Gå til innhold

Barna har ferie og jeg må jobbe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært arbeidsledig mye i korona tiden. Men i mars/mai tiden fikk jeg tilbud, og denne gikk på at jeg ville jobbe mye i sommer. Og jeg som ikke hadde noe annet valg sa jo at jeg kunne jobbe mye i sommer. Skulle eventuelt bytte de vaktene jeg måtte om jeg fikk vite det litt tidlig. Men sjefen var veldig treg med å lage turnus, og barnehagen maste om at vi skulle velge ferie ukene. Så nå har jeg selvfølgelig fått vakter de ukene barna Har fri. Jeg lurte på om jeg kan snakke med sjefen om dette? Og hva annet kunne jeg foreslått? Ferien deres er fra neste uke og ut juli, kunne jeg spurt om han kunne flytte vaktene? Har jeg egentlig krav på noe mtp at dette er bare vikariat? 

Anonymkode: 43341...cf2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er vikariat og du nettopp er begynt så er vel vikariatet nettopp for å dekke opp for faste som er ute i ferie? Du fikk også vite at du måtte forvente mye jobbing i sommer før du aksepterte. Tror dermed ikke du har krav på å få endret noe. Det beste du kan håpe på er at du kan bytte noen vakter, eller kan du eventuelt reforhandle barnas friperiode slik at de får fri når det passer bedre med din jobb? 

Anonymkode: 77315...311

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Spør om du kan byttte ferie på barna? 

Anonymkode: 03ee3...43e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så lenge det er vikariat og du nettopp er begynt så er vel vikariatet nettopp for å dekke opp for faste som er ute i ferie? Du fikk også vite at du måtte forvente mye jobbing i sommer før du aksepterte. Tror dermed ikke du har krav på å få endret noe. Det beste du kan håpe på er at du kan bytte noen vakter, eller kan du eventuelt reforhandle barnas friperiode slik at de får fri når det passer bedre med din jobb? 

Ja jeg aksepterte det pga dette var jo den eneste utveien. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har sagt ja til en jobb som innebærer at du skal jobbe og nå vil du ikke likevel? Jeg tenker at det beste du kan gjøre om du vil ha med gode referanser er å la det være en unntakssommer. Bit tennene sammen og jobb det du har sagt ja til. Kan ikke barna dine være med venner i blant og så gjør dere noe fint sammen når du har fri? 

Anonymkode: 61b37...211

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jeg aksepterte det pga dette var jo den eneste utveien. 

Da må du også følge opp din del av avtalen. At barna en eller annen gang i løpet av sommeren skulle ha fri fra barnehagen kom ikke som noen overraskelse. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spør om du kan byttte ferie på barna? 

Det tror jeg er nok for sent nå

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da må du også følge opp din del av avtalen. At barna en eller annen gang i løpet av sommeren skulle ha fri fra barnehagen kom ikke som noen overraskelse. 

Jeg har heller ikke tenkt å ikke følge min del av avtalen,  er ikke slik at jeg frigir meg fra alt av arbeidet heller, og jeg nevnte at jeg hadde barn og dem gikk i barnehagen. De med barn vet hvor uforutsigbare de kan være, så uansett om det ikke hadde vært problem med ferie hadde det nok oppstått noe annet.  Men takk for svar 👍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det tror jeg er nok for sent nå

Det går an å høre og forklare hvorfor 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du har sagt ja til en jobb som innebærer at du skal jobbe og nå vil du ikke likevel? Jeg tenker at det beste du kan gjøre om du vil ha med gode referanser er å la det være en unntakssommer. Bit tennene sammen og jobb det du har sagt ja til. Kan ikke barna dine være med venner i blant og så gjør dere noe fint sammen når du har fri? 

Anonymkode: 61b37...211

Jeg vil jo selvfølgelig jobbe, det er ikke det som er problemet. Det er jo de tre pålagte ukene barna må ha fri. Jeg holder på å ordne med venner å kjente, ikke alltid så lett på denne tiden. Men takk for tips👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ansatt et par i ferien med budskapet om å jobbe mye. Hadde en av de nå kommet og sakt at de plutselig ikke kan jobbe ut juli hadde vedkommende satt oss i en skikkelig kinkig situasjon. 

For det første ødelegge det å innfri turnusen og noen risikerer å korte ned ferien sin. For det andre, skullle vi si nei, noe som er mest sansynlig, risikerer det å ødelegge mye av kjemien med arbeidstaker da vi jo vet at hun egentlig ikke vil jobbe.

Så ta lærdom eller hør med barnehagen. Kan tenkes de har ledig kapasitet de ukene og gjerne vil bytte til senere ferie for barnet.

Anonymkode: 24347...f95

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bor sammen med pappaen til barna er vel han hjemme, og hvis ikke kan vel han passe? Hadde heller hørt med barnehagen enn den nye jobben. 

Anonymkode: f918b...85f

• Liker 3
Skrevet

Visst sjefen din var treg med vaktliste så burde du etterlyst den, siden du visste at barna må ha tre uker fri

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ring barnehagen. Forklar dem situasjonen. Vi hadde gått med på å bytte. Et eller to barn ekstra i noen av ukene i ferien ordner vi. Ofte barn som skulle ha kommet som får  fri. Så er en mulighet for at de går med på å flytte barnas ferie. Men vet jo at noen steder er strenge. 

I o med at du da vil ha noe ferie i aug kan det være de ber om at dere betaler ekstra siden juli er betalingsfri siden barna skal ha 4 uker ferie. Eller at dere må ta ut flere enn 4 uker neste barnehage år. 

Barnehagen maste fordi vi ansatte får ikke vite hvordan vi skal ha fri før vi vet hvor mange ansatte vi minst må ha. Hos oss går vi ofte flere ansatte enn vi trenger for å unngå krise ved sykdom, så tror som sagt ikke at det skal være noe problem. Lykke til 

Anonymkode: 1ba88...4af

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ring barnehagen, forklar situasjonen og spør pent om det er noen mulighet for å endre. I og med at dette er fellesferien så kan det jo være at de har plass til et barn til med den bemanningen de har planlagt.

Lykke til 🙂

Anonymkode: 180b0...158

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan spørre barnehagen, men å spørre om å bytte vakt i fellesferien når du er ansatt som sommervikar, Det bør du ikke gjøre 

Anonymkode: c421f...091

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det lukter litt vondt av arbeidsmoralen din. Håper jeg tar feil. Du har takket ja til en sommerjobb, men lurer på om du har noen rettigheter som gjør at du kan slippe å jobbe i sommer? 

Jeg forstår at situasjonen er vanskelig for deg, men her må du lete med lys og lykter for å finne alternativer for barna dine - pappaen deres, venner, besteforeldre eller spørre barnehagen pent om dere kan utsette ferien. 

Og "det oppstår ikke noe annet" hvis man er i et vikariat etter å ha gått mye arbeidsledig - sykt barn dager er forbeholdt pappaen for eksempel hvis han har fast jobb. Det tar litt tid å opparbeide seg slike rettigheter. 

Håper det ordner seg for dere.  

Anonymkode: ccd33...4a2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du sier til bhg at ting ble anerledes. De fikser endring på et barn i ferien. DET er løsningen. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du antyder at barna skal være alene hjemme? For det er ikke lov, så det er ikke et valg. For en dust kommentar. 

Anonymkode: af3d6...298

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå kommer det jo selvsagt an på avtalen dere har gjort og sånn, men de fleste bedrifter ansetter jo nettopp sommervikarer fordi de trenger noen på jobb mens de faste har fri.

Å plutselig ikke kunne jobbe tre uker hvis man opprinnelig har signalisert at man kan jobbe mye i sommer… Det hadde blitt problematisk på min arbeidsplass i hvert fall. Vil tro du ikke har krav på noe spesielt her - du har jo sagt du kunne jobbe mye i sommer. Og du burde mast på sjef om turnus var sen - og i alle fall ikke bare satse på at du skulle få de tre ukene fri.

Håper det ordner seg for deg med barnevakt eller bytting, og at du slipper å sette arbeidsplassen i en kjip situasjon. 

Anonymkode: e0adc...1e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ring barnehagen. Forklar dem situasjonen. Vi hadde gått med på å bytte. Et eller to barn ekstra i noen av ukene i ferien ordner vi. Ofte barn som skulle ha kommet som får  fri. Så er en mulighet for at de går med på å flytte barnas ferie. Men vet jo at noen steder er strenge. 

I o med at du da vil ha noe ferie i aug kan det være de ber om at dere betaler ekstra siden juli er betalingsfri siden barna skal ha 4 uker ferie. Eller at dere må ta ut flere enn 4 uker neste barnehage år. 

Barnehagen maste fordi vi ansatte får ikke vite hvordan vi skal ha fri før vi vet hvor mange ansatte vi minst må ha. Hos oss går vi ofte flere ansatte enn vi trenger for å unngå krise ved sykdom, så tror som sagt ikke at det skal være noe problem. Lykke til 

Anonymkode: 1ba88...4af

(Ts her)Takk for ordentlig svar ☺️ Skjønner godt at dere også trenger å vite, det er dumt å gå rundt å vente på sånne ting. Derfor jeg ikke være den kjipe. Men barnehagen som barna går i er veldig hyggelige, så tror jeg hører på deg å forklarer situasjonen til dem! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...