Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man ikke bare være homo/lesbisk/bi etc uten at man må føle at man må "komme ut" på noen som helst måte? Synes ikke det tjener noe annet enn å gjøre legninger utover heterofili til noe rart, annerledes og avvikende, noe man må stå frem med, som om man har gjort noe galt.. Er kanskje på tide og bare være det man er, like de man liker og så har ingen noen rett til å blande seg borti det? Eller har vi ikke kommet dit? 

Samme ned ordet "skeiv".. Det antyder også at noe er feil, avvikende etc.. Hvorfor vil man kalles det? 

Er man ikke bare et 100% vanlig menneske som tilfeldigvis enten liker samme kjønn, begge kjønn, motsatt kjønn, ingen kjønn, etc..? 

Må vi ha skiller mellom oss basert på legning.. 

Anonymkode: 1f565...6cb

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

... ordet "skeiv".. Det antyder også at noe er feil, avvikende etc.. Hvorfor vil man kalles det? 

Anonymkode: 1f565...6cb

Ordet skeiv kommet av at DNF-48 hadde lokaler i Venstres hus i Oslo. Så de var på keiva (venstre). Det var den gang sex mellom menn var forbudt ved lov.

Anonymkode: 111d6...a21

• Liker 1
Gjest GulSol
Skrevet

Jeg har alltid ment at det er samfunnet kollektivt som skaper dette "skapet", og ved å bare akspetere homoseksuelle legninger og ikke bare blindt forvente at alle er heterofile - så visker vi bort nødvendigheten for å komme ut av skapet. 

Skrevet

Ja, man må ha noen slike begreper fordi det fortsatt er en pågående kamp å få aksept for legning. Det har vært en mangeårig kamp for å komme dit vi nå er, og det er fortsatt mange som finner det tungt å stå frem.

Jeg skulle ønske det var som du skriver, TS, men vi er ikke helt i mål enda. Homofili er jo forbudt i nabolandet så kampen er ikke slutt!

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg skulle ønske at det å være homofil var like lite interessant tema å snakke om som at noen er heterofil.

Men sånn er det ikke. Og når noen snakker om "å komme ut av skapet" eller "komme ut" så betyr det jo at man av en eller annen grunn har valgt å holde sin legning skjult av en eller annen grunn i kortere eller lengre periode. Å påstå at dette har vi ikke bruk for i 2021 virker veldig historieløst.

Jeg kjenner en som gruet seg så fælt til å "komme ut" overfor sine foreldre fordi vedkommende var svært usikker på deres forhold til homofili. Dette hadde de jo ikke snakket om i det hele tatt. Så nervøs at vedkommende hadde avtalt med en venninnes mor at vedkommende kunne bo der hvis foreldrene kastet vedkommende ut. Heldigvis hadde vedkommende meget oppegående foreldre som tok denne historien til lærdom om å være åpen om dette.

Og dette var ikke "mange herrens år siden" men noen få år siden.

Dessverre er det nødvendig fortsatt å "komme ut" fordi vi som samfunn ikke har den nødvendige åpenheten rundt dette enda.

Og så lurer enkelte på hva som er vitsen med Pride ...!

Skrevet

Enig 

AnonymBruker
Skrevet

Kan man ikke slutte å tolke alt i verste mening? 

Anonymkode: ab235...8f7

• Liker 1
Skrevet

Er du homo så bare si det da. Er vel ikke noe å skamme seg for eller grue seg for å si. Jo lenger du gnukker på denne hemmeligheten alene jo verre blir det å si det.

Jo før dette kommer ut jo fortere kommer vanlig hverdag igjen og ingen bryr seg egentlig om du er homo eller hetero.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ordet skeiv kommet av at DNF-48 hadde lokaler i Venstres hus i Oslo. Så de var på keiva (venstre). Det var den gang sex mellom menn var forbudt ved lov.

Anonymkode: 111d6...a21

Er det samme grunn for at heterofile på engelsk kalles straight?

Anonymkode: e67e4...cd1

AnonymBruker
Skrevet

Enig. Er drittlei av å måtte komme ut hele tiden. Det stopper ikke heller, det bare fortsetter. Synes det er ubehagelig, fordi seksualitet er privat. Heterofile trenger ikke å snakke om legningen sin. Det trenger forsåvidt ikke homofile heller, men da antar andre at du er hetero siden du ikke har sagt noe, og da blir man sittende i "skapet" da... De fleste spør heller ikke, selv om de sier at de har skjønt det for lenge siden. De spør ikke i tilfelle vedkommende kan bli såret eller sur, hva faen? Det spiller tydeligvis en rolle når folk fortsatt tenker sånn. 

Anonymkode: 337de...8b0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På den ene siden er det galt at må komme ut av skapet og på den andre siden galt at man ikke spør når man har skjønt det eller "det ante meg". Det blir jo feil uansett. Jeg spør ingen om de er homofile eller lesbiske men jeg spør heller ingen om de er heterofile. 

Anonymkode: 74109...bdd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...