Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leide ut sokkelen i huset til 2 stk som ikke betalte strøm de siste månedene. Fant ut dette nylig. Fikk brev på fredag om at de ville stenge strømmåleren om beløpet (over 4000 kr) ikke ble betalt innen 9 juli (merkelig siden brevet kom den 9 juli..) 

Har allerede snakket med Elvia (1 uke siden) som forsikret meg om at siden leiligheten er leid ut til ny person med ny strømavtale så ville de ikke ta strømmen. Hun sa at Solvencia ville ta over denne innkrevingen. Men så kom dette brevet da, med at de ville ta strømmen. 

Så lurer jo på om Solvencia ikke har fått med seg at de har flyttet og kommer til å ta strømmen? Er det i det hele tatt lov? Får ikke sove pga dette, har sendt de Mail, men de er ikke åpne før mandag.. hva om jeg må betale hele regninga? Og i tillegg betale for åpning av strøm igjen? Hva om de allerede har tatt strømmen? Leietaker under er på ferie så jeg vet jo ikke. Syns det er rart om dette skal gå utover ny leietaker eller oss som eier huset.. 

Anonymkode: 4f75a...76a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du vil sannsynligvis betale hele regningen. 

Anonymkode: b2653...062

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du vil sannsynligvis betale hele regningen. 

Anonymkode: b2653...062

Hvorfor det? Det er jo ikke hun som har brukt strømmen. 

Anonymkode: b1ea6...4d7

Skrevet

Hvis leiligheten har egen måler og abonnement følger det person og ikke eiendom.

Jeg var utsatt for dette en gang som leietaker der forrige beboer ikke betalte strøm, utleier ikke holdt avtalen vi hadde om at han skulle melde inn abonnentskiftet.  ("Proff" utleier med sjekkliste)  Fikk ikke varsel siden posten gikk til han.  Var uten strøm i en natt før de koblet på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis strømforholdet er ført over på ny leietaker, kan ikke Elvia bruke strømstenging som virkemiddel. Saken er nok sendt over til inkassoselskap fordi Elvia har brukt alle virkemidler de har til å kreve inn betaling, og nå når strømmen er under ny leietakers ansvar kan de ikke gjøre så  mye mer enn å sende til inkasso.

Med de nye strømmålerne nå stenges jo strøm av uten at noen trenger å komme inn i leiligheten, så litt vanskelig å vite om de faktisk har skrudd den av. Prøv så godt du kan å sjekke om det er lys eller noe på i leiligheten, og ring dem på mandag hvis du mistenker det ikke er strøm. Den kan settes på ganske kjapt fra kontoret dems.

Men jeg mener på at hvis Elvia ville stenge strømmen en fredag, hadde de nok forsøkt å kontakte leietaker for å gi dem en siste sjanse til å lage en betalingsavtale. Men jeg vil tippe strømmen allerede står på ny leietaker, og at Elvia vil sjekke det før de evt stenger strømmen.

Men ville ringt Elvia på mandag for å sjekke. Litt rart at dette brevet kom hvis strømmen allerede var satt over på ny leietaker. Når er brevet datert?

Anonymkode: cf9c2...d65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvis strømforholdet er ført over på ny leietaker, kan ikke Elvia bruke strømstenging som virkemiddel. Saken er nok sendt over til inkassoselskap fordi Elvia har brukt alle virkemidler de har til å kreve inn betaling, og nå når strømmen er under ny leietakers ansvar kan de ikke gjøre så  mye mer enn å sende til inkasso.

Med de nye strømmålerne nå stenges jo strøm av uten at noen trenger å komme inn i leiligheten, så litt vanskelig å vite om de faktisk har skrudd den av. Prøv så godt du kan å sjekke om det er lys eller noe på i leiligheten, og ring dem på mandag hvis du mistenker det ikke er strøm. Den kan settes på ganske kjapt fra kontoret dems.

Men jeg mener på at hvis Elvia ville stenge strømmen en fredag, hadde de nok forsøkt å kontakte leietaker for å gi dem en siste sjanse til å lage en betalingsavtale. Men jeg vil tippe strømmen allerede står på ny leietaker, og at Elvia vil sjekke det før de evt stenger strømmen.

Men ville ringt Elvia på mandag for å sjekke. Litt rart at dette brevet kom hvis strømmen allerede var satt over på ny leietaker. Når er brevet datert?

Anonymkode: cf9c2...d65

Ja Elvia sa det samme. Men virker ikke som inkassoselskapet Solvencia har fått med seg at det er ny person som har tegnet ny avtale virker det som? Derfor er jeg redd for at de tar strømmen om de ikke vet dette. 

Brevet ble sendt fra dem den 5 juli og hadde frist den 9 juli. Er jo veldig kort frist da, aldri sett en regning ha så kort frist. Men allikevel, ny leietaker opprettet strømavtale rundt 25 juni, så de burde jo egentlig se det. Allikevel har de jo sendt varsel om stenging. 

Skal prøve å sjekke om det er strøm i leiligheten, om ikke er det jo krise mtp kjøleskapet osv 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja Elvia sa det samme. Men virker ikke som inkassoselskapet Solvencia har fått med seg at det er ny person som har tegnet ny avtale virker det som? Derfor er jeg redd for at de tar strømmen om de ikke vet dette. 

Brevet ble sendt fra dem den 5 juli og hadde frist den 9 juli. Er jo veldig kort frist da, aldri sett en regning ha så kort frist. Men allikevel, ny leietaker opprettet strømavtale rundt 25 juni, så de burde jo egentlig se det. Allikevel har de jo sendt varsel om stenging. 

Skal prøve å sjekke om det er strøm i leiligheten, om ikke er det jo krise mtp kjøleskapet osv 

Det kan jo virke som om Elvia ikke har tatt kontakt med Solvencia og fortalt om den nye strømavtalen. Det er jo ikke så lenge siden, så det er kanskje ikke så rart. Ta kontakt med begge på mandag, med mindre strømmen allerede er stengt. 

Anonymkode: 3bceb...0d5

Skrevet

Har leiligheten egen strømmåler (IKKE minusmåler)?

Og har forrige og ny leietaker begge hatt egne abonnement på rett måler?

AnonymBruker
Skrevet
nomore82 skrev (1 time siden):

Har leiligheten egen strømmåler (IKKE minusmåler)?

Og har forrige og ny leietaker begge hatt egne abonnement på rett måler?

Ja egen strømmåler i eget sikringsskap. 

ja begge har hatt egne abonnement på den måleren 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan jo virke som om Elvia ikke har tatt kontakt med Solvencia og fortalt om den nye strømavtalen. Det er jo ikke så lenge siden, så det er kanskje ikke så rart. Ta kontakt med begge på mandag, med mindre strømmen allerede er stengt. 

Anonymkode: 3bceb...0d5

Nei, men syns jo de burde sjekke dette før de faktisk skrur av noen sin strøm da.. skal ringe de på mandag. Får jo heller ikke sjekket om det er strøm der

Skrevet

Da går jo kravet til tidligere leietaker og ingen andre. Kravet følger personen, ikke eiendommen.

I tillegg er det kraftselskapet som stenger strømmen, ikke inkassoselskapet. Så lenge ny leietaker har registrer egen avtale på måleren så kan ikke kraftselskapet stoppe levering av strøm.

Men det jeg stusser på er hvordan du fikk vite om dette? Regningen og kravet blir jo sendt til tidligere leieboer, ikke deg?

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei, men syns jo de burde sjekke dette før de faktisk skrur av noen sin strøm da.. skal ringe de på mandag. Får jo heller ikke sjekket om det er strøm der

Nå er det jo mandag, så du får vel svar i dag, men jeg ville ringt leieboerne og spurt om det var greit at jeg låste meg inn og sjekket, eventuelt fått dem til å sende noen de kjenner for å sjekke. 

Endret av Rosaboble15
Postet for tidlig.
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2021 den 2.24):

Leide ut sokkelen i huset til 2 stk som ikke betalte strøm de siste månedene. Fant ut dette nylig. Fikk brev på fredag om at de ville stenge strømmåleren om beløpet (over 4000 kr) ikke ble betalt innen 9 juli (merkelig siden brevet kom den 9 juli..) 

Har allerede snakket med Elvia (1 uke siden) som forsikret meg om at siden leiligheten er leid ut til ny person med ny strømavtale så ville de ikke ta strømmen. Hun sa at Solvencia ville ta over denne innkrevingen. Men så kom dette brevet da, med at de ville ta strømmen. 

Så lurer jo på om Solvencia ikke har fått med seg at de har flyttet og kommer til å ta strømmen? Er det i det hele tatt lov? Får ikke sove pga dette, har sendt de Mail, men de er ikke åpne før mandag.. hva om jeg må betale hele regninga? Og i tillegg betale for åpning av strøm igjen? Hva om de allerede har tatt strømmen? Leietaker under er på ferie så jeg vet jo ikke. Syns det er rart om dette skal gå utover ny leietaker eller oss som eier huset.. 

Var strømmen registrert på deg, eller på de forrige leietakerne?

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor fikk du inkassokravet når de gamle leietakerne hadde registrert abonnement på separat måler? Man skulle jo tro inkassoen gikk til dem, og ikke til deg. Er du helt sikker på at strømabonnementet var korrekt registrert på de tidligere leieboerne og ikke på deg selv? Ville sjekket dette nøye først. 

Hvis ting er som de skal være, så kan ikke inkassoselskapet skru av strømmen, det har de ikke tilgang til. Det er det strømselskapet som gjør, og siden de har registrert nytt abonnement på måleren på ny leietaker, så kan de som andre har vært inne på ikke stenge strømmen nå. Så da er det kun inkassoselskapet som kan drive inn utestående fakturaer fra tidligere leietaker, og om alt er korrekt registrert så går dette hverken på deg eller ny leietaker. Kun på tidligere leietaker. 

Men jeg ville nå ringt dem uansett slik at man er sikker på at både strømselskap og inkassoselskap har fått med seg endringene, og jeg ville også ha forsikret meg om at inkassoselskapet forstår at tidligere leietaker har flyttet og at utestående krav kun skal tas videre med dem. Følg opp med skriftlig e-post, slik at du har bekreftelser/svar skriftlig dersom de prøver seg på å krangle. 

Anonymkode: 27b10...5d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...