AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #1 Skrevet 11. juli 2021 Jeg har hatt kroniske søvnvansker siden jeg var barn, og de siste årene fått fast Stilnoct etter å ha prøvd diverse annet over flere år. Jeg fant nylig ut at jeg gravid og tør derfor ikke ta disse lenger. Veldig motstridende beskjeder fra Relis, tryggmammamedisin, lege og Gyn. Noen sier det er trygt å bruke Stilnoct i lav dose frem til ca uke 35, noen sier trygt frem til siste trimester, noen mener det ikke er nok forskning og derfor ikke kan uttale seg. Relis nevner Polaramin(?) og phenegran, mens felleskatalogen sier bør ikke brukes i graviditet. Jeg holder på å bli fullstendig idiot av å ikke sove. Og selvom det sannsynligvis blir slik etter fødsel så kan jeg like greit få et sovebarn, men jeg trenger å sove snart. Melatonin hjelper ikke. Vallergan og alimemazin blir jeg fullstendig neddopet av, men det hjelper ikke på søvn. Jeg kan ta det i 19 tiden og kanskje få sove rundt 2-3, men så kommer hangover på morgenen og varer ut dagen. Hva faen kan hjelpe? Jeg er desperat. Har fått legetime igjen, men ikke før om halvannen uke. Hvis noen har noen tips til medisiner, så kan jeg evt google litt selv og foreslå for legen? Anonymkode: 9a17c...11c
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #2 Skrevet 11. juli 2021 For å være ærlig så ville jeg kuttet det ut når det ikke er noen klar anbefaling. Det vil spise deg opp hvis du har tatt noe i svangerskapet og det viser seg barnet har noen utfordringer (been there). Alvirlig søvnmangel i svangerskap får man sykmelding for. Anonymkode: 489f9...383 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #3 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): For å være ærlig så ville jeg kuttet det ut når det ikke er noen klar anbefaling. Det vil spise deg opp hvis du har tatt noe i svangerskapet og det viser seg barnet har noen utfordringer (been there). Alvirlig søvnmangel i svangerskap får man sykmelding for. Anonymkode: 489f9...383 Du har helt rett, men problemet med søvnmangel er at man lett kan gå i en psykose om man ikke får hvile. Sykemelding har jeg allerede fått, vært sykemeldt siden uke 8 og er i 16 uke nå. Men jeg sover fortsatt ikke mer enn et par timer i døgnet. Anonymkode: 9a17c...11c
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #4 Skrevet 11. juli 2021 Har du fått behandling for søvnvanskene dine? https://helse-bergen.no/seksjon/sovno/Documents/Søvn Insomni og anbefalinger.pdf Anonymkode: ef823...f99
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #5 Skrevet 11. juli 2021 Jeg var lik som deg, ts, men brått i rundt uke 20 fikk jeg sove av meg selv, og det maaaange timer! Vedvarte frem til de siste ukene i svangerskapet. Håper du får samme glede av nydelig, etterlengtet søvn! Sov også som en baby de første ukene, men så snudde det tilbake til det gamle dritt mønstret. Anonymkode: d892f...f72
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #6 Skrevet 11. juli 2021 Hold ut litt til kjære deg, plutselig kan du få uventet hjelp av hormoner og jern-mangel 😅 Jeg går vanligvis på en kombinasjon av Imovane og vallergan, men har klart meg helt uten i begge svangerskap fordi jeg plutselig blir trøtt på kvelden. Etter svangerskapene har jeg riktignok falt tilbake på medisiner da…. 😔 Anonymkode: e5bbb...65c 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #7 Skrevet 11. juli 2021 Burde du kanskje tenkt på før du ble gravid? 🙄 Anonymkode: a2943...ad7 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #8 Skrevet 11. juli 2021 Felleskatalogen fraråder det meste. Du kan stole på det relis og tryggmammamedisin sier. Sier de to motsigende svar? Anonymkode: 97afc...b1c 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #9 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Burde du kanskje tenkt på før du ble gravid? 🙄 Anonymkode: a2943...ad7 Fantastisk hjelpsomt. Bravo! Du kom med det mest intelligente svaret så langt. Noen graviditeter skjer uplanlagt, og noen oppdager det sent. Anonymkode: 9a17c...11c 8
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #10 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Har du fått behandling for søvnvanskene dine? https://helse-bergen.no/seksjon/sovno/Documents/Søvn Insomni og anbefalinger.pdf Anonymkode: ef823...f99 Utredet av fastlege og nevrolog, Bergen avviste da de mente det var psykisk betinget og anbefalte medisiner fra fastlege. Så le ge det ikke var "alvorlig søvnmangel, apné eller narkolepsi kan man behandles poliklinisk". Ble etter noen år henvist DPS for blant annet utredning om det var psykisk, og delvis pga traumatisk hendelse i barneårene, delvis frykt for å sove og delvis "innlært vanskelig å sove". Prøvd søvnrestriksjon, kognitiv terapi og hypnose uten hjelp. AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg var lik som deg, ts, men brått i rundt uke 20 fikk jeg sove av meg selv, og det maaaange timer! Vedvarte frem til de siste ukene i svangerskapet. Håper du får samme glede av nydelig, etterlengtet søvn! Sov også som en baby de første ukene, men så snudde det tilbake til det gamle dritt mønstret. Anonymkode: d892f...f72 Åh, jeg håper nesten jeg snart blir så sliten at jeg får sove. Jeg føler meg som den eneste som ikke blir utslitt/trøtt/sliten i graviditeten. AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hold ut litt til kjære deg, plutselig kan du få uventet hjelp av hormoner og jern-mangel 😅 Jeg går vanligvis på en kombinasjon av Imovane og vallergan, men har klart meg helt uten i begge svangerskap fordi jeg plutselig blir trøtt på kvelden. Etter svangerskapene har jeg riktignok falt tilbake på medisiner da…. 😔 Anonymkode: e5bbb...65c Jeg håper nesten det skjer. Så fælt å ha den tanken egentlig, men jeg er sliten av å ikke få sove, men likevel ikke få sove. Det er så bakvendt at det ikke skulle vært lov. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Felleskatalogen fraråder det meste. Du kan stole på det relis og tryggmammamedisin sier. Sier de to motsigende svar? Anonymkode: 97afc...b1c Relis og trygg mammamedisin sier jeg kan bruke det. Gyn, fastlege og felleskatalogen sier nei, er usikker eller ikke tør å anbefale noe. Jeg er jo livredd for å gjøre noe galt 😭 Anonymkode: 9a17c...11c
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #11 Skrevet 11. juli 2021 Henvis til relis og tryggmammamedisin neste gang du er hos lege og sett spørsmålstegn til hvorfor han ikke anbefaler det når godkjent forskning gjør det. Anonymkode: 97afc...b1c 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #12 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Henvis til relis og tryggmammamedisin neste gang du er hos lege og sett spørsmålstegn til hvorfor han ikke anbefaler det når godkjent forskning gjør det. Anonymkode: 97afc...b1c Takk! Skal lese litt mer og gjøre det. Og eventuelt høre om han har noen andre forslag. Jeg er livredd for at søvnmangel i svangerskapet skal føre til depresjon, både under og etterpå. Trenger ikke sove hver natt, men et par ganger I uka hadde vært satt pris på. Anonymkode: 9a17c...11c
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #13 Skrevet 12. juli 2021 Stilnoct mister fort virkningen, så har du stått fast på det i flere år, er det kun placebo. Sikkert abstinenser. Du vil tilslutt lære å sovne igjen, du har jo klart det i flere år. Anonymkode: 2149e...64b 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #14 Skrevet 12. juli 2021 Søvnrestriksjon hjelper mer enn 80% Anonymkode: 66ffd...c0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå