Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn som er 5 år gammel. Jeg husker vi ventet med meieri produkter til han var 12 mnd gammel. Jeg har en venninne som begynte å gi barnet sitt yogurt ved 6 måneders alder. Traff henne igår. Babyen er nå 7.5 mnd gammel nå og babyen drakk milkshake igår. Den var laget i hel melk. Babyen spiser en yoghurt daglig og ofte smør på brødskive. 

Er dette vanlig nå? Kan man starte med melk og sånt ved 6 mnd alder? Kan hende det har kommet nye "retningslinjer" nå 

Anonymkode: 79446...6a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det anbefales ikke å gi melkeprodukter som yogurt, kumelk å drikke osv. før ett års alder. Først og fremst fordi det fortrenger mer jernrik mat, og det er viktig å bygge opp jernlagre. Men det er ikke farlig med produkter som inneholder melk (f.eks de fleste ferdiggrøter) heller - det er noen som misforstår dette rådet og tror baby må unngå alt med spor av melk fram til ettårsdagen. 

Anonymkode: f1837...751

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det anbefales ikke å gi melkeprodukter som yogurt, kumelk å drikke osv. før ett års alder. Først og fremst fordi det fortrenger mer jernrik mat, og det er viktig å bygge opp jernlagre. Men det er ikke farlig med produkter som inneholder melk (f.eks de fleste ferdiggrøter) heller - det er noen som misforstår dette rådet og tror baby må unngå alt med spor av melk fram til ettårsdagen. 

Anonymkode: f1837...751

10 mnd i Norge, ikke 1 år. Tror mange i dag begynner litt før, men en grei pekefinger er jo om barnet spiser godt med fast og variert føde. Hvis barnet spiser lite fast føde bør det som spises gjerne være jernrik mat og mat som bedrer jernopptaket. 

Anonymkode: 73ffd...4d9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nylig beskjed av helsesøster at Youghurt, ost, hvitsaus osv kunne introduseres ved 10 mnd. Ren kumelk ved 12 mnd.

Anonymkode: c7b8f...f23

AnonymBruker
Skrevet

Har vært forsiktig med meieriprodukter til jenta mi. Men hun er veldig glad i mat og vil smake på alt vi spiser (gråter av protest).

Nå er hun 9,5 mnd og hun har fått smake på ting som inneholder kumelk, men i veldig små mengder. Har fått en liten bit av en pannekake, fått slikke på en fløteis, fått smake litt hjemmelaget lasagne som inneholder både melk og ost.. men serverer henne IKKE egen mat som inneholder kumelk, er kun snakk om små smaksprøver. Men tenker det ikke er lenge til hun er 10 mnd så merker jeg slipper tøylene litt🙉

Anonymkode: f7e4f...4ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har vært forsiktig med meieriprodukter til jenta mi. Men hun er veldig glad i mat og vil smake på alt vi spiser (gråter av protest).

Nå er hun 9,5 mnd og hun har fått smake på ting som inneholder kumelk, men i veldig små mengder. Har fått en liten bit av en pannekake, fått slikke på en fløteis, fått smake litt hjemmelaget lasagne som inneholder både melk og ost.. men serverer henne IKKE egen mat som inneholder kumelk, er kun snakk om små smaksprøver. Men tenker det ikke er lenge til hun er 10 mnd så merker jeg slipper tøylene litt🙉

Anonymkode: f7e4f...4ee

Det høres det jo ut som du fint kan gjøre. Melk er ikke skadelig. I Sverige feks, er "grensen" 6 mnd. Veldig bra at hun er matglad, ikke vær redd for å gi henne egen middagsmat som inneholder melk. 

Anonymkode: 73ffd...4d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...