AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #1 Skrevet 11. juli 2021 Hei, jeg er 23 (+2) uker på vei og har det siste døgnet følt at babyen har mye mindre bevegelser og spark enn tidligere. Vet at det kan komme av at babyen kan ha snudd seg og lignende, men jeg blir veldig fort bekymret… Prøvde å lese litt på kjennliv.no, men de skriver mest om at man skal fokusere på bevegelser etter uke 28. Jeg har kjent spark og bevegelser så lenge og føler jeg begynner å kjenne litt til mønsteret…hva skal jeg gjøre? Har prøvd å legge meg ned og bare følge med men kjenner ikke så mye… Blir man tatt på alvor om man ringer inn til sykehuset? Siden jeg «bare» er 23 uker? Anonymkode: feb95...bd6
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #2 Skrevet 11. juli 2021 Er du usikker så ringer du jordmor, selvfølgelig blir du tatt seriøst. Og sier de at du "bare" er 23 uker på vei og det er helt vanlig, så slår du deg til ro med det 😊 Anonymkode: 066fc...936 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #3 Skrevet 11. juli 2021 Jeg er i uke 22 og opplever at det kan være noen rolige dager innimellom. Tror det er ganske vanlig, men støtter oppfordringen om å ringe sykehuset. Så kan du få litt ro i sjelen. Anonymkode: 7d00a...65b 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #4 Skrevet 11. juli 2021 Jeg var i akkurat samme situasjon som deg, og følte at kjennliv.no ikke ga meg svar på det jeg lurte på: hva hvis man har kjent liv i mange uker, og så blir det rolig - selv om du ikke har nådd uke 28?! Jeg tok kontakt med sykehuset og fikk komme på ultralyd. Der fikk jeg se en frisk og fin bebis - som bare hadde lagt seg kronglete til. To dager senere var babyen tilbake i aktiv turning som vanlig. Nå er jeg i uke 29 og opplever fremdeles et par rolige dager. Da blir jeg bekymret, men tenker tilbake på erfaringen fra sist. Jeg har fått låne en Doppler av en venninne som jeg bruker i disse tilfellene, det beroliger meg å høre hjertelyd. Ofte er babyen superaktiv ti minutter etter jeg har vært belymret. Kjenn etter i deg selv. Stol på instinktene dine. Er du redd så ringer du føden. Har de tid og mulighet kan de ta deg inn, hvis ikke henvises du til jordmor. Jeg fikk sååå mye dritt her på KG da jeg skrev min tråd, at jeg vil ikke anbefale deg å spørre her. Bruk helsevesenet, de er der for deg. (Merk at det er forskjell på "bruk" og "misbruk".) Jeg tror babyen din har det helt fint, og som du sier så vet du selv at de kan legge seg slik at sparkene dempes. Men man vet aldri, og da blir man fort bekymret. La dette være mellom deg og føden/jordmor. Ring hvis du er bekymret, det er opp til dem å avgjøre om du bør inn for en sjekk eller ikke. ❤️ Lykke til. Anonymkode: b70bd...61f 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #5 Skrevet 11. juli 2021 Det er helt korrekt som det står på kjenn liv.no. Selv om man har kjent liv i flere uker så er det enda for tidlig til at man skal kunne basere noe på daglige spark. Mye av det du kjenner er også høyst sannsynlig tarmer, selv om du insisterer på at det er baby. Anonymkode: 4ded3...8ac 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #6 Skrevet 11. juli 2021 Bare å ringe sykehuset om du er bekymra. Jeg fikk vite at før uke 28 så holder det å kjenne liv daglig. Hvis jeg ikke hadde kjent noe i det hele tatt før jeg skulle legge meg, så ble jeg anbefalt å ringe sykehuset. Anonymkode: fca54...cf6 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #7 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er helt korrekt som det står på kjenn liv.no. Selv om man har kjent liv i flere uker så er det enda for tidlig til at man skal kunne basere noe på daglige spark. Mye av det du kjenner er også høyst sannsynlig tarmer, selv om du insisterer på at det er baby. Anonymkode: 4ded3...8ac For en tåpelig og unødvendig kommentar. Anonymkode: b70bd...61f 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #8 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er helt korrekt som det står på kjenn liv.no. Selv om man har kjent liv i flere uker så er det enda for tidlig til at man skal kunne basere noe på daglige spark. Mye av det du kjenner er også høyst sannsynlig tarmer, selv om du insisterer på at det er baby. Anonymkode: 4ded3...8ac Hei, TS her. jeg er ganske så sikker på at det er spark og ikke tarmaktivitet da man kan se det utenpå magen og mannen her hjemme kan kjenne på sparkene dessuten fortalte jordmor meg i dag på sykehuset at det er vanlig å kjenne spark og bevegelser nå og at de blir mer daglige fra uke 25. Så tror ikke jeg kan ta så brutalt feil av tarmer og spark…😅 Anonymkode: feb95...bd6
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #9 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var i akkurat samme situasjon som deg, og følte at kjennliv.no ikke ga meg svar på det jeg lurte på: hva hvis man har kjent liv i mange uker, og så blir det rolig - selv om du ikke har nådd uke 28?! Jeg tok kontakt med sykehuset og fikk komme på ultralyd. Der fikk jeg se en frisk og fin bebis - som bare hadde lagt seg kronglete til. To dager senere var babyen tilbake i aktiv turning som vanlig. Nå er jeg i uke 29 og opplever fremdeles et par rolige dager. Da blir jeg bekymret, men tenker tilbake på erfaringen fra sist. Jeg har fått låne en Doppler av en venninne som jeg bruker i disse tilfellene, det beroliger meg å høre hjertelyd. Ofte er babyen superaktiv ti minutter etter jeg har vært belymret. Kjenn etter i deg selv. Stol på instinktene dine. Er du redd så ringer du føden. Har de tid og mulighet kan de ta deg inn, hvis ikke henvises du til jordmor. Jeg fikk sååå mye dritt her på KG da jeg skrev min tråd, at jeg vil ikke anbefale deg å spørre her. Bruk helsevesenet, de er der for deg. (Merk at det er forskjell på "bruk" og "misbruk".) Jeg tror babyen din har det helt fint, og som du sier så vet du selv at de kan legge seg slik at sparkene dempes. Men man vet aldri, og da blir man fort bekymret. La dette være mellom deg og føden/jordmor. Ring hvis du er bekymret, det er opp til dem å avgjøre om du bør inn for en sjekk eller ikke. ❤️ Lykke til. Anonymkode: b70bd...61f Tusen takk for et skikkelig fint svar!❤️ Takk for gode råd. Tror jeg skal holde meg unna KG neste gang ja😅😊 og heller høre med sykehuset. For øvrig så ringte jeg dem og fikk komme inn på en sjekk. Heldigvis så alt bra ut med babyen vår, hadde god hjerteaksjon. Hun holdt på å sparke opp i morkaka, så var ikke så rart jeg ikke hadde kjent noe i følge jordmor. Så da er dagen min redda og jef kan senke skuldrene. takk alle andre også for fine svar❤️ Da fikk jeg sjekket det opp! Skummelt å ikke vite..men så lærer man av erfaringen også! Anonymkode: feb95...bd6 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #10 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk for et skikkelig fint svar!❤️ Takk for gode råd. Tror jeg skal holde meg unna KG neste gang ja😅😊 og heller høre med sykehuset. For øvrig så ringte jeg dem og fikk komme inn på en sjekk. Heldigvis så alt bra ut med babyen vår, hadde god hjerteaksjon. Hun holdt på å sparke opp i morkaka, så var ikke så rart jeg ikke hadde kjent noe i følge jordmor. Så da er dagen min redda og jef kan senke skuldrene. takk alle andre også for fine svar❤️ Da fikk jeg sjekket det opp! Skummelt å ikke vite..men så lærer man av erfaringen også! Anonymkode: feb95...bd6 TS forresten☺️ Anonymkode: feb95...bd6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå