AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #1 Skrevet 10. juli 2021 Jeg er i uke 34+3 og har termin i august. Har et problemfritt svangerskap, bortsett fra ekstrem svangerskapskvalme. Jordmor i Bergen har fulgt meg opp tett, men er nå på ferie. Jeg har dermed gått til en erfaren jordmor hjemme hos mine foreldre der jeg er på ferie nå. Dette for tettere oppfølging. Jeg kaster opp minst 10 ganger daglig enda, og vekta går nedover. Det meste jeg har gått opp er 2,8 kg, og nå er jeg tilbake på 1 kg i pluss, altså ned siste tiden. Magen har også gått ned på symfysemål, og jeg føler selv at den ikke vokser særlig nå mtp vekstperioden til bebis. Jordmor mente at jeg heller ikke har så mye fostervann, og sa at jeg burde settest i gang i uke 37, senest 38. Bebis har lagt seg klar i bekkenet for en uke siden. Jordmor vil nå skrive en anbefaling til Haukeland og KK om at jeg skal settest i gang. Både fordi hun mener jeg ikke skal gå i 6-7 uker til med denne formen (nå tærer det veldig på psykisk og fysisk), fordi jeg «slanker» meg og i verste fall babyen, men òg pga vekst/vekt og fostervannet. Bevegelsene er også langsommere/svakere. Jeg skal til vekstkontroll og intravenøs behandling i starten av neste uke, og da skal jeg også ta med anbefalingen. Vet ikke om bebis vokser som normalt, eller ikke, men får jo vite det den dagen. Uansett; noen som vet hvordan KK stiller seg til sånne anbefalinger om igangsettelse fra jordmor? Er de vanskelige på det området? Vet ikke hva jeg tenker heller, en del av meg er redd for vekst/vekt på meg og bebis (og det med fostervann) mens en annen del syns igangsettelse hørest litt skummelt ut mtp komplikasjoner. Anonymkode: d75a2...4f7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #2 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg er i uke 34+3 og har termin i august. Har et problemfritt svangerskap, bortsett fra ekstrem svangerskapskvalme. Jordmor i Bergen har fulgt meg opp tett, men er nå på ferie. Jeg har dermed gått til en erfaren jordmor hjemme hos mine foreldre der jeg er på ferie nå. Dette for tettere oppfølging. Jeg kaster opp minst 10 ganger daglig enda, og vekta går nedover. Det meste jeg har gått opp er 2,8 kg, og nå er jeg tilbake på 1 kg i pluss, altså ned siste tiden. Magen har også gått ned på symfysemål, og jeg føler selv at den ikke vokser særlig nå mtp vekstperioden til bebis. Jordmor mente at jeg heller ikke har så mye fostervann, og sa at jeg burde settest i gang i uke 37, senest 38. Bebis har lagt seg klar i bekkenet for en uke siden. Jordmor vil nå skrive en anbefaling til Haukeland og KK om at jeg skal settest i gang. Både fordi hun mener jeg ikke skal gå i 6-7 uker til med denne formen (nå tærer det veldig på psykisk og fysisk), fordi jeg «slanker» meg og i verste fall babyen, men òg pga vekst/vekt og fostervannet. Bevegelsene er også langsommere/svakere. Jeg skal til vekstkontroll og intravenøs behandling i starten av neste uke, og da skal jeg også ta med anbefalingen. Vet ikke om bebis vokser som normalt, eller ikke, men får jo vite det den dagen. Uansett; noen som vet hvordan KK stiller seg til sånne anbefalinger om igangsettelse fra jordmor? Er de vanskelige på det området? Vet ikke hva jeg tenker heller, en del av meg er redd for vekst/vekt på meg og bebis (og det med fostervann) mens en annen del syns igangsettelse hørest litt skummelt ut mtp komplikasjoner. Anonymkode: d75a2...4f7 De legger nok ikke særlig vekt på hva en jordmor mener. De vil nok ta stilling til det selv. Har babyen det bra, vil de nok la den være der til nærmere uke 40. Anonymkode: e62c9...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #3 Skrevet 11. juli 2021 Dersom du har mindre bevegelser tar du kontakt med nærmeste fødeavdeling nå og ber om å få komme inn til sjekk. https://kjennliv.no/lite-liv-i-magen/hva-er-lite-liv-i-magen/ Har du vært på vekstkontroll med ultralyd tidligere? Jeg ble satt igang i uke 35 grunnet manglende vekst hos baby. (Fødselen gikk strålende og baby var frisk og rask, men liten). Anonymkode: 25ba4...abe 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #4 Skrevet 11. juli 2021 Ved mindre bevegelse skal du overhodet ikke vente på time, da bør du be om en sjekk med en gang. Ellers vil sykehuset gjøre en vurdering av igangsettelse ut fra barnets trivsel i magen. Dårlig vekst, lite fostervann osv kan være indikasjoner for å starte fødsel, men dette finner du ut etter undersøkelse. Man kan også indusere om mors helse tilsier det Anonymkode: 6ce21...c37 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #5 Skrevet 11. juli 2021 De vil nok kalle deg inn til undersøkelse og ta avgjørelsen derfra. Ultralydundersøkelse vil nok foretas først for å sjekke om antagelsene til JM stemmer. Jeg opplevde sykehuset (Ahus i mitt tilfelle) som noe mer restriktive i vurderingen om igangsettelse var nødvendig enn min kommunale jordmor på helsestasjonen. Men de kalte meg likevel inn til grundig undersøkelse med UL hvor de målte størrelse på foster, mengden fostervann og blodtilstrømningen i navle. Tror jeg var på 2-3 slike undersøkelser på sykehuset før de satte meg i gang 37+0. Men fødsler som blir igangsatt før termin er sjeldent de enkleste fødslene, bare så du er forberedt på det. Min baby kom 37+6 med ks. Anonymkode: 0acb2...428
Gjest Fnuggolina Skrevet 11. juli 2021 #6 Skrevet 11. juli 2021 Har du vært på UL på føden angående endring i bevegelser? Det er normalt at baby «åler» seg mer når det er trangt, men i din situasjon må du sjekke endring i bevegelser på dagen - ikke vente til neste dag osv.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #7 Skrevet 11. juli 2021 Jordmoren høres jo helt på bærtur ut. Du skal henvises til ultralyd og få oppfølging videre på KK. Og nei, de vil mest sannsynlig ikke sette deg igang, det er mange tiltak som kan gjøres før det skjer. Men få ordentlig oppfølging, det er første steg. Anonymkode: a4083...997 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #8 Skrevet 11. juli 2021 Min venninne ble satt igang mellom uke 33-34, og hun hadde ekstrem svangerskapskvalme hele svangerskapet, og lå på sykehuset. Og da barnet i mange så ut som ikke vokste noe særlig mer, så de det som mest forsvarlig at barnet ble født. Gikk veldig bra med barnet. Så håper du kommer deg raskt på kontroll på sykehuset. Anonymkode: 02ba1...166
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #9 Skrevet 11. juli 2021 Det vanlige hvis jordmor oppdager avvikende SF-mål på kontroll og/eller du opplever lite liv er å ble henvist rett til fødeavdelingen på sykehuset samme dag og bli undersøkt. Anonymkode: b12a9...58a 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #10 Skrevet 11. juli 2021 Har selv erfaring med igangsetting på KK. Fikk svangerskapsforgiftning og ble innlagt på obs klinikken. Der hadde babyen lav vekst, og det ble derfor besluttet å igangsette meg uke 36+5. Dersom baby har lite aktivitet ringer du til fødeavdelingen, bedre å sjekke en gang for mye. Dersom babyen din har dårlig vekst og trivsel i magen kan du bli igangsatt, det er opp til legene. Helsen din vil også bli vurdert, men til syvende og sist tar de den beslutningen som er best for baby. Anonymkode: 84e30...b9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå