Gå til innhold

Poodles og Doodles

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må bare lage en egen tråd om dette.

Ser at det er så mye negativt mot dette her inne.

Så lenge det er to raser som passer sammen burde ikke dette være et problem. 
Pelsen: mange bruker pelsen som grunn for å ikke blande. Dette er jo bare tull, pelsen blir gjerne bølgete og absolutt ikke uhåndterlig. Ja, de krever pelsstell. Men det gjør andre raser også, så ikke noe spesielt med det. 
Allergi: sett at noen skriver at oppdrettere sier hundene blir allergivennlige. Ja, de får gjerne røyterfri pels, så allergivennlige er de gjerne. Dette er ikke det samme som allergifri.

Pris: de er ofte dyre. Det kan jo diskuteres, men hvis etterspørselen er stor og folk er villige til å betale den aktuelle summen så må jo dette bety at de faktisk er bra hunder. De passer gjerne for den aktuelle eier og er familievennlige. Når man er villig til å betale så mye er man også gjerne seriøse og kan ta vare på hunden på en ordentlig måte.

Useriøse oppdrettere: Ja, dette kan være et problem og alle som kjøper valp, både blandinger og ekte raser burde være nøye med å se papirer på foreldre osv for å være sikre på at de følger helsekravene til de aktuelle hundene. Her hadde kanskje NKK gjort lurt i å inkludere disse blandingene. De er kommet for å bli så hvorfor ikke?

Lette å få tak i: De er faktisk ikke så lette å få tak i. Etterspørselen er større enn markedet kan mette. Så det er ikke lettere å få tak i enn andre raser. At oppdrettere selger de til hvem som helst er ikke noe mer sant enn med absolutt alle andre raser. Å finne oppdrettere som er åpne med oppdrettet kan være vanskeligere dog, både fordi det er så stor etterspørsel at man kan lete litt på FB og finne kjøpere man liker selv og det at det liksom er så forferdelig å drive et slikt oppdrett. Hadde dette blitt mer stuerent hadde det vært mye lettere å være åpen og kritikerene hadde kunnet se at mange driver med små seriøse oppdrett av forskjellige nydelige poodles 🐶 

At det er så mye negativt om disse blandingene er også litt merkelig egentlig, med tanke på hvor mange som nettopp ønsker slike blandinger. Det harmonerer liksom ikke.. 

Sikkert mye mer som kunne blitt sagt, men her var det litt hvertfall. 

Anonymkode: 79375...e25

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv jobbet et sted hvor disse blir avlet frem. Det er mye folk ikke vet. Jeg hadde aldri skaffet meg en sånn hund!

I tillegg er det sånn at man ikke helt vet hva man får. Var blant annet vitne til en blanding av kongepuddel og labrador (såkalt labradoodle) hvor begge foreldrene var ute av kontroll, stressa og til dels aggressive.

Disse ble allikevel avlet på (for man tjener jo masse penger må skjønne). Du kan jo selv tenke deg hvordan disse valpene ble. Jeg har jobbet mye med hunder og blitt bitt opptil flere ganger, men fy faen… aldri vært borti verre kull :sjokkert:

Anonymkode: a546d...f54

• Liker 9
Skrevet

Du glemmer et viktig poeng når det kommer til "oppdrettere". Siden det hele går utenfor NKK eller en annen organisasjon som setter krav til oppdretterne, er det ingen måte å vite at oppdretterne faktisk driver etisk og seriøs avl. Greit nok at du kan se på stamtavlen til foreldrene, men det forteller bare litt.

Du aner ikke om tispen har hatt 10 kull før dette kullet eller om noen av foreldrene har alvorlige arvelige feil (det er jo ingen krav til sjekk av AD, HD eller noe annet når du blander slike puddelmikser).

Jeg har møtt en "oppdretter" som har hatt kull hvor over 50 % av valpene døde innen et år etter de ble født. Hun valgte likevel å sette nye kull på tispen, dog med en annen hann. Likevel mange døde valper. Så da var det bare å kjøre på med et nytt kull. Det er jo tross alt snakk om 150 - 200 000 kroner rett inn på konto.. Og ingen organer til å sette en stopper for dette. 

Og ja, jeg vet at ikke alle puddelmiksoppdrettere holder på slik, men poenget mitt er at det helt mangler et kontrollorgan som kan stoppe slik avl, noe NKK og raseklubber gjør for godkjente hunderaser. 

Kanskje på tide at noen som er interesserte i disse blandingsrasene oppretter en forening som kan forvalte valpekjøpere og seriøse oppdretteres interesser? 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Til det med pels. Jeg har sett pelsen til en del doodler, noen av dem har helt fin pels, andre har en katastrofe av en pels som floker seg for et godt ord. Og det er ikke slik at røytefri er dominant og alltid kommer gjennom, slik noen synes å tro. 

Og så er det noe med å blande hunder med totalt ulike egenskaper som gjør at man ikke kan vite hva man får når man blander. I verste fall får man det verste fra begge raser, og man får en ekstremt stor jobb med å rette det opp. 

Anonymkode: 66fa4...d8a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvem som helst kan jo bli oppdretter av disse blandingene. Jeg snakket nylig med en dame som sa at hennes poo-blanding var veldig liten av størrelse, men likevel hadde hun akkurat paret henne med en hannhund av samme mix (som eides av noen de kjente), for valper var jo sååå søte. 

Det kom heldigvis bare to valper, men det viser jo tydelig eksempelet om at det kreves lite av kunnskap om avl for å avle frem flere av disse mixene. 

Anonymkode: d3f0a...df1

• Liker 6
Skrevet

For noen uker siden møtte jeg en dame i parken som hadde skaffet seg en doodle-blanding for å få lynnet til en labrador med pelsen til en puddel. Hun endte opp med en hund som hadde lynnet til en puddel, og en pels som både røytet (som labradorens) og må klippes med jevne mellomrom (som puddelens). Ikke akkurat det hun ønsket seg, for å si det sånn.....

• Liker 8
Skrevet
venus24 skrev (13 timer siden):

For noen uker siden møtte jeg en dame i parken som hadde skaffet seg en doodle-blanding for å få lynnet til en labrador med pelsen til en puddel. Hun endte opp med en hund som hadde lynnet til en puddel, og en pels som både røytet (som labradorens) og må klippes med jevne mellomrom (som puddelens). Ikke akkurat det hun ønsket seg, for å si det sånn.....

Det er jo et kjent problem for disse blandingene. Du vet aldri helt hva som arves fra de ulike rasene. Det samme gjelder sykdom. I mange tilfeller kan sykdommer fra begge foreldrerasene arves ned til barna. Og det er jo ingen som stiller krav til at disse "oppdretterne" skal ta HD-sjekk, øyelysing eller andre normale sjekker som oppdrettere normalt tar før parring. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Durinur skrev (15 timer siden):

Du glemmer et viktig poeng når det kommer til "oppdrettere". Siden det hele går utenfor NKK eller en annen organisasjon som setter krav til oppdretterne, er det ingen måte å vite at oppdretterne faktisk driver etisk og seriøs avl. Greit nok at du kan se på stamtavlen til foreldrene, men det forteller bare litt.

Du aner ikke om tispen har hatt 10 kull før dette kullet eller om noen av foreldrene har alvorlige arvelige feil (det er jo ingen krav til sjekk av AD, HD eller noe annet når du blander slike puddelmikser).

Jeg har møtt en "oppdretter" som har hatt kull hvor over 50 % av valpene døde innen et år etter de ble født. Hun valgte likevel å sette nye kull på tispen, dog med en annen hann. Likevel mange døde valper. Så da var det bare å kjøre på med et nytt kull. Det er jo tross alt snakk om 150 - 200 000 kroner rett inn på konto.. Og ingen organer til å sette en stopper for dette. 

Og ja, jeg vet at ikke alle puddelmiksoppdrettere holder på slik, men poenget mitt er at det helt mangler et kontrollorgan som kan stoppe slik avl, noe NKK og raseklubber gjør for godkjente hunderaser. 

Kanskje på tide at noen som er interesserte i disse blandingsrasene oppretter en forening som kan forvalte valpekjøpere og seriøse oppdretteres interesser? 

Derfor er jeg enig i dette at det burde være større kontroll rundt akkurat dette, og det burde bli mer stuerent og at de heller var velkommen i NKK. 
Når det er sagt så kan alle gå utenom NKK likevel, så de som avler på ekte raser kan jo likevel selge valper på Finn om de vil det.

Selv om det ikke stilles krav til alt dette, så betyr heller ikke det at de som driver med blandinger faktisk ikke følger retningslinjene likevel. Folk flest er ganske oppegående og ønsker slik informasjon når de skal legge mange tusenlapper i bordet for en valp. Men såklart, det finnes jo alltids noen - som du selv nevner.

Blandingene i seg selv er det faktisk ikke noe galt med. Jeg ser alle de som sier de får en så udugelig pels, i motsetning til det som blir sagt her er jeg av en helt annen oppfatning. Men pels kan jo være individuelt, så for all del. Dette kan nok skje. Krevende pels er dog noe man kan oppleve med mange ekte raser også, og da må det stelles ofte. 
Dette med at individet kan arve alt negativt fra foreldrene er jo faktisk litt tullete… selvfølgelig kan det hende man har en hund som blir syk. Dette kan jo skje alle. Men mange raser er så innavlet at de faktisk bare har godt av å komme helt ut av sine egne gener og heller blandes med noe helt annet. Sett at individene er friske såklart!

Uansett så mener jeg det blir helt galt å bare se helt svart/hvitt på det. Men slik er det jo med folk. Vi vil gjerne at noe skal være helt rett eller fryktelig feil. Slik er ikke verden, det finnes gråtoner også ☺️ Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en doodle. Lynnet er enestående. Pelsen er bra (bølgete), floker seg ingenting, ingenting fester seg, men den røyter en del. Vi klipper hunden ofte når det er varmt. 

Det er en seriøs oppdretter og de har gjort det samme som om de var registrert i NKK. Noe de ønsker blir mulig. Hunden har ikke noen anmerkning fra veterinær annet at det er en usedvanlig bra hund. Begge foreldrene har gode papir og også veldig bra gemytt.

Skulle gjerne hatt den røytefri av praktiske grunner men har ikke allergi så det spiller ingen rolle. 

Anonymkode: e8c96...898

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen raser hargodt av å bli populære og etterspurt. Da senkes kravene og man avler på alt. Resultatet er ofte negativt på sikt. 

Anonymkode: d83f8...6bb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Legger meg ikke mer opp i diskusjonen enn å si at jeg har en av hver. En renraset mellompuddel og en «cockapoo». Pelsen til puddelen har vært et eneste kaos fra han kom i den såkalte «flokealderen». Har brukt så vanvittig mye tid på pelsstell, og han har blitt klippa helt ned flere ganger fordi det ikke er sjans i havet til å få ut floker som ligner tovet ull. Blandingen..? Null stress med pelsstell. Den røyter forøvrig ingenting, men har oppleve at noen har reagert allergisk. Andre kjenner ingenting. 

Anonymkode: 58db8...5fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Legger meg ikke mer opp i diskusjonen enn å si at jeg har en av hver. En renraset mellompuddel og en «cockapoo». Pelsen til puddelen har vært et eneste kaos fra han kom i den såkalte «flokealderen». 

Anonymkode: 58db8...5fc

LItt OT:
Var ikke pelsstell og pelstype noe du undersøkte før du kjøpte puddel?
Har alltid tenkt på puddel som en hund som krever mye i forhold til stell, klipping/ nedklipping, børsting og vasking.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Derfor er jeg enig i dette at det burde være større kontroll rundt akkurat dette, og det burde bli mer stuerent og at de heller var velkommen i NKK. 
Når det er sagt så kan alle gå utenom NKK likevel, så de som avler på ekte raser kan jo likevel selge valper på Finn om de vil det.

Selv om det ikke stilles krav til alt dette, så betyr heller ikke det at de som driver med blandinger faktisk ikke følger retningslinjene likevel. Folk flest er ganske oppegående og ønsker slik informasjon når de skal legge mange tusenlapper i bordet for en valp. Men såklart, det finnes jo alltids noen - som du selv nevner.

Blandingene i seg selv er det faktisk ikke noe galt med. Jeg ser alle de som sier de får en så udugelig pels, i motsetning til det som blir sagt her er jeg av en helt annen oppfatning. Men pels kan jo være individuelt, så for all del. Dette kan nok skje. Krevende pels er dog noe man kan oppleve med mange ekte raser også, og da må det stelles ofte. 
Dette med at individet kan arve alt negativt fra foreldrene er jo faktisk litt tullete… selvfølgelig kan det hende man har en hund som blir syk. Dette kan jo skje alle. Men mange raser er så innavlet at de faktisk bare har godt av å komme helt ut av sine egne gener og heller blandes med noe helt annet. Sett at individene er friske såklart!

Uansett så mener jeg det blir helt galt å bare se helt svart/hvitt på det. Men slik er det jo med folk. Vi vil gjerne at noe skal være helt rett eller fryktelig feil. Slik er ikke verden, det finnes gråtoner også ☺️ Ts

Doodler kommer aldri til å bli en godkjent rase. Det fordi at du hele tiden må blande inn labrador og puddel feks. Jeg har sett alt for mange tilfeller der det aldri burde vært avlet, men at noen få driver etisk i den grad det er mulig kan selvsagt hende. Det er maaaaange raser som ikke har problemer med innavl, så å bruke det som argument er dårlig, det finnes feks mange pudler og retrievere her i Norge, så genetisk variasjon er ikke et problem.

Anonymkode: f0e2b...ebc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det med pels er helt feil, beklager. Vi får inn 5-10 doodler i uken på jobben min til klipping, og nesten alle er tovet og må barberes helt ned. Eiere har fått beskjed av "oppdretter" om at pelsen er lettstelt og bare må klippes ned 2-3 ganger i året... denne feilinformasjonen er skadelig for den stakkars hunden som går rundt med floker konstant! 

Anonymkode: fa943...0a6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det med pels er helt feil, beklager. Vi får inn 5-10 doodler i uken på jobben min til klipping, og nesten alle er tovet og må barberes helt ned. Eiere har fått beskjed av "oppdretter" om at pelsen er lettstelt og bare må klippes ned 2-3 ganger i året... denne feilinformasjonen er skadelig for den stakkars hunden som går rundt med floker konstant! 

Anonymkode: fa943...0a6

Her har jo noe gått utrolig feil da… altså, hvis oppdrettere sier sånnt er det jo helt skivebom. At de som skal kjøpe en blanding med puddel ikke har googla seg til dette må man jo bare riste på hodet av. Da vet de i så fall absolutt ingenting om hunden de velger å bruke mangfoldige tusen på. 
Er vel mer sannsynlig at de rett og slett ikke orker å gjøre jobben det er med hund! De SER vel selv at hunden trenger å stelles? Må de virkelig blir fortalt dette? Det skrives jo opp og ned her inne om hvor mange timer en hund skal på tur daglig osv. At en puddelblanding trenger pelsstell (i de fleste tilfeller) sier seg nesten selv! Og litt info om hunden du velger deg burde være minstekrav! Og jeg tror nesten ikke noe på at en oppdretter kan si noe sånnt, de sitter vel med puddelen selv og vet at det krever litt å holde i orden!? 

Skrevet

skeptisk til doodle blandinger, ikke pga blandingen i seg selv, men at de er så ekstremt populære. Det er klart mange avler dem fordi det virker som en bra business. Å tro noe annent er naivt. Det med pelsen, om jeg vil ha en hund som ikke røyter så tar jeg ikke sjansen på en blanding, duh. Har en bichon frise, mye jobb med pelsen, men 100% verdt det, null røyting og vår gutt med allergi reagerer ikke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som en "doodle"-eier har jeg lagt merke til en ting. Gjorde et lite forsøk på det en periode:

Hvis jeg forteller folk at hunden min er en goldenlabradoodle blir jeg ofte møtt med skepsis og kommentarer som "haha, håper veterinær-bufferen din er god!". Unghund-tendenser blir plutselig tegn på en gal og feilavla hund, og hilser hun ivrig er hun egentlig aggressiv.

Hvis jeg forteller folk at hunden min er en blandingshund og blanding mellom labrador, golden retriever og puddel, får fløyta en annen lyd. Da er unghund-tendenser nettopp unghund-tendenser, og girer hun seg opp når hun hilser er det morsomt og "der kom labradoren fram". Da er hun en fin og flott dame og en spennende blanding.

Anonymkode: 78539...3bd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Som en "doodle"-eier har jeg lagt merke til en ting. Gjorde et lite forsøk på det en periode:

Hvis jeg forteller folk at hunden min er en goldenlabradoodle blir jeg ofte møtt med skepsis og kommentarer som "haha, håper veterinær-bufferen din er god!". Unghund-tendenser blir plutselig tegn på en gal og feilavla hund, og hilser hun ivrig er hun egentlig aggressiv.

Hvis jeg forteller folk at hunden min er en blandingshund og blanding mellom labrador, golden retriever og puddel, får fløyta en annen lyd. Da er unghund-tendenser nettopp unghund-tendenser, og girer hun seg opp når hun hilser er det morsomt og "der kom labradoren fram". Da er hun en fin og flott dame og en spennende blanding.

Anonymkode: 78539...3bd

Går ut fra at dette skyldes at "goldenlabradoodle" indikerer bevisst (og som regel useriøs) avl, mens "blanding mellom labrador, golden retriever og puddel" indikerer tjuvparring. De fleste har mer tålmodighet med resultatet av et uhell enn resultatet av bevisst avl på hunder som er syke eller har ulike adferdsproblemer.

Det er selvsagt en generalisering. Det finnes jo mange eksempler på friske doodle-blandinger. Men det finnes også utallige eksempler på direkte uetisk avl utelukkende for å tjene penger på naive valpekjøpere. Dette skjer dessverre med de fleste raser som blir populære, men med rasehundene kan man i større grad enn med blandingene kontrollere avlen. Så finnes det jo noen raseklubber som absolutt ikke har klart dette, som f.eks. cavalier og engelsk bulldog.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
venus24 skrev (16 timer siden):

Går ut fra at dette skyldes at "goldenlabradoodle" indikerer bevisst (og som regel useriøs) avl, mens "blanding mellom labrador, golden retriever og puddel" indikerer tjuvparring. De fleste har mer tålmodighet med resultatet av et uhell enn resultatet av bevisst avl på hunder som er syke eller har ulike adferdsproblemer.

Det er selvsagt en generalisering. Det finnes jo mange eksempler på friske doodle-blandinger. Men det finnes også utallige eksempler på direkte uetisk avl utelukkende for å tjene penger på naive valpekjøpere. Dette skjer dessverre med de fleste raser som blir populære, men med rasehundene kan man i større grad enn med blandingene kontrollere avlen. Så finnes det jo noen raseklubber som absolutt ikke har klart dette, som f.eks. cavalier og engelsk bulldog.

Dette! 

Anonymkode: f0e2b...ebc

AnonymBruker
Skrevet
venus24 skrev (17 timer siden):

Hvorfor skulle det være bedre med en tilfeldig parring enn med planlagt avl fra to friske foreldre av hver sin rase? Dette er bare noe enkelte har fått for seg at man driver uetisk bare fordi man blander.

ikke noe mer problemer med gemyttet fordi om man er blandet. Det er hvertfall bare tull, såfremt man ikke blander to som ikke kan passe sammen i forhold til egenskapene til hunden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...