Gå til innhold

Tips til sunn "slankemat"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er ikke overvektig, men merker at jeg har begynt å få litt mage. Med et litt sunnere kosthold tenker jeg at jeg skal klare å fjerne den i løpet av noen måneder, men trenger noen tips?

Når jeg søker på nett, synes jeg resultatene varierer. For plutselig står det at man skal bruke sauser, poteter osv., og det er jo ikke alltid et sunneste.

Så om noen kan komme med tips til sunn og relativt enkel og rask hverdagsmat, setter jeg pris på det. Jeg er ganske disiplinert, så om jeg først finner noen retter som kan fungere, vet jeg det skal gå ganske bra :)

#69dudes

Anonymkode: 3739a...031

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spis vanlig næringsrik mat du, i riktig porsjoner.

Så kutter du ut alt det du IKKE skal spise...er jo der de fleste feiler. Spis kun hovedmåltider, ingenting utenom.

Så enkelt er det, spiser nok i hovedmåltidet slipper du å ha mellommåltider. Glem alt som heter slanking og dietter.

Anonymkode: bc4bc...d09

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har et normalt kosthold fra før er det beste å bare gjøre mindre grep. Som å spise litt mindre til hvert måltid. Eller å ta på litt mer grønnsaker og litt mindre kjøtt. 

Selv er jeg glad i gode lunsjer og middager i helgen, gjerne med vin. Spiser derfor gjerne vegansk eller fisk gjennom uka, også til lunsj. 

Ellers er mitt hovedprinsipp tre måltid om dagen. Ingen snoping eller snacks. Her tror jeg mange har mye å hente. Det gjør også at man er stabilt mett, og ikke går på en smell når kvelden kommer. 

Anonymkode: 6915e...5e1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Så lenge du har et normalt kosthold fra før er det beste å bare gjøre mindre grep. Som å spise litt mindre til hvert måltid. Eller å ta på litt mer grønnsaker og litt mindre kjøtt. 

Selv er jeg glad i gode lunsjer og middager i helgen, gjerne med vin. Spiser derfor gjerne vegansk eller fisk gjennom uka, også til lunsj. 

Ellers er mitt hovedprinsipp tre måltid om dagen. Ingen snoping eller snacks. Her tror jeg mange har mye å hente. Det gjør også at man er stabilt mett, og ikke går på en smell når kvelden kommer. 

Jeg har et ganske normalt kosthold, og spiser lite snop i hverdagene. Ellers er det frokost, lunsj og middag hver dag. Og kanskje jeg koker et egg til kveldsmat.

Men jeg er ingen mesterkokk, og lager mye av det samme. Så er også på utkikk etter noen konkrete tips til sunn mat. Om noen har noen linker å dele, setter jeg pris på det :)

TS

Skrevet

Hva bruker du å drikke da? Hvis du drikker endel juice, melk, smoothier, brus og øl/vin så kan du kanskje kutte endel kalorier der. Mange tenker ikke over kaloriene de drikker når de skal ta grep i kostholdet, men det er mye kalorier å spare inn på ved å drikke vann, kaffe/te og sukkerfri saft. Eller sukkerfri brus. Jeg mener ikke at du aldri skal drikke noe med kalorier i, men begrense det :) Personlig så foretrekker jeg å spise kaloriene, ikke drikke de, men har jeg lyst på en smoothie eller juice så drikker jeg det. Men ikke hver dag. Unntaket er sukkerholdig brus, det drikker jeg aldri. 

Mange matvarer som blir betegnet som sunne er kaloririke, som f.eks avokado, nøtter, fet fisk, olivenolje. Viktige matvarer i kostholdet pga de inneholder sunt fett, men kan være greit å begrense det litt. Det viktigste for å lykkes tror jeg er å gjøre små grep som du kan leve med i hverdagen. Tror også det er viktig å ikke se på enkelte matvarer som forbudte, at du aldri skal spise det igjen. Har du lyst på sjokolade en dag så synes jeg du skal spise den sjokoladen. Men en liten sjokolade og ikke ei stor plate sjokolade. 

Influenseren Fitfocus/Desiree Andersen har mange gode og sunne oppskrifter. Også enkle oppskrifter. Jeg følger henne på Instagram, og hun har flere innlegg der hun «sunnifiserer» vanlige hverdagsretter, også f.eks klassiske Toro-retter. Jeg liker veldig godt at oppskriftene er enkle, og at hun bruker vanlige matvarer som du kjøper i dagligvarebutikk, ikke spesialingredienser du må kjøpe på nett eller i helsekostbutikker. I tillegg er hun jordnær uten kroppsfokus på å være tynnest mulig som mange bloggere har. 

https://desireeandersen.no/category/oppskrifter/

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Jeg er ikke overvektig, men merker at jeg har begynt å få litt mage. Med et litt sunnere kosthold tenker jeg at jeg skal klare å fjerne den i løpet av noen måneder, men trenger noen tips?

Når jeg søker på nett, synes jeg resultatene varierer. For plutselig står det at man skal bruke sauser, poteter osv., og det er jo ikke alltid et sunneste.

Så om noen kan komme med tips til sunn og relativt enkel og rask hverdagsmat, setter jeg pris på det. Jeg er ganske disiplinert, så om jeg først finner noen retter som kan fungere, vet jeg det skal gå ganske bra :)

#69dudes

Kort og enkelt så er løsningen kylling, fisk og kjøtt i form av rene produkter som filet og rene stykker. Ikke bearbeidet og blandingsprodukter som kjøttdeig, gratenger, ferdigmat, osv.

Anonymkode: a0e6e...2e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spis mer grønnsaker til hvert måltid

Anonymkode: 84ec1...465

AnonymBruker
Skrevet
skruf skrev (3 timer siden):

Hva bruker du å drikke da? Hvis du drikker endel juice, melk, smoothier, brus og øl/vin så kan du kanskje kutte endel kalorier der. Mange tenker ikke over kaloriene de drikker når de skal ta grep i kostholdet, men det er mye kalorier å spare inn på ved å drikke vann, kaffe/te og sukkerfri saft. Eller sukkerfri brus. Jeg mener ikke at du aldri skal drikke noe med kalorier i, men begrense det :) Personlig så foretrekker jeg å spise kaloriene, ikke drikke de, men har jeg lyst på en smoothie eller juice så drikker jeg det. Men ikke hver dag. Unntaket er sukkerholdig brus, det drikker jeg aldri. 

Mange matvarer som blir betegnet som sunne er kaloririke, som f.eks avokado, nøtter, fet fisk, olivenolje. Viktige matvarer i kostholdet pga de inneholder sunt fett, men kan være greit å begrense det litt. Det viktigste for å lykkes tror jeg er å gjøre små grep som du kan leve med i hverdagen. Tror også det er viktig å ikke se på enkelte matvarer som forbudte, at du aldri skal spise det igjen. Har du lyst på sjokolade en dag så synes jeg du skal spise den sjokoladen. Men en liten sjokolade og ikke ei stor plate sjokolade. 

Influenseren Fitfocus/Desiree Andersen har mange gode og sunne oppskrifter. Også enkle oppskrifter. Jeg følger henne på Instagram, og hun har flere innlegg der hun «sunnifiserer» vanlige hverdagsretter, også f.eks klassiske Toro-retter. Jeg liker veldig godt at oppskriftene er enkle, og at hun bruker vanlige matvarer som du kjøper i dagligvarebutikk, ikke spesialingredienser du må kjøpe på nett eller i helsekostbutikker. I tillegg er hun jordnær uten kroppsfokus på å være tynnest mulig som mange bloggere har. 

https://desireeandersen.no/category/oppskrifter/

Jeg drikker omtrent bare vann i ukedagene, og noen øl i helgen som de fleste. Takk for linken, den skal jeg sjekke ut. Og det høres bra ut at hun bruker matvarer fra vanlige butikker, for jeg har flere ganger droppet å lage en rett dersom flere av ingrediensene er vanskelig å få tak i :) 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har et ganske normalt kosthold, og spiser lite snop i hverdagene. Ellers er det frokost, lunsj og middag hver dag. Og kanskje jeg koker et egg til kveldsmat.

Men jeg er ingen mesterkokk, og lager mye av det samme. Så er også på utkikk etter noen konkrete tips til sunn mat. Om noen har noen linker å dele, setter jeg pris på det :)

TS

Det er umulig å gi råd uten å vite hva du normalt spiser, og hva du legger i sunt. 

I dag spiser jeg;

- ett (stort) hjemmelaget knekkebrød med hummus og paprika (og to kopper kaffe) 

- salat med ramanosalat, tomat, avokado, halloumi, ett egg og pesto

- grillet breiflabbfilet med urtesmør, grillet paprika, rødløk og aubergine. (og 2-3 glass hvitvin)

Da både knekkebrød, hummus, pesto og smør er relativt rikt på fett, og vin for mange ikke blir sett på som sunt, er det jo umulig for meg å anbefale dette som "sunne" retter? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kort og enkelt så er løsningen kylling, fisk og kjøtt i form av rene produkter som filet og rene stykker. Ikke bearbeidet og blandingsprodukter som kjøttdeig, gratenger, ferdigmat, osv.

Anonymkode: a0e6e...2e4

Jeg spiser mye kylling, og fisk 1-2 ganger i uken. Så jeg kan definitivt bli flinkere til å spise fisk.

Hvordan er det med kyllingkjøttdeig, bør jeg heller kjøpe kyllingfilét her? Det står jo at det er ganske rent på pakken, men da er det kanskje ikke det beste kjøttet på kyllingen? :) 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Bytt ut brød med knekkebrød, godt med f.eks avokado, tomat, saltv og pepper, run ris i stedenfor hvit, supper, smoothie, hummus, skjær og frukt og melon, nøtter. Mat du kan spise spise uten å tenke så mye. Selv har jeg aldri vært så slank som etter at jeg kuttet kjøtt og melk, så går an å begrense inntak. Dropp brus.

Anonymkode: 2df18...4eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser også fullkornsris fra Uncle Ben's. Da gjerne 1/3 av posen (laget en stor kyllinggryte som jeg deler på 3) :) 

Jeg har forstått det som at fullkornsris ikke er så galt?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Kutt ned på fett og helfete produkter. Spis mager ost, lettrømme, lettmelk, bruk melk i stedet for fløte i saus. Magert kjøtt som kylling. Mer grønnsaker (halve tallerkenen) og mindre karbohydrater. Feks kan du bruke blomkålris i stedet for vanlig. Kutt ned på brus, chips  godteri. Hvis du spiser litt av det. 

Anonymkode: c6db4...8dc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 20 kg på å bytte ut brød med rugsprø og droppe kveldsmat. Spiser hva jeg vil til middag. Tar en frukt pluss et par biter kokesjokolade hver kveld. Har holdt vekta i over 2 år, og savner ikke brødmat i det hele tatt.

Anonymkode: 47a0c...a85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mer kjøtt og mindre salat. Salat og grønnsaker smaker godt men gir mindre metthet og næring. Det viktigste for å ikke overspise er å prioritere protein. Og dropp å spise noe når du ikke er sulten, det er en uvane mange har.

Anonymkode: 732cc...73a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har gått ned 20 kg på å bytte ut brød med rugsprø og droppe kveldsmat. Spiser hva jeg vil til middag. Tar en frukt pluss et par biter kokesjokolade hver kveld. Har holdt vekta i over 2 år, og savner ikke brødmat i det hele tatt.

Anonymkode: 47a0c...a85

Dette er ikke noe som funker i lengden, er jo det som er problemet når man starter med slike endringer som du gjør.

Skal du spise slik resten av livet? Du vet hva som skjer om du innfører brødet igjen...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er ikke noe som funker i lengden, er jo det som er problemet når man starter med slike endringer som du gjør.

Skal du spise slik resten av livet? Du vet hva som skjer om du innfører brødet igjen...

Man kan fint leve et helt liv uten brød. 

Anonymkode: 19425...724

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man kan fint leve et helt liv uten brød. 

Anonymkode: 19425...724

Det kan man.

Men de fleste sprekker etter en stund med altfor strenge dietter. Handler om det emosjonelle, hjernen husker godt følelser.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bytt ut brød med knekkebrød, godt med f.eks avokado, tomat, saltv og pepper, run ris i stedenfor hvit, supper, smoothie, hummus, skjær og frukt og melon, nøtter. Mat du kan spise spise uten å tenke så mye. Selv har jeg aldri vært så slank som etter at jeg kuttet kjøtt og melk, så går an å begrense inntak. Dropp brus.

Anonymkode: 2df18...4eb

Dette! Spiser selv plantebasert og det å legge om kosten var min løsning :) 

Anonymkode: 9fe1a...33c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...