Gå til innhold

Hvorfor er det så sinnsykt mange overvektige i USA?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser det gang på gang i dokumentarer og leser om det. Texas er visst der det er værst. Folk blir så store at de må ha hjelp med å kle på seg, og sitter i rullestol fordi de ikke kan gå. Jeg vet jo at det ikke er kun i USA, men det er langt flere overvektige der enn mange andre steder. 

Anonymkode: 526dc...c7f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Store porsjoner, dårlig mat er billig mat og de kjører overalt. 

Anonymkode: 3fe84...b29

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser det gang på gang i dokumentarer og leser om det. Texas er visst der det er værst. Folk blir så store at de må ha hjelp med å kle på seg, og sitter i rullestol fordi de ikke kan gå. Jeg vet jo at det ikke er kun i USA, men det er langt flere overvektige der enn mange andre steder. 

Fattigdom, sunn mat er dyrt mens usunn mat er billig. Mye frityrstekt mat.

Anonymkode: aafcb...415

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fattigdom, ekstremt høyt inntak ultraprossesert mat som er billigere og mer tilgjengelig enn råvarer, snacking gjennom hele dagen.

Anonymkode: afcd7...3f6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De får lappen når de er 16. Avstandene er store så det går ikke å gå til ting.
Maten er full av sukker, og dess dårligere , dess billigere.
Folk er fattige. De har lite ferie , og liten tid til å kose seg, så da blir det mer hverdagskost hver eneste dag med en burger.

Anonymkode: ae154...197

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Junkfood på hvert hjørne, veldig billig..  kjører mye bil. 

Anonymkode: bc12d...1e9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de ikke drikker tran

Anonymkode: d1a67...bcc

AnonymBruker
Skrevet

Mye usunn mat. For eksempel frokostblandingen deres. Er jo nærmest smågodt. 

Anonymkode: 63b94...71b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de er så late..

Anonymkode: c43a7...eed

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så en dokumentar fra Texas, der virka jo folk stolte og koste seg over at de var overvektige. Til og med de helt ekstreme som ikke klarte seg selv. Det er kanskje bare kultur også? 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hvor i USA. Jeg har bodd i California i en by med aktiv livsstil, så ikke mye overvektige, men så var husprisene i gjennomsnitt 5 millioner norske kroner.  De som i størst grad var overvektige var hispanics som i liten grad eide egne boliger. 

Det er i USA et sosioøkonomisk problem, spesielt i sør.  Kjøring overalt.  I og for seg forståelig, halve året er det for varmt å bevege seg utendørs om man ikke har tilgang til AC.  Så er det mat. Alt kommer gjerne i større forpakninger. I sør er det mye frityrstekt mat.

Alt snacks, det er mellommåltider hele tiden, søtt og salt. Amerikanerne fikk sjokk når jeg fortalte om lørdagsgodt. Alt Halloweengodteriet mine unger fikk ble fordelt til lørdagsgodt ut året.

Prisene på mat. Godis, brus, øl, hslvfabrikata og alt usunt var billig. Frukt og grønnsaker var  overraskende dyrt selv om vi bodde nært der mye vokste. 

Alt er tilgjengelig 24 timer i døgnet og du får tak i alt du kunne tenke deg. 

Største utfordringen med å holde vekten i USA uten å endre matvanene helt var å finne grovt nok brød, aldri spise opp porsjonene på restaurant siden de var så store. Planlegge og fryse ned før matlaging så det ikke ble laget for mye.    Heldigvis bodde vi et sted hvor vi kunne sykle hele året og alt var lagt opp til det. «Alle» barn gikk/syklet til skolen. Voksne var ute og gikk/løp/syklet også.  Skjønte at dette var ganske unikt for USA….

I USA blir det sosioøkonomiske sterkt knyttet opp til rase også.  Fikk med meg mye forskning og det var at f.eks afri-amerikanerne ikke ser på seg selv som overvektige selv om de medisinsk er det.   Det gjør at de overser problematikk som diabetes og høyt blodtrykk.  De bor også i større grad på steder hvor helsevesenet og skoler er dårligere utbygd.   

Anonymkode: 90174...9d4

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok at maten de dytter i seg er grunnen. Begrenset hvor mye det hjelper å trene når maten du dytter i deg er så usunn. Når det er sagt er aktivitetsnivået til mange Amerikanere lavt. De er enten super veltrente eller ekstremt overvektige. Åpenbart vanskelig å være vanlig slank. 

Anonymkode: bb624...5f1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Matvareindustrien dems er korrupt. 

Anonymkode: dd5a6...f93

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at kulturen deres for snacks er merkelig. Er jo bare å google "after school snacks" som er ofte søt eller fet snacks (gjerne maskert som "sunt", men som fremdeles er å regne som dessert ifølge norsk standard). Dersom foreldrene ikke har tid til å lage barna "after school snacks" så er det bare å kjøpe med seg noen "after school snacks"-produkter fra matbutikken 

Anonymkode: baa8b...955

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har bodd i USA og gått på vgs der samt vært i mange stater på ferie. 

Som nevnt, det er mye kjøring. Ingen går. Normalt å ta en hamburger etter skolen. I kantina på skolen er det utrolig usunn mat, brusautomater og godteriautomater over alt (også andre steder). Jeg drev med idrett og hver gang vi hadde bortekamper var en ansvarlig for snack. Da var det Gatorade, kjeks og annet usunn snacks. 

Alt usunt er veldig tilgjengelig og billig. 

Utrolig nok gikk jeg ned når jeg bodde der og ble veldig godt trent. Trente 2 timer med styrke annen hver dag pluss idrett hver dag etter skolen. Spiste aldri fastfood, kun litt godteri i helgene. Hadde med meg lunsj på skolen. 

Anonymkode: 372b7...fc7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en amerikansk kunde en gang som klagde over at vi hadde for lite utvalg av ferdigoppskåret loff.....

Anonymkode: 2ae29...bb7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror en viktig grunn er også mangel på kunnskap. Dårlige matvarer begynner fra de er veldig små og på skolen, de lærer at ting som egentlig er usunt, ikke er så ille. Så er det fattigdom. De fattige har ofte flere jobber og det er lettere, raskere og billigere å kjøpe en burger mens de reiser mellom to jobber, istedenfor å planlegge og lage måltider fra bunn. Når man ikke har tid til å lage mat fra bunn, må man kjøpe prosessert mat, og det er matvaregigantene verstinger som putter alt mulig usunt i maten, men later som om den er sunn. Så blir det en slags ond sirkel.

Anonymkode: be05e...d20

• Liker 2
Skrevet

Henger mye sammen med hvordan man stiller sosio-økonomisk. Har en del slekt i USA, de er hvite, øvre-middelklasse, kanskje overklasse, de spiser sunt, er aktive, har mange aktiviteter og valgmuligheter for barna. Mamma er hjemmeværende og kjøper friske grønsaker og lager sunn mat.  ...Er du fattig er maten ofte billig og usunn, mens barnas foreldre kanskje begge jobber lavtlønnet og er såpass lite hjemme at barna lever av fast food og usunne "snacks"...for ikke å snakke om hvor dårlig mye av skolematen er. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 2ae29...bb7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har bodd i USA og gått på vgs der samt vært i mange stater på ferie. 

Jeg drev med idrett og hver gang vi hadde bortekamper var en ansvarlig for snack. Da var det Gatorade, kjeks og annet usunn snacks. 

Anonymkode: 372b7...fc7

Det kan jeg skrive under på. Det var pausesnacks og etterkampsnacks på alle kamper.    Er barna mindre er det gjerne lister til etter treningsnacks også.   

Anonymkode: 90174...9d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...