Gå til innhold

Er det normalt å bli deprimert når man slanker seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler meg så trist og missfornøyd. Savner all den gode maten og godterier jeg koste meg med. Men jeg vil heller være slank enn overvektig. Merker nå at dette er tøfft!! Men jeg har viljen på plass. Jeg har holdt på i 4 uker og gått ned 5 kg, synes det går veldig tregt. 

Hva skal jeg gjøre med denne tristheten som kommer fordi jeg savner all den gode maten jeg spsite. Masse ost, pizza, lasagne, taco, hamburger og alt det usunne. Spiste også store mengder slik at jeg ble mett og glad. Men nå spiser jeg veldig lite og er aldri mett lenger når jeg har spist, kjenner bare at sulten er vekk. 

Anonymkode: b90f6...205

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, er det for meg. Har jo i mange år brukt mat som kos og følelsesregulering. Så ikke så rart at man får en reaksjon når man tar bort det mest effektive middelet. Må vel prøve å finne en erstatning, lage en ny vane. 

Anonymkode: 203e9...ba5

• Liker 7
Skrevet

Jeg vet ikke om det er normalt eller ikke, men tenker at du bør finne andre ting som kan gjøre deg glad enn mat og fokusere på det. Det er veldig aktuelt hvis du føler deg ensom og/eller spiser fordi det er din mekanisme for å håndtere vanskelige følelser. 

Livet har mye å by på. Finn ut hva du ønsker å utforske. Hva du savner. Hva du ønsker å mestre. osv

• Liker 4
Gjest laPistola
Skrevet

Håper du blir vant til og spise sunnere og mindre og finner lykke og trøst i andre ting. Kanskje og få på klær i mindre størrelser og at målet er nådd når du kommer dit, vil gi denne følelsen? Om det er normalt kommer kanskje litt an på hva årsaken til vekten kommer av.. mange bruker jo mat som trøst, og det er jo « medisinering med bivirkninger» for og si det sånn. Bra du gjør noe med og prøv og fokuser på hvor flink du er. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er normalt i begynnelse. Til du er vane med endringen av kostholdet.

Jeg holder meg under 50 karb til dagen, og hjerne får jo ikke da dopamin rushet slik som før da jeg matet på med karbohydrater (sukker, hveteboller, sjokolade osv).

Men etter en stund så avtar søtbehovet seg, og jeg får ikke da disse opp og nedturene og føler meg da mer stabil 

Jeg er også emosjonell spiser, spiser mer junkfood når jeg er stresset og deprimert, og maten får da til å føle meg litt bedre. I hverfall for en stund. 

Anonymkode: 47216...bf6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan bare snakke for meg selv, som nå har gått inn for å ta av "koronakiloene". Ble bare plutselig lei av å være dvask, og gikk inn for å holde meg på et lavt antall kalorier resten av sommeren (har funket før). Er hangry konstant, og ser jo at det er idiotisk å gjøre dette i ferien, når mann og barn har ferie. Jeg har kort lunte, er slapp, og utålmodig over alt og alle. Humøret er jevnt over dårlig. 

Synd å innse at is og godteri gjør meg så glad, og at når jeg ikke har det, føles alt kjipt. 

Anonymkode: 22a41...45b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig og veldig logisk ja. Hjernen og følelsene endres når du ikke gir kroppen og hjernen nok næring. 

Anonymkode: 7369a...1b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan bare snakke for meg selv, som nå har gått inn for å ta av "koronakiloene". Ble bare plutselig lei av å være dvask, og gikk inn for å holde meg på et lavt antall kalorier resten av sommeren (har funket før). Er hangry konstant, og ser jo at det er idiotisk å gjøre dette i ferien, når mann og barn har ferie. Jeg har kort lunte, er slapp, og utålmodig over alt og alle. Humøret er jevnt over dårlig. 

Synd å innse at is og godteri gjør meg så glad, og at når jeg ikke har det, føles alt kjipt. 

Anonymkode: 22a41...45b

Det er sommer og ferie. Da kan du ta deg en is til lunsj eller kvelds. Erstatte et måltid. Fem biter potetgull skader heller ikke eller en liten bit sjokolade. 

Anonymkode: 3efbf...fea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...