Gå til innhold

Elsker at folk begynner å ta betalt for kattunger, men

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Veldig bekymringsfull utvikling med korona kattunger både «blandingskatter» og huskatter. 

Som oppdretter uavhengig av om de er gatemix, kynisk mix eller raseoppdrett må målet for oppdrettet i det aller minste være at dyrene får gode liv. 

Og aller minste mål for dette er å sørge for de får vaksiner og ormekurer. Og chip er ikke bare for å hjelpe pus tilbake til eier dersom man skulle miste den, men også at en person faktisk står ansvarlig. Kattedumping av katt med ditt navn og adresse går jeg ut fra ville være for flaut til å ikke omplassere eller i beste fall tenke seg om to ganger før pus blir kjøpt/mottatt.

Anonymkode: 24e9b...420

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er da ikke alle rasekatter som er innekatter! Våre går ute. Eneste grunnen til at vi har rasekatter er pga allergi

Anonymkode: df4d7...f23

Glad for å høre at de går ute, men dessverre holder flertallet dem som innekatter. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde krevd at kattemor ble kastrert om jeg skulle betale noe. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2021 den 13.36):

Hvis en person tar mer enn en symbolsk sum på feks 5-700 kr så forventer jeg at katten har fått ormekur og vaksine som et minimum. Hadde jeg vært selger hadde jeg tatt 2000, men da skulle kattungen vært vaksinert, fått ormekur og blitt chippet før den fikk ny eier. 

Anonymkode: e21db...7ad

700 kr dekker jo ikke utgiftene selger har med vaksine.. 

ormekur bør de få - men vaksine syns jeg kjøper selv må dekke - den skal jo ikke settes før dyret er gammelt nok til å forlate mor ..

Anonymkode: fca8c...b67

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

700 kr dekker jo ikke utgiftene selger har med vaksine.. 

ormekur bør de få - men vaksine syns jeg kjøper selv må dekke - den skal jo ikke settes før dyret er gammelt nok til å forlate mor ..

Anonymkode: fca8c...b67

Hvis selger tar MER skrev jeg. 

• Liker 1
Gjest parkeringsvakten
Skrevet

Kommer til å bli myyyeee hjemløse katter fremover nå når folk dumper coronakattene sine. Anbefaler de som er glad i dyr og velge hjemløse katter først. Mange fortsetter å avle på huskattene sine selv om vi kommer til å få overflod igjen ganske snart. 

On 7/11/2021 at 6:55 PM, twitter said:

Min kjære samboer ville helst ha rasekatt, og var villig til å betale for det. Jeg satte meg momentant på bakbena! Jeg tar heller en katt fra et kull som ikke var planlagt. Da snakker jeg om blandingskatter.    Jeg synes det er ren dyremishandling og kjøpe rene rasekatter som attpåtil er beregnet til å være innekatt.  Og i tillegg ønsker mennesker å ta dem med på utstillinger? Kattene blir stresset, og det går imot alle demmes instinkter!  Våres katter er sterilisert,  chippet, ormekurer og årlig veterinær besøk(drar også umiddelbart om noe skjer med dem til veterinær).    Dog viser det seg at veldig mange kjøper rasekatter og velger å ha dem som innekatter.  Finnes ikke et argument i verden for å holde en katt inne. SKAM DERE!

Jo det finnes flere grunner. En av de viktigste grunnene er at katter dreper småfugler som er viktige for naturen. Katter er ikke naturlige rovdyr i den norske naturen og de dreper for mye småfugler. De er også mer utsatt for rovdyr og andre aggressive katter som skader dem. Samt biler og trafikkskader. 

Katter kan lære gå ute i bånd, akkurat som hunder. 

AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (På 12.7.2021 den 1.07):

Jeg hadde krevd at kattemor ble kastrert om jeg skulle betale noe. 

Samme her. Og før jeg sender pengene.

Anonymkode: 8d54e...5cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2021 den 13.27):

Velg dyrebeskyttelsen.

Da er vaksinering og kastrering inkludert. Lokalt koster det ca 2000 for en kattunge. 

Synes det er en super ordning. Man vet at den som henter katten har gode hensikter, og det er veldig lav terskel for å kastrere da det allerede er betalt for. 

Anonymkode: dcbb2...fcc

Hugs at dyrebeskyttelsen er kun en av mange frivillige organisasjoner. Er veldig mange som jobber for kattene.

Anonymkode: a0605...dbe

AnonymBruker
Skrevet

Fint at dolk tar en «symbolsk sum» når de gir bort kattunger. Dessverre er det mange som nå avler bevist for å tjene penger. Og nå snakker vi gatemix.

Anonymkode: a0605...dbe

Skrevet
parkeringsvakten skrev (8 timer siden):

Kommer til å bli myyyeee hjemløse katter fremover nå når folk dumper coronakattene sine. Anbefaler de som er glad i dyr og velge hjemløse katter først. Mange fortsetter å avle på huskattene sine selv om vi kommer til å få overflod igjen ganske snart. 

Jo det finnes flere grunner. En av de viktigste grunnene er at katter dreper småfugler som er viktige for naturen. Katter er ikke naturlige rovdyr i den norske naturen og de dreper for mye småfugler. De er også mer utsatt for rovdyr og andre aggressive katter som skader dem. Samt biler og trafikkskader. 

Katter kan lære gå ute i bånd, akkurat som hunder. 

Hører ofte ditt argument om at katter ikke hører naturlig til i  vår fauna.  Visste du at vi ikke hadde hatt et fungerende jordbruk idag uten katter?  Når mennesker  begynte å dyrke jorda kom rotter og andre skadedyr.    Katter kom med skip flere hundre år siden for å holde gnagere unna. Og ja, katter tar endel fugler. Men ikke langt nok til å true bestander. Det er det mennesker som sørger for, ikke katter.!

• Liker 6
Gjest parkeringsvakten
Skrevet
6 minutter siden, twitter said:

Hører ofte ditt argument om at katter ikke hører naturlig til i  vår fauna.  Visste du at vi ikke hadde hatt et fungerende jordbruk idag uten katter?  Når mennesker  begynte å dyrke jorda kom rotter og andre skadedyr.    Katter kom med skip flere hundre år siden for å holde gnagere unna. Og ja, katter tar endel fugler. Men ikke langt nok til å true bestander. Det er det mennesker som sørger for, ikke katter.!

Det er helt irrelevant at det fantes noen tusen katter rundtom på gårder før i tiden. Det er ingenting mot den enorme mengden katter vi har i Norge idag, som er godt over 700 000 stk. Man kan godt begrense katter til gårder og bare gårder, det vil begrense skaden drastisk. 

Katter tar ca 7 millioner småfugl i Norge i snitt 9 per katt per år. Det er store mengder. Disse fuglene kan også begynne slite når klimaendringene blir større

AnonymBruker
Skrevet
parkeringsvakten skrev (11 minutter siden):

Det er helt irrelevant at det fantes noen tusen katter rundtom på gårder før i tiden. Det er ingenting mot den enorme mengden katter vi har i Norge idag, som er godt over 700 000 stk. Man kan godt begrense katter til gårder og bare gårder, det vil begrense skaden drastisk. 

Katter tar ca 7 millioner småfugl i Norge i snitt 9 per katt per år. Det er store mengder. Disse fuglene kan også begynne slite når klimaendringene blir større

Lurer virkelig på hvor de tallene der kommer fra. 

• Liker 3
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
parkeringsvakten skrev (På 13.7.2021 den 18.02):

Vår katt har drept flere ti talla rotter, og vi bor i byen. Hadde stort problem med rotter og mus før katten kom, veggene var fulle av døde rotter og avføring når vi pusset opp. Fugler har han omtrent ikke rørt. Kun en plagsom skjære som mobbet han i hagen. 

Anonymkode: 70583...a13

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
parkeringsvakten skrev (På 13.7.2021 den 18.02):

Har du sett hvor mange fugler som ligger langs bilveiene feks? Her ser jeg kjempemange hver eneste gang jeg er ute og kjører. Har du tenkt over hvor mange fugler som dør av jordbruksmaskiner? 

Anonymkode: cc5fc...d45

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-7-11 den 13.14):

når man tar en grei sum, burde man ikke da ha vaksinert/tatt en helsesjekk av kattungen? I det minste ha gitt ormekur? Virker som at mange tar betalt pga. griskhet, og ikke dyrevelferd og for at katten skal ha verdi. Det virker useriøst.

Ville du kjøpt katt fra en som kun tar betalt, men ikke har vaksiner, chippet eller en gang gitt ormekur til katten? 

Anonymkode: db541...6a9

Noe må jo folk ha igjen for at en har kattunger.

Det er vel opp til ny eier om den skal vaksineres?

Anonymkode: d9f10...7d5

Annonse
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-7-13 den 18.14):

Lurer virkelig på hvor de tallene der kommer fra. 

Har du ikke hørt om den store kattetellingen først på 1900 tallet var vist på 50 tallet også siste var i 2000

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2021 den 13.27):

Velg dyrebeskyttelsen.

Da er vaksinering og kastrering inkludert. Lokalt koster det ca 2000 for en kattunge. 

Synes det er en super ordning. Man vet at den som henter katten har gode hensikter, og det er veldig lav terskel for å kastrere da det allerede er betalt for. 

Anonymkode: dcbb2...fcc

Enig i dette. Vi adopterte vår hunnkatt for 1500 kr her vi bor. To vaksiner, kastrering og ID-chip alt det var inkludert i prisen :) 

AnonymBruker
Skrevet

blandingsraser burde ikke koste noe.

Anonymkode: 5776d...3b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2021 den 13.14):

når man tar en grei sum, burde man ikke da ha vaksinert/tatt en helsesjekk av kattungen? I det minste ha gitt ormekur? Virker som at mange tar betalt pga. griskhet, og ikke dyrevelferd og for at katten skal ha verdi. Det virker useriøst.

Ville du kjøpt katt fra en som kun tar betalt, men ikke har vaksiner, chippet eller en gang gitt ormekur til katten? 

Anonymkode: db541...6a9

Vet noen skulle minst ha 3000-5000kr for sine, for de er så søte. Ikke inkl. noe annet en kattungen 😳

Altså ja, jeg og elsker at man tar betalt for kattunger, men jeg går heller til dyrebeskyttelsen, 1500kr, vaksinert, kastrert ol. inkl i prisen.

Hadde ikke betalt flere tusen kroner for en huskatt uten at noe annet var inkludert.

Anonymkode: 6db91...5e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk oss pus for ca 6 mnd siden(ikke koronakjøp, planlagt i over 1 år bare for å ha det sakt) og en helt vanlig hu skatt et blitt dyrt. Flere skulle ha opp mot 3000 for en vanlig blandingspus som folk flest før kastet etter deg. Ingen var inkludert noen ting og ofte prøvde de å presse prisen opp ved å si at det var mange interesserte og høyere bud. Da jeg sluttet å svare fordi prisen ble for voldsom og de for useriøse kom det melding fra 3 stk en ukes tid senere hvor de lurte på om jeg enda var intressert til annonsert pris allikevel 🙄 Det var skremmende å se hvordan folk har mistet hodet og kun skal presse prisen opp uten å tenke på dyret underveis i prosessen. 

Vi endte opp med en som fikk ormekur før vi overtok og eiger skulle ha en 500lapp i symbolsk sum, så de finnes jo, men det var fryktelig langt mellom dem. 

Anonymkode: 1d87a...a6e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...