AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #1 Del Skrevet 11. juli 2021 Har bygd ei blomsterkasse....hva er lurt no? legge en duk ned i eller ha ei plastkasse med hul ned i? Tenker å plante noen sommerblomster der, og i høst noen tulipanløker. Hvilken jord anbefaler du? Er nybegynner....og det er så mye velge i. Blir glad for svar. Anonymkode: 81d18...3fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #2 Del Skrevet 11. juli 2021 Hvor stor er den? Hvordan er dreneringen i den? Jeg hadde laget et vannreservoar av noe slag i bunn, med et rør opp til toppen slik at det kan fylles. Veke og en duk på toppen før jeg fylte med jord. Hadde fylt oppi med den jorden jeg hadde, antageligvis en blanding av sand, kompostjord fra egen hage, bokashi, gammel jord fra diverse krukker, og kanskje noe kjøpejord og/eller kugjødselkompost. Av kjøpejord har jeg ingen sterke preferanser, så lenge den ikke er gjødslet eller bare torv. Anonymkode: 61a73...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 11. juli 2021 #3 Del Skrevet 11. juli 2021 (endret) Du bør nok dekke kassen med kraftig plast/duk innvendig for at ikke treet skal råtne. Noen gjør det slik: fyll leca i bunnen, ca 10 cm opp. Lecakulene kan gjerne legges inni en gammel strømpebukse slik at de ikke blander seg i jorda. Så kan man lage hull like over lecaen, ut gjennom kassa. Fyll opp med plantejord av ønsket slag og plant. Da er du sikret et vannreservoar, samtidig som du har drenering. Det er mange løsninger. Jeg kjøpte en 80-liter rektangulær murerbalje og bygde kassa slik at den passet rett oppi. Da blir det mindre belastning på kassa. Endret 11. juli 2021 av Hvemsomhelst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 11. juli 2021 #4 Del Skrevet 11. juli 2021 I bunnen av kassen legger du en duk som holder jorden på plass og lar vannet renne gjennom. Du kan ha plast opp langs sidene av treverket for å hindre at treverket råtner i løpet av flere år, men det er ikke nødvendig. Duken du legger i bunnen stifter du fast med stiftemaskin, gjerne legg den litt oppover kantene slik at det blir lett å feste. Du kan kjøpe en rull med duk på alle hagesentre. Du trenger ikke leca eller steiner i bunnen, det er av en eller annen merkelig grunn at vi i Norge har lagt en elsk på leca kuler i plantekasser osv. Tenk på at det du har i kassen din skal ligne på naturen. I naturen har du ikke leca Jeg anbefaler å lese bak på jordensekken før du kjøper. Du bør kjøpe torv fri jord. Inneholder jorden torv (spagnum) er den billigere fordi den er full av torv. Det er flere problemer med torv - jorden synker sammen og du må kjøpe ny jord etter en stund for å fylle på. I tillegg er den kjip mot miljøet. Les mer her hvorfor du IKKE bør velge jord med torv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #5 Del Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvor stor er den? Hvordan er dreneringen i den? Jeg hadde laget et vannreservoar av noe slag i bunn, med et rør opp til toppen slik at det kan fylles. Veke og en duk på toppen før jeg fylte med jord. Hadde fylt oppi med den jorden jeg hadde, antageligvis en blanding av sand, kompostjord fra egen hage, bokashi, gammel jord fra diverse krukker, og kanskje noe kjøpejord og/eller kugjødselkompost. Av kjøpejord har jeg ingen sterke preferanser, så lenge den ikke er gjødslet eller bare torv. Anonymkode: 61a73...6e2 Takk for tips Den er vel ca 1 x1 meter. Vannreservaoar høres komplisert ut ...:) Anonymkode: 81d18...3fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #6 Del Skrevet 12. juli 2021 Hvemsomhelst skrev (18 timer siden): Du bør nok dekke kassen med kraftig plast/duk innvendig for at ikke treet skal råtne. Noen gjør det slik: fyll leca i bunnen, ca 10 cm opp. Lecakulene kan gjerne legges inni en gammel strømpebukse slik at de ikke blander seg i jorda. Så kan man lage hull like over lecaen, ut gjennom kassa. Fyll opp med plantejord av ønsket slag og plant. Da er du sikret et vannreservoar, samtidig som du har drenering. Det er mange løsninger. Jeg kjøpte en 80-liter rektangulær murerbalje og bygde kassa slik at den passet rett oppi. Da blir det mindre belastning på kassa. tusen takk for gode tips ts Anonymkode: 81d18...3fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå