Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kvinne 30 år. Er nå midt oppi et samlivsbrudd. Vi har vært sammen i nesten 9 år, og vi eier hus sammen. Han flyttet til en kompis så fort han gjorde det slutt med meg.

Jeg ønsker å komme meg videre og kjøpe min egen leilighet. Det er vondt å sitte i vårt hus med kjærlighetssorg. Har gjort det i 3-4 uker nå. Prøver å være aktiv med turer og jogging, men føler jeg sitter "på vent", mens han er ute og morer seg. Det er svært liten sannsynlighet for at han skal angre og komme tilbake, på nåværende tidspunkt.

Ingen av oss får lån til å stå med huset alene da huset har økt mye i verdi siden vi kjøpte det for fem år siden. Dessverre har min eks overtalt vår felles kompis (som han bor med) til å bli med på å kjøpe meg ut av huset. Syns det er vondt, skulle ønske vi kunne bare selge hele huset og gå hvert til vårt. Ikke minst med tanke på at det føles mer "rettferdig" mtp. eventuell markedsverdi og budrunde.

Andre som har vært i lignende situasjon; hvor lang tid tok det før dere ble enige om salg? Og hvis dere solgte hus / kjøpte hus av eks partner, hvordan løste dere det?

Hilsen hjerteknust banan

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er klart at huset skal kjøpes til markedsverdi! Få inn 2-3 meglere som gir en prisvurdering, og ha dette som utgangspunkt. 
Det er helt urimelig at han skal få kjøpe huset under markedsverdi! 

Etter min erfaring så sørger kvinner og menn litt ulikt. Vi kvinner sørger og grubler mye før og etter bruddet. Mens menn går raskt videre, og så kommer tankene senere. Så ikke tenk på at han går raskere videre enn deg. Ha heller fokus på hva som er riktig for deg og ditt liv. 

Du vil få det bedre, men det tar litt tid. Fortsett å være flink til å være i aktivitet, få nok søvn, sunn mat og forsøk å være litt sosial. Masse lykke til! 

• Liker 38
Gjest Blondie65
Skrevet

Du skal flytte ut av dette huset uansett. Hvem som kjøper det bør du ikke legge så mye følelser i da det vil hindre deg i å gå fremover.

MEN: de som kjøper det skal selvsagt betale markedspris. Her kan dere jo bli enige om hvordan dere kommer frem til markedspris:

A) Gjennomsnitt av tre meglervurderinger. Her sparer dere jo utgifter til markedsføring og megling.

B) Legges ut for salg på det åpne marked og så må din eks og kompis vinne budrunden. Her tilkommer jo salgskostnader.

Skrevet
PM75 skrev (26 minutter siden):

Det er klart at huset skal kjøpes til markedsverdi! Få inn 2-3 meglere som gir en prisvurdering, og ha dette som utgangspunkt. 
Det er helt urimelig at han skal få kjøpe huset under markedsverdi! 

Etter min erfaring så sørger kvinner og menn litt ulikt. Vi kvinner sørger og grubler mye før og etter bruddet. Mens menn går raskt videre, og så kommer tankene senere. Så ikke tenk på at han går raskere videre enn deg. Ha heller fokus på hva som er riktig for deg og ditt liv. 

Du vil få det bedre, men det tar litt tid. Fortsett å være flink til å være i aktivitet, få nok søvn, sunn mat og forsøk å være litt sosial. Masse lykke til! 

Jeg har allerede hatt inn 3 meglere, da jeg vurderte å kjøpe leilighet med én gang. Angrer litt på dette, da det viser seg at det er rimelig stort gap mellom første og siste megler. Så da syns jeg det blir vanskelig å finne en reel markedsverdi.

Føler ikke jeg får kommet meg videre før huset er solgt. Og det er sårt at han har innblandet en felles venn av oss (som har vært mye sammen med oss begge) for at de skal profitere på huset. De skal kjøpe meg ut for å bo i kompisens bolig, mens de leier ut hele huset.

Har begynt å gå tur og jogge. Prøver å være sosial også, men det blir mye depressiv prat fra min side. Og ikke alle har mulighet til å møte meg, da de er på ferie. Og ikke minst så er vennene mine også eksens venner, så det blir fort vanskeligere. Men prøver så godt det lar seg gjøre å holde hodet over vannet. Tusen takk for lykkeønskningene ❤️

• Liker 2
Skrevet
Blondie65 skrev (18 minutter siden):

Du skal flytte ut av dette huset uansett. Hvem som kjøper det bør du ikke legge så mye følelser i da det vil hindre deg i å gå fremover.

MEN: de som kjøper det skal selvsagt betale markedspris. Her kan dere jo bli enige om hvordan dere kommer frem til markedspris:

A) Gjennomsnitt av tre meglervurderinger. Her sparer dere jo utgifter til markedsføring og megling.

B) Legges ut for salg på det åpne marked og så må din eks og kompis vinne budrunden. Her tilkommer jo salgskostnader.

Ja, jeg skal flytte fra huset. Sliter med å ikke legge følelser i det, da det er snakk om en felles venn som har blitt overtalt til å bli med å kjøpe ut. Jeg vet ikke ennå om de sammen får lån nok til å stå med huset, men det kan skje. Det er ekstra sårt da jeg føler at denne vennen skal være med på å profitere på bruddet, da planen deres er å leie ut hele huset og evt. bygge om huset til flere enheter for utleie. Jeg mister jo da også en venn, da jeg føler dette er backstabbing på høyt nivå. Det hadde aldri falt meg inn å gjøre det samme med et vennepar som hadde gjort det slutt. Men folk er forskjellige.

Håper derfor på at vi kan bli enige om at huset skal ut på det åpne markedet, til tross for meglerutgifter. Da kan de vurdere om de har råd til å kjøpe huset eller om de kan la det gå til noen andre. Men spørsmålet da blir vel hvilken megler man skal benytte seg av; siden vurderingene jeg har hatt på huset er spriker svært mye.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, rosabanan said:

Hei!

Kvinne 30 år. Er nå midt oppi et samlivsbrudd. Vi har vært sammen i nesten 9 år, og vi eier hus sammen. Han flyttet til en kompis så fort han gjorde det slutt med meg.

Jeg ønsker å komme meg videre og kjøpe min egen leilighet. Det er vondt å sitte i vårt hus med kjærlighetssorg. Har gjort det i 3-4 uker nå. Prøver å være aktiv med turer og jogging, men føler jeg sitter "på vent", mens han er ute og morer seg. Det er svært liten sannsynlighet for at han skal angre og komme tilbake, på nåværende tidspunkt.

Ingen av oss får lån til å stå med huset alene da huset har økt mye i verdi siden vi kjøpte det for fem år siden. Dessverre har min eks overtalt vår felles kompis (som han bor med) til å bli med på å kjøpe meg ut av huset. Syns det er vondt, skulle ønske vi kunne bare selge hele huset og gå hvert til vårt. Ikke minst med tanke på at det føles mer "rettferdig" mtp. eventuell markedsverdi og budrunde.

Andre som har vært i lignende situasjon; hvor lang tid tok det før dere ble enige om salg? Og hvis dere solgte hus / kjøpte hus av eks partner, hvordan løste dere det?

Hilsen hjerteknust banan

Boligen skal ut på markedet. Også får x by som alle andre. Det er det rettferdig. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Det er nettopp derfor du skal ha 3 meglere, for å finne gjennomsnittsprisen.

Du skal være glad du blir kjøpt ut. De to kommer til å ryke uklare om eierforholdet når kostnadene kommer.😈

Så deilig det skal bli å få ditt eget som er bare ditt og som ingen kan kaste deg ut fra!

Anonymkode: 3b0bf...94f

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Enterprises skrev (2 minutter siden):

Boligen skal ut på markedet. Også får x by som alle andre. Det er det rettferdig. 

Da får de meglerhonoraret å betale...ikke sikkert det lønner seg.

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Da får de meglerhonoraret å betale...ikke sikkert det lønner seg.

Alt er gambling. I en budrunde risikerer du å gå i mega pluss eller gå under prisantydning. Med markeds verdi (gjennomsnitte av 3meglere) risikerer du å tape det du kunne fått i en budrunde.

Å hva er megler honoraret. Det er ingen ting satt sammen med den enorme verdistigning som har blitt nevnt.

Kan også selge privat. Selv om megler koser rundt 25-35 tusen

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kansje du selv kan kjøpe det og leie ut rommene?  Ellers tror jeg det er best for dere om dere bare selger på vanlig måte. og så kan eks og kompis kjøpe noe annet sammen.

Anonymkode: 4b222...18c

AnonymBruker
Skrevet
rosabanan skrev (17 minutter siden):

Ja, jeg skal flytte fra huset. Sliter med å ikke legge følelser i det, da det er snakk om en felles venn som har blitt overtalt til å bli med å kjøpe ut. Jeg vet ikke ennå om de sammen får lån nok til å stå med huset, men det kan skje. Det er ekstra sårt da jeg føler at denne vennen skal være med på å profitere på bruddet, da planen deres er å leie ut hele huset og evt. bygge om huset til flere enheter for utleie. Jeg mister jo da også en venn, da jeg føler dette er backstabbing på høyt nivå. Det hadde aldri falt meg inn å gjøre det samme med et vennepar som hadde gjort det slutt. Men folk er forskjellige.

Håper derfor på at vi kan bli enige om at huset skal ut på det åpne markedet, til tross for meglerutgifter. Da kan de vurdere om de har råd til å kjøpe huset eller om de kan la det gå til noen andre. Men spørsmålet da blir vel hvilken megler man skal benytte seg av; siden vurderingene jeg har hatt på huset er spriker svært mye.

Det er jo bare å insistere på at det skal ut på det åpne markedet??

Anonymkode: a68f0...fe6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kansje du selv kan kjøpe det og leie ut rommene?  Ellers tror jeg det er best for dere om dere bare selger på vanlig måte. og så kan eks og kompis kjøpe noe annet sammen.

Anonymkode: 4b222...18c

Jeg får ikke kjøpt alene. Det er snakk om en del millioner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er jo bare å insistere på at det skal ut på det åpne markedet??

Anonymkode: a68f0...fe6

Det som er, er at jeg ikke kan tvinge han til å selge sin andel og vice versa. Man kan kreve sameiet oppløst, men da er det snakk om rettsgebyrer og en veldig fordyrende prosess. Ønsker å få han i dialog, men føler han er veldig satt på å prøve å beholde huset.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis spriket mellom meglerne er stort, få inn noen flere. Så finner du medianprisen i midten av alle. 

Forstår godt hva du føler mtp. at eksen din og kameraten skal gjøre penger av det som var deres investering. Det er nok hans måte å gå videre med livet på - å få et prosjekt å fokusere på. Jeg hadde nok følt på det samme selv, og jeg har ingen problemer med å se det for meg - kjæresten er selv en slik entreprenør-type som kunne begynt med noe slikt. Men det er ikke bare bare det heller - de vil ha stor risiko, og det vil også sette press på vennskapet. Og du har selvsagt ikke noe du skulle ha sagt om dette - annet enn at du får en fair markedspris. 

Lykke til 🌻

Anonymkode: e1acb...f4a

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Rent praktisk, TS: Backstabbingen har allerede skjedd. Din venn har valgt bort deg og dine følelser (hvis han vet om dem da). Så lenge disse to businesspartnerne ikke har fortalt deg til hvilken pris de vil kjøpe deg ut ville jeg arbeidet mot salg på det åpne marked. Det er en ting å snakke og noe helt annet å faktisk komme med et konkret bud.

Gjest Alterego666
Skrevet
rosabanan skrev (14 timer siden):

Det er bare å legge huset ut på markedet, så kan de kjøpe det til markedspris. Fordel for deg at du bor i huset, så kan du sminke det før salg. Denne strategien har den risikoen at det kan hende at markedet ikke vil gi takst. 

Skrevet
Blondie65 skrev (14 timer siden):

Rent praktisk, TS: Backstabbingen har allerede skjedd. Din venn har valgt bort deg og dine følelser (hvis han vet om dem da). Så lenge disse to businesspartnerne ikke har fortalt deg til hvilken pris de vil kjøpe deg ut ville jeg arbeidet mot salg på det åpne marked. Det er en ting å snakke og noe helt annet å faktisk komme med et konkret bud.

Alterego666 skrev (13 timer siden):

Det er bare å legge huset ut på markedet, så kan de kjøpe det til markedspris. Fordel for deg at du bor i huset, så kan du sminke det før salg. Denne strategien har den risikoen at det kan hende at markedet ikke vil gi takst. 

Jeg har ingen mulighet som jeg kan se å få boligen ut på det åpne markedet, da jeg ikke kan tvinge han til å selge sin andel. Med mindre noen har noen gode tips til hvordan man kan forsøke å få det gjennomført? :)

AnonymBruker
Skrevet

Du eier halve huset, og den delen skal selges. Du har fått vurderinger av flere meglere. Nå kan du begynne å forhandle.  De er åpenbart er interessert i å kjøpe det du selger. Ikke nødvendigvis at du må gå for snitt av de tre.

Anonymkode: e7af6...d62

• Liker 6
Gjest Alterego666
Skrevet
rosabanan skrev (43 minutter siden):

Jeg har ingen mulighet som jeg kan se å få boligen ut på det åpne markedet, da jeg ikke kan tvinge han til å selge sin andel. Med mindre noen har noen gode tips til hvordan man kan forsøke å få det gjennomført? :)

Du kan bare fortsette å bo der. Tiden jobber for deg.

Skrevet
Alterego666 skrev (3 minutter siden):

Du kan bare fortsette å bo der. Tiden jobber for deg.

Jeg kan bo her, og han har sagt han er ok med det inntil videre, men jeg ønsker å få startet på nytt, og det får jeg ikke gjort før jeg flytter for meg selv. Føler jeg sitter på vent.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...