Gå til innhold

Fra UIO til UIB

Gjest student

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet inn på jusstudiet ved UIO. Nå vil jeg bytte over til Bergen. Er det for sent nå eller kan man søke om å bli flyttet over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte du på å flytte over nå midt i semesteret eller etter jul? Jeg tror nemlig det kan være vanskelig å skifte nå i høst. Men hvis du vil over dit etter jul burde det ikke være noe problem. Selv har jeg studert ved begge universitetene, først i Oslo, så i Bergen og så tilbake til Oslo. Begynte i Bergen etter jul. De er generelt mye mer behjelpelige i Bergen enn de er i Oslo. Her i Oslo er de veldig byråkratiske, og ville nesten ikke la meg starte pån igjen da jeg kom tilbake etter jul. De mente jeg burde ha søkt et år i forveien...

jeg foreslår at du bare ringer til UiB og hører, så er det helt sikkert en hyggelig bergenser som kan svare deg på spm dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du aner ikke hvor glad jeg ble nå. Jeg ville dit så fort som mulig,men om jeg kan dra dit etter jul er det også bra.

Det er et helt annet program på jusen der borte. Her er det kun eksamen på slutten av året mens det er flere små i Bergen.

Jeg har time med studieveileder i mrg. Håper jeg får høre noe fint.

Ellers skal jeg ringe til Bergen. Det hadde jeg ikke tenkt på engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et studium som jus er det vel et begrenset antall plasser? Jeg tviler på at du kan flytte sånn uten videre, jeg tror du er nødt til å bytte med noen fra UiB. Det er i allefall sånn på mitt studium, og vi får nå og da mail fra studenter ved andre universiteter som vil studere ved UiO men må finne noen å bytte med. Men som sagt over her, det er best å ringe og høre.

Håper det ordner seg for deg. :)

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplegget med flere mindre eksamener i Bergen, framfor bare en stor en ved semesterslutt høres da mye bedre ut enn ordningen i Oslo.

I utlandet (England, USA, Australia, Sør Afrika, osv.) er det jo helt normalt og vanlig med en human ordning, dvs. professorer og studenter deler en vin i kantinen, de snakker sammen og ikke minst: professorene "ute" klager ikke og opptrer like uhøflig og usivilisert som mange av de norske gjør. I utlandet slapper de mer av i form av at de ikke tenker liv og desperat død om alt - også på universitetene. Dermed er de flinkere enn i Norge også.

Ved UiO er alt så krampaktig, overdrevent og veeldig. :roll: De leker, men de forstår egentlig ikke hva de er en del av. Ved mange utenlandske universitet ser man at både studenter og ansatte hører mer til i en helhet. Her i Norge er det bare syting, endring og krangler om tulle-ting for å briefe.

Håper du kommer deg til UiB, ordningen der er mye, mye bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...