Gå til innhold

Startlån er egentlig ganske urettferdig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De som har best sjanse for å få seg lån er de rike med høy inntekt eller de fattige som går innunder startlånsgrensa. de som er midt i mellom må ha enorme mengder egenkapital for å ha sjansen.  Mens de som er midt i mellom ( ikke rike ) må spinke og spare i årevis kan de med lav inntekt slippe unna hele egenkapitalskravet.  selv om det ikke er så stor forskjell på de som faller innunder og de som er akkurat over. 

Anonymkode: 8df85...4a6

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det du skriver gjelder for flere ting i samfunnet og ikke bare boliglån.

F.e. flere fattige i Oslo for spandert barnehage og sfo-aks ,rike er vel rike så bryr seg ikke mens vi som faller imellom altid for fulle priser ....

Som jeg forstår det så vi som er imellom barer hele samfunnet på ryggen vår.

Anonymkode: dcf74...36b

• Liker 15
Skrevet

Selvsagt er det å gi billige lån med skattebetalernes penger til folk som ikke evner å tjene sine egne penger urettferdig.

Men du vet, ingenting er i så dårlig forfatning at ikke myndighetene kan gjøre det verre.

Og nå er det boligmarkedet som skal ødelegges under mottoet; hver sosialklient sin egen enebolig. Noen andre betaler.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er vel at de fattigste ikke KAN spare i årevis, da de lever på en inntekt som knapt dekker husleie og livsopphold. Selv de dårligst betalte jobbene gir 5000+ mer enn minstesats på ufør, og mange lavlønte får også startlån. Du kan jo si at det er kjipt at du som har 25-30k utbetalt ikke får startlån, men husk at du har enormt mange muligheter de fattige ikke har.

Anonymkode: 9b884...1d3

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (2 minutter siden):

Selvsagt er det å gi billige lån med skattebetalernes penger til folk som ikke evner å tjene sine egne penger urettferdig.

Men du vet, ingenting er i så dårlig forfatning at ikke myndighetene kan gjøre det verre.

Og nå er det boligmarkedet som skal ødelegges under mottoet; hver sosialklient sin egen enebolig. Noen andre betaler.

Ingen som får startlån uten inntekt. 

Anonymkode: 6ad5a...d7b

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg forstår ikke dette behovet for å vise til "de rike". 

Jeg jobbet hardt, flyttet godt utenfor Oslo, billig sokkelleilighet, og levde som student mine første 2-3 år i arbeidslivet. Og hadde med det råd til en første leilighet. Med lav inntekt. 

Enkelte har bare behov for å finne unnskyldninger, og vise til at "alle andre" har det mye enklere. 

Anonymkode: 6a954...04b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Har du egentlig peiling på hvor lite lån man får i startlån? Det er umulig å finne en bolig som er verdt å leve i! De som mottar startlån har ikke mulighet til å spare, det har andre. Uavhengig av hvor lenge de må spare. 

Anonymkode: b7da4...aca

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det kan være urettferdig for de som er nær grensa. Men vi måtte ha egenkapital selv om vi fikk startlån, ellers hadde lånet blitt for høyt til at vi (i følge deres beregninger) kunne betjene det med vår inntekt. Renta er sånn midt på treet i forhold til vanlige banker, og vi må betale ned hele lånet, så det er ikke snakk om et "billig lån som noen andre betaler" slik en her påstår.

Anonymkode: 8bd5f...3a8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

De som har best sjanse for å få seg lån er de rike med høy inntekt eller de fattige som går innunder startlånsgrensa. de som er midt i mellom må ha enorme mengder egenkapital for å ha sjansen.  Mens de som er midt i mellom ( ikke rike ) må spinke og spare i årevis kan de med lav inntekt slippe unna hele egenkapitalskravet.  selv om det ikke er så stor forskjell på de som faller innunder og de som er akkurat over. 

Anonymkode: 8df85...4a6

Bullshit! De som får startlån fra husbanken har ofte egenkapital og det er et krav for å få lån…

Anonymkode: 99fc5...846

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er mange som ikke vet hva de snakker om ja. Jeg fikk et lån på 1,7 til bolig, men det er kriterier en må forholde seg til.. og det er ikke lett å få seg noe innenfor den prisrammen . Jeg var heldig å fikk kjøpt et hus under takst på landet. Men jammen har jeg jobbet for det og, jeg er i 100% turnus jobb og alenemor . Søkte noen år før og med 50% jobb, da fikk jeg blankt avslag fra kommunen. 

Anonymkode: 6ad5a...d7b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De fattigste har ikke nubbsjans til å kunne spare ei krone heller, for å få seg et lån, og med de skyhøye leieprisene, bor de seg ihjel. At du ikke evner å unne de fattigste her i landet en trygg bolig, et varig hjem, vitner om din høye ignoranse. Forestill deg å være leietaker med barn, alene og fattig på trygd, samtidig som at du gang på gang blir lurt av sleipe utleiere som både stjeler fra deg, ødelegger dine eiendeler og krenker privatlivet ditt. Ei venninne har vært leietaker siden hun rømte fra sin voldelige far som sekstenåring, og hadde jeg fortalt deg slf hun har vært ut for av psycho utleiere, ville du raskt ha endret dine dårlige holdninger her...

Anonymkode: 8ab6b...7da

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det du skriver gjelder for flere ting i samfunnet og ikke bare boliglån.

F.e. flere fattige i Oslo for spandert barnehage og sfo-aks ,rike er vel rike så bryr seg ikke mens vi som faller imellom altid for fulle priser ....

Som jeg forstår det så vi som er imellom barer hele samfunnet på ryggen vår.

Anonymkode: dcf74...36b

Bærer de imellom de rike på ryggen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De fattigste har ikke nubbsjans til å kunne spare ei krone heller, for å få seg et lån, og med de skyhøye leieprisene, bor de seg ihjel. At du ikke evner å unne de fattigste her i landet en trygg bolig, et varig hjem, vitner om din høye ignoranse. Forestill deg å være leietaker med barn, alene og fattig på trygd, samtidig som at du gang på gang blir lurt av sleipe utleiere som både stjeler fra deg, ødelegger dine eiendeler og krenker privatlivet ditt. Ei venninne har vært leietaker siden hun rømte fra sin voldelige far som sekstenåring, og hadde jeg fortalt deg slf hun har vært ut for av psycho utleiere, ville du raskt ha endret dine dårlige holdninger her...

Norge er et av få land i verden hvor det nesten blir ansett som en «menneskerett» å eie egen bolig. 

Anonymkode: 1d9b6...9ff

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Norge er et av få land i verden hvor det nesten blir ansett som en «menneskerett» å eie egen bolig. 

Fordi leiemarkedet er drittdårlig og dårlig regulert i forhold til andre land hvor det å leie er mer vanlig kanskje? Griske hushaier, sleipe huseiere. Det gir en utrygg tilværelse for mange å leie mens i andre land er det tryggere.

Anonymkode: ba284...d23

• Liker 10
Gjest laPistola
Skrevet
A-hunter skrev (24 minutter siden):

De får jo ikke bolig, de får lån. Er reglene for lån og boligprisene som er ville. Det som er urettferdig er de som havner mitt i mellom , kravet for og få startslån og ordinært lån bør endres og møtes, slik at alle med høy nok inntekt får lån. Sosialklienter får ikke startslån. Det er mulig de får leie enebolig i deler av landet der det ikke finnes leiligheter. 

AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Enn å være misunnelige på fattige. Det er kvalmt det. 

Anonymkode: 438ef...61e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (28 minutter siden):

Nettopp! Jeg synes vi bør flytte alle sosialklientene til Oslo vest for å utjevne forskjellene.

Anonymkode: c3c05...b39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ingen fattige i Norge. De har lav inntekt og ikke fattige. Det er ingen som sulter ihjel!

Anonymkode: c3c05...b39

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi husleieprisene er alt for høy! Hadde de vært lavere så hadde mange flere valgt leie fremfor eie. Det å leie har sine fordeler, som f.eks leier du hos firma så får du gratis vaktmestertjeneste 24/7. De fikser ting gratis som normalt koster mangfoldig tusen. Får du barn, barn flyttet ut, du blir enslig etc så kan du bytte leilighet ved å oppgradere/nedgradere i størrelse og pris hos firmaet. Mange firmaer har boliger til leie på flere forskjellige adresser, så det er da lettere å flytte når du føler for. I stede for å måtte selge, bruke mangfoldig tusen på megler osv.

Det å leie er ikke bare negativt. Det er mye positivt også. Problemet er at det er svindyrt. Det er ikke riktig at man skal bruke 11.000 kr til leie og har igjen 3000 kr til livet (mat, medisiner, bil/transport, ferie, sparing etc). 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har du egentlig peiling på hvor lite lån man får i startlån? Det er umulig å finne en bolig som er verdt å leve i! De som mottar startlån har ikke mulighet til å spare, det har andre. Uavhengig av hvor lenge de må spare. 

Stemmer det. Selv angrer jeg på at jeg mottok det. Nå bor jeg i en leilighet jeg hater, men ikke har råd til å selge. Håper det ordner seg en dag, for her vil jeg ikke bo.

Anonymkode: 5e823...197

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...