Gå til innhold

Dyrking av gulrøtter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sådde gulrøtter i pallekarmer i mai, men nå har de fått sykt lange blader med blomster på. Prøvde å dra opp en og gulroten var super liten og steinhard. Noen som vet hva jeg har gjort feil og om jeg må starte helt på nytt? 

Anonymkode: 7c16f...efb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lange blader med blomster på? Er du sikker på at det ikke er ugress? Gulrøtter får som regel bare grønt bladverk/gress. Ellers er det ikke nødvendig å begynne på nytt fordi gulrøttene er små. Bare smør deg med tålmodighet, det er tidlig i sesongen enda. Har du vært flink med vanning og næring? 

Anonymkode: 7c9d3...b54

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Dro opp den ene som hadde blomst-aktig greie på og det var en liten gulrot på den, men den var sykt hard! Har vannet og gitt dem mye tang. Kan det være at de har for mye næring og mye skygge? 

AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig tidlig ut å forvente noe særlig stor gulrot etter så kort tid. 

Min mor sår gulrøtter i mai og høster dem ikke før i september/oktober.

Anonymkode: af23d...e9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du sådd dem for tett kan de bli sånn. De krever også sandholdig jord. Men det er tidlig i sesongen hvis du ikke har sådd i drivhus først. 

Anonymkode: 451c2...73a

AnonymBruker
Skrevet

De kan ikke stå for tett, de bør ha litt sandholdig jord som ikke er for næringsrik, og du har nok tatt opp for tidlig, gulrøtter bruker lang tid. 

Anonymkode: 7ff46...e68

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du sådd dem for tett kan de bli sånn. De krever også sandholdig jord. Men det er tidlig i sesongen hvis du ikke har sådd i drivhus først. 

Anonymkode: 451c2...73a

Takk for svar :) Tror du det hjelper hvis jeg drar opp noen, så får de mer plass eller er de ødelagte allerede? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar :) Tror du det hjelper hvis jeg drar opp noen, så får de mer plass eller er de ødelagte allerede? 

Det er mange som tynner gulrøttene for å gi andre mer plass, så det kan du nok med fordel gjøre hvis du tenker at de kan stå litt tett 

Anonymkode: 7ff46...e68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Neida, de er ikke ødelagte. Hvis de står veldig tett er det bare å dra opp noen og kaste dem, så vokser de som er igjen seg større 🙂

Anonymkode: 7c9d3...b54

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg sådde gulrøtter i pallekarmer i mai, men nå har de fått sykt lange blader med blomster på. Prøvde å dra opp en og gulroten var super liten og steinhard. Noen som vet hva jeg har gjort feil og om jeg må starte helt på nytt? 

Beklager, men det høres ut som om gulerøttene dine har gått i stokk. Altså satt blomster, før de utvikler en rot.

Da er det dessverre ikke noe du kan gjøre for å redde årets avling.

https://old.hageselskapet.no/plantene-gar-i-stokk/

Du må begynne på nytt, men så langt utpå sommeren som vi er nå må du lete etter frø fra spesielle typer som mini-gulerøtter/knaske-gulerøtter el.l. Ellers vil du ikke rekke å få spiseklare før vinteren.

Anonymkode: 78548...7e5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...