Gå til innhold

pusen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en tre år gammel hankatt som av og til oppfører seg rart. ved matplassen sin krafser han på gulvet ( på same måe når katter krfser sand opp på avføringen sin ) Noen som vet hvorfor den gjør det??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er katten din sterilisert?

Kanskje han merker teritorium...

Også strør han lukta si ved å krafse.

Eller jeg vet ikke jeg..

:vetikke:

Skrevet

Dette gjør pusen min av og til og, og jeg har sett mange andre katter også gjøre dette.

Vet ikke helt hvorfor, men vet at det er ganske vanlig.

Kanskje noe med at de vil grave ned resten av maten sin, de villle kasnkje gjort det i vill tilstand, altså gravd ned matrestene?!

Skrevet

Katta mi gjør det samme, men hun graver over maten før hun spiser, ikke etter :forvirret:

Skrevet

ja han gjør det etter maten. godt å vite at det er normalt. en digresjon: hunkatter blir vel sterilisert og hankatter kastrert? pusen min er kastrert :kgblunk:

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Sannsynligvis markerer han, katter har duftkjertler bakerst på potene. Ene katten min gjør det alltid når de andre kattene har prøvd å rappe mat fra skåla hans.

Skrevet

Dette er helt normal adferd hos katter, og de gjør helt riktig for å grave over maten til senere. Katter er jo ikke flokkdyr, men fanger byttedyr og spiser dem litt etterhvert. Hunder i flokk derimot må karre til seg mest mulig på en gang, før de andre i flokken spiser opp. Dette gjør ikke katter, de er derimot småspiste, og sparer maten til senere.

dette har altså ingenting med verken markering eller at katten tror maten er avføring. Helt normalt, og som det ble nevnt her er det vanlig at både kattunger og voksne gjør det (kattunger markerer nemlig sjelden/aldri)

:)

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Helt normalt, og som det ble nevnt her er det vanlig at både kattunger og voksne gjør det (kattunger markerer nemlig sjelden/aldri)

Det stemmer ikke. Kattunger markerer de også. De har riktignok ikke utviklet duftkjertlene sine fullstendig, men de gjør de samme markeringene, for å trene på voksenadferd.

Skrevet
Det stemmer ikke. Kattunger markerer de også. De har riktignok ikke utviklet duftkjertlene sine fullstendig, men de gjør de samme markeringene, for å trene på voksenadferd.

Joda, det stemmer jo det. Kattunger kvesser jo klørne sine og legger igjen duftstoffer. Men uansett har ikke den adferden som er beskrevet i første innlegg så mye med markering å gjøre, men heller med at katter er småspiste og sparer maten til senere. :)

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Iom at katter i naturen spiser hovedsaklig fersk mat, og ikke åtsel, så har ikke teorien din noe for seg. Katten graver ikke ned mat til senere. Enten spiser de det med en gang, eller så lar de det ligge. Katter er særs forsiktige med mat som "lukter rart" som feks mat med medisiner i, og og så kresne ville de ikke vært dersom de var åtseletere. Derimot markerer de hele tiden på denne måten, både på matskåla og kattekassa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...