AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #1 Skrevet 11. juli 2021 Hei. Jeg har en datter som snart blir tre år, verdens flotteste unge. Jeg og barnefar har delt omsorg, noe som fungerer bra for oss alle. vi har 3 bosteder, huset som barnefar og jeg hadde før vi ble skilt, som barnet bor i permanent. Barnefar og jeg har hver vår leilighet som vi bor i når vi ikke har vår datter. Dette er en ordning vi ble enige om når vi skilte lag, for at vår datter skulle slippe å pendle. Jeg er en aktiv person som elsker å være ute, pga dette skaffet jeg meg hund, for å ha en turkamerat, valpen er som valper flest, leken og nyskjerrig. Min datter leker å herjer med valpen, noe som resulterer i at valpen enkelte ganger biter for hard, noe som gir blåmerker når den og min datter herjer. Jeg har gitt beskjed til barnehagen om valpen og leken mellom de, dette er også noe som enkelte av de ansatte har sett, siden hun ofte går med hånden inne i munnen til hunden. For en stund siden var jeg og barnefar på foreldremøte i barnehagen og fikk da vite at de var bekymret for blåmerker hos jentungen, vi fortalte på nytt om valpen og at de lekte ofte ganske hard sammen, jeg forklarte at jeg hadde sagt til min datter at om hun gikk med armen inne i munnen så kunne hunden bite for hard, men hun mener det ikke gjør vondt. For vel en måned siden ble vi oppringt av barnevernet. Bekymringen gikk da i at vår datter hadde blåmerker på bløtvevet på kroppen(var her overarm) Jeg fortalte at valpen min og min datter herjer mye noe som resulterer i blåmerker, og informerte at dette var noe jeg hadde fortalt til barnehagen. Jeg vet helt sikkert at disse blåmerkene har kommet fra valpen, og har aldri misstenkt barnefar, da han er verdens herligste med vår datter, h'n som er ped. leder hadde uttrykket disse bekymringene til oss tidligere men vi trodde at vi hadde oppklart alt med å forklare om valpen. Vi ble innkalt til møte med barnevern og ped.leder. Etter møte ble det avgjort at det ikke var nødvendig med videre oppfølging, etter denne episoden har det for meg blitt vanskelig å forholde meg til barnehagen og ped, leder. Jeg har sagt til barnefar at jeg ønsker å bytte barnehage, men er redd for at det kan gi ped leder en ny grunn til å melde oss til barnevern. hva hadde dere gjort? Anonymkode: 5ca07...3a3
Linazer Skrevet 11. juli 2021 #2 Skrevet 11. juli 2021 (endret) Hvor gammel er valpene nå? Vanlig valpebiting går som regel over. Datteren deres skal ikke måtte gå rundt med blåmerker pga valpen i månedsvis. Alle valper biter, men det er dere som voksenpersoner som har ansvar for å trene dette vekk. Det er ikke hyggelig med voksne hunder som biter barn, selv om det er lek. Skill valpen og barnet. Gi valpen alternativer til å bite, tyggebein, leke, time out eller tren lydighet. Lær barnet at når valpen er i herjemodus så får hun ikke lov å leke med valpen. Endret 11. juli 2021 av Linazer Feilskriving 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #3 Skrevet 11. juli 2021 Jeg reagerer mest på at du lar en 3-åring leke så aggressivt med en liten valp, det er ingen kosebamse! Du må lære datteren din hvordan hun oppfører seg rundt hunder, og deretter lære valpen hvilke leker den kan bite på og at den ikke kan bite mennesker. Anonymkode: e37ff...aad 17
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #4 Skrevet 11. juli 2021 Du lar treåringen herje med valpen? Hvorfor setter du ikke grenser for valpen for hva som er greit å bite på? Jeg har valp selv og stoler ikke på at barna mine klarer å lese valpens signaler fra når det går fra lek til alvor. Du må følge med!! Anonymkode: 9f310...010 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #5 Skrevet 11. juli 2021 Problemet blir løst når du lærer både barn og valp å omgås med hverandre ved å sette grenser for dem begge. Barnet behøver ikke herje med valpen selv om hun leker med den, og valpen må lære å ikke bite ved at leken stanser med en gang den biter og lære hva som er akseptabelt å bite på (tyggeleker). Anonymkode: 49c02...719 6
Gjest WhisperingWind Skrevet 11. juli 2021 #6 Skrevet 11. juli 2021 Totalt uakseptabelt at ungen herjer så mye med valpen at det resulterer i blåmerker. Her SKAL du som mor og ansvarlig hunde eier følge opp! Om du sliter med å kontrollere hunden og ungen så er det hundevalpe kurs og COS kurs du kan ta.
Olsen Skrevet 11. juli 2021 #7 Skrevet 11. juli 2021 En treåring skal vel ikke overlates til å herje med en valp. Hånden inne i munnen på hunden?! Hva et det for slags uvane? Jeg regner med at barnevernet forsøkte å bevisstgjøre deg på at du har ansvar for å oppdra både barn og hund. Ikke at barn og hund skal overlates til å oppdra hverandre. Jeg håper du gjør noe nå, og ikke venter og ser an hvordan det utvikler seg. Jeg forstår godt at barnehagen har meldt fra. Det ville være feil av dem å ikke gjøre det. 1
Blomsterpotta Skrevet 11. juli 2021 #8 Skrevet 11. juli 2021 Jeg skjønner at de reagerer. Ett barn og en valp skal passes godt på. Det høres ut som barnet deres er ganske røff mot valpen og det er veldig uheldig med tanke på forholdet deres de kimende årene. Husk at hunder bare kan ta igjen ved hjelp av tennene og de har så absolutt lov å forsvare seg, bare så synd det da blir sett på som ustabil hund. Du får lære barnet ditt å respektere valpen og la valpen få pause når den sover, spiser eller rett og slett vare vil være for seg selv. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #9 Skrevet 11. juli 2021 Valper biter. De klør i tennene og vet ikke bedre. Men du MÅ ha respekt for barn og hund. Jeg lar aldri barn være alene med min hund. Hunden min er 5 år, liten, kjent i miljøet innen sin rase for spesielt høflig gemytt. Jeg lar ikke bonusbarna på 8 og 10 være alene med hunden, selv om de under oppsyn kan sovne sammen i skje. Hva om de er uvørne slik at hunden får vondt og biter? Barnet blir skada, og hunden kan bli anmeldt... Også viktig å lære barnet respekt for hunder. De fleste hunder er snille. Men ikke alle hunder er vant med barn. Anonymkode: 76b4f...557
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #10 Skrevet 11. juli 2021 Valper biter. Bitingen vil gå over av seg selv naturlig, men det jeg reagerer på er at du lar 3 åringen herje med valpen. Valper og barn skal leke sammen på en rolig måte. Det skal være klare regler på lekingen, og det skal være en leke mellom valpen og barnet. Barnet MÅ lære at man skal være forsiktig og rolig rundt hunder. Barn er alt for uforutsigbare, og mange hunder er allerede skeptiske på barn. Om ditt barn lærer at hunder kan herjes med, så kan hun potensielt bli bitt av andre hunder, ikke bare valpen din. I tillegg vil valpen snart bli voksen, og da vil den ikke lenger være tolerant for å bli herjet med. Den vil sette grenser ved å f.eks rygge unna. Om barnet ikke ser og forstår signalet, så vil hunden måtte knurre. Om barnet fortsatt ikke ser/forstår signalet, så vil hunden glefse, også bite. Det er ikke valpen som må lære å ikke bite, for dette vil naturlig avta etterhvert som den vokser til. Barnet ditt, derimot, må lære hvordan man skal være rundt hunder. Anonymkode: 7f38a...065 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #11 Skrevet 11. juli 2021 Altså min 3 åring løste dette veldig bra selv, når valpen bet så hun fikk vondt, bet datteren min tilbake automatisk- samtidig som hun skrek NEI !! Valpen gjorde det aldri igjen, og de fikk et supert forhold. Aldri hatt en bedre familiehund. Ikke bytt barnehage- dette er da ikke din skyld, men en leder som har mer makt en hun takler. Anonymkode: fd4ec...9fb
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #12 Skrevet 11. juli 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Barnet blir skada, og hunden kan bli anmeldt... Det er vel du som blir anmeldt, og ikke hunden. Skulle tatt seg ut, en hund med rulleblad og på kant med lovens lange arm 😂 Anonymkode: 0e8b0...409 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #13 Skrevet 11. juli 2021 Jeg overtok en 11 måneder gammel hund som var vant med slik lek med barn, det hadde gått greit da hunden var valp og liten, men det ble et problem da den nesten var året og mye større. Ungene var redde, foreldrene var redde, bikkja var vilter og leken, men den hadde jo lært at biting er lek. Nå er den syv år og kan fremdeles finne på å bite dersom den blir skikkelig gira under lek, nå veier den oppunder 40 kg og da kan jeg garantere at det ikke er morsomt lenger. Heldigvis har ikke jeg barn og jeg er klar over problemet. Slutt å la barn og hund herjeleke med biting, det kommer bare tilbake for å bite deg i ræva etter hvert. Anonymkode: 3c526...761 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #14 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Slutt å la barn og hund herjeleke med biting, det kommer bare tilbake for å bite deg i ræva etter hvert. Anonymkode: 3c526...761 😁 Anonymkode: 49c02...719 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #15 Skrevet 11. juli 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er vel du som blir anmeldt, og ikke hunden. Skulle tatt seg ut, en hund med rulleblad og på kant med lovens lange arm 😂 Anonymkode: 0e8b0...409 Du skjønte kanskje poenget likevel? Anonymkode: 76b4f...557
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå