AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #1 Skrevet 11. juli 2021 Hei! Ja, jeg skal ta det opp med NAV, men kanskje noen her har vært borti lignende? Jeg (mor) går på AAP og skal mulig gjennom AFT studere deltid til neste høst. Far tenker å ta hele fellesperioden. Men så begynte jeg å tenke - siden jeg bare skal gå deltid, vil far da ikke få full utbetaling på foreldrepenger i fellesperioden? Og vil det i så fall være best om han eventuelt søker om å jobbe deltid med gradert permisjon? Har prøvd å lese alt jeg kommer over, men ble veldig usikker på om AAP og studie regnes som 100% eller 50%. Anonymkode: e177f...129
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #2 Skrevet 11. juli 2021 Det er aktivitetskrav til deg om far skal ha fellesperiode. AAP eller deltidsstudier er ikke nok for å fylle kravet. Du må enten : -jobbe (må være 75%stilling eller mer for at far skal få fult betalt) -studere på heltid - jobbe og studere slik at det tilsammen blir 100% -være så syk at du er helt ute av stand til å ta deg av barnet. Fyller du ikke et av disse kravene får ikke far foreldrepenger. Anonymkode: c443b...b3b
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #3 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er aktivitetskrav til deg om far skal ha fellesperiode. AAP eller deltidsstudier er ikke nok for å fylle kravet. Du må enten : -jobbe (må være 75%stilling eller mer for at far skal få fult betalt) -studere på heltid - jobbe og studere slik at det tilsammen blir 100% -være så syk at du er helt ute av stand til å ta deg av barnet. Fyller du ikke et av disse kravene får ikke far foreldrepenger. Anonymkode: c443b...b3b Idiotisk at det ikke stilles samme krav tilbake, at far havner såpass dårlig ut er dritt. Anonymkode: e177f...129
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #4 Skrevet 11. juli 2021 Men kan jeg/begge ha delvis permisjon og delvis studie/jobb i fellesperioden? Anonymkode: e177f...129
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #5 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men kan jeg/begge ha delvis permisjon og delvis studie/jobb i fellesperioden? Anonymkode: e177f...129 Hva spør du egentlig om? Det er når far skal ha fellesperioden du må være i aktivitet som nevnt over. Om ikke aktivitet med studie og jobb tilsammen er på 100% får ikke far foreldrepenger. Dere kan dele på fellesperioden, men da vurderes det kun opp mot arbeid- f.eks om du jobber 40% kan du ta ut 60% fellesperiode og far kan ta ut 40% og jobbe 60%. Anonymkode: c443b...b3b
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #6 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hva spør du egentlig om? Det er når far skal ha fellesperioden du må være i aktivitet som nevnt over. Om ikke aktivitet med studie og jobb tilsammen er på 100% får ikke far foreldrepenger. Dere kan dele på fellesperioden, men da vurderes det kun opp mot arbeid- f.eks om du jobber 40% kan du ta ut 60% fellesperiode og far kan ta ut 40% og jobbe 60%. Anonymkode: c443b...b3b Beklager at det ble skrevet rart. Ønsker egentlig at far skal ha hele fellesperioden, men jeg kan ikke oppfylle aktivitetskravet på 75%/100% pga sykdom (ikke som går utover ansvaret for barnet). Kan jeg gå i 50% studie (og enten med eller uten permisjon), og far ha 50% permisjon og 50% i jobb? Anonymkode: e177f...129
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå