Gå til innhold

Jordbær sesongen 2021 !

Anbefalte innlegg

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet

Har spist en del jordbær i sommer - fra Nederland, Norge og Sverige - Kjøpt hos Rema, Kiwi og Meny. De aller beste jordbærene var den de fra Sverige (har bare spist en kurv). Norske jordbær har vært skuffende og oppleves som dårlig kvalitet, lite smak og dyre. Jordbærene fra Nederland hadde god smak. I Norske jordbær var det svært mange "mosne" bær, altså mange bær som var delvis myke/ødelagte og ikke spiselig. Har kjøpt alle bærene i Bergen. 

Hva er din mening om jordbærsesongen 2021? Er kvaliteten som nevnt over den samme over hele landet eller er det bare her på Vestland at norske bær ikke når opp i år? 

- Elsker jordbær - er bare veldig skuffa i år! 

Danske-jordb%25C3%25A6r-i-bakker-e158848

AnonymBruker
Skrevet

Har bare spist én kurv men de var så gode at det nok blir flere, veldig gode. Jeg har noen selv i hagen men de ble bare små og kjipe i år, jaja. Gode på smak men dårlig "hjemmesesong".

Anonymkode: d11f6...eb6

Skrevet

Kjøpte to kurver på Rema1000 i går, og de var ganske bra. Den ene kurven jeg kjøpte på Meny var dårlig og det var mange halvdårlige bær i den.

Smaken var god på begge.

Angrer på at jeg ikke kjøpte fra gårdsutsalget jeg syklet forbi, men får se om de er der i morgen. så kan jeg prøve dem da.

Gjest Tenk positivt
Skrevet

Har også blitt skuffet over norske jordbær i år

Skrevet

Har ikkje opplevd likt som du hittil i år, men har føreløpig kjøpt kun av lokal jordbærprodusent (Romsdal) so langt. Jordbær held seg veldig dårleg etter å ha vorte plukka, og veit at produsentane i Norge har slite so langt med å få nok arbeidskraft. So tanken min er at det kanskje har noko å seie for kvaliteten? At ein ikkje rekk å plukke jordbæra tidleg nok, slik at kvaliteten er litt forringa når ein når deg som forbrukar. 

Eg kjøper bevisst norske jordbær i sesong, sidan dei brukar å vere knallgode, men og fordi det er so få produsenta att i Norge at eg synes det er viktig å støtte opp om dei for å sikre norske jordbær i framtida og. Veit dei er pressa både på økonomi, arbeidskraft og av kjøpere (som krev bær til gitte tider, rett mengde og til rett kvalitet), så trur nok den nedgående trenden ein har hatt siste åra med antall produsentar som gir seg også vil fortsette. 😕 

Artikkel i frå Dagbladet for eit par vekar sidan om årets sesong: https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/fortviler---en-bransje-i-krise/73906787/amp

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes ofte norske jordbær er altfor mørke og vasne. Ser ikke appetittlig ut. 

Anonymkode: 275e6...d11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt mange kurver med lokale bær og de var helt nydelige.

Anonymkode: 36b04...153

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper kun jordbær direkte fra bonden. De som er i butikk er alltid en skuffelse sammenlignet med helt nyplukkede bær. 

Anonymkode: 65d01...c4e

• Liker 1
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet

Dere som opplever dårlige bær, går dere tilbake i butikken og klager? 

Jeg skulle gjerne hatt et lokalt sted å kjøpe fra, tipper kvaliteten er topp rett fra bonden :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble skuffet over de norske bærene, de var smakløse og harde. Har spist uttallige kurver med bær fra Nederland før de norske kom, og de var knallgode! Skuffet over at man ikke kan velge, nå MÅ man kjøpe norske🙄

Anonymkode: 94fab...b49

• Liker 1
Skrevet

Kjøpte ei kasse fra en lokal bonde. De var så gode at jeg tilnærmet levde på jordbær i fem dager før jeg frøs ned de siste seks kurvene. Utrooooolig gode! 

Også kjøpt et par kurver på Kiwi med norske jordbær fra "Bama", kan ikke sammenliknes med de lokale. 

Belgiske og nederlandske jordbær kjøpes kun i mai/begynnelsen av juni når annet ikke er å oppdrive (eller 90kr for en kurv, UAKTUELT!). De er ok de, men har ikke sødmen, saftigheten og smaken som norske. 

Skrevet

Har aldri opplevd å bli skuffet over norsk jordbær, faktisk. Kjøper helst lokal bær, og har mine favoritter, men kjøper også en kurv på butikken titt og ofte. Elsker jordbær, og kan fint spise 1/2-1 kurv daglig!

AnonymBruker
Skrevet
DEN NAKNE GARTNER skrev (På 11.7.2021 den 14.00):

Dere som opplever dårlige bær, går dere tilbake i butikken og klager? 

Jeg skulle gjerne hatt et lokalt sted å kjøpe fra, tipper kvaliteten er topp rett fra bonden :) 

Jeg har ikke gått tilbake og klaget. Har droppet å kjøpe norske jordbær i butikken. De norske bærene i butikken er av dårlig kvalitet. (Bærene er fra Lier, men selges på Vestlandet) Foretrekker bærene fra Belgia og Nederland, fremfor norske bær hos kiwi.

Kjøpte et brett jordbær hos en lokal produsent, og de var nydelige! Fant ingen dårlige bær på hele brettet. Betalte 500kr for 12 kurver.

Anonymkode: 7dcf1...e01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...