Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler at alle forventer at man skal være så glad og lykkelig over å være gravid. Jeg er i uke 35 og sliter psykisk :( føler meg ekstremt stressa, får panikk-gråteanfall, og føler meg ikke ivaretatt. Jeg og mannen har vært sammen i mange år og vært gjennom kriser før, men dette er noe av det tyngste vi har vært gjennom. For første gang så klarer vi ikke snakke om problemene våre. Det skal sies at han sliter psykisk, og etter mange år med god psykisk helse fikk han en knekk for et halvt år siden, og har ikke kommet seg på bena. Jeg har aldri hatt noen psykiske plager før nå. Så vi er begge ganske nedbrutte, og vi klarer ikke å ivareta hverandre. Vi trekker oss lengre og lengre unna hverandre, og for første gang føler jeg meg ensom i parforholdet. Jeg trenger bare å bli ivaretatt, men jeg tror ikke mannen har overskudd til å gi meg det jeg trenger. Jeg prøver å være sterk og tenke på barnet, tenke at dette bør jeg klare alene. Men jeg bare får panikk, er ekstremt stressa, og lei meg. Det er masse vi ikke har på plass hjemme også, fordi jeg må ta initiativ til alt, og jeg er i ganske dårlig form fysisk også. Mannen prøver så godt han kan, men han kan nesten få sammenbrudd av hvor sliten han er + belastninga av meg som gråter og er lei meg hele tida. Vi har noen som har hjulpet oss litt, men de fleste vi kjenner er på ferie. 

Det er helt greit å møte andre og være sosial, men jeg får høy puls og en klump i halsen når jeg er på vei hjem. Jeg har fått time hos psykolog på helsestasjon, men det er ikke før i august, bare et par uker før termin.

Noen flere som har hatt det slik i svangerskapet? Er man dømt til å få fødselsdepresjon da? 

Anonymkode: 2b4ce...25a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke gravid nå, men var det i fjor. Mannen min var riktig nok ikke psykisk syk, men han oppførte seg dumt og klarte ikke å ivareta mine behov i svangerskapet. Man er veldig sårbar som gravid, og i din (og min) situasjon blir man redd for å gå gjennom dette alene. Jeg hadde svangerskapsdepresjon og var sikker på at jeg skulle få fødselsdepresjon, men det gjorde jeg ikke. De første dagene var tunge, men så kom følelsene for barnet for fullt og fra da av var barnet verdt alt. 

Jeg kan ikke love deg at du ikke får fødselsdepresjon, men jeg fikk det altså ikke selv, på tross av svangerskapsdepresjon, dårlig forhold til barnefar og alt for mye jobb og ansvar alene. Jeg har vært utrolig sliten, men aldri angret på barnet. 

Anonymkode: d8ed1...bd7

AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg, har du luftet tankene med jordmor? ❤️

Anonymkode: ae2dc...2e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er ikke gravid nå, men var det i fjor. Mannen min var riktig nok ikke psykisk syk, men han oppførte seg dumt og klarte ikke å ivareta mine behov i svangerskapet. Man er veldig sårbar som gravid, og i din (og min) situasjon blir man redd for å gå gjennom dette alene. Jeg hadde svangerskapsdepresjon og var sikker på at jeg skulle få fødselsdepresjon, men det gjorde jeg ikke. De første dagene var tunge, men så kom følelsene for barnet for fullt og fra da av var barnet verdt alt. 

Jeg kan ikke love deg at du ikke får fødselsdepresjon, men jeg fikk det altså ikke selv, på tross av svangerskapsdepresjon, dårlig forhold til barnefar og alt for mye jobb og ansvar alene. Jeg har vært utrolig sliten, men aldri angret på barnet. 

Anonymkode: d8ed1...bd7

Fint å høre at du ikke fikk fødselsdepresjon❤ hvordan går forholdet til barnefar nå? Jeg og mannen min har hatt et veldig godt og stabilt forhold i mange år, men jeg føler meg ganske svikta nå. Han har brukt de siste månedene til å feste og være ekstremt sosial. Han sier at det er fordi det er hans siste sjans i livet til å feste. Det fører jo igjen til at han blir veldig sliten, og ikke klarer å ivareta meg, i tillegg til at jeg har vært alene nesten hver dag. Vi har imidlertid satt en dato hvor han ikke skal drikke lengre, og han har sagt at da skal han være veldig mye med meg etter det. Vi er jo begge enige om at han ikke kan drikke når fødselen nærmer seg. Jeg er spent på hvordan det går. 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Kjære deg, har du luftet tankene med jordmor? ❤️

Anonymkode: ae2dc...2e7

Ja, så da fikk jeg henvisning til psykolog på helsestasjonen. Men det var lang ventetid pga ferie, men jeg har fått en time i august. Skal visst også bli fulgt opp av psykologen etter fødselen, så det er jo betryggende.

Ts

Anonymkode: 2b4ce...25a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...