Gå til innhold

Kan jeg spise alle måltidene på en gang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser vanligvis tre ganger om dagen. Vil prøve å spise alle tre måltidene på en gang for å spare tid. Er det noen helsemessige ulemper med å bare spise en gang om dagen? Jeg får i meg akkurat det samme som ellers.

Anonymkode: 9af3d...f7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det fins folk som sverger til dette. Google OMAD (one meal a day).

Lange fasteperioder er uansett bra for kroppen, såfremt man ikke er undervektig, syk, gammel, eller barn i vekst.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg, personlig, tror jeg ikke ville klart å spise så mye på så kort tid. Magen hadde rett og slett blitt for full. Det kommer selvsagt an på hvor energitett maten er. 

Men - hvorfor i huleste skulle du gjøre dette? Hvor travel er egentlig du som ikke har tid til å sette deg ned å spise litt innimellom?

Helsefordeler vet jeg lite om. Sikkert sunt å gå litt sulten innimellom. Farlig er det i alle fall ikke (for ellers friske mennesker)

Anonymkode: e33f8...379

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør dette hver gang jeg ønsker å gå ned i vekt og det fungerer helt perfekt for min del! Jeg blir stappmette, men klarer ikke å spise like mange kalorier i én sitting som jeg ville gjort gjennom dagen ellers. De første to-tre dagene føler jeg på litt småsult og cravings, men så omstiller kroppen seg så lenge jeg spiser til samme tid hver dag. Og magesekken føles alltid mindre etter en slik runde utrolig nok, noe som gjør det lettere for meg å holde vekta etterpå. 

Til info er jeg ikke av typen som blir irritabel av fasting. Jeg får mye mer energi og jeg merker stor forbedring på konsentrasjonen på jobb om jeg ikke spiser før på ettermiddagen. Jeg presterer også mye bedre på trening etter at jeg begynte med dette, så alt i alt har jeg sett et tonn av fordeler.  Slankere figur, mindre tid brukt på mstlaging, mindre penger brukt på mat også faktisk, mer energi, bedre fokus, bedre uutholdenhet på trening...

For min del er det ingen tvil, det er veldig ideelt for meg! Dessverre er jeg litt for svak for frokostmat og koselig lunsj med jentene på jobben og en is her, og en sjokolade der. Da ødelegger jeg liksom rytmen 😂

Anonymkode: 2fbd5...64c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det funker for deg, kan du det. Men for de fleste er det bedre med flere måltider om dagen.

Anonymkode: 8d28f...f6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg spiser vanligvis tre ganger om dagen. Vil prøve å spise alle tre måltidene på en gang for å spare tid. Er det noen helsemessige ulemper med å bare spise en gang om dagen? Jeg får i meg akkurat det samme som ellers.

Anonymkode: 9af3d...f7b

Helsemessige rent fysisk avhenger av ernæringsstatus og helsa di nå. Er d feks undervektig og/eller underernært er det ikke særlig gunstig å redusere til ett måltid per dag og tro du skal få i deg nok. Er du i god form, så kanskje. Men du må være bevisst på å spise slik at du får i deg det du trenger av mineraler og vitaminer, essensielle fettsyrer og aminosyrer. Dette krever mer bevissthet når det kun er ett måltid per dag som skal gi deg disse tingene.

En annen ting er psyken. Har du fortid med spiseforstyrrelser eller sliter med mat/kropp tror jeg ikke dette er en god løsning da det kan føre til restriktiv adferd, eller at en belønner seg med mat fordi en ikke har spist hele dagen, eller at en utvikler tvangsprega tanker rundt mat og måltidsrytme som etterhvert vil gjøre det vanskelig å delta i sosiale settinger hvor mat er en del av det. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...