Gå til innhold

Folk privatiserer fjellet med hyttebyggingen sin, og beklager seg etterpå at andre går i nærheten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pussig artikkel på NRK: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ber-folk-slutte-a-smugkikke-inn-vindauga-pa-hytter-1.15567662

Jeg skjønner at det er ubehagelig når folk kikker inn, men det er jo klart at en ny hytte også skaper interesse blant folk. Og om pengesterke nybyggere får lov til å ødelegge fjellheimen vår, til det en dag ikke står igjen annet enn veier, gatelys, og hager med sauegjerde rundt, må de tåle at andre mennesker går forbi hytta. For en klein og tragisk verden der "noen ser inn vinduet mitt" blir en nyhetssak på riks-NRK...

• Liker 30
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjell på å gå i nærheten og å kikke inn vinduene.

Samtidig er det jo ikke noe nytt, dette har da folk gjort til alle tider. 

Så hvorfor NRK ikke klarer å finne viktigere nyheter i verden kan man jo lure på.

• Liker 20
Skrevet
catman skrev (3 timer siden):

Pussig artikkel på NRK: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ber-folk-slutte-a-smugkikke-inn-vindauga-pa-hytter-1.15567662

Jeg skjønner at det er ubehagelig når folk kikker inn, men det er jo klart at en ny hytte også skaper interesse blant folk. Og om pengesterke nybyggere får lov til å ødelegge fjellheimen vår, til det en dag ikke står igjen annet enn veier, gatelys, og hager med sauegjerde rundt, må de tåle at andre mennesker går forbi hytta. For en klein og tragisk verden der "noen ser inn vinduet mitt" blir en nyhetssak på riks-NRK...

At folk viser null respekt for privat eiendom er en sak det er bra NRK tar tak i, er mange som mangler normal folkeskikk og respekt og trenger en påminnelse.

• Liker 13
Skrevet

Det er lett å glemme at "privat eiendom" er et påfunn vi folk har kommet på. Fjellet er der fra før, og blir stort sett bare "privat" etter at vi har ødelagt habitat, skog, fjell og vann.

• Liker 14
Skrevet

Man har jo i tråd med allemannsretten rett til å ferdes på privat eiendom i naturen, men man kan jo utvise litt folkeskikk ved å ikke kikke inn i folks vinduer. Det er jo bare utrolig kleint, både å bli utsatt for det og gjøre det. 

• Liker 14
Gjest Føsleguri
Skrevet
catman skrev (35 minutter siden):

Det er lett å glemme at "privat eiendom" er et påfunn vi folk har kommet på. Fjellet er der fra før, og blir stort sett bare "privat" etter at vi har ødelagt habitat, skog, fjell og vann.

Stedet der din bolig står var også natur før det ble bygget bolig som ødela naturen. Er ikke din bolig privat?

Skrevet (endret)
Capt. Obvious skrev (57 minutter siden):

Man har jo i tråd med allemannsretten rett til å ferdes på privat eiendom i naturen, men man kan jo utvise litt folkeskikk ved å ikke kikke inn i folks vinduer. Det er jo bare utrolig kleint, både å bli utsatt for det og gjøre det. 

Det er en privat sone rundt hytter som man ikke fritt kan ta seg inn på. https://codex.no/eiendomsrett/lover-begreper/allemannsretten-vei-eiendom

Endret av Imariuz
  • Liker 11
Skrevet
Føsleguri skrev (2 timer siden):

Stedet der din bolig står var også natur før det ble bygget bolig som ødela naturen. Er ikke din bolig privat?

Klart det gjelder her også. Men til forskjell fra tettbygde strøk, blir en hytte som regel til i ellers urørt natur. Det er ellers mer vanlig å gjerde inn tomter eller lage begrensninger på andre vis der folk bor.

Jeg er også bort i denne problemstillingen ofte fordi mange liker å fiske fra naustet/kaien vår. Men jeg forstår jo at tilgangen til sjø også er regulert.

• Liker 3
Skrevet
Imariuz skrev (4 timer siden):

At folk viser null respekt for privat eiendom er en sak det er bra NRK tar tak i, er mange som mangler normal folkeskikk og respekt og trenger en påminnelse.

Det der privat og "mitt" opplegget har tatt av de siste årene. Som om det er noe gitt fra naturen sin side, noe det ikke er men menneskelig konstruert. Dette ender uansett opp med at alt for mye natur blir privatisert og det er for mange ikke greit. Jeg personlig driter i private hus i byer, av størrelse og hvor mye det koster. Men blir irritert når jeg ser palass byer der det burde være natur som både folk og dyr har utbytte av. 

• Liker 8
Gjest Føsleguri
Skrevet
catman skrev (15 minutter siden):

Klart det gjelder her også. Men til forskjell fra tettbygde strøk, blir en hytte som regel til i ellers urørt natur. Det er ellers mer vanlig å gjerde inn tomter eller lage begrensninger på andre vis der folk bor.

Jeg er også bort i denne problemstillingen ofte fordi mange liker å fiske fra naustet/kaien vår. Men jeg forstår jo at tilgangen til sjø også er regulert.

Det er fortsatt mye urørt natur i dette landet.

Det virker som en del by-folk tror det er fritt fram når de kommer ut av byen. Jeg har opplevd at folk har satt seg ned på verandaen på hytta mi for å spise niste når jeg var ute en tur. Det var tydelige tegn på at hytta var i bruk den påsken. Lurer på hvordan byfolk hadde reagert hvis jeg tok meg til rette på deres veranda i byen.

Skrevet (endret)
catman skrev (7 timer siden):

Folk må jo kunne vise litt folkeskikk, synes det er skikkelig uforskammet å gå å kikke inn i noen sin private hytte.Men at folk passerer det må de tåle.

Ellers helt enig i at det er en skikkelig uting med privatiseringen, særlig langs sjøen. Det er trist!

Endret av Stwo
Skrevet
Føsleguri skrev (4 minutter siden):

Det er fortsatt mye urørt natur i dette landet.

Det virker som en del by-folk tror det er fritt fram når de kommer ut av byen. Jeg har opplevd at folk har satt seg ned på verandaen på hytta mi for å spise niste når jeg var ute en tur. Det var tydelige tegn på at hytta var i bruk den påsken. Lurer på hvordan byfolk hadde reagert hvis jeg tok meg til rette på deres veranda i byen.

Hvordan i alle dager kan du vite at det var byfolk som spiste nisten sin på verandaen din? 
Det er fristende å sleive tilbake en påstand om at det var bygdetullinger, men tror jeg nøyer meg med å påstå det var idioter. 

• Liker 13
Gjest Føsleguri
Skrevet
Høna79 skrev (1 minutt siden):

Hvordan i alle dager kan du vite at det var byfolk som spiste nisten sin på verandaen din? 
Det er fristende å sleive tilbake en påstand om at det var bygdetullinger, men tror jeg nøyer meg med å påstå det var idioter. 

Vi prater med dem da vi tok dem på fersken.

Skrevet
Føsleguri skrev (2 minutter siden):

Vi prater med dem da vi tok dem på fersken.

Idioter, tilfeldigvis fra byen. Kunne vært fra bygda. 
Og fordi jeg ble nysgjerrig, hadde de en unnskyldning?

• Liker 5
Skrevet

Det er normal folkeskikk å ha respekt for andre sin eiendom/hytte. De som har kjøpt seg tomt og bygd seg hytte har ikke gjort noe ulovlig, eller «tatt seg til rette» på noe vis. Det er tåpelig å skulle demonstrere allemannsretten ved å se inn vindu og sitte på verandaen til andre..... 

• Liker 8
Gjest Føsleguri
Skrevet
Høna79 skrev (3 minutter siden):

Idioter, tilfeldigvis fra byen. Kunne vært fra bygda. 
Og fordi jeg ble nysgjerrig, hadde de en unnskyldning?

De trodde ikke det var noen der.

(Verandaen var rydda for snø som var kommet i løpet av natta.)

Skrevet

Snodig artikkel... Hadde vedkommende hatt det jeg kaller hytte ville han nok fått vært i fred. Men vinduene på bildet er jo enorme, og "hytta" er splitter ny og sikkert svinedyr, så selvfølgelig blir folk nysgjerrige... Og selvfølgelig blir de overrasket over at karen er hjemme:redd:. De hadde jo ikke kikket inn hvis de visste at det var folk der.

Da jeg var yngre bodde et sted der folk brukte plenen vår som snarvei, til tross for at det var en port i hver ende. De gjorde det jo åpenbart fordi de trodde det ikke var folk hjemme.

• Liker 6
Skrevet

Er ikke det vanlig å bruke hyttevegger og -terrasser til kaffe- og appelsinpausen, særlig om vinteren? Det gjør man ikke når folk er hjemme, så klart, men ellers er jo dette innbydende og lettvinte rasteplasser.

• Liker 4
Skrevet
catman skrev (2 minutter siden):

Er ikke det vanlig å bruke hyttevegger og -terrasser til kaffe- og appelsinpausen, særlig om vinteren? Det gjør man ikke når folk er hjemme, så klart, men ellers er jo dette innbydende og lettvinte rasteplasser.

Det har jeg aldri opplevd og kunne aldri falt meg inn heller. Folk er jammen forskjellige! 

• Liker 16
Skrevet
catman skrev (34 minutter siden):

What?!? Det har jeg aldri hørt om. 
Nysgjerrig igjen, er dette vanlig der du kommer fra? Og hvor kommer du fra?

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...