Gå til innhold

Sommerles

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sommerles er et veldig fint initativ fra biblioteket, men føler ikke vi har hatt tid til å sette oss så mye inn i det. Det er mye annet som skjer i ferien. Det virker nesten som om skolen forventer at alle er engasjert i dette.

Er det mange her inne som aktivt holder på med dette nå i ferien?

Krise å droppe det?

Anonymkode: aa9b0...ff3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi synes det er veldig gøy. Er jo ikke så mye styr, tar 2 minutter å registrere bøker som er lest. 

Anonymkode: a3cb8...901

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det skaper masse leseglede her i alle fall, åtteåringen leser og leser og er så spent på trofeene. Det er kjemperaskt å registrere en bok og premier kan hentes på biblioteket underveis. 

Anonymkode: 6e43f...fc7

• Liker 4
Skrevet

Sommerles er genialt! Her konkurrerer ungene om å komme seg opp i nivå. Premiene henter vi når det passer, det er ikke noe stress. Man kan feks spare opp og hente når man er hjemme igjen. 

Ja, skolen oppmuntrer til deltakelse i Sommerles fordi det er fin lesetrening, men jeg tenker at det er vel så viktig å bidra til at barna utvikler leseglede. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi elsker Sommerles, og har brukt det aktivt de fire siste årene på begge barna. Det er helt genialt, og skaper masse leseglede.

Du veit hvem som taper på å droppe sommerlesinga, Ts. Det er ikke skolen. ;)

Anonymkode: 9403b...1af

• Liker 6
Skrevet

Guttungen leser men vi glemmer å føre det inn på Sommerles. Han er ikke så voldsomt interessert, premiene er jo ikke helt det store..😅 

Han leser bøker i minst 30/60 minutter om dagen hver dag, gjort det siden 1 klasse. Og så blir det jo mye lesing når han sitter å koder spill og slikt men det blir jo mer engelsk.

AnonymBruker
Skrevet

Hva har skolen med sommerles å gjøre? Dette er jo noe bibliotekene driver med.

Min har vært med på sommerles siden sommeren før hun begynte i første. Det tar max 2 minutter å registrere bøker man har lest eller hørt. Eneste som er litt dumt er at man får premiene så fort (mulig det betyr at min leser mye mer enn snittet?), og man får jo max 3 premier. Så etter et noen få uker går resten av sommerlesen uten flere premier. Men moro med trofeene og sånn uansett da.

Anonymkode: 40a6b...e8a

• Liker 1
Skrevet

Vi er med for første gang, jeg synes det er et supert konsept. 7-åringen er ikke noe glad i å lese selv, så dette er en veldig fin gulrot til å trene. Han elsker små skatter, så premiene fra biblioteket er noe han ser fram til å få, og han følger ivrig med levlingen sin. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skolen oppmuntrer til Sommerles fordi lesing over sommeren er så utrolig viktig. Men det et jo helt frivillig? For mange barn er det en fin motivasjon for å lese mye mer enn de ellers hadde gjort, så ville absolutt anbefale å prøve litt iallefall. 

Her i huset har vi måttet innføre egne premier for hver 10.level, da bibliotekets premier var hentet før ferien var i gang. De er en stor del av motivasjonen til min mellomste. Vi snakker premier som pinneis, velge middag, tur i svømmehallen. Egentlig ting vi hadde gjort uansett, men det vet ikke han.

Som lærer på småtrinnet merker vi enorm forskjell på leseferdigheten ift om eleven har lest jevnlig i den lange sommerferien. Elever som leser ligger som regel likt eller har fremgang ift i juni, mens elever som ikke har lest noe har merkbar tilbakegang. Dermed er spriket i august ganske enormt..

Anonymkode: 3f336...d9d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Genialt opplegg, stor verdi for ungene og krever veldig liten innsats å sette seg inn i. Det er tross alt lagt opp til at ungene skal klare å fikse det selv stort sett.

Om dere så kun leser sommerles-fortellingen inne på sommerles-siden, så  har det effekt.

Les foreldre-infoen inne på sommerles, tar deg maks par minutter.

Viktigste for meg og oss som familie er at sommerles fungerte som supert verktøy til å fremme leseglede, og jakt på gøye bøker sammen med gutta våre når de nådde alderen hvor gaming har det med å overta. Vi har fokus på at lesing er kos :) 

Som andre, så har vi lagt til egne premier for visse mål. Da vi også opplevde at gutta ble så ivrige at de tre premiene fra biblioteket ble henta før skoleferien begynte.

Anonymkode: 48e8c...70b

AnonymBruker
Skrevet

Vi er/var med! Det er jo veldig stas, men alle tre premiene var oppnådd første uken og da er det jo ikke veldig gøy lenger. Benyttet anledningen til en bibliotektur og fikk lånt litt nye bøker. Min begynner i andre klasse.

Anonymkode: 2c068...f82

AnonymBruker
Skrevet

Ser flere skriver at det bare er tre premier (level 10, 20 og 30). Vår erfaring er at de fleste bibliotekene gir premie på level 40, 50 osv. Enkelte biblioteker har samarbeid med med andre lokale aktører og gir feks bade/kinobillett ved level 50/100.

Sommerles er for å gi barna leseglede. 

Anonymkode: 0eaf7...1c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår skolestarter er med for første gang i år og vi synes konseptet er flott. Det tok to minutter å registrere seg og det går kjapt å legge inn de to-tre korte bøkene vi leser hver dag. Han hentet sin første premie i dag og det var mange fine småting å velge mellom. Synes absolutt dere burde prøve, TS!

Anonymkode: a37db...998

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...