Bøtteballetten Skrevet 11. juli 2021 #21 Skrevet 11. juli 2021 catman skrev (39 minutter siden): Er ikke det vanlig å bruke hyttevegger og -terrasser til kaffe- og appelsinpausen, særlig om vinteren? Det gjør man ikke når folk er hjemme, så klart, men ellers er jo dette innbydende og lettvinte rasteplasser. Nei det er ikke vanlig. Det er frekt. 15
Capt. Obvious Skrevet 12. juli 2021 #22 Skrevet 12. juli 2021 Imariuz skrev (13 timer siden): Det er en privat sone rundt hytter som man ikke fritt kan ta seg inn på. https://codex.no/eiendomsrett/lover-begreper/allemannsretten-vei-eiendom Ja, har vel ikke sagt noe annet? Det er jo en av de tingene som gjør det ugreit å kikke inn folks vinduer, siden man da tar seg svært nær boligen. 2
catman Skrevet 12. juli 2021 Forfatter #23 Skrevet 12. juli 2021 Vestlandet; Kvamskogen, Stølsheimen som typiske utfluktssteder.
L'amie Skrevet 12. juli 2021 #24 Skrevet 12. juli 2021 Den artikkelen mangler en viktig presisering: allemannsretten gjelder i utmark. Hyttetomter regnes som innmark. Jeg fatter ikke hvorfor de ikke opplyser om dette i artikkelen. Folk vet jo ikke hva allemannsretten innebærer og hvilke plikter man har hvis man skal benytte seg av den. § 1 a.(Hva som forstås med innmark og utmark.) "Som innmark eller like med innmark reknes i denne lov gårdsplass, hustomt, dyrket mark, engslått og kulturbeite samt liknende område hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Udyrkete, mindre grunnstykker som ligger i dyrket mark eller engslått eller er gjerdet inn sammen med slikt område, reknes også like med innmark. Det samme gjelder område for industrielt eller annet særlig øyemed hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier, bruker eller andre. Med utmark mener denne lov udyrket mark som etter foregående ledd ikke reknes like med innmark." 9
Bringebær Skrevet 12. juli 2021 #25 Skrevet 12. juli 2021 catman skrev (9 timer siden): Er ikke det vanlig å bruke hyttevegger og -terrasser til kaffe- og appelsinpausen, særlig om vinteren? Det gjør man ikke når folk er hjemme, så klart, men ellers er jo dette innbydende og lettvinte rasteplasser. Det er vanlig her i området og, sitte i hytteveggen til andre å spise nista si. Når det ikke er folk på hytta vel og merke. 5
Bøtteballetten Skrevet 12. juli 2021 #26 Skrevet 12. juli 2021 Bringebær skrev (45 minutter siden): Det er vanlig her i området og, sitte i hytteveggen til andre å spise nista si. Når det ikke er folk på hytta vel og merke. Sitter dere på trappa til naboen og tar nisten hvis de er borte også ? Det må da gå an å finne seg et mer egnet sted for mat/appelsin pause enn hytteveggen eller terrassen til en eller annen hytteeier. 9
catman Skrevet 12. juli 2021 Forfatter #27 Skrevet 12. juli 2021 L'amie skrev (1 time siden): Den artikkelen mangler en viktig presisering: allemannsretten gjelder i utmark. Hyttetomter regnes som innmark. Jeg fatter ikke hvorfor de ikke opplyser om dette i artikkelen. Folk vet jo ikke hva allemannsretten innebærer og hvilke plikter man har hvis man skal benytte seg av den. § 1 a.(Hva som forstås med innmark og utmark.) "Som innmark eller like med innmark reknes i denne lov gårdsplass, hustomt, dyrket mark, engslått og kulturbeite samt liknende område hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Udyrkete, mindre grunnstykker som ligger i dyrket mark eller engslått eller er gjerdet inn sammen med slikt område, reknes også like med innmark. Det samme gjelder område for industrielt eller annet særlig øyemed hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier, bruker eller andre. Med utmark mener denne lov udyrket mark som etter foregående ledd ikke reknes like med innmark." Det er helt riktig, men med to korreksjoner her: Artikkelen handler ikke om allemannsretten, det er det kanskje greit å få med seg. Videre er det fortsatt ganske vanlig med punktfeste på hyttetomter, og det pleier å være et reglement som forbyr oppsetting av gjerde og slikt - nettopp for å unngå privatisering av området og forandring av vegetasjon mm. i nærområdet. Bøtteballetten skrev (1 time siden): Sitter dere på trappa til naboen og tar nisten hvis de er borte også ? Du er ikke vokst opp i byen, skjønner jeg? Hvordan er det egentlig problematisk å bruke en tom hyttevegg eller -terrasse til pause? Ved "Negerlandsbyen" på Kvamskogen f.eks. er det helt normalt at folk setter seg der - og slik er det mange andre plasser i "påskefjellet". 2
Bøtteballetten Skrevet 12. juli 2021 #28 Skrevet 12. juli 2021 (endret) catman skrev (21 minutter siden): Det er helt riktig, men med to korreksjoner her: Artikkelen handler ikke om allemannsretten, det er det kanskje greit å få med seg. Videre er det fortsatt ganske vanlig med punktfeste på hyttetomter, og det pleier å være et reglement som forbyr oppsetting av gjerde og slikt - nettopp for å unngå privatisering av området og forandring av vegetasjon mm. i nærområdet. Du er ikke vokst opp i byen, skjønner jeg? Hvordan er det egentlig problematisk å bruke en tom hyttevegg eller -terrasse til pause? Ved "Negerlandsbyen" på Kvamskogen f.eks. er det helt normalt at folk setter seg der - og slik er det mange andre plasser i "påskefjellet". Nei, jeg er ikke oppvokst i byen. Bor heller ikke i by nå. Mulig det er derfor jeg ser annerledes på ting. Er mulig mer opptatt av "privatlivets fred" og respekterer annenmanns eiendom. Om jeg er på skitur, så pleier jeg finne meg en bergrabb å sette meg på for en rast. Eller brekker av noen kvister for å sitte på borti en haug hvis det er mulig. Ellers blir niste / appelsin inntatt stående. Oppsøker aldri noen sin hytte for å ta meg til rette som om det er den største selvfølge. Det fungerer ikke sånn her skjønner du. Det blir kun gjort hvis eier er tilstede selv, og at det er kjentfolk. Endret 12. juli 2021 av Bøtteballetten 9
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 12. juli 2021 #29 Skrevet 12. juli 2021 Ja, denne artikkelen lo jeg av. Folk skal bygge de feteste nyeste hyttene, rett i glaninga til folk, bokstavelig talt i glass, også bli sure for at folk titter inn?
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 12. juli 2021 #30 Skrevet 12. juli 2021 (endret) Det er fortsatt ubebygde områder der folk gjerne må vandre, og jeg synes selvfølgelig at de gjerne må gå forbi og se på hyttefeltene, men på tilbørlig avstand. De som protesterer på hyttebyggingen og tar seg til rette rundt veggene ved privat eiendom, gjør feil. Det riktige hadde vært å protestere mot politikerne i hyttekommunen og utbyggerne. De som har investert penger i disse hyttene må få være i fred. Er du uenig i matvareprisene, så kan du reagere mot matvarebaronene, ikke kundene med handleposer. Det er akkurat det samme. (selv eier jeg bare ei gammel og billig fillehytte i Danmark, men skjønner hvorfor så mange gjerne vil ha en hytte når det er mulig) Endret 12. juli 2021 av Hvemsomhelst
Tøddel Skrevet 12. juli 2021 #31 Skrevet 12. juli 2021 Selv i Oslo By har jeg opplevd at ingen liker at man sitter på trapper der de bor, de ser rart på en, enkelte spør til og med hvem man er osv. 🙈🙈 selv om de bor i en blokk eller bygård hvor 20 andre bor. 1
Gjest Peanut Skrevet 12. juli 2021 #32 Skrevet 12. juli 2021 14 hours ago, Føsleguri said: Det virker som en del by-folk tror det er fritt fram når de kommer ut av byen. Jeg har opplevd at folk har satt seg ned på verandaen på hytta mi for å spise niste når jeg var ute en tur. Det var tydelige tegn på at hytta var i bruk den påsken. Lurer på hvordan byfolk hadde reagert hvis jeg tok meg til rette på deres veranda i byen. Har en familiehytte som i sin tid ble bygget i slutten av 60-tallet og tomten er passe stor. Den er oppe på en liten haug som overser et vann. Folk, hvem de nå enn er, finner det visstnok greit å gå rett forbi hytteveggen (når vi sitter ute), sitte på verandaen (når vi kommer), sette telt på tomten (med det det medfører 🤢), og bruke parkeringsplassen. Jeg gikk som liten inn hyttetomter og så litt rundt, men aldri om det var folk der. Parkerer ikke bilen på andres parkeringsplasser. I nærheten av der vi har hytte, har det blitt rasert store områder kun til hyttefelt. Alt det vi hadde før av natur er bare harvet opp. Pleide å gå tur for å plukke multer og blåbær- det er borte. Det er litt sårt
Tøddel Skrevet 12. juli 2021 #33 Skrevet 12. juli 2021 Bremnes.Kari skrev (35 minutter siden): Ja, denne artikkelen lo jeg av. Folk skal bygge de feteste nyeste hyttene, rett i glaninga til folk, bokstavelig talt i glass, også bli sure for at folk titter inn? De tenker vel at de skal se ut, ikke at folk skal se inn. Er litt motsatt tankegang her. Er vel bare på kafeer folk glor inn, iaf glor de på meg når jeg sitter ved kafévinduet. Litt motsatt Tante Guri dette her da. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 12. juli 2021 #34 Skrevet 12. juli 2021 catman skrev (1 time siden): Hvordan er det egentlig problematisk å bruke en tom hyttevegg eller -terrasse til pause? Ved "Negerlandsbyen" på Kvamskogen f.eks. er det helt normalt at folk setter seg der - og slik er det mange andre plasser i "påskefjellet". Kan bare bekrefte at dette er helt vanlig - har gjort det selv nettopp i "Negerlandsbyen", på Ustaoset og andre steder jeg har vært. Og NEI, det fantes faktisk ingen andre steder å sette seg. Kan også legge til at den gangen jeg var på disse stedene ikke fantes panoramavinduer eller luksushytter og det var ingen hjemme (det var ikke brøytet nysnø eller lys i vinduene).
Bringebær Skrevet 12. juli 2021 #35 Skrevet 12. juli 2021 Bøtteballetten skrev (3 timer siden): Sitter dere på trappa til naboen og tar nisten hvis de er borte også ? Det må da gå an å finne seg et mer egnet sted for mat/appelsin pause enn hytteveggen eller terrassen til en eller annen hytteeier. Jeg sier ikke noe om at jeg gjør det eller om jeg synes det er greit, bare sier at her i området er det vanlig. Det er da snakk om typiske fjellhytter, ikke i tettbebygde hyttefelt. 1
Bøtteballetten Skrevet 12. juli 2021 #36 Skrevet 12. juli 2021 Bringebær skrev (7 minutter siden): Jeg sier ikke noe om at jeg gjør det eller om jeg synes det er greit, bare sier at her i området er det vanlig. Det er da snakk om typiske fjellhytter, ikke i tettbebygde hyttefelt. Jeg sa vel ikke noe om deg spesifikt. Her gjør man ikke sånt, med mindre hytten / hyttene hører til Turistforeningen. 4
Knirke Skrevet 12. juli 2021 #37 Skrevet 12. juli 2021 4 hours ago, Bøtteballetten said: Jeg sa vel ikke noe om deg spesifikt. Her gjør man ikke sånt, med mindre hytten / hyttene hører til Turistforeningen. Jeg pleier å se spor etter folk som har gått og kikket rundt min hytte, eller at de har tent bål. En gang hadde noen forsynt seg av vedstabelen også, og latt ølbokser ligge å slenge. Ja, det er frekt, men det er ingenting jeg får gjort med det, og derfor gidder jeg ikke bry meg. Det finnes tross alt større problemer i verden. 1
Bøtteballetten Skrevet 12. juli 2021 #38 Skrevet 12. juli 2021 Knirke skrev (30 minutter siden): Jeg pleier å se spor etter folk som har gått og kikket rundt min hytte, eller at de har tent bål. En gang hadde noen forsynt seg av vedstabelen også, og latt ølbokser ligge å slenge. Ja, det er frekt, men det er ingenting jeg får gjort med det, og derfor gidder jeg ikke bry meg. Det finnes tross alt større problemer i verden. Det er det som er problemet. De ser ikke forskjellen på mitt og ditt og tar seg til rette. Det er mer enn frekt. Sånn burde det egentlig ikke være. Skjønner det er lite å gjøre med det. Du kan ikke legge ut sjølskudd heller. 😆 Får bare være glad for at de ikke brenner ned hytta for deg. 2
tdm900 Skrevet 12. juli 2021 #39 Skrevet 12. juli 2021 Høna79 skrev (17 timer siden): What?!? Det har jeg aldri hørt om. Nysgjerrig igjen, er dette vanlig der du kommer fra? Og hvor kommer du fra? Det er nok ikke helt vanlig, men der det er ei gammel seter f.eks har jeg krøpet inntil veggen på en primitiv benk.(vet om et sted som er mye brukt til å raste) Det er ikke på en veranda, men nede på bakken. Og det er mange som bruker slike muligheter i det området jeg ferdes både vinter og sommer. Hvor dette er? I tilknytning til en av de store skidestinasjonene på østlandet. 1
Morten1 Skrevet 12. juli 2021 #40 Skrevet 12. juli 2021 6 hours ago, Bremnes.Kari said: Ja, denne artikkelen lo jeg av. Folk skal bygge de feteste nyeste hyttene, rett i glaninga til folk, bokstavelig talt i glass, også bli sure for at folk titter inn? Vil si det er ganske forskjell på at se tilfeldig inn når en går for bi 5-8meter unna og det å gå helt inntil glasset for å glo inn. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå