Gå til innhold

Forskere: Belgisk kvinne smittet av to virusvarianter samtidig

Anbefalte innlegg

Skrevet

En 90 år gammel kvinne var smittet av to ulike varianter av coronaviruset da hun døde tidligere i år, ifølge belgiske forskere.

Kvinnen var ikke vaksinert da hun ble innlagt på et sykehus i den belgiske byen Aalst i mars. Da symptomene forverret seg døde hun fem dager senere, skriver BBC.

Laboratorieprøvene tyder på at hun var smittet med både alfa- og betavarianten, ifølge forskerne. Dette er mutasjonene som tidligere ble omtalt som henholdsvis den britiske og den sørafrikanske varianten.

Tilfellet ble diskutert på den årlige European Congress on Clinical Microbiology & Infectious Diseases lørdag, og funnene har enda ikke blitt publisert i en fagfellevurdert journal.

– Begge variantene sirkulerte i Belgia på dette tidspunktet, så det er sannsynlig at kvinnen ble smittet med to ulike varianter fra to ulike personer, sier molekylærbiolog Anne Venkeerberghen, som leder en studie om fenomenet ved sykehuset der kvinnen ble innlagt.

Venkeerberghen legger til at de ikke vet hvordan kvinnen først ble smittet, ifølge BBC.

Lignende tilfeller har blitt oppdaget i både Brasil og Portugal, og forskere tror at dette sjeldne fenomenet er sterkt underrapportert. Forskere etterlyser nå flere studier om slik dobbeltsmitte og spesielt hvordan dette eventuelt påvirker vaksinens effekt.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/GQQEnQ/forskere-belgisk-kvinne-smittet-av-to-virusvarianter-samtidig

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller nye og morsomme mutasjoner, si...? :ironi:

• Liker 1
Skrevet

Wtf! Møkkavirus! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor dette overrasker forskerne? Hvorfor skulle ikke en person kunne bli smittet av to ulike varianter? Det er nok ganske sjeldent, men det er vel mest fordi det skal godt gjøres å ha såpass nær kontakt med to mennesker med ulike virusvarianter til at man blir smittet av begge.

Jeg tenker det blir litt som med kreft. Man kan, dessverre, ha ulike kreftformer på samme tid. Eller man kan smittes av influensavirus, og være skikkelig uheldig å få magesykevirus samtidig.

Eldre mennesker er mer utsatt, da deres immunforsvar vil reagere tregere enn hos yngre mennesker. Jeg forstår heller ikke hvorfor dette skulle påvirke effekten av vaksinen. Er den ikke testet for begge disse variantene og funnet effektiv? Om den ikke er det, hva er da vitsen?

• Liker 4
Skrevet
MorTil2 skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke hvorfor dette overrasker forskerne? Hvorfor skulle ikke en person kunne bli smittet av to ulike varianter? Det er nok ganske sjeldent, men det er vel mest fordi det skal godt gjøres å ha såpass nær kontakt med to mennesker med ulike virusvarianter til at man blir smittet av begge.

Jeg tenker det blir litt som med kreft. Man kan, dessverre, ha ulike kreftformer på samme tid. Eller man kan smittes av influensavirus, og være skikkelig uheldig å få magesykevirus samtidig.

Eldre mennesker er mer utsatt, da deres immunforsvar vil reagere tregere enn hos yngre mennesker. Jeg forstår heller ikke hvorfor dette skulle påvirke effekten av vaksinen. Er den ikke testet for begge disse variantene og funnet effektiv? Om den ikke er det, hva er da vitsen?

Jeg vet ikke helt om det egentlig overrasker forskere eller om det overrasker "journalistene". FHI hadde en god kronikk om dette for litt siden, medienes rolle. 

F.eks da viruset begynte mutere hadde avisene masse overskrifter om det, som at det var helt underlig for et virus å mutere. De fikk diverse leger o.l til å kommentere på det og kokte spiker på suppe.

Nesten to år senere driter folk i nye mutanter og varianter, nettopp fordi det er another day another mutant. Vedkommende i artikkelen er en 90 år gammel dame, og de vet ikke hvordan eller når hun ble smittet. Funn "tyder på" begge variantene. Altså er ikke dette en hel nyhetssak.

• Liker 3
Skrevet
MorTil2 skrev (På 11.7.2021 den 15.31):

Enig med personen som svarte over her at det ikke et overraskende, og at dette er mest clickbait fra sensasjonshungrige journalister. Hvis prøver fra flere hadde blitt sekvensert, hadde de nok funnet dette tidligere. 
Det er jo heller ikke så overraskende at hun døde. Hun var 90, uvaksinert og ble smittet av deltavarianten. Selv hvis hun IKKE hadde blitt smittet av alfa i tillegg, ville hun hatt ganske dårlige odds. 

• Opprett ny...