Gå til innhold

Tips til sunn "slankemat"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil kutte ned på brød, og går lei av knekkebrød, så vil jeg anbefale deg å lage fullkornswraps med noe godt fyll. Jeg bruker Philadelphia smøreost med hvitløk og urter, mager spekeskinke og salat inni, serverer med cherrytomater, agurk og paprika ved siden av. 

Anonymkode: ce7dc...a77

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du vil kutte ned på brød, og går lei av knekkebrød, så vil jeg anbefale deg å lage fullkornswraps med noe godt fyll. Jeg bruker Philadelphia smøreost med hvitløk og urter, mager spekeskinke og salat inni, serverer med cherrytomater, agurk og paprika ved siden av. 

Da bør man i så tilfelle lage disse selv. De er temmelig kaloririke, lite mettende, og usunne. 

Anonymkode: 6915e...5e1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å lage en råkostblanding av raspa gulrøtter og finsnittet kål sammen med litt sitronsaft. Det er godt, det metter, det er kalorifattig, det kan oppbevares noen dager i kjøleskapet så jeg kan ha den liggende klar i kjøleskapet og den går an å spise sammen med de fleste måltider. Til middag spiser jeg gjerne en fiskekarbonade med mye fisk og råkostsalat med en liten klatt lettrømme eller kesam. Veldig godt og mettende.

Anonymkode: 2da7e...77c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Da bør man i så tilfelle lage disse selv. De er temmelig kaloririke, lite mettende, og usunne. 

For noe tull. Det er ikke verre å spise disse enn å spise fabrikkbakt brød.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For noe tull. Det er ikke verre å spise disse enn å spise fabrikkbakt brød.

gitt at lefsa er grov er innholdet fortsatt usunnere enn et grovt brød. 

Grovbrød inneholder også frø og korn. Og inneholder ikke stabilisatorer, med mer. 

Og kaloriinnholdet er høyere. 

AnonymBruker
Skrevet

Finn forskjellige oppskrifter som ikke baserer seg på store menger smør, fløte, ostetopping og annet for å gi smak, men heller baserer seg på krydre og urter for å smakssette maten. Og som andre sier, bruk filetert kjøtt istedenfor blandingsprodukter som kjøttdeig, pølse osv.

Ved riktig tilberedning av kjøttet, blir det både mørt og saftig uten at det trengs å dynges ned med store mengder fet saus, eller kvernes med masse fett slik som kjøttdeig er.

Anonymkode: d4eaa...3e5

AnonymBruker
Skrevet

Og ikke hør på alle disse mirakelkurene/motediettene som er ute og går. Gå for den mer gode gammeldagse metoden med å spise færre kalorier, enten i mindre porsjoner eller nøyere valg av ingredienser.

Anonymkode: d4eaa...3e5

AnonymBruker
Skrevet

Du ffår ikke slanke deg med mat. Enten trener du mye eller blir du som du er. 

Anonymkode: 10537...303

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du ffår ikke slanke deg med mat. Enten trener du mye eller blir du som du er. 

Anonymkode: 10537...303

Det stemmer faktisk ikke. Kostholdet er mye mer viktig enn trening for selve vektnedgangen. Trening vil imidlertid være til stor hjelp når det gjelder å opprettholde nådd vekt (ettersom forbrenningen blir noe lavere) og har mange andre helsefordeler.

Anonymkode: afdec...a77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk det magreste du finner av meieriprodukter, dropp saus og bruk rømme med 10 prosent fett istedet.

Proteinbrød fra Rema 1000. Lite karbohydrater og høyt proteininnhold.

Kalkunskinke naturell som pålegg.

Kjøp Zeroh ispinner for å stille søtsug på kvelden. Eventuelt Fruitero ispinner om du ikke vil spise sukkererstatning.

Anonymkode: 201c8...f9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2021 den 13.54):

Det er umulig å gi råd uten å vite hva du normalt spiser, og hva du legger i sunt. 

I dag spiser jeg;

- ett (stort) hjemmelaget knekkebrød med hummus og paprika (og to kopper kaffe) 

- salat med ramanosalat, tomat, avokado, halloumi, ett egg og pesto

- grillet breiflabbfilet med urtesmør, grillet paprika, rødløk og aubergine. (og 2-3 glass hvitvin)

Da både knekkebrød, hummus, pesto og smør er relativt rikt på fett, og vin for mange ikke blir sett på som sunt, er det jo umulig for meg å anbefale dette som "sunne" retter? 

Dette var lite mat. Du kan umulig trene eller være i fysisk aktivitet?

Anonymkode: d31d4...592

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kostholdet har ALT å si. Tell kaloriene i en app. Ikke overstig 1300 kalorier per dag om du vil ned i vekt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mer enn nok mat spør du meg! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lite? 

Ikke rart nordmenn sliter med vekten... 

Løper en time fem ganger i uka, og kombinert med dette kostholdet resulterer det i sunne 62kg på 170cm. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Lite? 

Ikke rart nordmenn sliter med vekten... 

Løper en time fem ganger i uka, og kombinert med dette kostholdet resulterer det i sunne 62kg på 170cm. 

Lite mat ja :) Vinen drar jo opp kaloriene litt da.

Men ellers altfor lite mat i mine øyne.

Anonymkode: bc4bc...d09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lite mat ja :) Vinen drar jo opp kaloriene litt da.

Men ellers altfor lite mat i mine øyne.

Anonymkode: bc4bc...d09

Du mener jeg burde veid mer? 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart folk blir forvirret om hva som er sunt kosthold når en leser slike tråder og alle de motstridene rådene 🙈

Anonymkode: af3e4...e06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...