Gå til innhold

Folk privatiserer fjellet med hyttebyggingen sin, og beklager seg etterpå at andre går i nærheten

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 hours ago, Bremnes.Kari said:

Ja, denne artikkelen lo jeg av. Folk skal bygge de feteste nyeste hyttene, rett i glaninga til folk, bokstavelig talt i glass, også bli sure for at folk titter inn?

Minner meg om da de bygde det nye studentsenteret i Bergen, med svære glassvegger rundt svømmebassenget ("for å slippe inn lys"). Arkitekten mente folk var for høflige til å  stå og kikke inn vinduene på halvnakne folk. Der tok hun skammelig feil, gitt!😂.. HVER dag sto det enten skolebarn eller gamle menn og glante inn, i flere minutter av gangen. Folk sluttet å ville bade der, og det endte med at de måtte legge frosting på glassene.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
catman skrev (19 timer siden):

Er ikke det vanlig å bruke hyttevegger og -terrasser til kaffe- og appelsinpausen, særlig om vinteren? Det gjør man ikke når folk er hjemme, så klart, men ellers er jo dette innbydende og lettvinte rasteplasser.

Høna79 skrev (18 timer siden):

What?!? Det har jeg aldri hørt om. 
Nysgjerrig igjen, er dette vanlig der du kommer fra? Og hvor kommer du fra?

Bøtteballetten skrev (18 timer siden):

Nei det er ikke vanlig. Det er frekt.

Det er vanlig der jeg kommer ifra også. Nå er jeg fra ei lita fjellbygd hvor det er populært og gå på lange skiturer. Det er ikke så mye turister, mest lokale. Å låne en vegg for å ta en rast blir sett på som helt uproblematisk. Du rydder selvfølgelig helt etter deg, og tenner ikke bål eller noe annet dumt.  Det er lov å være grei. 

Føler det er noe litt arrogant over hele denne "min hytte, mitt område" holdningen. Man må ikke glemme at naturen er  for absolutt alle. Hytta er kanskje din, men naturen irundt deler du med alle andre. Også må folk vise folkeskikk såklart. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
miaw skrev (11 minutter siden):

Det er vanlig der jeg kommer ifra også. Nå er jeg fra ei lita fjellbygd hvor det er populært og gå på lange skiturer. Det er ikke så mye turister, mest lokale. Å låne en vegg for å ta en rast blir sett på som helt uproblematisk. Du rydder selvfølgelig helt etter deg, og tenner ikke bål eller noe annet dumt.  Det er lov å være grei. 

Føler det er noe litt arrogant over hele denne "min hytte, mitt område" holdningen. Man må ikke glemme at naturen er  for absolutt alle. Hytta er kanskje din, men naturen irundt deler du med alle andre. Også må folk vise folkeskikk såklart. 

Fascinerende når man hører om en type atferd som er «selvfølgeligheter» for noen, og dønn ukjent (og merkelig) for seg selv 😂

Tidligere i posten var det en som fortalte oppgitt fortalte om noen byfolk på sin terrasse. Men mitt inntrykk av de som har svart her, er at det virker som om dette primært er vanlig for folk fra bygda.

Er selv fra Oslo-regionen, og har tilbrakt mange vinterturer/-ferier i høyfjellet i Sør-Norge. Har aldri hørt om at det skal være normalt å raste på andres terrasser, er vokst opp med at man tar med sekk, spade og sitteunderlag, og graver en «liten sofa» i snøen hvis man vil sitte en plass for pause. 

Endret av Høna79
  • Liker 6
Skrevet
Knirke skrev (39 minutter siden):

Minner meg om da de bygde det nye studentsenteret i Bergen, med svære glassvegger rundt svømmebassenget ("for å slippe inn lys"). Arkitekten mente folk var for høflige til å  stå og kikke inn vinduene på halvnakne folk. Der tok hun skammelig feil, gitt!😂.. HVER dag sto det enten skolebarn eller gamle menn og glante inn, i flere minutter av gangen. Folk sluttet å ville bade der, og det endte med at de måtte legge frosting på glassene.

Hun må ha vært ekstremt beskyttet i livet sitt. Det er jo ‘luringer’ overalt som prøver seg. 

• Liker 1
Skrevet
miaw skrev (20 minutter siden):

Dette var en fin oppsummering! Enig i dette. Fjellet er for alle, og om man bygger seg en glasspalass midt i løypa...la vær' å kaste stein. 

• Liker 3
Skrevet
Høna79 skrev (19 minutter siden):

Fascinerende når man hører om en type atferd som er «selvfølgeligheter» for noen, og dønn ukjent (og merkelig) for seg selv 😂

Tidligere i posten var det en som fortalte oppgitt fortalte om noen byfolk på sin terrasse. Men mitt inntrykk av de som har svart her, er at det virker som om dette primært er vanlig for folk fra bygda.

Er selv fra Oslo-regionen, og har tilbrakt mange vinterturer/-ferier i høyfjellet i Sør-Norge. Har aldri hørt om at det skal være normalt å raste på andres terrasser, er vokst opp med at man tar med sekk, spade og sitteunderlag, og graver en «liten sofa» i snøen hvis man vil sitte en plass for pause. 

Hadde ikke turt og satt meg for en rast ved en mansion med jacuzzi på hafjell jeg heller akkurat. De rikeste er som regel de grådigste. 

• Liker 4
Skrevet
catman skrev (10 minutter siden):

Dette var en fin oppsummering! Enig i dette. Fjellet er for alle, og om man bygger seg en glasspalass midt i løypa...la vær' å kaste stein. 

Det er ingen som har sagt at de ikke får bruke naturen rundt.  Men trenger de tråkke rundt veggene og stå å glo inn ?

• Liker 6
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (9 timer siden):

Det er fortsatt ubebygde områder der folk gjerne må vandre, og jeg synes selvfølgelig at de gjerne må gå forbi og se på hyttefeltene, men på tilbørlig avstand.  De som protesterer på hyttebyggingen og tar seg til rette rundt veggene ved privat eiendom, gjør feil.  Det riktige hadde vært å protestere mot politikerne i hyttekommunen og utbyggerne.

De som har investert penger i disse hyttene må få være i fred.

Er du uenig i matvareprisene, så kan du reagere mot matvarebaronene, ikke kundene med handleposer. Det er akkurat det samme.

(selv eier jeg bare ei gammel og billig fillehytte i Danmark, men skjønner hvorfor så mange gjerne vil ha en hytte når det er mulig)

Du kan protestere så mye du vil til hvem du vil og det har null å si i praksis. Pengene som styrer ca alt her. Norsk natur og villmark har blitt kraftig redusert de siste 30 årene og en av årsakene er selvfølgelig palassbyene i fjellet. 

Kanskje hadde du et sted hvor din bestemor tok deg med som barn på tur og nå er det rasert og eid av en fjoms i oslo som kun er der for å drikke 2 ganger i året. Ja han har retten på sin side, men det betyr ikke at det er moralsk riktig at han får lov til det. 

Kan ikke sammenlignes med matvarer, det er noe folk må ha. Dette er totalt unødvendig og svært egoistisk. Så jo jeg skyller like mye på dem som investerer og å være lovlydig her hjelper 0. Dessverre litt sånn at det er kaos som skaper forandret orden, hvis en tenker rent historisk. 

• Liker 5
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
kikkana skrev (2 timer siden):

Du kan protestere så mye du vil til hvem du vil og det har null å si i praksis. Pengene som styrer ca alt her. Norsk natur og villmark har blitt kraftig redusert de siste 30 årene og en av årsakene er selvfølgelig palassbyene i fjellet. 

Kanskje hadde du et sted hvor din bestemor tok deg med som barn på tur og nå er det rasert og eid av en fjoms i oslo som kun er der for å drikke 2 ganger i året. Ja han har retten på sin side, men det betyr ikke at det er moralsk riktig at han får lov til det. 

Kan ikke sammenlignes med matvarer, det er noe folk må ha. Dette er totalt unødvendig og svært egoistisk. Så jo jeg skyller like mye på dem som investerer og å være lovlydig her hjelper 0. Dessverre litt sånn at det er kaos som skaper forandret orden, hvis en tenker rent historisk. 

Da mener du at hytteeier Hansen skal straffes for det politiker Olsen gjør, rette baker for smed liksom.. disse «forferdelige» hytteeierne handler i nærbutikkene og stapper faktisk masse skattekroner inn i distriktskommunenes slunkne kommunekasser, og det bør komme kommunenes innbyggere til gode.  Jeg mener ikke at det er bra med all hyttebyggingen, men.

Endret av Hvemsomhelst
Gjest Føsleguri
Skrevet
catman skrev (3 timer siden):

Det er utbyggere og politikere som setter i gang og godkjenner disse hyttefeltene, men du vil straffe hytteeierne (som har kjøpt en regulert tomt med en godkjent hytte på) ved å stå å glane inne vinduene ?

Skrevet
Føsleguri skrev (25 minutter siden):

Det er utbyggere og politikere som setter i gang og godkjenner disse hyttefeltene, men du vil straffe hytteeierne (som har kjøpt en regulert tomt med en godkjent hytte på) ved å stå å glane inne vinduene ?

Ingen skal "straffe" noen som helst. Det er ikke noe "straff" å måtte tåle litt innsyn i en tilvenningsperiode i et nytt hyttefelt. Kom an! Hele poenget er at den saken er klein, unødvendig, og behørig snudd på hodet.

Men, ja, regulativt er det laaangt på overtid å sette på bremsene og gjøre noe med hyttebyggingen i Norge. Den er nemlig ansvarlig for en god del av det årlige naturtapet her til lands.

• Liker 2
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (33 minutter siden):

Da mener du at hytteeier Hansen skal straffes for det politiker Olsen gjør, rette baker for smed liksom.. disse «forferdelige» hytteeierne handler i nærbutikkene og stapper faktisk masse skattekroner inn i distriktskommunenes slunkne kommunekasser, og det bør komme kommunenes innbyggere til gode.  

Straffes? Nei. Men total forbud mot slike hytter som ikke er hytte og at disse byene på fjellet skal rives ned, helt klart. En hytte skal passe inn i naturen og være ca i ett med den, ikke ødelegge natur. Verken visuelt eller fysisk. Det er min mening. 

Områder fylt opp med villahus, strømnett, ørten biler og  all slags andre bygg. Da er liksom meningen med hytte, helt poengløst. Du drar på en hytte i naturen for å oppleve natur og komme deg vekk fra tivoliet i byen. Ikke for å skape et nytt tivoli på bygda. 

Joda, er nok noen som tjener litt på dette. Noen butikk eiere og matvare eiere. Men politikere på høyeste hold, kunne ført annen politikk som hadde gjort mye større utfall for små kommunene generelt. 

• Liker 4
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
kikkana skrev (27 minutter siden):

Straffes? Nei. Men total forbud mot slike hytter som ikke er hytte og at disse byene på fjellet skal rives ned, helt klart. En hytte skal passe inn i naturen og være ca i ett med den, ikke ødelegge natur. Verken visuelt eller fysisk. Det er min mening. 

Områder fylt opp med villahus, strømnett, ørten biler og  all slags andre bygg. Da er liksom meningen med hytte, helt poengløst. Du drar på en hytte i naturen for å oppleve natur og komme deg vekk fra tivoliet i byen. Ikke for å skape et nytt tivoli på bygda. 

Joda, er nok noen som tjener litt på dette. Noen butikk eiere og matvare eiere. Men politikere på høyeste hold, kunne ført annen politikk som hadde gjort mye større utfall for små kommunene generelt. 

Jeg liker det ikke noe bedre enn deg. Her ødelegges både ferdselen i strandsonen og skjærgården pga at politikerne lar seg blende av rikfolkene.. men jeg tror at protestene må rettes mot hvem-det-nå-er som har ansvaret for lortet. Rikingene har skylden for å blokkere fri ferdsel ved å sette frem hagemøbler på delvis ulovlige brygger og oppholdsplasser der de ikke må, og politikerne godkjenner salg og byggetillatelser.  Det må kanskje defineres bedre hva som er ei hytte og hva som er et hus, for så å kreve boplikt på eiendommer med hus.

Det er heller ikke bare hytteeierne som prøver å hindre den lovfestede frie ferdselen. Det gjør også noen av de fastboende.

Det er sikkert muligheter, men da er det igjen politikken..og pengenes makt.  Folk må respektere privatlivets fred, også rundt lovlige hytter.

Endret av Hvemsomhelst
Gjest Føsleguri
Skrevet (endret)
catman skrev (7 timer siden):

Ingen skal "straffe" noen som helst. Det er ikke noe "straff" å måtte tåle litt innsyn i en tilvenningsperiode i et nytt hyttefelt. Kom an! Hele poenget er at den saken er klein, unødvendig, og behørig snudd på hodet.

Men, ja, regulativt er det laaangt på overtid å sette på bremsene og gjøre noe med hyttebyggingen i Norge. Den er nemlig ansvarlig for en god del av det årlige naturtapet her til lands.

Det er forskjell på litt innsyn og folk som går helt inn til hyttene og glaner inn gjennom vindu. Det er lov å ta med seg normal folkeskikk selv om man er på tur i hytteområder.

Endret av Føsleguri
Skrevet
Føsleguri skrev (3 timer siden):

Det er forskjell på litt innsyn og folk som går helt inn til hyttene og glaner inn gjennom vindu. Det er lov å ta med seg normal folkeskikk selv om man er på tur i hytteområder.

Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror stadig flere prioriterer nysgjerrigheten sin fremfor å ha normal folkeskikk. 🙈 

Folkeskikk krever litt selvdisiplin. :P

• Liker 1
Gjest 10.54
Skrevet

Hvis man ikke kan gå å titte inn vinduene på vanlige hus, så kan man åpenbart ikke gjøre det med hytter heller, selv om hytta befinner seg i skogen og er nybygget. 

Når det er sagt synes jeg det er rart at dette er en nyhetssak.

Skrevet

Har hytte midt i et boligfelt. Hytta er snart 2 år gammel og er langt ifra noen prangende ny stor hytte. Folk tar seg allikevel til rette her ved å sette seg ned i utemøblene på terassen, lar ungene leke, går opp til vinduene og setter hendene og nesa helt oppi slik at vi får masse merker på glassene, forsøker å åpne opp nøkkelboksen ute, kjenner på dørene osv. Vi kommer til å sette opp overvåkningskamera og gjerde inn tomta hvis det ikke roer seg. Bare såvidt bilen er borte og bare ungene er alene på hytta kommer det frekke folk rekende. Er det folk som vil se på andres hytter så får de søke opp eieren og spørre. Allemannsretten gjelder vitterlig ikke innmark rundt hytta til folk

• Liker 6
Skrevet

Frekt? Ja, det er det. Men det kommer jo som et resultat av den stormannsgale utbyggingen av stadig flere og større hytter.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Bøtteballetten skrev (På 12.7.2021 den 20.10):

Det er ingen som har sagt at de ikke får bruke naturen rundt.  Men trenger de tråkke rundt veggene og stå å glo inn ?

Nei, selvfølgelig ikke. Men det er ikke så rart heller når det er et helt nytt bygg i det som alltid har vært et område hvor folk kan ferdes fritt. Hvis man er så opptatt av privatliv hadde det vært smart og bygd seg hytte et annet sted. Tenker ihvertfall jeg. 

Endret av miaw
  • Liker 2
Skrevet

Nå har det kommet frem i denne tråden at det ikke bare er nye "palass" folk går og glaner inn i vinduet på, men også eldre hytter. Synes uansett ikke at det er noe rart at det blir en nyhetssak om dette, jeg hadde blitt vettaskremt om jeg var alene på vår gamle familie hytte og plutselig sett en ukjent i vinduet 😨 Vanvittig frekt.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...