Gå til innhold

Dere småbarnsforeldre i ferien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får dere tid til å kose dere sammen som et par? Jeg føler at all ledig tid går med til barna. Ikke noe særlig tid til hverandre som et par. Barna er 8 og 6

Anonymkode: 87153...b9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei😋 barn på 3 og snart 1 her

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med som par?

vi koser oss sammen som par. , selv om vi er med barna , men om du mener alenetid så nei

Anonymkode: 65cf7...2ef

• Liker 9
Skrevet

Ja, det fine med barn som er såpass små er at de legger seg relativt tidlig slik at man har voksentid på kveldene. Det er faktisk lettere med kvalitetstid som par når barna er små for når de blir eldre er de gjerne våkne like lenge som foreldrene (men til gjengjeld kan de da være alene hjemme og man kan dra ut uten barna). 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (40 minutter siden):

Ja, det fine med barn som er såpass små er at de legger seg relativt tidlig slik at man har voksentid på kveldene. Det er faktisk lettere med kvalitetstid som par når barna er små for når de blir eldre er de gjerne våkne like lenge som foreldrene (men til gjengjeld kan de da være alene hjemme og man kan dra ut uten barna). 

Ja, her sovner de 21.30 for tiden, så da er det lite energi igjen på oss foreldre😝

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hva mener du med som par?

vi koser oss sammen som par. , selv om vi er med barna , men om du mener alenetid så nei

Ja, jeg mener litt alenetid. Det er gøy for voksne å gjøre litt aktiviteter, men ikke alt er like koselig for voksne, hehe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får dere tid til å kose dere sammen som et par? Jeg føler at all ledig tid går med til barna. Ikke noe særlig tid til hverandre som et par. Barna er 8 og 6

Nei. Vil ikke ha noe tid alene med mannen, heller. 2 barn har ødelagt forholdet.

Anonymkode: 68555...26c

• Liker 2
Skrevet

Lite alenetid gitt 😅

Men har jo tida etter at ungen har lagt seg. Samme som i hverdagen i grunn, har ingen barnevakter da heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Tja, vi får jo litt. Har litt tid på kvelden fra 21 kanskje, og så er barnet av og til på besøk hos besteforeldre i en dag eller to. 🙂

Anonymkode: 7a22e...450

AnonymBruker
Skrevet

Vi får halvannen-to timer med et glass vin på terrassen etter de har lagt seg, kanskje en film. 

Så får vi litt tid sammen mens barna løper rundt og bader eller ser litt på iPad etter middag. Selv om de må holdes litt under oppsyn (de er 8 og 12).

Anonymkode: ef9b5...aca

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenkte jeg ikke ville passe i kategorien her fordi du skriver «småbarnsforeldre», men når barna er 8 og 6 år sa blir det noe annet. 

Ja: vi klarer å kose oss sammen som par.

Når barna er så store må man forvente at de klarer å underholde seg selv noen timer. Da mener jeg ikke at man skal forlate dem men at de kan ha en aktivitet sammen uten dere voksne, og at dere voksne kan ha en aktivitet sammen uten dem. 

Gå tur om morgenen sammen, bare om så 20 minutter. Hold i hender og prat om stort og smått. Ungene kan få skjermtid den halvtimen det tar og har mulighet for å ringe dere om det skulle være noe.

På kvelden kan ungene få kinokveld de to sammen. Rigg til et lite «telt» et sted med tepper og puter og sett en iPad foran dem, eller om dere har en TV tilgjengelig kan de ta den og dere setter dere på verandaen.

Inviter venner til ungene over, de kan spille monopol, UNO, cricket, kubb, hoppe på trampoline, osv osv (alle aktiviteter som foregår enten innendørs eller utendørs) og dere voksne trekker dere litt unna for dere selv.

Dette handler mye om å lære unger å være selvstendig og leke selv. Ta i fra dem skjermen og si at de får bare finne ut av det. 

Det er ikke sånn at man som foreldre til barn får en helaften med spa, kino, restaurant, drinks i baren og heftig sex til langt på natt til enhver tid. Men, man kan skvise inn den lille spaserturen, den lille «holde i hånda», det lille kysset eller klask på rumpa. Det lille blikket når man lager middagen sammen, den gode samtalen i bila når ungene har sovna. En armkrok og filmkveld for voksne uten barn. En senere middag for voksne (tapas, ost og kjeks m/vin o.l) etter ungene har fått sin runde med fiskegrateng eller kjøttboller og spagetti.

Det handler stort sett om å se muligheter fremfor begrensninger, Og lære ungene at mamma og pappa ikke er tilgjengelig som underholdning 24/7.

Hadde du hatt barn under fem år ville svaret mitt vært noe helt annet. Da handler det stort sett om å «overleve» som par, voksen og personlig identitet utenfor «mamma» og «pappa» rollen.

Men barn over fem år må man forvente at klarer seg selv i små stunder uten konstant oppsyn og underholdning. 

Lykke til ;) 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Minste er seks uker, så her blir det absolutt null alenetid. Tidligere har vi hatt alenetid på kvelden, og har gjerne sittet ute med et glass vin. 

Anonymkode: 9b2e6...5e0

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nei. Vil ikke ha noe tid alene med mannen, heller. 2 barn har ødelagt forholdet.

Anonymkode: 68555...26c

Ja, det er jo barna sin oppgave å holde liv i mor og fars forhold.. 

:ironi:

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Etter barna har sovnet, så har vi et par timer hvor vi ser en serie eller tar et glass vin. Barna er 1 og 3 år. Men ellers har vi selvfølgelig ikke alenetid. Alenetid og familieferie med småbarn er ikke noe jeg forbinder med hverandre😅 

Anonymkode: e4b73...bba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi får halvannen-to timer med et glass vin på terrassen etter de har lagt seg, kanskje en film. 

Så får vi litt tid sammen mens barna løper rundt og bader eller ser litt på iPad etter middag. Selv om de må holdes litt under oppsyn (de er 8 og 12).

Kan legge til: de har sommerskole med uteaktiviteter første og siste uken av sommerferien. Da har vi tid sammen på dagtid (fra 9 til 15/16).

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Svært sjelden. Den lille tiden som er på kvelden etter at barna har sovnet brukes gjerne til trening etc før man selv stuper i seng.

Vi er heldige som har muligheten til separate soverom. Det å kunne sove på eget rom har vært en velsignelse. Sikrer nok søvn til alle sammen og at man har litt overskudd på kvelden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med kosing? Mener du penetrering og suging?

Anonymkode: b6a2e...e6b

AnonymBruker
Skrevet

Alle vet da at småbarnsforeldre ikke har ferie, sånn ca aldri..

Anonymkode: 7b22c...445

AnonymBruker
Skrevet

Som småbarnsforelder har man da vel ikke ferie? Her er vi fullt inneforstått med at ferie ikke inneholder noe ekstra for oss voksne, bortsett fra noen minutter her og der når en annen voksen «tar ansvaret». Mine er 3 og 5. Vi får noe alenetid med de vi ferierer hos på kveldstid. Hjemmetid i ferien byr på lite alenetid, da husarbeid, trening og hund blir fokuset den lille tiden mellom barna er sovnet og vi legger oss. Må også innrømme at jeg tyr til alenetid og ikke partnertid i større grad enn det som er bra, men jeg trenger noe tid med det jeg liker selv også, sånn innimellom. (Vi er ulike på serier og film, han ser sport og jeg ser drama…)

Anonymkode: 11db1...33f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg mener litt alenetid. Det er gøy for voksne å gjøre litt aktiviteter, men ikke alt er like koselig for voksne, hehe

Vi er forskjellige 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...