AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #1 Skrevet 11. juli 2021 Det heter seg slik at man med stor motivasjon søker til bedrifter som man svært gjerne vil jobbe for, og bruker mye tid for å treffe inn med en jobbsøknad for å formidle sin egen kandidatur til å bli ansatt hos bedriften. Men når søknaden er sendt og du venter på svar, så ender det med at du ikke hører noe, verken på telefon eller e-post. Hvordan tolke det? Bør alle som skriver jobbsøknad få en besvarelse på antall personer som har søkt til stillingen? hvilken plassering man selv var på? om man var en av "JA"-bunkene? Anonymkode: 93377...cc3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #2 Skrevet 11. juli 2021 Ja, synst dette er pussig. Er det ikke bare vanlig folkeskikk å uansett gi en tilbakemelding til jobbsøker? Det kan jo ikke koste bedriften altfor mye. Anonymkode: 8b995...771 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #3 Skrevet 11. juli 2021 Hvis man har søkt på en utlyst stilling så bør man få svar uansett, synes jeg. Da har jo bedriften bedt folk søke, og bør i det minste gi er svar. Hvis man leverer åpne søknader er det litt annerledes, da synes jeg ikke man kan forvente det. Som regel vil man vel få opplyst antall søkere om man spør. Å få vite posisjonen i bunken er vel ikke vanlig, med mindre man er nummer en eller to? Dersom du er i «ja-bunken» blir du vel som regel invitert til intervju - selv om det så klart varierer hvor mange som blir tatt inn. Blir du ikke tatt inn, så var du nok ikke i nærheten denne gangen - men det trenger jo ikke å bety at du ikke er det neste gang. I de ansettelsesprosessene jeg har vært i har man ikke rangert de lenger ned på lista overhodet. Man plukker ut de man tenker er aktuelle til intervju, og resten bruker man ikke så mye tid på. Anonymkode: 3b0d6...c39 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #4 Skrevet 11. juli 2021 Vi mottok 93 søknader på stillingen som lagermedarbeider. Du havnet i «nei»-bunken og ble rangert som søker nr 93. Lykke til med jobbsøking. Fra spøk til alvor. Ja, alle burde klare å sende ut Mail om at du dessverre ikke fikk stillingen, men å få vite noe mer synes jeg ikke man trenger. Anonymkode: d6911...b18 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #5 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det heter seg slik at man med stor motivasjon søker til bedrifter som man svært gjerne vil jobbe for, og bruker mye tid for å treffe inn med en jobbsøknad for å formidle sin egen kandidatur til å bli ansatt hos bedriften. Men når søknaden er sendt og du venter på svar, så ender det med at du ikke hører noe, verken på telefon eller e-post. Hvordan tolke det? Bør alle som skriver jobbsøknad få en besvarelse på antall personer som har søkt til stillingen? hvilken plassering man selv var på? om man var en av "JA"-bunkene? Anonymkode: 93377...cc3 En liten reply på epost at man ikke kvalifiserte for jobben bør bedriften ta seg tid til. Men noe mer utover det er urimelig. På en annen side, enkelte stillinger har fått noe slik som 300 eller 500 søkere, det får være måte på hvor mye tid man skal bruke på å svare. Anonymkode: 8f013...afc 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #6 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En liten reply på epost at man ikke kvalifiserte for jobben bør bedriften ta seg tid til. Men noe mer utover det er urimelig. På en annen side, enkelte stillinger har fått noe slik som 300 eller 500 søkere, det får være måte på hvor mye tid man skal bruke på å svare. Anonymkode: 8f013...afc De har vel epostprogram med blindkopifelt? Og de har vel en eller annen liste med navn og kontaktinfo til søkerne? Det er i alle fall fullt mulig å klippe og lime en hel kolonne med epostadresser fra Excel rett inn i adressefeltet i Outlook. Vips, 500 avslag med standardtekst sendt på ett minutt. Anonymkode: 14ef0...e0d 6
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #7 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): En liten reply på epost at man ikke kvalifiserte for jobben bør bedriften ta seg tid til. Men noe mer utover det er urimelig. På en annen side, enkelte stillinger har fått noe slik som 300 eller 500 søkere, det får være måte på hvor mye tid man skal bruke på å svare. Anonymkode: 8f013...afc Enig. Hvis 300 skal ringe for å spørre hvorfor de ikke fikk jobben, hvordan de var rangert eller hva de bør gjøre annerledes til neste gang så blir det vanvittig mye jobb for arbeidsplassen. Jeg har forsåvidt stor sympati med den enorme jobben det er å være jobbsøker, og prøve å skape den perfekte søknad til en jobb du virkelig vil ha. Det koster både tid og energi. Jeg forstår at det kan oppleves som dårlig gjort å bli avspist med «beklager du fikk ikke jobben» og ikke så mye som en setning om hvorfor. Samtidig synes jeg ikke man kan forvente at bedriftene skal bruke masse tid på det. De har ikke kapasitet til å bedrive oppfølging av 299 som ikke fikk jobben. Et avslag bør man få, også kommer jo det gjerne med noe generelt som at «vi hadde mange søkere, og du har ikke blitt vurdert som aktuell i denne omgang». Mer kan man ikke forvente. Anonymkode: 3b0d6...c39 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #8 Skrevet 11. juli 2021 Vi får 300-400 søknader hver gang vi lyser ut noe. Å svare på hver enkelt er veldig tidkrevende, og noen ganger har vi sendt ut masse-mail til de uaktuelle, men det er så idiotisk mange som svarer! De vil vite hvorfor de ikke fikk den, hva de kan gjøre annerledes og om de kan få en ny sjans. Hos oss er det såpass travelt hele året at å presse inn rekrutteringsprosessen hvert år (voksende bedrift), tar mye tid. Så vi har begynt med at når man får bekreftet innlevert søknad/svart på skjema står det også at de aktuelle vil bli kontaktet videre. Skjønner godt det er kjipt for de som søker, men…. Køsystem ville fungert dårlig hos oss. For det første kaller vi inn fortløpende og for det andre havner kanskje 15 av 300 i ja-bunken. De andre havner umiddelbart i nei og blir uansett ikke rangert og om alle de første 15 viser seg å være uaktuelle får ikke nr 16 sjansen uansett. Vi dropper heller rekrutteringen enn å ansette feil person. Anonymkode: c8a11...796 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #9 Skrevet 11. juli 2021 Jeg har søkt 15-20 jobber siste tre månedene, og har fått svar på alle... to ble intervju, resten avslag, men har iallefall fått svar! Har vært overrasket over hvor mange som faktisk har gitt tilbakemeldinger, for slik var det ikke sist jeg søkte jobb. Ikke bare har jeg fått ett svar, omså med endelig avslag, men fra flere har jeg også fått vite hva jeg manglet for å gå til topps. Anonymkode: 3ff62...6b0
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #10 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det heter seg slik at man med stor motivasjon søker til bedrifter som man svært gjerne vil jobbe for, og bruker mye tid for å treffe inn med en jobbsøknad for å formidle sin egen kandidatur til å bli ansatt hos bedriften. Men når søknaden er sendt og du venter på svar, så ender det med at du ikke hører noe, verken på telefon eller e-post. Hvordan tolke det? Bør alle som skriver jobbsøknad få en besvarelse på antall personer som har søkt til stillingen? hvilken plassering man selv var på? om man var en av "JA"-bunkene? Anonymkode: 93377...cc3 For det første kan det gå tid å få svar. Enkelt ganger lang tid. Det tar tid å sortere og rangere en stor bunke. Du bør få en bekreftelse på at søknaden er mottatt. Utover det er du som regel kun én av veldig mange, og det går ikke an å ta seg tid til alle. Det burde vært sosialt akseptert blant søkere i dag. Og som jeg nettopp skrev, du kan aldri i verden forvente tilbakemelding om plassering eller "ja" eller what ever. Vi snakker om flere hundre søkere, og man kan ikke behandle hver søknad like seriøst. Det er bortkastet tid, for det gir arbeidsgiver ingenting. En søknadsprosess er kompleks nok som den er, og man har ingen anledning til å svare alle. Som jeg skrev først: du bør få en bekreftelse om at søknaden er mottatt, gjerne momentant som autosvar når du søker. I den bekreftelsen bør det være litt informasjon om prosessen, og om tidsestimater og at det er kun aktuelle søkere som blir kontaktet osv, slik at søkerne har noe å forholde seg til. Hvis du ikke har mottatt bekreftelse og heller ikke har fått noe informasjon i bekreftelsen, så er det svakt. Men utover det kan du ikke forvente noe som helst. Anonymkode: 0ef9e...484 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #11 Skrevet 11. juli 2021 Selv om det er 500 jobbsøkere til en stilling, så bør det være innarbeidet i bedriften på forhånd at de uansett skal gi svar. Da mener jeg at de selv har en statistikkprogram og oversikt over alle som har søkt innen fristen! Dessuten så synes jeg det er en uting når enkelte bedrifter søker kandidater og har en "siste frist" 3 måneder etterpå. En siste frist bør være tidspunktet til oppsummering, fordi om man har egen statistikk program så vil det bidra til de lettere kan oppsummere og gi respons i felles melding til dem som ikke er aktuell, men som iallfall vil få svar! For å si det på en annen måte, jobbsøkere bruker også mye tid på å skrive en skjerpet jobbsøknad, og i seg selv er det egentlig bevitnelse på hvor detaljert jobbsøkere må finne svar på forhånd ved å ringe til bedriften for å forstå den egentlig ståa som bor i bedriften. - Tidspunkt for ansettelse - Hvor lang tid bedriften har beregnet til å intervjue og skal ansette - hvilken lønn som er forventet i bedriften - Har bedriften fadder ordning i bedriften som bidrar til lettere å bli en del av bedriften? Anonymkode: 93377...cc3 2
Cordelia Skrevet 11. juli 2021 #12 Skrevet 11. juli 2021 Alle klarer å sende ut en fellemail om at jobben en besatt. Det er ren høflighet å enten sende, om så bare en motattmail, men da bør det stå klart hvor lenge de skal bruke. Men det blir jo en sileprosess for jobbsøker og. Da vet en hvor en ikke skal søke, eller ønske å jobbe neste gang. Det sier alt om holdninger hos arbeidsgiver. Det tror jeg desverre det er få av dem som tenker på. 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #13 Skrevet 11. juli 2021 Jeg ville møtt opp på jobben for å kreve svar. Er nok lurest å møte rett opp på lunsjrommet mens de spiser. Anonymkode: 36d87...a7b
Cordelia Skrevet 11. juli 2021 #14 Skrevet 11. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): For å si det på en annen måte, jobbsøkere bruker også mye tid på å skrive en skjerpet jobbsøknad, og i seg selv er det egentlig bevitnelse på hvor detaljert jobbsøkere må finne svar på forhånd ved å ringe til bedriften for å forstå den egentlig ståa som bor i bedriften. - Tidspunkt for ansettelse - Hvor lang tid bedriften har beregnet til å intervjue og skal ansette - hvilken lønn som er forventet i bedriften - Har bedriften fadder ordning i bedriften som bidrar til lettere å bli en del av bedriften? Anonymkode: 93377...cc3 Dette! Jeg hører mye klaging om hvor mye jobb det er for arbeidsgiver å ansette. Men veldig få tenker så langt at jobbsøker legger mye mer jobb i jobbsøking generelt. Derfor fortjener de og den lille respekten. Endret 11. juli 2021 av Cordelia 2
Cata Skrevet 11. juli 2021 #15 Skrevet 11. juli 2021 Det er normal folkeskikk å gi beskjed om at man ikke har fått stillingen, men de færreste etterlever det. Kun en gang har jeg fått beskjed om at jeg ikke fikk stillingen jeg søkte. Ved alle andre anledninger så er jeg blitt "søknadsghostet" og ikke hørt et pip i etterkant. Spesielt merkelig har jeg syntes det har vært de gangene jeg har kommet så langt som til intervjurunde. Det er en god del HR avdelinger der ute som burde lære seg folkeskikk. At de ikke gir beskjed om hvorfor har jeg forståelse for. Personlig svar til en diger søknadsbunke ville tatt for mye tid. Den ene gangen jeg fikk tilbakemelding så fikk jeg iallfall beskjed om at det verken var kvalifikasjoner eller intervju som stoppet det for jeg hadde gjort det bra i begge sammenhenger. Veldig hyggelig gjort av HR personen å si det iallfall. 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #16 Skrevet 11. juli 2021 Jeg har opplevd å bruke 2 timer på et gruppeintervju, der det virket som de allerede hadde en annen favoritt som de kjente godt. Etter det gikk det over en måned før jeg fikk et standardsvar i posten om at de hadde ansatt. Det syntes jeg var ekstra dårlig. De gangene jeg ikke har blitt innkalt har jeg sjelden hørt noe. Det burde være vanlig høflighet å svare på søknader. Anonymkode: 768cb...b38 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #17 Skrevet 11. juli 2021 15 minutter siden, Cordelia said: Dette! Jeg hører mye klaging om hvor mye jobb det er for arbeidsgiver å ansette. Men veldig få tenker så langt at jobbsøker legger mye mer jobb i jobbsøking generelt. Derfor fortjener de og den lille respekten. Jeg er helt uenig. Vi får flere hundre søknader og med noen få unntak (og de blir stort sett plukket ut), kommer det søknader folk åpenbart sender til mange eller bare ikke bruker særlig mye tid på. Anonymkode: c8a11...796 1
Cordelia Skrevet 11. juli 2021 #18 Skrevet 11. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er helt uenig. Vi får flere hundre søknader og med noen få unntak (og de blir stort sett plukket ut), kommer det søknader folk åpenbart sender til mange eller bare ikke bruker særlig mye tid på. Anonymkode: c8a11...796 Selvfølgelig sender de til mange. De står ikke på døra og venter på den ene jobben deres. Uansett hva dere sitter og innbiller dere om jobbsøkere, så jobber de fleste ræva av seg. At noen ikke er gjennomførte har ofte med NAV sine krav om antall søknader per uke som mange har. Da blir det ikke tid til å fokusere på kvalitet. Endret 11. juli 2021 av Cordelia 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #19 Skrevet 11. juli 2021 Synes det er en uting at man ikke engang får en fellesmail fra [email protected] on at stillingen er besatt. Har man vært på intervju hadde en telefon vært fint. Selvsagt søker folk flere jobber. Om man har søkt mange, lagt sjela si i det og ikke engang hørt noe, står man ikke med hatten i hånda og venter på den ene jobben Anonymkode: 1654f...16b 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #20 Skrevet 12. juli 2021 Synes det er useriøst og uprofejsonelt. De burde kunne klare å hoste opp et standardisert svar som de sender på e-post om ikke annet. Tenker at så useriøse bedrifter ikke er interessante å jobbe for egentlig. Anonymkode: b1dcd...a62 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå