Gå til innhold

Folk privatiserer fjellet med hyttebyggingen sin, og beklager seg etterpå at andre går i nærheten

Anbefalte innlegg

Skrevet
miaw skrev (2 timer siden):

Nei, selvfølgelig ikke. Men det er ikke så rart heller når det er et helt nytt bygg i det som alltid har vært et område hvor folk kan ferdes fritt. Hvis man er så opptatt av privatliv hadde det vært smart og bygd seg hytte et annet sted. Tenker ihvertfall jeg. 

Er ikke så enkelt å bygge hytter andre steder. Man kan ikke velge fritt. Må jo forholde seg til regulerte hyttefelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
catman skrev (På 11.7.2021 den 13.40):

Pussig artikkel på NRK: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ber-folk-slutte-a-smugkikke-inn-vindauga-pa-hytter-1.15567662

Jeg skjønner at det er ubehagelig når folk kikker inn, men det er jo klart at en ny hytte også skaper interesse blant folk. Og om pengesterke nybyggere får lov til å ødelegge fjellheimen vår, til det en dag ikke står igjen annet enn veier, gatelys, og hager med sauegjerde rundt, må de tåle at andre mennesker går forbi hytta. For en klein og tragisk verden der "noen ser inn vinduet mitt" blir en nyhetssak på riks-NRK...

Men jeg synes ikke det er nybyggerne som ødelegger fjellet, de har en drøm om egen hytte og har funnet mulighet til å la drømmen bli virkelighet. Selvfølgelig er det ekkelt at folk glaner inn vinduene. Og når nysgjerrige beveger seg helt inn på hytteveggen beveger de seg heller ikke i utmark, og har derfor ikke rett til det ihht allemannsretten.

Det er kommunene som tillater utbyggingen, og staten som ikke har sterkere vern av villmark som bør kritiseres. Ikke privatpersoner.

• Liker 4
Skrevet
Gummibjørn skrev (3 minutter siden):

Men jeg synes ikke det er nybyggerne som ødelegger fjellet, de har en drøm om egen hytte og har funnet mulighet til å la drømmen bli virkelighet. Selvfølgelig er det ekkelt at folk glaner inn vinduene. Og når nysgjerrige beveger seg helt inn på hytteveggen beveger de seg heller ikke i utmark, og har derfor ikke rett til det ihht allemannsretten.

Det er kommunene som tillater utbyggingen, og staten som ikke har sterkere vern av villmark som bør kritiseres. Ikke privatpersoner.

Nå har vi jo gått denne runden noen ganger. Ja, det er det regulative miljøet som får ta ansvaret. Men så lenge folk kjøper, har "markedet" en god nok grunn til å bygge ut det vi har igjen av natur.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...