e6 6
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #7 Skrevet 11. juli 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Pedagogisk oppdragelse? Er det noe alle må for at det skal bli folk av ungene? Eller er det du som overreagerer for at ikke alle er som deg? Anonymkode: e544e...35e Nja. Det her er snakk om et barn som har gjort seg svært upopulært i et helt borettslag ved å være krevende, innpåsliten, masete, utidig, uregulert og mangler enhver basic social skill man burde forvente for et barn i hans alder. Og er livredd for å dra hjem. Anonymkode: e315b...0e6 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #8 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Henger hos oss og aldri vil hjem. Kommer grytidlig og må nesten sparkes ut om kvelden for å dra hjem. Kunne nevnt flere eksempler, skriver litt i hastverk her. Anonymkode: e315b...0e6 Ja da er det jo tydelig at ungen har det utrygt hjemme og da bør jo du kontakte barnevernet og om det bare skulle være litt "sløvhet" fra foreldrene som gjør at ungen helst ikke vil være med dem (lite trolig at det er bare det) så vil jo BV da utelukke at ungen har det j.... så får ungen hjelp iallfall. Anonymkode: b2574...4f2 14
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #9 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nja. Det her er snakk om et barn som har gjort seg svært upopulært i et helt borettslag ved å være krevende, innpåsliten, masete, utidig, uregulert og mangler enhver basic social skill man burde forvente for et barn i hans alder. Og er livredd for å dra hjem. Anonymkode: e315b...0e6 Ja da bør jo ikke du snakke så negativt om barnet men heller prøve å være en voksen som hjelper ungen og tar kontakt med BV https://bufdir.no/Barnevern/ Anonymkode: b2574...4f2 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #10 Skrevet 11. juli 2021 Jeg hadde tatt en anonym telefon til BV. Alle tingene du beskriver er varsellamper. Jeg hadde selv en sånn venn i barndommen, men da fantes det ikke noe barnevern, så foreldrene mine tok seg av hen så godt de kunne når hen var hos oss. Det var det beste vi fikk til... Anonymkode: f3cee...4d8 11
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #11 Skrevet 11. juli 2021 Kontakt barnevernet😊 Anonymkode: e6f6a...5a1 7
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #12 Skrevet 11. juli 2021 jeg hadde tatt en telefon til barnevernsvakta og drøfta med de anonymt. du kan også snakke litt med barnet om hvordan det er hjemme, middag eks. for å få mer konkrete holdepunkter. jeg tenker at det du skriver er grunn til en bekymring, men kan jo være flere årsaker. omsorgssvikt er jo det som er vanskeligst å avdekke og da er det slike observasjoner som du beskriver som gir "magefølelse" om at det er noe galt. et barn som kommer grytidlig og ikke vil hjem gir meg en sterk følelse er at det er et barn som ikke ønsker å være hjemme. sommeren er vanskeligere fordi da har de ikke skolen, og foreldre har ikke avlastning der. Anonymkode: a5727...4e8 8
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #13 Skrevet 11. juli 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja da bør jo ikke du snakke så negativt om barnet men heller prøve å være en voksen som hjelper ungen og tar kontakt med BV https://bufdir.no/Barnevern/ Anonymkode: b2574...4f2 Jeg skrev hvordan barnet blir oppfattet av andre her vi bor. Jeg snakker ikke noe spes negativt mot barnet. Han har jo nærmest flytta inn hos oss siste dagene, og fått lommepenger for enkle arbeidsoppgaver, spist måltider med oss, blitt lest nattafortellinger for osv. Anonymkode: e315b...0e6 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #14 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Henger hos oss og aldri vil hjem. Kommer grytidlig og må nesten sparkes ut om kvelden for å dra hjem. Kunne nevnt flere eksempler, skriver litt i hastverk her. Anonymkode: e315b...0e6 Det kan jo bare hende han er litt 'egen" og ikke har så mange grenser. Og synes det er veldig gøy å henge hos dere og med barnet ditt. Barn er ikke så kompliserte og i den alderen handler det jo om venner. Synes det høres dramatisk ut å ringe barnevernet. Anonymkode: cab15...a1b 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #15 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skrev hvordan barnet blir oppfattet av andre her vi bor. Jeg snakker ikke noe spes negativt mot barnet. Han har jo nærmest flytta inn hos oss siste dagene, og fått lommepenger for enkle arbeidsoppgaver, spist måltider med oss, blitt lest nattafortellinger for osv. Anonymkode: e315b...0e6 Det er sommerferie.. Men om han overnatter snakker du ikke med foreldren hans, er det null kommunikasjon mellom dere? Anonymkode: cab15...a1b 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #16 Skrevet 11. juli 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er sommerferie.. Men om han overnatter snakker du ikke med foreldren hans, er det null kommunikasjon mellom dere? Anonymkode: cab15...a1b Jeg aner ikke hvem de er. Anonymkode: e315b...0e6
GammelKaktus Skrevet 11. juli 2021 #17 Skrevet 11. juli 2021 Vi har mye besøk her i hus men aldri opplevd at de nærmest har flyttet inn og forlangt lommepenger så alt er nok ikke som det skal være. Og hvis gutten er livredd for å gå hjem så bør du jo drøfte saken med barnevernstjenesten i det minste. 6
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #18 Skrevet 11. juli 2021 1. Snakk med barnet 2. Snakk med foreldrene 3. Gjør så din vurdering ang bv Anonymkode: c174b...8ac 10
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #19 Skrevet 11. juli 2021 rart at det er et barn så mye hjemme hos dere som du ikke kjenner. det første jeg hadde gjort hadde vært å få telefonnummeret til foreldrene og ringt dem.hadde bare ringt for å si hei ettersom sønnen var så mye hos dere. gitt de nummeret ditt i tilfelle de ville kontakte deg. etablert kontakt. dette må gjøres før du melder til Bv. Anonymkode: a5727...4e8 12
Gjest Mumlehumle Skrevet 11. juli 2021 #20 Skrevet 11. juli 2021 Jeg tolker det slik at barnet har det utrygt hjemme og vil derfor være hos dere da han føler trygghet der. Har du spurt på en fin måte hvorfor han ikke vil hjem og vil være hos dere så mye?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå