Gå til innhold

Hvordan i alle dager kommer man over et samlivsbrudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kommer trolig en lang tekst her nå.

Det hele startet med at vi begge to har hatt veldig mye jobb det siste halvåret og det var mangel på komunikasjon i hjemmet. Så jeg startet praten med min samboer om at hun må begynne å informere når hun kommer hjem slik at vi får tilrettelagt for å spise middag sammen. Vanlig vis er hun hjemme 6-7 på kvelden. Men nå var vi opp i 8-9. Vi har vært sammen i 15 år, gift i 3 og har et barn på 13 år sammen. Etter denne samtalen hvor hun syntes at vi hadde det greit utartet det seg et vennskap mellom henne og en kollega. Det kom mange løyner om hvor hun var og tilbringte mye tid sammen med han. Jeg ble jo derfor bekymret og begynte å grave etter svar. Hvor var hun, hva gjore hun osv osv. Alt jeg lette etter fant jeg svar. Men hun ville ikke innrømme noen ting og bekreftet at det var vennskap. Så kom beskjeden om at hun hadde det ikke bra i forholdet og ville ut. Jeg fortsatte å grave og det endte til slutt med at jeg fant ut at hun overnattet til vedkommende. Løgnende fortsatte bare å tikke inn og jeg ble syklig opptatt av og finne svaret.  Så jeg gikk inn på instagrammen hennes og sjekket meldingene. Der hadde han sendt et slikt bilde med tekst "min kjæreste,jeg er din for altid" eller noe slik. Jeg ringer henne å sier at nå har jeg snoka, og hun hadde 10 min på å tenke ut hvordan hun skulle legge det fram til meg. Og at jeg ønsket 100%erlighet. 3 timer senere på dagen sa hun til meg at han hadde inrømmet følelser for henne, men at det ikke var gjensidig. Så kom bomba, og realiteten i samtalen de hadde hatt. Hun hadde noe følelser for han og de hadde kysset. Dagen etter, alt er bare kaos i hode mitt, klarer ikke å tenke og går egentlig bare rundt og svimer og stresser. Gråter, er sint og frustrert. Gått ned 13kg nå. Ikke noe kjempebekymribg da jeg har en del trivsels kilo. Hun har bodd til han i 14 dager nå, har spurt om å få barnefri denne uka og skal på tur med min søster. Barnet skal da bo til de turtelduene. Og det føles ikke greit. Sikkert litt på grunn av sjalusi men,også fordi jeg ikke ønsker at barnet skal bo frem og tilbake i andre hjem som ikke er sitt eget. Ekskona eller hva man nå en skal kalle det, har ikke penger til å finne seg et eget sted å bo. Så hun blir nok værende der en stund. Uroen gir ikke slipp, tror familen min begynner å bli lei av den gråtkvalte 35åringen.  Har lagt meg inn på tinder. Alle i rundt meg sier at jeg vil finne meg en ny, for jeg er så kjekk. Men hallo! Vært på tinder i 1 uke og det er ingen som liker meg tilbake? Jeg klar ikke å slappe av. 2 dager siden endte jeg på legevakta i full desperasjon. Fikk ikke det jeg ville, som var antidepresiva. Trimmer mye nå. Spiser litt. Sover lite. Har ferie og alt for mye tid til å tenke. Også føler jeg det blir feil og erstatte savnet med å gjøre noe annet. Ingen ting frister. Synes det blir vanskligere å være glad rundt barnet. Barne virker som hun tar det greit. Å ser på det som spennende å bo på andre plasser. Hvordan i alle dager skal jeg få roet hode. Sex har roet hode mitt tidligere, men hånda er ikke den samme som en person. Og jeg er vant til 1 gang i uka.. 

Endret av Jegmegogbarnet
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så trist. Det er ikke annet å gjøre enn å ta tiden til hjelp. Fokusere på deg selv og barnet. Etterhvert kan du tillate deg å være trist en stund på kvelden, men late som alt er greit resten av tiden. Ikke bland inn en ny dame ennå. Du er åpenbart ikke deg selv ennå. Bruk heller tiden til å planlegge hyggelige aktiviteter for deg og barnet. Kanskje dere kan reise bort en tur? Dra på aktiviteter som barnet vil like. Det er viktig å holde seg i aktivitet. Jeg tror heller ikke medisiner vil hjelpe, men kanskje noen å prate med. Du er ikke alene. Det er 50 prosent skilsmisse og de fleste får det greit etterhvert. ❤️

Anonymkode: 09324...c99

• Liker 5
Skrevet

Ny dame er bare å glemme nå, du er ikke klar. Det vil bare bli rot.

Konsentrer deg om barnet ditt og gjør koselige ting, tren og lag god mat osv. 

• Liker 10
Skrevet

Tid/avstand/samtalepartner(terapeut) for å bearbeide, kjenne og forstå følelsene dine.

Ikke desperat tinder sjekking for å bekreftelse av at du er verdt noe. 

Du er nemlig verdt noe selv uten å komme i trusene på første og letteste.

Få rutine på plass, og ta godt vare på deg selv mentalt.

Gi ting tid og livet blir lettere.

Hilsen en som har vært der og som nå synes livet er ganske bra🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette må være vondt. Husk at ting er verst nå og det vil bli bedre over tid. Tiden leger alle sår. Det er vondt å bli dumpa for en annen. Såklart kommer du til å møte andre og kunne date og ha sex igjen. Du er en ung mann med masse muligheter. Men akkurat nå bør du komme deg over det verste sjokket og tapet først. Du er i en vanskelig situasjon. Ta godt vare på deg selv. Gjør ting som er bra for deg. Kanskje du trenger å snakke med en psykolog? Og søk støtte fra gode venner og familie.

Anonymkode: ef636...37c

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dette må være vondt. Husk at ting er verst nå og det vil bli bedre over tid. Tiden leger alle sår. Det er vondt å bli dumpa for en annen. Såklart kommer du til å møte andre og kunne date og ha sex igjen. Du er en ung mann med masse muligheter. Men akkurat nå bør du komme deg over det verste sjokket og tapet først. Du er i en vanskelig situasjon. Ta godt vare på deg selv. Gjør ting som er bra for deg. Kanskje du trenger å snakke med en psykolog? Og søk støtte fra gode venner og familie.

Søker mye støtte, kanskje litt for mye. Har vært en time til psykolog, men der er det ferieavvikling nå.  Familien har stilt opp. De er der for meg hele tiden. Har ordnet meg et par nye venner, som jeg snakker mye med og finner på ting sammen. Det er godt for da får de onde følelsene hvile,men derav slår de hardt tilbake når man får rom til å tenke. Det er faktisk verdt når jeg er rundt barnet. Må overkompansere for følelsene og jeg har følt at jeg har vært med henne alene. Ansvar for huset alene, alt papirarbeid alene, økonomi og fordeling. Virker ikke som hun bryr om å få ting i orden. Kjenner i et par minutter om dagen at man ikke ønsker å leve. Men det er generelt en teit tanke ..

Endret av Jegmegogbarnet
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært der du er nå , trådstarter. Jeg var langt nede. Trodde aldri at jeg skulle noensinne klare å bli lykkelig igjen. Men jeg ble flink å trene mye. Ga meg selv mål og utfordringer. Jeg tok barna med meg på ferie. Dro faktisk til USA med begge barna på tur. Og i det jeg gjorde det så fikk jeg helt nye tanker i hodet. Jeg fikk en tanke om at jeg kunne ha det veldig fint alene. Og da: vips : da traff jeg mannen som jeg bor med nå. Og alt fra fortiden er lagt bak meg. Jeg ser på livet med helt nye øyne, og jeg er glad for at livet ble slik det ble. 

Anonymkode: 40478...821

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Pust med magen, ta et steg av gangen. Har dere ikke noe form for samværsavtale? Veldig spesielt at barnet bor hos mor og ny kjæreste hvis det er kort tid siden brudd.. Men uansett. Dere har vært sammen lenge og det kan føles som at man mister en del av seg selv. Det er brutalt nå, men det går over!

Du må fokusere på deg selv og hva du har lyst til fremover. Eksen din er teit, drit i hun. Akkurat nå må du bare prøve å overleve og gjøre det som er best for deg. Ikke stress med sex og tinder, det hjelper ikke. Det eneste som har noe å si er hvordan du klarer å tenke om situasjonen. Jobb gjennom de vonde følelsene nå, og snart vil du finne deg selv igjen. 

Anonymkode: a07d8...a2f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du en kompis du kan snakke ut med en kveld?

En venn av meg reiste bort en uke etter at han og (eks)kona tok ut separasjon. Satte av litt cash og tok seg en uke på et bedre hotell i Italia, mens hun hentet tingene sine i huset. 

Anonymkode: 0b022...1ea

• Liker 2
Skrevet

Du vil få det bra igjen, men det tar noe tid. 

Det er viktig at du ivaretar elementære ting - nok søvn, sunn mat og vær i aktivitet. Prat gjerne med folk, men ikke slit de ut med å bare prate om deg og ditt - husk å spørre hvordan de har det også. 

Sett deg så små mål om hva du vil ha ut av dagene dine og lag deg større mål fremover. Ta med deg barnet og planlegg noen mål sammen. Skap deg et eget liv uten eksen. 
Ikke involver en ny dame med en gang. Barnet kan kanskje virke avslappet med tanke på at eksen din plutselig bor sammen end en ny mann, men det kan komme reaksjon på dette senere. Og da er det viktig at barnet i alle fall har ett hjem hvor hun føler seg helt hjemme. Du blir den stabile forelderen. 

Lykke til - dette klarer du! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Jegmegogbarnet skrev (3 timer siden):

Søker mye støtte, kanskje litt for mye. Har vært en time til psykolog, men der er det ferieavvikling nå.  Familien har stilt opp. De er der for meg hele tiden. Har ordnet meg et par nye venner, som jeg snakker mye med og finner på ting sammen. Det er godt for da får de onde følelsene hvile,men derav slår de hardt tilbake når man får rom til å tenke. Det er faktisk verdt når jeg er rundt barnet. Må overkompansere for følelsene og jeg har følt at jeg har vært med henne alene. Ansvar for huset alene, alt papirarbeid alene, økonomi og fordeling. Virker ikke som hun bryr seg blir helt tom. Kjenner i et par minutter om dagen at man ikke ønsker å leve. 

Jeg tror ikke du kan få for mye støtte akkurat nå. Det er bra at du gjør det. Godt å høre at du har familie som stiller opp! Og at du har de nye vennene. Så ja er nok fint at du får mindre tid til å gruble på alt dette. Det er en enorm livsomveltning for deg og en som du ikke valgte selv. Kan ikke tenke meg noe verre. Så å ha vonde følelser og føle at man ikke ønsker å leve, det er nok normalt å føle på akkurat nå. Men hvis slike tanker tar for mye plass, så undersøk flere muligheter for å få hjelp med psyken. Og gjør det du kan for å bygge opp deg selv psykisk. Dette er sånn som knekker selvfølelsen til den beste. Å bli forlatt av sin partner til fordel for en annen, og de oppfører seg som de ikke bryr seg og du står igjen alene. Det er hjerteskjærende, det er kaldt og det er så vondt. Anerkjenn at dette er noe av det tøffeste du kommer til å måtte gå gjennom, men tenk at du er sterk, du skal klare dette. Du kommer deg gjennom dette og det er verst nå, så blir det litt og litt bedre, jo lengre på avstand du får dette her. 

Det er ekstra viktig at du tenker positive tanker og støttende tanker om deg selv. «Jeg er sterk, dette skal jeg komme meg gjennom selv om det er beintøft» «Jeg var en trofast og god partner, det var hun som ga opp og svek meg. Jeg kan gå med hodet hevet for all fremtid» « Jeg skal være sterk for barna mine» «Jeg har kommet meg gjennom prøvelser før, jeg skal komme meg gjennom dette også» «Jeg er en flink far, en god kollega, en god venn». Osv. lignende tanker. Du trenger både støtte fra andre og egenomsorg fra deg selv akkurat nå. Unn deg noe du ønsker deg. Gjør ting som er bra for deg. Og tillatt deg å gråte ut og få utløp for følelser du kjenner på. Kanskje gjennom noen aktiviteter eller gjennom å skrive ut det du tenker på. Og ikke minst: Fokuser på hennes dårlige sider og hvorfor du ikke trenger henne mer som kjæreste. Slik kom jeg meg over eksen min. Jeg fokuserte på alt som var dårlig med han. Selv små ting blåste jeg opp til store ting fordi når det er slutt og man er nødt til å komme seg over noen, så er det beste måten å minne seg på alt det dårlige. 

Lykke til❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få inn en fast døgnrytme med noe som gjør deg glad hver dag. Bestem deg for å spise, drikk mye vann, få noe å sove på om mulig. Vær med folk som gjør deg godt. Godta følelsene som kommer og få utløp på en sunn måte. 

4 mnd siden brudd, men også 4 mnd med trusler og trakassering så livet her er rimelig tøft nå. Men slik fikser jeg det. 

Anonymkode: 4937a...bb8

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet

Alkohol og uforpliktende sex har virket bra for meg i en overgangsperiode. 

AnonymBruker
Skrevet

Skriv liste over positive ting med at det er slutt 

Få deg en ny hobby. Gjerne også noen nye venner/bekjente. Ny stimuli trener hjernen til å tenke nye tanker. 

Har du ikke et dyr, kan det være rette tidspunktet for det. Det kan også vært brann for barnet ditt.

Anonymkode: b96bd...b00

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Pust med magen, ta et steg av gangen. Har dere ikke noe form for samværsavtale? Veldig spesielt at barnet bor hos mor og ny kjæreste hvis det er kort tid siden brudd.. Men uansett. Dere har vært sammen lenge og det kan føles som at man mister en del av seg selv. Det er brutalt nå, men det går over!

Du må fokusere på deg selv og hva du har lyst til fremover. Eksen din er teit, drit i hun. Akkurat nå må du bare prøve å overleve og gjøre det som er best for deg. Ikke stress med sex og tinder, det hjelper ikke. Det eneste som har noe å si er hvordan du klarer å tenke om situasjonen. Jobb gjennom de vonde følelsene nå, og snart vil du finne deg selv igjen. 

Anonymkode: a07d8...a2f

Vi har samværsavtale ja, og det var her jeg på et vis dreit meg ut. 50/50. Sa jeg trenkte en uke for meg selv da mor og datter har tilbringt 2 kvelder i lag de siste 14 dager. Så jeg sa at jeg kan flytte fra huset. Skal dra på roadtrip med min søster. Mor ville ikke bo hjemme selv om jeg ikke var til stede i huset. Så da ble det slik at dattra min bor til en fremmed man... Det sitter ganske langt inn. Å det knuser hjerterota. Vi som skulle kappkjøre rollestoler på gammle hjemmet. Føler jeg vet hvem jeg er, og er tydelig på mine verdier. Vil heller ikke være noen andre en den jeg er, men for at jeg skal kunne være meg selv trenger jeg en annen og massere, lage mat til og trøste etter en slitsom dag på jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
Jegmegogbarnet skrev (36 minutter siden):

Vil heller ikke være noen andre en den jeg er, men for at jeg skal kunne være meg selv trenger jeg en annen og massere, lage mat til og trøste etter en slitsom dag på jobb. 

Høres ut som du har mye å gi. Men akkurat nå må du gi deg selv gode ting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som du har mye å gi. Men akkurat nå må du gi deg selv gode ting.

Kjøper meg ny tesla i dag, det får no hyre for noen dager. 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jegmegogbarnet skrev (1 time siden):

Kjøper meg ny tesla i dag, det får no hyre for noen dager. 😂

Du får ta deg noen turer ut i sommeren :)

AnonymBruker
Skrevet

Du er ung, og dere har vært sammen lenge. Sorgen kommer til å blekne, og du har mye spennende og fint foran deg etterhvert. Ny dame er ikke noe å stresse med allerede, men uforpliktende sex kan kanskje hjelpe litt på. Lykke til 🥰

Anonymkode: 2ad76...358

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, Alterego666 said:

Alkohol og uforpliktende sex har virket bra for meg i en overgangsperiode. 

Det kan funke for noen, mens for andre er det begynnelsen på et tragisk liv. Sier ikke at man kan ta seg en fest og bare drite i alt en helg, men  å holde på sånn over lengre tid er ikke bra. 

Ligge rundt når du har barn, tjaaa kanskje for en stund. Jeg ville heller fokusert på å ta vare på meg selv. Du vil ikke at barnemor skal høre rykter om at du ratet rundt dritings på byen og har deg med ny dame hver helg. 

Anonymkode: 6ecc8...992

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...