AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #1 Skrevet 11. juli 2021 Hei folkens! Har i 5 år slitt med et kaos uten like av inkassoer og betalingsanmerkninger. Hadde nesten gitt opp å få ordnet opp i det, da jeg for to år siden logget inn i bisode og så at jeg har anmerkninger for 550 000 ,- Denne summen har ikke gått ned i løpet av disse to årene. jeg har lønnstrekk og begynte å undersøke litt. Oppdaget at den ene av alle disse linjene med kreditor går igjen. Det er samme kreditor med litt varierende beløp, det største beløpet (som går igjen flere ganger) er enormt og de andre kjenner jeg igjen som beløp jeg har hatt trekk i lønn på tidligere. Før var jeg arbeidsledig med små og varierende lønnstrekk, men de siste to årene har jeg hatt inntekt på 500000 og 700000. Jeg har i disse to årene hatt trekk på 26 000 som jeg fikk redusert til 11 600. Jeg er snart ferdig med dette lønnstrekket. Det jeg ser er at dersom jeg fjerner den gjentakende kreditoren har jeg bare 187 000 igjen i betalingsanmerkninger.. kan dette være mulig, at det er så høyt beløp på anmerkninger fordi det har blitt registrert på nytt hver gang kreditoren har hatt den inne hos namsmannen, Er det slik at samme sak blir registrert flere ganger og derfor blir summen så høy??.. jeg er 100% sikker på at jeg ikke har flere lån hos akkurat denne kreditoren. Anonymkode: 1342e...e50
Gjest Føsleguri Skrevet 11. juli 2021 #2 Skrevet 11. juli 2021 Har du sjekket hvilket beløp den kreditoren har innberettet til skatteetaten på skattemeldingen din?
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #3 Skrevet 11. juli 2021 Føsleguri skrev (1 minutt siden): Har du sjekket hvilket beløp den kreditoren har innberettet til skatteetaten på skattemeldingen din? Nei, skal gjøre det 😊 jeg har fått beskjed fra kreditoren at det gjenstår 3 mnd med trekk i lønn før saken er avsluttet. Anonymkode: 1342e...e50
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #4 Skrevet 11. juli 2021 Føsleguri skrev (17 minutter siden): Har du sjekket hvilket beløp den kreditoren har innberettet til skatteetaten på skattemeldingen din? Nå ser jeg at de hadde rapportert 60 000 Ts Anonymkode: 1342e...e50
Gjest Føsleguri Skrevet 11. juli 2021 #5 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå ser jeg at de hadde rapportert 60 000 Ts Anonymkode: 1342e...e50 Da er det den gjelden du hadde til denne kreditoren per 31.12.2020. Har du sett på resten av gjelden på skattemeldingen? Ligger den på rundt kr. 187 000,- som du har regnet deg fram til etter fratrekk av denne kreditoren?
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #6 Skrevet 11. juli 2021 Føsleguri skrev (4 minutter siden): Da er det den gjelden du hadde til denne kreditoren per 31.12.2020. Har du sett på resten av gjelden på skattemeldingen? Ligger den på rundt kr. 187 000,- som du har regnet deg fram til etter fratrekk av denne kreditoren? Det er 100 000 igjen på skattemeldingen, så det er litt rart. Det skal nevnes at noe av gjelda jeg har er felles med min eks, og jeg vet at han har betalt en del (har kontaktet kreditorer for å ordne avtaler, så har de informert om at eksen betjener) Jeg syns det er veldig vanskelig å få oversikt, men det er kanskje ganske lett, men hodet er så utslitt at alt bare "svartner" Anonymkode: 1342e...e50
Gjest Føsleguri Skrevet 11. juli 2021 #7 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er 100 000 igjen på skattemeldingen, så det er litt rart. Det skal nevnes at noe av gjelda jeg har er felles med min eks, og jeg vet at han har betalt en del (har kontaktet kreditorer for å ordne avtaler, så har de informert om at eksen betjener) Jeg syns det er veldig vanskelig å få oversikt, men det er kanskje ganske lett, men hodet er så utslitt at alt bare "svartner" Anonymkode: 1342e...e50 Alle norske kredittinstitusjoner skal innberette gjeld til skatteetaten slik at det kommer på skattemeldingen. Felles gjeld med noen blir bare innberettet på den ene og er mest sannsynlig innberettet på exen. Privat gjeld, altså lån fra f.eks. foreldre, venner osv blir ikke innberettet til skatteetaten.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #8 Skrevet 11. juli 2021 Føsleguri skrev (1 minutt siden): Alle norske kredittinstitusjoner skal innberette gjeld til skatteetaten slik at det kommer på skattemeldingen. Felles gjeld med noen blir bare innberettet på den ene og er mest sannsynlig innberettet på exen. Privat gjeld, altså lån fra f.eks. foreldre, venner osv blir ikke innberettet til skatteetaten. Ja, jeg ser det jeg har på bisnode ikke står på skatteetaten. Denne ene store posten er også felles,men den er det jeg som betaler og den står også på min skattemelding, men også på eksen min sin side på bisnode. men da er jeg ganske sikker på at gjelden min/vår er mye mindre enn jeg trodde. Da blir jeg kanskje gjeldsfri snart.. Anonymkode: 1342e...e50
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #9 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, jeg ser det jeg har på bisnode ikke står på skatteetaten. Denne ene store posten er også felles,men den er det jeg som betaler og den står også på min skattemelding, men også på eksen min sin side på bisnode. men da er jeg ganske sikker på at gjelden min/vår er mye mindre enn jeg trodde. Da blir jeg kanskje gjeldsfri snart.. Anonymkode: 1342e...e50 Var litt kjapp - mesteparten står der men ikke alt ts Anonymkode: 1342e...e50
Gjest Føsleguri Skrevet 11. juli 2021 #10 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg ser det jeg har på bisnode ikke står på skatteetaten. Denne ene store posten er også felles,men den er det jeg som betaler og den står også på min skattemelding, men også på eksen min sin side på bisnode. men da er jeg ganske sikker på at gjelden min/vår er mye mindre enn jeg trodde. Da blir jeg kanskje gjeldsfri snart.. Anonymkode: 1342e...e50 Så bra 👍 Lykke til med å bli gjeldfri 😊
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #11 Skrevet 11. juli 2021 Føsleguri skrev (Akkurat nå): Så bra 👍 Lykke til med å bli gjeldfri 😊 Tusen takk 🤩🤩🤩 Anonymkode: 1342e...e50
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #12 Skrevet 11. juli 2021 Horde kan du sjekke all gjeld. Anonymkode: 256ce...8ef
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #13 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Horde kan du sjekke all gjeld. Anonymkode: 256ce...8ef I denne appen var det også i underkant av 200 000 Anonymkode: 1342e...e50
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #14 Skrevet 11. juli 2021 Man kan ha flere betalingsanmerkninger på samme sak ja, så hvis en kreditor sender flere utleggsbegjæringer for lønnstrekk/pant i eiendom, eventuelt forliksklage, så kan man ha flere anmerkninger på et krav. Men man bør være obs på at det kun er hovedkravet som står på anmerkningen, så gjelden kan være høyere enn det som står på anmerkningen. Anonymkode: cd38e...afb
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #16 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Bisnode.no ? Anonymkode: bd43a...8f9 Det er det jeg bruker.ts Anonymkode: 1342e...e50
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #17 Skrevet 12. juli 2021 Men du må også ha i bakhodet at betalingsanmerkninger blir slettet etter tre år, uavhengig om de er betalt eller ikke. Og på skattemeldingen står bare hovedkravet oppført. Ikke renter og omkostninger til inkassoselskaper, namsmannen og evt andre. Det er kanskje lurt å ta kontakt med de inkassoselskapene som er involvert for å få en oversikt. Hos mange av de kan du også liogge deg inn og se på "Din side" hva du skylder. Anonymkode: 967d1...48d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå